R9 290 kan games niet aan?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zipperman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 01-05-2023
Ik heb al een tijdje een R9 290, kaart werd bij mij alleen gebruikt voor kleine MOBAs en vooral Overwatch. Alles werkte, dus niks te klagen.

Een aantal dagen geleden stuurde iemand mij een filmpje op van YouTube waarin de R9 290 werd getest met hedendaagse games (YouTube: Radeon R9 290, How does it play today?). Tot mijn schrik zag ik dat deze R9 290 op de hoogste settings makkelijk 100+ FPS kreeg (misschien staan bepaalde settings niet op het allerhoogst maar ik kan hier niks over terug vinden?), terwijl ik 2 settings lager net aan 40-70 FPS heb.

Ik kwam er dan ook achter dat de kaart makkelijk tegen de 90+ graden aankomt, niet fijn!
De kast open zetten helpt niet (er zitten 2 intake fans in die altijd op volle toeren draaien), en de rest van de componenten worden dan ook niet zo heet (2500K met goedkope AIO waterkoeler word niet heter als 70 graden in games).

De koelpasta was al vervangen door de vorige eigenaar, hierna nog een keer een aantal maanden geleden (had alles in mijn PC schoon gemaakt), en ik heb net een halfuurtje geleden weer de koelpasta vervangen. Niks lijkt te helpen aangezien het een aantal graden scheelt, tot een aantal dagen later wanneer de kaart weer makkelijk tegen de 90+ graden aan zit.

Ik heb geen idee of dit geklaag eigenlijk wel juist is, kan de kaart zonder problemen zo heet worden?

Ps. zijpaneel open zetten ook al geprobeerd scheelde heel even een paar graden, maar hierna schoot de kaart weer makkelijk de 90+ graden in.

Mijn systeem op het moment:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 2500K Tray€ 0,-€ 0,-
1Asus P8Z68 Deluxe€ 0,-€ 0,-
1XFX R9 290 4GB Black Edition Double Dissipation€ 0,-€ 0,-
1Samsung EcoGreen F2 HD103SI, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop SSHD Kit, 2TB€ 111,01€ 111,01
1BitFenix NOVA Wit Window€ 32,50€ 32,50
1LG 25UM65-P Zwart€ 0,-€ 0,-
1Microsoft Windows 7 Ultimate€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Seidon 120V Ver.2€ 49,95€ 49,95
1Steelseries 6Gv2 (Qwerty)€ 99,-€ 99,-
1Logitech G502 Proteus Spectrum€ 49,-€ 49,-
2Kingston HyperX 2x4GB 1600Mhz€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master GM G750M€ 80,50€ 80,50
1Micron RealSSD C400 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 421,96

De monitor is een 2560x1080, maar ik speel op 1920x1080 door de slechte 21:9 support van Blizzard voor OW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-09 10:40
Ik zie 2 mogelijke problemen. 1 ervan is idd de temperatuur. Hou via MSI afterburner of soortgelijke programmas (gpuZ maybe?) de clocks van je kaart in de gaten. Hou via een log deze bij en check na het gamen of deze constant hoog blijven, of dat deze toch droppen.

Het 2e probleem is mogelijk een CPU bottleneck. Als je games test die zwaar van je CPU afhangen dan gaat een 2xxx CPU mogelijk de bottleneck al zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zipperman
Ardjee schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 01:52:
Ik zie 2 mogelijke problemen. 1 ervan is idd de temperatuur. Hou via MSI afterburner of soortgelijke programmas (gpuZ maybe?) de clocks van je kaart in de gaten. Hou via een log deze bij en check na het gamen of deze constant hoog blijven, of dat deze toch droppen.

Het 2e probleem is mogelijk een CPU bottleneck. Als je games test die zwaar van je CPU afhangen dan gaat een 2xxx CPU mogelijk de bottleneck al zijn.
Ik heb alles via Afterburner gedaan om de stats bij te houden (de temps van CPU/GPU, usage RAM/CPU/GPU), maar de processor draait nooit meer als 60% op stock voltage met een OC naar 4Ghz in een game OW.

Ik heb zojuist de core clock aangezet in OSD, zal even een potje kijken of die terug loopt.

Bedantk voor de tips :)

edit:

Na een snel potje was het laagst 890Mhz en het hoogst 980Mhz. Ik had ook anti aliasing uit gezet en ik kreeg een constante 75fps, mooi want mijn monitor kan niet hoger, maar ik had ingesteld dat de max 300 is. Is er toch nog iets fout? Zijn er andere mensen met een 290 welke andere resultaten behalen als ik?

[ Voor 15% gewijzigd door Zipperman op 25-05-2017 02:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:28

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Een 290 kan redelijk warm worden, maar continue tegen de 90 is zeker niet goed. Heb je je fancontrol wel goed staan dat hij naar 100% gaat wanneer die goed warm wordt? Ik gok dat jouw videokaart als een gek gaat throttelen als die tegen zulke temps aankomt.

Ik heb een reference board (de fohne) 290X die stock standaard 80+ ging, toen overgestap gemaakt naar een NZXT G10 setup en een AIO koeler (Corsair H55), dat ding komt nooit meer over de 65 graden heen.

CPU maakt wel behoorlijk verschil, van een 8350 naar een i7 7700k gegaan, elke game die ik nu heb draait zoveel beter. Transport fever drukke map van ~15fps naar ~40fps, zelfs BDO hou ik nu buiten de stand continue 60fps, terwijl dat met de 8350 eerder 30-35fps was.

Let wel vaak op dat zulke filmpjes vaak de 'ideale' situatie laten zien, of de specs zijn niet 100% eerlijk, of ze willen wat extra hits omdat ze 120fps stable op zo'n videokaart halen.

[ Voor 33% gewijzigd door SinergyX op 25-05-2017 02:19 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zipperman
SinergyX schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 02:17:
Een 290 kan redelijk warm worden, maar continue tegen de 90 is zeker niet goed. Heb je je fancontrol wel goed staan dat hij naar 100% gaat wanneer die goed warm wordt? Ik gok dat jouw videokaart als een gek gaat throttelen als die tegen zulke temps aankomt.

Ik heb een reference board (de fohne) 290X die stock standaard 80+ ging, toen overgestap gemaakt naar een NZXT G10 setup en een AIO koeler (Corsair H55), dat ding komt nooit meer over de 65 graden heen.
Videokaart hoor ik altijd blazen als ik een game start, staat in Afterburner op auto en gaat vrijwel altijd naar 100% als ik OW op start (niet eens in-game).

Ik zie ook dat de max in Afterburner op 95 staat, als ik dit lager wil doen en op accept klik gaat hij weer doodleuk naar 95.

Ook even Afterburner verwijderd (wie weet had ik gewoon instellingen veranderd en was dat het heel probleem?) maar dit geeft me dezelfde resultaten.

Toch nog even wat meer gegoogeled, en kwam dit tegen: http://www.techspot.com/r...tch-benchmarks/page2.html

Ook hier geeft de 290 ruim meer dan 100 FPS aan.

Nog even allemaal andere settings aan en uit gezet, maar weer allemaal zonder een goed resultaat.

edit: ik ga denk ik maar even deze videokaart in mijn vader zijn 4590 systeem stoppen en dan OW starten, wie weet word ik daar wijzer van.

[ Voor 5% gewijzigd door Zipperman op 25-05-2017 02:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiliaanR
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-09 20:48

MiliaanR

Just for fans.

Mijn R9 290 deed ook gemakkelijk 90+ C, maar dat is allemaal over gegaan toen ik een modded bios heb geflashed. Ding doet het eindelijk fatsoenlijk zonder eindeloos veel framedrops en de temp blijft nu onder de 8 0 C!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn3gG3l
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:16
Temperatuur is normaal met die dingen. Heb zelf een r290x en die draait al sinds november 2013 95graden onder load. Behoorlijk veel in vergelijking met andere kaarten maar daar zijn ze wel voor ontworpen. Nog nooit problemen met mijn kaart gehad.

Steam: Sneggel Origin: Waus82

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-10 21:11
De reference 290 wordt altijd meer dan 90 graden met de fan op ~45% ofzo, daarna klokt hij steeds een stukje terug om de temperatuur niet te hoog te laten worden.

Ik weet niet hoe xfx de fan control heeft ingesteld. Maar je kan de fan ook handmatig hoger zetten.

Je kan ook met Wattman (ergens in de amd driver) het voltage en de clocks een stukje omlaag doen. verlies je een klein beetje performance, maar het verbruik keldert.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Pagina: 1