Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roytjuh99
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23-04 07:26
Vandaag na maanden van zoeken en wachten was het eindelijk zo ver: ik kon mijn eerste PC bouwen. Qua tijd kon het precies: gisteren laatste examen gemaakt, morgen hemelvaart (dus geen winkels open), dus het kon precies. Mijn pc bevat de volgende componenten:
  • MSI B350 PC Mate
  • AMD Ryzen 5 1600
  • Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3000MHz
  • Sapphire Nitro+ RX 580 4GB
  • Seasonic M12II EVO 620W volledig modulaire PSU
  • Samsung 850 EVO 250GB
  • Sharkoon S25-W case
Dit is voor mij dus de eerste keer dat ik een PC bouw. Ik heb het helemaal zelf gedaan met voorbereidingen via internet, maar er was dus niemand die mij kon helpen. De eerste fout was al dat ik de CPU in de socket heb gedaan zonder de socket 'open te maken'. Zo waren er nog wel wat meer kleine dingetjes maar uiteindelijk heb ik alles mooi in mijn kast gekregen.

Toen ik voor het eerste wilde booten, ontstond het probleem: de EZ Debug CPU led op het moederbord ging aan voor een paar seconden, en het beeld bleef zwart. Alle fans gaan draaien (CPUkoeler, casefans en videokaart), dus aan de voeding lijkt het niet te liggen. Ik heb beide RAMsticks verwisseld en eruit gehaald en dingen verandert, maar nog steeds gebeurde er niets. Ik heb de koeler van de CPU afgehaald om te kijken of ik hem wel goed had geïnstalleerd, en ook daar was geen probleem. Ook heb ik de CPU voedingskabel van poort verwisseld op de PSU en gecheckt of alles er goed in zat, maar ook dat bleek allemaal het geval te zijn.

Ik heb al een bericht gestuurd naar MSI, maar vanwege Hemelvaart heb ik zo'n gevoel dat het nog wel even kan duren voordat er een bericht terug komt. Ik heb zo'n gevoel dat hij niet kan starten omdat de RAM officieel niet ondersteund wordt (dit type niet, andere types wel), maar ik kan de BIOS dus ook niet updaten omdat hij dus niet opstart.

Is er iemand die een mogelijke oplossing heeft?

Beste antwoord (via Roytjuh99 op 25-05-2017 12:32)

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-04 19:28
Bios reset al een keer uitgevoerd? .

1. Pc uit + voeding kabel en even 10x de power knop indrukken zodat alles ontladen is.
2. 1 bankje geheugen bankje er uit zodat je nog maar 1 geheugen bankje er in hebt.
3. Bios batterij er uit en even 2 minuten wachten .
4. Bios batterij er weer in.
5. Voeding kabel er weer in.
6. Pc weer aanzetten en even 5 minuten wachten en kijken of die beeld geeft.

Mocht het dan nog geen beeld geven?
Herhaal dan de procedure maar dan met het andere geheugen bankje.

Vroeger was het meestal slot 1 en 3 met AMD maar ik weetniet of dat met Ryzen nog steeds zo is.

[ Voor 13% gewijzigd door McFastFood op 24-05-2017 23:19 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:25

Nemesizz

Untouchable

De eerste fout was al dat ik de CPU in de socket heb gedaan zonder de socket 'open te maken'
Geen kromme pinnen op de processor? Die dingen zijn erg gevoelig en buigen heel makkelijk krom.
Ook heb ik de CPU voedingskabel van poort verwisseld op de PSU en gecheckt of alles er goed in zat
Niet per ongeluk een 8 pin PCI-e power kabel gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roytjuh99
Nemesizz schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 21:12:
[...]

Geen kromme pinnen op de processor? Die dingen zijn erg gevoelig en buigen heel makkelijk krom.

[...]

Niet per ongeluk een 8 pin PCI-e power kabel gebruikt?
Nee en nee, ik heb het nagekeken en de pinnen zijn niet krom. Ook kloppen de kabels (op de plug staat waar hij in moet).

Ik heb zelf nog een beetje zitten Googlen, maar kan het zijn dat er een oude BIOS op het moederbord staat, waardoor hij nog geen Ryzen 5 processors ondersteunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:25

Nemesizz

Untouchable

Monitor ook op de videokaart aangesloten? (dus niet de onboard gebruikt, die doen het namelijk niet bij een Ryzen CPU). <- die fout word vaker gemaakt dan je denkt, dus vraag het toch maar even na ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roytjuh99
Nemesizz schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 21:26:
Monitor ook op de videokaart aangesloten? (dus niet de onboard gebruikt, die doen het namelijk niet bij een Ryzen CPU). <- die fout word vaker gemaakt dan je denkt, dus vraag het toch maar even na ;) .
Mijn monitor is aangesloten met een HDMI kabel (omdat mijn monitor geen displayport heeft). De rest is ook naar mijn weten correct aangesloten. Als ik de PC aanzet, gaan alle fans aan en het CPU-lampje gaat direct branden. Hij blijft zo'n 10 seconden aan, waarna hij uitgaat. Er verschijnt dan nog steeds geen post-scherm op mijn monitor, deze blijft gewoon inactief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10-2024
Roytjuh99 schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 21:36:
[...]

Mijn monitor is aangesloten met een HDMI kabel (omdat mijn monitor geen displayport heeft). De rest is ook naar mijn weten correct aangesloten. Als ik de PC aanzet, gaan alle fans aan en het CPU-lampje gaat direct branden. Hij blijft zo'n 10 seconden aan, waarna hij uitgaat. Er verschijnt dan nog steeds geen post-scherm op mijn monitor, deze blijft gewoon inactief.
1. kun je foto maken? :)
2. heb je de speaker aangesloten, en maakt die lawaai?

[ Voor 5% gewijzigd door foppe-jan op 24-05-2017 21:40 ]

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roytjuh99
foppe-jan schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 21:38:
[...]

1. kun je foto maken? :)
2. heb je de speaker aangesloten, en maakt die lawaai?
1. https://drive.google.com/...ZGI8LQ1ZSU1dxLXFPSkk/view
Kleine toelichting: Er zit één USB kabel in, die naar mijn USB hub gaat van mijn laptop-setup. In die hub zitten o.a. mijn toetsenbord en muis.

2. De speaker is aangesloten maar doet niets.

Hier nog een video van de boot-poging: YouTube: YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
Roytjuh99 schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 21:53:
[...]

1. https://drive.google.com/...ZGI8LQ1ZSU1dxLXFPSkk/view
Kleine toelichting: Er zit één USB kabel in, die naar mijn USB hub gaat van mijn laptop-setup. In die hub zitten o.a. mijn toetsenbord en muis.

2. De speaker is aangesloten maar doet niets.

Hier nog een video van de boot-poging: YouTube: YouTube
dank, maar ik bedoelde foto v/h moederbord. :)

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 660294

Afstandsbussen gebruikt achter het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roytjuh99
Anoniem: 660294 schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 22:19:
Afstandsbussen gebruikt achter het moederbord?
Ja, negen stuks (voor elke schroef één).

[ Voor 6% gewijzigd door Roytjuh99 op 24-05-2017 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
Je weet ook zeker dat de cpu met het gouden driehoekje schuin tegenover de 'onderkant' van de hefboom zit? Verder ziet het er nl. allemaal prima uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roytjuh99
foppe-jan schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 22:34:
[...]

Je weet ook zeker dat de cpu met het gouden driehoekje schuin tegenover de 'onderkant' van de hefboom zit? Verder ziet het er nl. allemaal prima uit..
Ja, ik heb zelfs de CPU er weer uitgehaald om te controleren of dat zo is. Er zaten namelijk twee driehoekjes op (een kleine en een grote), en ik heb hem dus over het kleine driehoekje tegenover de hefboom gelegd.

Wat zou dan nu een laatste optie zijn? Moederbord (met of zonder processor) terugsturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:22

Osxy

Holy crap on a cracker

Ryzen first boot wilt nog wel eens heel lang duren, heb je al geprobeerd te starten en lang te wachten (5-10min).

En als dat niet werkt, 1 ram stick erin ipv 2.

[ Voor 18% gewijzigd door Osxy op 24-05-2017 22:42 ]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roytjuh99
Osxy schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 22:39:
Ryzen first boot wilt nog wel eens heel lang duren, heb je al geprobeerd te starten en lang te wachten (5-10min)
Nog niet, ga ik nu doen.

EDIT 23:07: Ik heb hem aan laten staan nu voor zo'n 20 minuten, maar hij is nog steeds niet geboot. De monitor is in ieder geval nog steeds uit.

[ Voor 23% gewijzigd door Roytjuh99 op 24-05-2017 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
Roytjuh99 schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 22:42:
[...]

Nog niet, ga ik nu doen.

EDIT 23:07: Ik heb hem aan laten staan nu voor zo'n 20 minuten, maar hij is nog steeds niet geboot. De monitor is in ieder geval nog steeds uit.
en met 1 bank geheugen ipv 2 (allebei proberen)? Evt daarna videokaart eruit halen, kijken of ie geluid maakt om aan te geven dat hij die mist.

[ Voor 12% gewijzigd door foppe-jan op 24-05-2017 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:25
Toevallig vandaag 2 systemen in elkaar gezet met hetzelfde moederbord, een Ryzen 1600 en dezelfde serie geheugen(maar dan 2400MHz). Hoewel het booten niet erg snel ging met de 1e BIOS werkte deze systemen eigenlijk direct foutloos.
Na updaten van de bios bootte deze ook al sneller.

Gaat er bovenin, boven je CPU een rood LEDje branden?
En inderdaad even met 1 stick ram proberen.

[ Voor 6% gewijzigd door wesleytjuh op 24-05-2017 23:13 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:35
1. Haal die usb hub eens los en sluit je tobo en muis direct aan op je mobo.
2. Heb je ook al een andere uitgang geprobeerd van je videokaart?
3. Mijn MSI mortar kwam met een bios die de 5 serie ook nog niet "ondersteunde" maar het werkte wel gewoon probleemloos, starte ook niet meteen heel erg lekker vlot op.
4. Zoals Osxy zegt, even geduld hebben en probeer idd eens met een 1 geheugenreepje.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-04 19:28

1. Pc uit + voeding kabel en even 10x de power knop indrukken zodat alles ontladen is.
2. 1 bankje geheugen bankje er uit zodat je nog maar 1 geheugen bankje er in hebt.

Vroeger was het meestal slot 1 en 3 met AMD maar ik weetniet of dat met Ryzen nog steeds zo is.

[ Voor 13% gewijzigd door McFastFood op 24-05-2017 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:25
Met Ryzen is het 2 + 4 als je maar 2 slots gebruikt. Staat zo ook aangegeven op het moederbord.

Ik heb zelf nog even problemen gehad met "overcurrent" op mijn USB poorten. Dat bleek uiteindelijk BIOS related. Met dat probleem bleef het systeem steeds hangen. Uiteindelijk toen met een PS2 toetsenbord de bios weten te updaten.

[ Voor 55% gewijzigd door wesleytjuh op 24-05-2017 23:22 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roytjuh99
McFastFood schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 23:17:

Dat deet 't 'm: de batterij was nogal lastig eruit te krijgen, maar na de reset startte hij op (ik weet niet precies hoe lang het duurde, ik was weggelopen). Nu nog steeds start hij erg langzaam op, maar ik ga zo de BIOS updaten. Windows staat er in ieder geval al op.

Bedankt voor jullie hulp allemaal! Nu kan ik lekker gaan genieten van m'n gigantische upgrade (van crappy laptop naar glorious desktop)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
enjoy :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZombieRofl
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-01 15:08
Ik heb het zelfde probleem, alleen bij mij branden de VGA EN het CPU lampje (rood).

Klopt het dat je geen onboard video kan gebruiken? Er zit namelijk geen GPU in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roytjuh99
Je kunt inderdaad geen onboard video gebruiken: daarom brand het rode lampje boven je CPU ook. Het lijkt op hetzelfde probleem als ik heb gehad. Heb je de bijbehorende oplossing al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZombieRofl
Geprobeerd, maar zonder succes... Waarom moet je weer perse een GPU hebben? Moederbord probleem?

Waarom dan daar een aansluiting voor op het MB? :)

[ Voor 21% gewijzigd door ZombieRofl op 28-06-2017 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
ZombieRofl schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 21:14:
Geprobeerd, maar zonder succes... Waarom moet je weer perse een GPU hebben? Moederbord probleem?

er komen later in het jaar ook ryzen-gebaseerde APUs uit, daar loopt men op vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZombieRofl
Oke snik... (doet een MSI GT 710 in de winkelmand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-04 17:53
ZombieRofl schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 21:14:

De videoaansluitingen op het moederbord zijn er omdat toekomstige AMD apu's ook beschikbaar komen op am4 moederborden. De huidige ryzen cpus hebben echter geen onboard graphics

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZombieRofl
Oke alles gedaan, wat er hier wordt besproken, maar zonder succes. De lampjes branden nog (CPU en VGA) terwijl ik er nu een nieuwe GT710 bij heb gezet.

1 bankje geheugen (ivm 2)
kabels van nieuwe voeding naar moederbord ook even nagekeken

[ Voor 23% gewijzigd door ZombieRofl op 29-06-2017 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roytjuh99
ZombieRofl schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 19:41:
Oke alles gedaan, wat er hier wordt besproken, maar zonder succes. De lampjes branden nog (CPU en VGA) terwijl ik er nu een nieuwe GT710 bij heb gezet.
Batterij erin en eruit, pc aangezet en voor 15 minuten gewacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZombieRofl
Ja ik zit nu wel op 15 min. Maakt het wat uit dat er 1x 4GB DDR4, 2400 MHZ geheugen in zit?

Ik heb het moederbord en CPU teruggestuurd en dezelfde set weer opnieuw gekocht. Deze doet het wel. Wel heb ik de bios (nadat ik deze keer WEL post kreeg) geupdate.

[ Voor 103% gewijzigd door ZombieRofl op 03-07-2017 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielvanrijn
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-03-2022
Hey, bericht uit de toekomst hier :)...

Heb de stappen hier doorlopen en ook voor mij hielp dit, waarvoor dank! Mijn vraag is nu wat de vervolgstappen zijn om te zorgen dat ook de tweede bar er in kan? Is dit een kwestie van nu de bios upgraden en dan toevoegen in slot 4 (huidige zit in slot 2)?

Alvast bedankt! _/-\o_
Emiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roytjuh99
emielvanrijn schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 14:34:
Hey, bericht uit de toekomst hier :)...

Heb de stappen hier doorlopen en ook voor mij hielp dit, waarvoor dank! Mijn vraag is nu wat de vervolgstappen zijn om te zorgen dat ook de tweede bar er in kan? Is dit een kwestie van nu de bios upgraden en dan toevoegen in slot 4 (huidige zit in slot 2)?

Alvast bedankt! _/-\o_
Emiel
Bij mij werkte mijn moederbord weer zoals hij zou moeten toen hij voor de eerste keer was opgestart. Een BIOS-update kan echter nooit kwaad lijkt mij, dus waarom niet eerst een BIOS update doen en daarna de tweede RAM stick erin? Ik heb één keer eerder problemen gehad met de RAM (dat hij niet meer wilde opstarten uit het niets), maar een CMOS reset loste dat ook op.
Pagina: 1