Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pverly
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-09-2024
Allen,

ik probeer volgende op te zetten maar ik loop tegen een aantal beperkingen. SID en paswoord zijn natuurlijk fictief. 8)7

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xFVGu5v.png

1. Als ik SID van de netgear 2.4 Ghz en 5 Ghz dezelfde naam geef dan werkt enkel de 2.4 Ghz.
2. als ik de access point en router op 5 meter van elkaar staan heb dan blijkt de interferentie niet automatisch opgelost te worden. Zitten die niet beiden op een ander kanaal en kiest het apparaat het best mogelijke signaal? Hoe werkt dit precies?
3. is dit de beste oplossing of is het in de praktijk beter om meteen een andere SID te gebruiken? Eenzelfde sid is wel gemakkelijk aangezien ik niet het ganse gezin de nieuwe sid en pwd moet meedelen.

de telenet router is WIRELESS MODEM 3.0 (DOCSIS)
Access Point is een Netgear AC1900

Beste antwoord (via pverly op 27-05-2017 22:59)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

pverly schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 01:08:
Okay,das al wat duidelijker. Ik woon vrij landelijk in een straat met alleenstaande huizen. De interferentie is dus niet zo groot. Op 2.4Ghz zijn er 2 andere buren op 5Ghz ben ik helemaal alleen ;).
Dat scheelt. Op welke kanalen zitten die twee buren?
Die Netgear AC1900 is een R7000
Prima apparaat (zij het nog altijd beetje overpriced).
Telenet is idd (Euro)DOCSIS 3.0
Dat kan nog steeds van alles zijn. Hoe dan ook, het heeft 2.4GHz en 5GHz WiFi, dus maakt het verder niet zo veel uit.
Ik zal dus 2 SIDs hebben:
- Telenetblabla2.4Ghz
- Telenetblabla5Ghz
Ja, tenzij je ze andere namen wilt geven (best practice: geen SSID's nemen die type apparaat of fysieke locatie weggevel - al kun je dat eerste wel uit BSSID (MAC-adres) en laatste met een richtantenne achterhaleN)
1) Zullen de router en access point het zelfde kanaal gebruiken? bv kanaal 6 op 2.4GHZ en 44 op 5Ghz? Of als het op auto staat zelfde kanaal X
Zelfde kanalen moet je juist niet willen, ook niet overlappend. In de 2.4GHz wil je (tenzij de buren iets geks doen) altijd 1, 6 en/of 11 gebruiken, dus ene op 6 en ander op 1 of 11.

In de 5GHz hangt het beetje af van specs. De R7000 is een WiFi-ac apparaat die 80MHz-brede kanalen gebruikt. Dat Telenet geval kan afhankelijk van leeftijd ofwel enkel WiFi-n met 40MHz-kanalen ondersteunen, danwel WiFi-ac met 80MHz kanalen. Elk kanaalnummer (bijv "44") is 20MHz breed, dus 80MHz is 4 aaneengesloten kanalen. Je wilt niet met je blokken van 80MHz overlappen. Je hebt 4 niet-overlappende blokken van 80MHz in de 5GHz in EU.

In dalende volgorde van aantrekkelijkheid:
100-104-108-112
52-56-60-64
36-40-44-48
116-120-124-128

Neem dus als ze vrij zijn en als je apparaten ze ondersteunen de bovenste twee blokken.
2) Als ik als test de router en access point dichtbij elkaar zet, dan zou ik toch niet continu van router moeten switchen of is dit normaal gedrag omdat de signalen ongeveer even sterk zijn?
Roamen is bij non-enterprise WiFi puur een zaak van de clients. Iedere client heeft een eigen algoritme op basis waarvan ze kiezen met welk AP ze verbinden. Juist als er veel overlap is tussen AP's kan dat ongewenst gedrag geven. Best practice: laat je AP's zo min mogelijk overlappen. En zorg dat apparaten die 5GHz aankunnen enkel op 5GHz verbinden (niet aanmelden op 2.4GHz SSID), aangezien 5GHz veel meer alles-of-niets performance heeft dan 2.4GHz.
3) zijn er andere zaken waar ik op moet letten voor zoeen optimaal mogelijk bereik
Bereik is niet wat je zoekt. Ieder WiFi AP reikt wel 300m ver. Dat je met een tiende van die afstand in de problemen komt met enkele AP ligt niet aan bereik maar aan obstakels (muren, vloeren, mogelijk ook heuvels, bomen e.d.). Om goede dekking te krijgen moet je daar rekening mee houden. Beste verbinding heb je met line-of-sight, dus als een client device de AP kan zien. Daarvoor is het doorgaans handig om AP's hoog op de muur of op het plafond te monteren. Probeer AP's ook niet pal tegen/achter obstakels te plaatsen. Hou er rekening mee dat niet alle muren/vloeren/ramen gelijk zijn. Gewapend beton dempt meer dan baksteen, wat meer dempt dan hout. Isolatie met metaalfolie erin dempt zeer sterk. Gewoon glas dempt nauwelijks, HR+(+) glas dempt bijna volledig. Een ongeisoleerd houten muurtje (of vloer) tussen AP en client maakt dus weinig uit. Een betonnen buitenmuur met isolatie en HR++ glas is een nagenoeg ondoordringbaar obstakel.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1) Hangt totaal af van werking van je apparaten wat je kunt verwachten als je alles zelfde SSID geeft. Persoonlijk vertrouw ik daar nooit op en gebruik ik twee verschillende SSID's voor 2.4GHz en 5GHz. Wel doe ik zelfde twee op alle AP's. Vervolgens apparaten die 5GHz aankunnen enkel op de 5GHz SSID aanmelden, en alleen apparaten die dat niet kunnen op 2.4GHz aanmelden.
2) Of en zo ja hoe kanaalkeuze plaatsvindt hangt af van de algoritme per device. Als je er zelf niets van snapt kun je beter alles op 'auto' zetten, maar zodra je zelf wel weet hoe het werkt (overlap van 2.4GHz kanalen...) is het beter het handmatig in te stellen. Bedenk dat in stedelijke gebieden de 2.4GHz sowieso overal vervuild is, focus dus op 5GHz, behalve voor legacy-zooi dat geen 5GHz ondersteunt.
3) Niet andere per apparaat, maar zoals bij 1) gezegd andere per band.

Verder geef je twee keer een omschrijving van de mogelijkheden van het apparaat (DOCSIS 3.0 vs AC1900) en niet de daadwerkelijke type van de apparaten. Doet er gelukkig niet zoveel toe hier, maar voor de volledigheid is exacte type wel zo handig. Netgear routers hebben doorgaans typenrs die met "R" beginnen, AP's van hen beginnen met "WAC". Telenet maakt in de regel gebruik van Compal modemrouters, en heeft verschillende types (Euro)DOCSIS 3.0 gebruikt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pverly
Okay,das al wat duidelijker. Ik woon vrij landelijk in een straat met alleenstaande huizen. De interferentie is dus niet zo groot. Op 2.4Ghz zijn er 2 andere buren op 5Ghz ben ik helemaal alleen ;).

- Telenetblabla2.4Ghz
- Telenetblabla5Ghz

1) Zullen de router en access point het zelfde kanaal gebruiken? bv kanaal 6 op 2.4GHZ en 44 op 5Ghz? Of als het op auto staat zelfde kanaal X

2) Als ik als test de router en access point dichtbij elkaar zet, dan zou ik toch niet continu van router moeten switchen of is dit normaal gedrag omdat de signalen ongeveer even sterk zijn?

3) zijn er andere zaken waar ik op moet letten voor zoeen optimaal mogelijk bereik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Je probleem zit meer in het verschil tussen Android en IOS, wat jij omschrijft is typisch gedrag van IOS
Android moet je handmatig overschakelen tussen wifi AP ook al is signaal B sterker dan A ..

Tja vanalles

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

pverly schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 01:08:
Dat scheelt. Op welke kanalen zitten die twee buren?
Prima apparaat (zij het nog altijd beetje overpriced).
Dat kan nog steeds van alles zijn. Hoe dan ook, het heeft 2.4GHz en 5GHz WiFi, dus maakt het verder niet zo veel uit.
- Telenetblabla2.4Ghz
- Telenetblabla5Ghz
Ja, tenzij je ze andere namen wilt geven (best practice: geen SSID's nemen die type apparaat of fysieke locatie weggevel - al kun je dat eerste wel uit BSSID (MAC-adres) en laatste met een richtantenne achterhaleN)
Zelfde kanalen moet je juist niet willen, ook niet overlappend. In de 2.4GHz wil je (tenzij de buren iets geks doen) altijd 1, 6 en/of 11 gebruiken, dus ene op 6 en ander op 1 of 11.

In de 5GHz hangt het beetje af van specs. De R7000 is een WiFi-ac apparaat die 80MHz-brede kanalen gebruikt. Dat Telenet geval kan afhankelijk van leeftijd ofwel enkel WiFi-n met 40MHz-kanalen ondersteunen, danwel WiFi-ac met 80MHz kanalen. Elk kanaalnummer (bijv "44") is 20MHz breed, dus 80MHz is 4 aaneengesloten kanalen. Je wilt niet met je blokken van 80MHz overlappen. Je hebt 4 niet-overlappende blokken van 80MHz in de 5GHz in EU.

In dalende volgorde van aantrekkelijkheid:
100-104-108-112
52-56-60-64
36-40-44-48
116-120-124-128

Neem dus als ze vrij zijn en als je apparaten ze ondersteunen de bovenste twee blokken.
Roamen is bij non-enterprise WiFi puur een zaak van de clients. Iedere client heeft een eigen algoritme op basis waarvan ze kiezen met welk AP ze verbinden. Juist als er veel overlap is tussen AP's kan dat ongewenst gedrag geven. Best practice: laat je AP's zo min mogelijk overlappen. En zorg dat apparaten die 5GHz aankunnen enkel op 5GHz verbinden (niet aanmelden op 2.4GHz SSID), aangezien 5GHz veel meer alles-of-niets performance heeft dan 2.4GHz.
Bereik is niet wat je zoekt. Ieder WiFi AP reikt wel 300m ver. Dat je met een tiende van die afstand in de problemen komt met enkele AP ligt niet aan bereik maar aan obstakels (muren, vloeren, mogelijk ook heuvels, bomen e.d.). Om goede dekking te krijgen moet je daar rekening mee houden. Beste verbinding heb je met line-of-sight, dus als een client device de AP kan zien. Daarvoor is het doorgaans handig om AP's hoog op de muur of op het plafond te monteren. Probeer AP's ook niet pal tegen/achter obstakels te plaatsen. Hou er rekening mee dat niet alle muren/vloeren/ramen gelijk zijn. Gewapend beton dempt meer dan baksteen, wat meer dempt dan hout. Isolatie met metaalfolie erin dempt zeer sterk. Gewoon glas dempt nauwelijks, HR+(+) glas dempt bijna volledig. Een ongeisoleerd houten muurtje (of vloer) tussen AP en client maakt dus weinig uit. Een betonnen buitenmuur met isolatie en HR++ glas is een nagenoeg ondoordringbaar obstakel.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pverly
Op basis van je comments heb ik er toch voor gekozen om mijn SIDs allemaal te scheiden. Zo heb ik nu

Netgear2.4GHZ
Netgear5GHZ
telenetblabla (voor oude connecties in stand te houden)
telenet5GHZ

Ik heb nu wat zitten testen en het ziet er momenteel prima uit. Mijn 5 Ghz apparaten laat ik enkel connecteren naar de 5GHZ SIDs. Ik zal het nu wat opvolgen en kijken of het goed werkt. Je praktische info heeft me goed geholpen om dit optimaal op te zetten. Bedankt hiervoor! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mooi dat het goed lijkt te werken, maar door dit schema gaan je devices niet (goed) roamen, ze zullen dus eeuwig blijven hangen op de AP waar ze mee verbonden zijn tot ze hun verbinding verliezen.

Apparaten gaan alleen roamen als SSID's hetzelfde zijn.

Daarom zou ik wederom aanraden om dezelfde 2.4GHz en 5GHz SSID's op alle AP's te gebruiken - en wederom geen SSID te gebruiken dat weggeeft wat voor apparaat het is (geen Netgearxxx of Telenetxxx).

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1