pverly schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 01:08:
Okay,das al wat duidelijker. Ik woon vrij landelijk in een straat met alleenstaande huizen. De interferentie is dus niet zo groot. Op 2.4Ghz zijn er 2 andere buren op 5Ghz ben ik helemaal alleen

.
Dat scheelt. Op welke kanalen zitten die twee buren?
Die Netgear AC1900 is een R7000
Prima apparaat (zij het nog altijd beetje overpriced).
Telenet is idd (Euro)DOCSIS 3.0
Dat kan nog steeds van alles zijn. Hoe dan ook, het heeft 2.4GHz en 5GHz WiFi, dus maakt het verder niet zo veel uit.
Ik zal dus 2 SIDs hebben:
- Telenetblabla2.4Ghz
- Telenetblabla5Ghz
Ja, tenzij je ze andere namen wilt geven (best practice: geen SSID's nemen die type apparaat of fysieke locatie weggevel - al kun je dat eerste wel uit BSSID (MAC-adres) en laatste met een richtantenne achterhaleN)
1) Zullen de router en access point het zelfde kanaal gebruiken? bv kanaal 6 op 2.4GHZ en 44 op 5Ghz? Of als het op auto staat zelfde kanaal X
Zelfde kanalen moet je juist niet willen, ook niet overlappend. In de 2.4GHz wil je (tenzij de buren iets geks doen) altijd 1, 6 en/of 11 gebruiken, dus ene op 6 en ander op 1 of 11.
In de 5GHz hangt het beetje af van specs. De R7000 is een WiFi-ac apparaat die 80MHz-brede kanalen gebruikt. Dat Telenet geval kan afhankelijk van leeftijd ofwel enkel WiFi-n met 40MHz-kanalen ondersteunen, danwel WiFi-ac met 80MHz kanalen. Elk kanaalnummer (bijv "44") is 20MHz breed, dus 80MHz is 4 aaneengesloten kanalen. Je wilt niet met je blokken van 80MHz overlappen. Je hebt 4 niet-overlappende blokken van 80MHz in de 5GHz in EU.
In dalende volgorde van aantrekkelijkheid:
100-104-108-112
52-56-60-64
36-40-44-48
116-120-124-128
Neem dus als ze vrij zijn en als je apparaten ze ondersteunen de bovenste twee blokken.
2) Als ik als test de router en access point dichtbij elkaar zet, dan zou ik toch niet continu van router moeten switchen of is dit normaal gedrag omdat de signalen ongeveer even sterk zijn?
Roamen is bij non-enterprise WiFi puur een zaak van de clients. Iedere client heeft een eigen algoritme op basis waarvan ze kiezen met welk AP ze verbinden. Juist als er veel overlap is tussen AP's kan dat ongewenst gedrag geven. Best practice: laat je AP's zo min mogelijk overlappen. En zorg dat apparaten die 5GHz aankunnen enkel op 5GHz verbinden (niet aanmelden op 2.4GHz SSID), aangezien 5GHz veel meer alles-of-niets performance heeft dan 2.4GHz.
3) zijn er andere zaken waar ik op moet letten voor zoeen optimaal mogelijk bereik
Bereik is niet wat je zoekt. Ieder WiFi AP reikt wel 300m ver. Dat je met een tiende van die afstand in de problemen komt met enkele AP ligt niet aan bereik maar aan obstakels (muren, vloeren, mogelijk ook heuvels, bomen e.d.). Om goede dekking te krijgen moet je daar rekening mee houden. Beste verbinding heb je met line-of-sight, dus als een client device de AP kan zien. Daarvoor is het doorgaans handig om AP's hoog op de muur of op het plafond te monteren. Probeer AP's ook niet pal tegen/achter obstakels te plaatsen. Hou er rekening mee dat niet alle muren/vloeren/ramen gelijk zijn. Gewapend beton dempt meer dan baksteen, wat meer dempt dan hout. Isolatie met metaalfolie erin dempt zeer sterk. Gewoon glas dempt nauwelijks, HR+(+) glas dempt bijna volledig. Een ongeisoleerd houten muurtje (of vloer) tussen AP en client maakt dus weinig uit. Een betonnen buitenmuur met isolatie en HR++ glas is een nagenoeg ondoordringbaar obstakel.