Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgrade naar Ryzen

Pagina: 1
Acties:

• Mathoesoe
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-10 22:05
Beste Tweakers,

Nadat ik vorige week een Ryzen PC heb gebouwd voor een kennis, gaan mijn handen ook jeuken om aan de slag te gaan voor mezelf. Mijn huidige PC bestaat uit een aantal heel oude onderdelen en wat 'recentere' (2014).

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Voornamelijk gebruik mijn PC om te gamen op 1080p en zo nu en dan bewerk ik ook foto's met Lightroom. In de toekomst wil ik wellicht mijn huidige scherm vervangen voor een 1440p scherm. Ook zal de videokaart op een later moment vervangen worden.

Wat mag het systeem gaan kosten?

Voor deze upgrade ongeveer: €750

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Onderstaande componenten wil ik gaan hergebruiken.

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 0,-€ 0,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 49,95€ 49,95
1NZXT S340 Zwart€ 65,95€ 65,95
1Crucial BX100 250GB€ 131,89€ 131,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 247,79

Verder is alle randapparatuur aanwezig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Een nieuwe CPU - Moederbord - 16 GB RAM - PSU - CPU Koeler

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

De voorkeur gaat uit naar de Ryzen 1600, na meerdere reviews / benchmarks / video's ben ik zeker onder de indruk van de prestaties. De 6 cores / 12 threads zullen in mijn geval ook beter presteren in Lightroom ten opzichte van de 1500 / 1500X.

Verder wil ik gebruik maken van deze Red Cable extensions. Echter weet ik niet zeker of dat zomaar kan op de RM550x. Heeft iemand ervaring met de cable extensions?

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Ik probeer de kleuren zoveel mogelijk op elkaar af te stemmen (Zwart/Rood). Ik zou graag de NZXT X52 nemen, omdat het mijns inziens erg mooi in de kast past, ook door de RGB. Het huidige systeem is vrij luidruchtig, dit komt onder andere door de fan van de oude voeding. Ik hoop met de upgrade het geluidsniveau ook naar beneden te brengen.

Ga je overklokken?

Het lijkt me erg leuk om hier eens mee aan de slag te gaan, dus dit wil ik zeker gaan proberen. In een review van het moederbord heb ik gelezen dat de VRM's heet worden. Is het overclocken op dit bord wel een goed idee? Ik ben overigens niet van plan om een 24.7 OC van 4.5 Ghz te draaien.

Wat verwacht je van ons?[i]

Graag advies over de onderstaande lijst. De waterkoeler is vast overbodig en er zijn ook zeker betere opties betreft prijs/kwaliteit, maar toch wil ik deze graag in de build hebben. Mocht er een betere optie bij mijn wensen passen, dan hoor ik dat graag. Verder is de voeding zeker teveel van het goede, maar gezien de prestaties en het feit dat hij volledig modulair is, lijkt mij dit geen verkeerde keus.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 225,45€ 225,45
1Gigabyte GA-AB350-GAMING 3€ 119,-€ 119,-
1NZXT Kraken X52 (met AM4 support)€ 148,50€ 148,50
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 141,50€ 141,50
1Corsair RM550x€ 91,25€ 91,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 725,70

Bedankt alvast!

• Tim2010
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-10 04:37
Enige waar ik echt iets op aan te merken heb is inderdaad je waterkoeler. Is een pricewatch: Fractal Design Celsius S24 misschien niet een leuke alternatief? Deze is een stuk stiller dan de X52 maar presteert net zo goed. Hij komt ook standaard met AM4 support.

[ Voor 6% gewijzigd door Tim2010 op 24-05-2017 17:46 ]

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Qua moederbord zou ik me geen zorgen maken. Het bord kan gewoon een Ryzen 7 @4,1ghz en 1,42v aan. Dat is ook wel echt het maximale voor een Ryzen CPU. 4Ghz is al mooi. Een Ryzen 5 overclocken op dat bord kan dus ook gewoon. Mosfets kunnen met gemak over de 100 graden draaien, je moet ze gewoon onder de 120 houden. Dat gaat wel lukken met een Ryzen 5. :)

Voor de rest een mooie build zo. Ik ben niet enorm op de hoogte van waterkoelers, dus daar hou ik me buiten. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Horatius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15:39
Ik weet bepaald niet veel over overclocken, maar ik stel voor om een betere cpu te nemen en dan een non water koeling. Dit zal je geld besparen voor een nieuw scherm dat je binnenkort wilt +gpu, maar ik weet niet hoeveel ervaring jij hebt met overclocken. In veel gevallen is een goede koeling genoeg voor een gemiddelde overclock.
Ik weet er niet veel van maar dit is mijn adives, might be bullshit might not.

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11 10:55
Prima setje, net iets vergelijkbaars besteld.
1600 is de golden chip uit de Ryzen serie.

Denk er om met custom kabels en extensions, zoek goed uit wat werkt en wat niet want voor je het doorhebt heb je de vonken door je kast vliegen.

Zo heb ik eens kabels van merk x voor voeding van merk y gebruikt en dat heb ik geweten. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door unfor op 24-05-2017 19:28 ]

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Mathoesoe schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 17:14:
Verder wil ik gebruik maken van deze Red Cable extensions. Echter weet ik niet zeker of dat zomaar kan op de RM550x. Heeft iemand ervaring met de cable extensions?
Zal wel werken want het zijn gewoon verlengkabels. Als je het echt mooi wil doen kun je de originele van Corsair nemen: http://www.corsair.com/en...acccolor=Red|Red%2fBlack| o.a. bij Megekko te koop.
Zijn wel wat duurder maar dan kun je ze gewoon direct in de voeding prikken. Ik heb deze ook en zijn erg mooie kabels. :) Ik denk niet dat je die extra lengte van de verlengkabels nodig hebt?

• Mathoesoe
Tim2010 schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 17:45:
Enige waar ik echt iets op aan te merken heb is inderdaad je waterkoeler. Is een pricewatch: Fractal Design Celsius S24 misschien niet een leuke alternatief? Deze is een stuk stiller dan de X52 maar presteert net zo goed. Hij komt ook standaard met AM4 support.
Bedankt voor je reactie, ik ga daar eens wat meer over opzoeken, ziet er goed uit inderdaad.
DaniëlWW2 schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 17:50:
Qua moederbord zou ik me geen zorgen maken. Het bord kan gewoon een Ryzen 7 @4,1ghz en 1,42v aan. Dat is ook wel echt het maximale voor een Ryzen CPU. 4Ghz is al mooi. Een Ryzen 5 overclocken op dat bord kan dus ook gewoon. Mosfets kunnen met gemak over de 100 graden draaien, je moet ze gewoon onder de 120 houden. Dat gaat wel lukken met een Ryzen 5. :)

Voor de rest een mooie build zo. Ik ben niet enorm op de hoogte van waterkoelers, dus daar hou ik me buiten. ;)
Bedankt voor je reactie Daniël! Dat is waardevolle informatie, daar was ik naar opzoek. Prima moederbord dus, ook voor het overklokken dus.
unfor schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 19:26:
Prima setje, net iets vergelijkbaars besteld.
1600 is de golden chip uit de Ryzen serie.

Denk er om met custom kabels en extensions, zoek goed uit wat werkt en wat niet want voor je het doorhebt heb je de vonken door je kast vliegen.

Zo heb ik eens kabels van merk x voor voeding van merk y gebruikt en dat heb ik geweten. ;)
Klinkt goed, hoe bevalt je PC tot op heden?
mstx schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 20:53:
[...]

Zal wel werken want het zijn gewoon verlengkabels. Als je het echt mooi wil doen kun je de originele van Corsair nemen: http://www.corsair.com/en...acccolor=Red|Red%2fBlack| o.a. bij Megekko te koop.
Zijn wel wat duurder maar dan kun je ze gewoon direct in de voeding prikken. Ik heb deze ook en zijn erg mooie kabels. :) Ik denk niet dat je die extra lengte van de verlengkabels nodig hebt?
Heel goed idee, bedankt! Ik zie inderdaad bij Megekko ook verschillende kabels. Makkelijk om ze direct op de voeding aan te sluiten. Extra lengte is inderdaad niet nodig.

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Mathoesoe schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 21:21:
Heel goed idee, bedankt! Ik zie inderdaad bij Megekko ook verschillende kabels. Makkelijk om ze direct op de voeding aan te sluiten. Extra lengte is inderdaad niet nodig.
Je moet trouwens alleen even opletten dat je type 4 van die kabels neemt, die zijn voor de RMx serie. En dat je pci-e kabels met genoeg aansluitingen hebt, volgens mij hebben ze alleen 2x6+2 en niet 6+8 voor zover ik zag.

• Mathoesoe
mstx schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 21:39:
[...]

Je moet trouwens alleen even opletten dat je type 4 van die kabels neemt, die zijn voor de RMx serie. En dat je pci-e kabels met genoeg aansluitingen hebt, volgens mij hebben ze alleen 2x6+2 en niet 6+8 voor zover ik zag.
Ja dat is inderdaad een goede. Ik heb voor de GTX 970 6+8 nodig, dan hangt er nog een 2 pins naast, klopt dat? Wellicht moet ik dan nog extra een 6 pin bestellen.

Verwijderd

Als je de NZXT Kraken vooral gekozen hebt voor die gave verlichting moet je vooral even googlen op de gebruikte software, in de praktijk kan je die mooie verlichting gewoon vergeten...

• Mathoesoe
Verwijderd schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 23:13:
Als je de NZXT Kraken vooral gekozen hebt voor die gave verlichting moet je vooral even googlen op de gebruikte software, in de praktijk kan je die mooie verlichting gewoon vergeten...
Gedeeltelijk, de koeler ziet er mooi uit, maar volgens deze revieuw van Foritain, presteert hij ook prima en is de kleur vrij eenvoudig aan te passen, maar misschien ben ik mis.

Edit:

CPU, moederbord en voeding zijn besteld! RAM en Koeler twijfel ik nog even over.

In ieder geval, dank voor alle reacties.

[ Voor 11% gewijzigd door Mathoesoe op 26-05-2017 16:30 ]

Verwijderd

Mathoesoe schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 11:32:
[...]

Gedeeltelijk, de koeler ziet er mooi uit, maar volgens deze revieuw van Foritain, presteert hij ook prima en is de kleur vrij eenvoudig aan te passen, maar misschien ben ik mis.

Edit:

CPU, moederbord en voeding zijn besteld! RAM en Koeler twijfel ik nog even over.

In ieder geval, dank voor alle reacties.
Hij ziet er zeker mooi uit, daarom wou ik hem eerst ook graag hebben.
Helaas is de software erg brak en zal je het meerendeel van de tijd zonder verlichting moeten doen, verder zitten de waterslangen in de weg als je ram in het eerste slot wil plaatsen..

• Mathoesoe
Verwijderd schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 22:26:
[...]

Hij ziet er zeker mooi uit, daarom wou ik hem eerst ook graag hebben.
Helaas is de software erg brak en zal je het meerendeel van de tijd zonder verlichting moeten doen, verder zitten de waterslangen in de weg als je ram in het eerste slot wil plaatsen..
Ik lees er steeds meer negatiefs over. Volgens mij zijn de prestaties prima, maar is de software niet echt geweldig.

Verder verwacht ik alle spullen deze week binnen. De waterkoeler laat ik nog even voor wat het is. Ik kan ook beginnen met de stock koeler.

Wat betreft de extensions, als ik een 6 pins extension aansluit op een 6-pins voedingskabel, dan hangt aan de kant van de voeding nog een 2-pins los. Volgens dit artikel zou het geen probleem moeten zijn.

Verwijderd

Mathoesoe schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 14:50:
[...]

Ik lees er steeds meer negatiefs over. Volgens mij zijn de prestaties prima, maar is de software niet echt geweldig.

Verder verwacht ik alle spullen deze week binnen. De waterkoeler laat ik nog even voor wat het is. Ik kan ook beginnen met de stock koeler.

Wat betreft de extensions, als ik een 6 pins extension aansluit op een 6-pins voedingskabel, dan hangt aan de kant van de voeding nog een 2-pins los. Volgens dit artikel zou het geen probleem moeten zijn.
Prestaties zijn prima, het gaat idd om de software, maar de prijs is wel aan de hoge kant als de verlichting het toch niet doet. Die extra 2 pins maakt niets uit als je hem toch niet nodig hebt, wel opletten dat het niet ergens contact kan maken met bv de kast.

• deurmatje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-10 19:57
DaniëlWW2 schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 17:50:

Ik zat er dus ook aan te denken een ryzen systeem samen te stellen met dat moederbord, maar deze post heeft mij toch doen besluiten dat niet te doen. Het is wel is waar een 1700 maar toch..

[ Voor 4% gewijzigd door deurmatje op 02-06-2017 15:23 ]

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

deurmatje schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 15:22:
[...]

Ik zat er dus ook aan te denken een ryzen systeem samen te stellen met dat moederbord, maar deze post heeft mij toch doen besluiten dat niet te doen. Het is wel is waar een 1700 maar toch..
Uh, ik draai zelf een Ryzen 1700 met dat bordje. Lees nog eens, het bordje kan het gewoon aan. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• deurmatje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-10 19:57
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 15:24:
[...]

Uh, ik draai zelf een Ryzen 1700 met dat bordje. Lees nog eens, het bordje kan het gewoon aan. ;)
Als je het stuk leest zie je dat het gaat over de waterkoeling en dat daardoor de lucht die de vrm bereikt gewoon een stuk minder is. Iedereen moet het voor zichzelf weten, maar ik zal waterkoeling + overlclock op dit bord niet combineren met deze hoge temps.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

deurmatje schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 15:34:
[...]

Als je het stuk leest zie je dat het gaat over de waterkoeling en dat daardoor de lucht die de vrm bereikt gewoon een stuk minder is. Iedereen moet het voor zichzelf weten, maar ik zal waterkoeling + overlclock op dit bord niet combineren met deze hoge temps.
Dat zou ik ook niet aanraden met dit bordje nee. Zit dan ook op de stock koeler en ga geen 4ghz OC proberen. Het is simpelweg niet nodig.

Pagina: 1