Elektromotor aansluiten en beveiligen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ainnir
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Voor de restauratie van een oude zaagtafel is een nieuwe motor aangeschaft met onderstaande specificaties:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cMgSaVnl.png

Deze moet worden bediend met een aan/uit schakelaar, en er moet een noodknop tussen komen. Daarnaast moet er een soort van beveiliging op komen om de motor te beschermen/begrenzen.

Aangezien ik de ballen verstand heb van elektronica, hier de vraag hoe ik dit het beste aan zou kunnen pakken, en welke componenten zijn hiervoor nodig?

Beste antwoord (via Ainnir op 01-06-2017 17:13)

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Dat kan, maar het exemplaar dat TS heeft gevonden kan ook, met even instellen op de nominale stroom van de motor, eventueel, de nul wordt al aangesloten, de overblijvende fase van de schakelaar in serie doorlussen. De voorgestelde noodschakelaar is ook prima,. Overigens ligt de nominale stroom van de motor met 13,87A zo dicht bij de groepsbeveiliging van 16A, dat de extra beveiliging niet eens veel toevoegt, waardoor je eigenlijk wel zou kunnen volstaan met die noodschakelaar.

De vraag die echter wel bij me opkomt, omdat de nominale stroom van de motor zo dicht bij 16A ligt, is hoe zwaar de aanloopstroom zal zijn van de zaagmachine. Als deze heel hoog is, d.w.z. een veelvoud van die 16A, zou dit kunnen leiden tot de noodzaak van een andere groepsbeveiliging. Ingeval van smeltpatronen een trage zekering of bij installatieautomaten, waarschijnlijk B-karakteristiek, een andere 16A automaat met D-karakteristiek. Kwestie van even uitproberen, bij geen problemen mooi laten zitten.

[ Voor 12% gewijzigd door Techneut op 24-05-2017 18:04 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-06 18:37

heuveltje

KoelkastFilosoof

Waarom niet gewoon de al bestaande aansluitingen gebruiken ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ainnir
  • Niet online
heuveltje schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 16:42:
Waarom niet gewoon de al bestaande aansluitingen gebruiken ?
De bestaande aansluitingen zijn van een hele oude driefase motor uit omstreeks 1920-1930, waar ook geen beveiliging op zit.

[ Voor 7% gewijzigd door Ainnir op 24-05-2017 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Aangezien het voor een zaagtafel bedoeld is, kun je het beste een nullastschakelaar gebruiken. Zo schakelt de motor niet direct in als de spanning tijdelijk is afgevallen.
bijvoorbeeld:
https://www.baptist.nl/ho...ar-met-nullast-schakelaar
https://www.moosetools.nl...akelaar-met-noodstop.html

Wil je nog andere beveiliging/begrenzing erop hebben? Want dat gedeelte is (mij) niet helemaal duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:33

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als je deze vraag hebt rinkelt er bij mij de bel dat je beter even een ervaren persoon kunt inschakelen.

Je hebt hier een 1 fase motor draaiend op 230v. Bij een 3 fase aansluiting hoef je dus maar 1 fase en de nul te pakken, en met google vind je genoeg noodstop schakelaars.
Zoals http://www.controlicon.co...-startnoodstop-p-389.html

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
memphis schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 16:55:
Als je deze vraag hebt rinkelt er bij mij de bel dat je beter even een ervaren persoon kunt inschakelen.

Je hebt hier een 1 fase motor draaiend op 230v. Bij een 3 fase aansluiting hoef je dus maar 1 fase en de nul te pakken, en met google vind je genoeg noodstop schakelaars.
Als hij een tafelzaag kan herstellen, de motor kan vervangen etc. Ga ik er ook wel vanuit dat hij een paar draadjes op een schakelaar kan aansluiten.
Verder is de nieuwe motor is 1 fase, dus waarom zou hij dan een 3 fase schakelaar gaan gebruiken? Zeker 3 fase nullastschakelaars zijn vaak een stuk duurder dan de 1 fase variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ainnir
  • Niet online
3xhaas schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 16:54:
Wil je nog andere beveiliging/begrenzing erop hebben? Want dat gedeelte is (mij) niet helemaal duidelijk.
Wat er precies nodig is, is mij zelf ook niet helemaal duidelijk. Op de oude motor zat een thermische beveiliging begrensd op ampere. De bedoeling is dat de motor beveiligd wordt tegen overbelasting. Nu weet ik niet of dat de beste aanpak is, begrenzen op ampere, of moet er een toerentalregelaar op?

[ Voor 10% gewijzigd door Ainnir op 24-05-2017 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ainnir
  • Niet online
memphis schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 16:55:

Met google is inderdaad genoeg te vinden, maar ik hoor graag de mening van mensen die hier wat meer verstand van hebben. Ik kan zelf wel een noodstop schakelaar googlen, en ook al genoeg motorbeveiligingsschakelaars gevonden, maar ik heb gewoon niet genoeg kaas ervan gegeten om te weten wat het beste werkt, en wellicht zijn er dingen die ik over het hoofd zie.

Bij het aansluiten ervan komt een kennis helpen, die verstand heeft van dat soort zaken. Maar ook hij heeft onvoldoende kennis van elektromotoren om er een goed advies over te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ainnir
  • Niet online
Met zelf googlen kwamen we hierop uit:

https://www.elektrobode.n...ig-10-16a-druk-bed-283390

https://www.elektrobode.n...kzm01-met-nood-uit-281406

Maar geen idee of dat gaat werken zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Zoek er 1 op die voor 1 fase motor is. En stel hem in op 13.45 A met het stel schroefje.

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Dat kan, maar het exemplaar dat TS heeft gevonden kan ook, met even instellen op de nominale stroom van de motor, eventueel, de nul wordt al aangesloten, de overblijvende fase van de schakelaar in serie doorlussen. De voorgestelde noodschakelaar is ook prima,. Overigens ligt de nominale stroom van de motor met 13,87A zo dicht bij de groepsbeveiliging van 16A, dat de extra beveiliging niet eens veel toevoegt, waardoor je eigenlijk wel zou kunnen volstaan met die noodschakelaar.

De vraag die echter wel bij me opkomt, omdat de nominale stroom van de motor zo dicht bij 16A ligt, is hoe zwaar de aanloopstroom zal zijn van de zaagmachine. Als deze heel hoog is, d.w.z. een veelvoud van die 16A, zou dit kunnen leiden tot de noodzaak van een andere groepsbeveiliging. Ingeval van smeltpatronen een trage zekering of bij installatieautomaten, waarschijnlijk B-karakteristiek, een andere 16A automaat met D-karakteristiek. Kwestie van even uitproberen, bij geen problemen mooi laten zitten.

[ Voor 12% gewijzigd door Techneut op 24-05-2017 18:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:04
Motorbeveiligingsschakelaar?
https://mall.industry.sie...log/Product/3RV2031-4SA10

Met deze behuizing is het meteen een werkschakelaar:
https://mall.industry.sie...log/Product/3RV1933-1DA00

De schakelaar is 3 fasen, maar op deze manier werkt het ook voor een enkelfasemotor:
Afbeeldingslocatie: https://www.practicalmachinist.com/vb/attachments/f11/125923d1420133641-three-phase-using-pony-motor-capacitor-iec-3ph-starter-diag.jpg

dot.blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ainnir
  • Niet online
Techneut schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 17:46:

Volgens de specificaties van de fabrikant is de aanloopstroom 75A. Dan moet er dus nog extra beveiliging tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ainnir
  • Niet online
Rostvertol-Mil schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 21:49:
Motorbeveiligingsschakelaar?
https://mall.industry.sie...log/Product/3RV2031-4SA10

Met deze behuizing is het meteen een werkschakelaar:
https://mall.industry.sie...log/Product/3RV1933-1DA00

De schakelaar is 3 fasen, maar op deze manier werkt het ook voor een enkelfasemotor:
[afbeelding]
Bedankt, ik heb het diagram opgeslagen.

We gaan dus voor zo'n soort constructie, nu is alleen nog de vraag hoe het zit met de aanloopstroom, moet ik dan denken aan een softstarter ertussen? Of zijn er goedkopere opties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ainnir schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 10:52:
[...]

Volgens de specificaties van de fabrikant is de aanloopstroom 75A. Dan moet er dus nog extra beveiliging tussen?
Dan is de kans groot dat de groepszekering cq. installatieautomaat uitknalt. Een B-karakteristiek vertoont namelijk een onmiddellijke uit schakeling tussen 3 en 5 x In. Maar het kan dus meevallen als je eentje hebt die aan de bovengrens zit. Wat een gewone smeltpatroon doet kan ik moeilijk voorspellen, de echte piek is maar heel kort.

De extra voorziening (indien nodig) kan bestaan uit wat voor apparaat dan ook dat de aanloopstroom beperkt, b.v. een softstarter. Alternatief, voor het vervangen van een installatieautomaat zal er de hulp van een erkende installateur bij geroepen moeten worden.

Maar probeer het gewoon uit met zoals het is, het kan totaal geen kwaad. En wie weet heb je gewoon mazzel.

[ Voor 6% gewijzigd door Techneut op 25-05-2017 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rostvertol-Mil
  • Laatst online: 12:04
2.2kW wordt op compressors gezien als het maximale voor 1 fase /16A. Deze lopen over het algemeen aardig zwaar aan.
Met een zaag moet dat dan ook wel goedkomen.

dot.blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Zit er nog een rem op? Ik ken niet veel zaagtafels, maar die ik heb gebruikt zorgen ervoor dat de zaag in pakweg een seconde stil staat. Al zullen de oudere modellen dat vast nog niet hebben​.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ainnir
  • Niet online
Techneut schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 13:35:
[...]
Dan is de kans groot dat de groepszekering cq. installatieautomaat uitknalt. Een B-karakteristiek vertoont namelijk een onmiddellijke uit schakeling tussen 3 en 5 x In. Maar het kan dus meevallen als je eentje hebt die aan de bovengrens zit. Wat een gewone smeltpatroon doet kan ik moeilijk voorspellen, de echte piek is maar heel kort.

De extra voorziening (indien nodig) kan bestaan uit wat voor apparaat dan ook dat de aanloopstroom beperkt, b.v. een softstarter. Alternatief, voor het vervangen van een installatieautomaat zal er de hulp van een erkende installateur bij geroepen moeten worden.

Maar probeer het gewoon uit met zoals het is, het kan totaal geen kwaad. En wie weet heb je gewoon mazzel.
We hebben het inderdaad even geprobeerd zoals het is, en het werkt. Dus er is geen extra beveiliging meer nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ainnir
  • Niet online
_ferry_ schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 21:22:
Zit er nog een rem op? Ik ken niet veel zaagtafels, maar die ik heb gebruikt zorgen ervoor dat de zaag in pakweg een seconde stil staat. Al zullen de oudere modellen dat vast nog niet hebben​.
Er zit geen rem op, er komt wel een extra noodknop op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 12:58

Stoney3K

Flatsehats!

Ainnir schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 17:12:
[...]

Er zit geen rem op, er komt wel een extra noodknop op.
In dat geval kun je er ook voor kiezen om de motorwikkelingen kort te sluiten als je de noodstop indrukt. Dan stopt de motor sneller doordat hij zichzelf afremt.

Ik zou zelf gaan voor een softstarter met een apart motorbeveiligingsrelais waardoor je ook kan beveiligen tegen oververhitting en overstroom omdat bijvoorbeeld het zaagblad vast slaat.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Pagina: 1