Proximus Glasvezel Fiber to the Home

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBigBlue
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11-04 14:59
Beste Tweakers

Ik heb via Proximus de mogelijkheid om een glasvezelverbinding te nemen(350 down 50 up - fiber to the home).
Vandaag ben ik klant bij Telenet met een Whoppa (200 down 20 up). Mocht Telenet een (betaalbaar) fiber aanbod hebben, zou ik natuurlijk daar voor gaan. Als ik vandaag vraag om een hogere snelheid (eventueel via business) krijg ik als antwoord "geen enkele consument/KMO heeft meer dan 200 Mbps nodig, dus u ook niet", dit kan tellen qua verkoopstechniek natuurlijk :p. Dus vandaar mijn interesse voor Proximus Fiber.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met Proximus fiber?
Ik weet niet of er iemand dit weet, maar ik heb een aantal vragen bij het aanbod.

1. De snelheid die ik bij Telenet doorkrijg is relatief constant gedurende de dag, komt neer op 180 down, 19 up, is dit bij Proximus-Fiber ook het geval?
2. Is de quasi verdubbeling van snelheid ook merkbaar? Of heb je vanaf een bepaald punt pakweg 200 Mbps, Gigabit snelheden nodig om de snelheidsverbetering te kunnen merken?
3. Is de snelheid die via fiber die de computer uiteindelijk breikt afhankelijk van of de tv speelt / met de vaste lijn gebeld word (dit is bij mijn grootouders die proximus hebben nog wel eens het geval).
4. Is er de mogelijkheid om de Glasvezelverbinding verder in het huis te verdelen? (een fiber aansluiting op de computer via een PCI-exprescard) of zijn er geen Fiber uitgangen op de Proximus setup-box?

Mvg

The Big Blue

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BAJansen
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-06 13:30
Ik heb persoonlijk geen ervaring met glasvezel van Proximus, ik woon niet eens in België, maar over het algemeen genomen is het volgende ongeveer aan de orde:

1. Met fiber heb je alleen last van 'drukte' op de lijn als het achterliggende systeem van je provider volledig aan zijn capaciteit zit, wat eigenlijk nooit zou moeten gebeuren.

2. Om op netwerkapparaten gebruik te kunnen maken van snelheden > 100 mbit heb je sowieso al gigabit apparatuur nodig om van de volle snelheid gebruik te kunnen maken. In het dagelijks internetgebruik zul je het snelheidsverschil effectief waarschijnlijk maar nauwelijks gaan merken omdat webpagina's vergeleken met je internetsnelheid maar vrij klein zijn. Bij het downloaden van grote bestanden ga je de extra snelheid zeker wel merken.

3. De snelheid die bij fiber wordt geadverteerd moet je ook altijd kunnen krijgen. Als je TV over internet kijkt gaat dit vaak buiten de bandbreedte van je abonnement om en kun je dus terwijl er TV wordt gekeken nog met de volle 350mbit downloaden. Wanneer je echter bijvoorbeeld Netflix streamt gaat dit wel gewoon van je bandbreedte af.

4. Voor zover bij mij bekend wordt door iedere provider de glasvezel slechts gebruikt als medium om het internet het huis in te krijgen. Waarschijnlijk krijg je een kastje in de meterkast (of waar de vezel ook maar het huis binnenkomt) waar de glasvezel ingeprikt wordt en waar een standaard RJ45 ethernetpoort op zit vanwaar een kabel naar je router loopt. Je internet netwerk blijft gewoon volledig 'ouderwets' ethernet.

Mocht je graag intern fiber gaan gebruiken dan kun je dat altijd doen met de juiste apparatuur ongeacht je internetprovider. Je kunt ook gewoon een intern fiber netwerk opzetten achter een DSL verbinding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-06 13:41
Ik woon wel in België en kan je als Proximus technieker wat meer zekerheden bieden wat betreft de aansluiting. Helaas leg ik zelf nog geen glas aan :) .

Glas komt je woning binnen, dit wordt afgewerkt met een speciaal doosje van waar er een UTP kabel naar de bekende bbox 3 modem loopt. Vanaf hier werkt alles hetzelfde alsof je Proximus VDSL zou nemen. De verbindingen naar je pc's en tv's lopen nog gewoon bekabeld of draadloos vanaf de bbox 3. Ook kun je hier natuurlijk nog een eigen router/AP op aansluiten. Verwacht alleen geen rechtstreekse fiber in je pc, dat is nergens met glasvezel zo :) Puntje 4 van bovenstaande post klopt dus inderdaad ook voor Proximus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:14
BAJansen schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 16:31:
Ik heb persoonlijk geen ervaring met glasvezel van Proximus, ik woon niet eens in België, maar over het algemeen genomen is het volgende ongeveer aan de orde:

1. Met fiber heb je alleen last van 'drukte' op de lijn als het achterliggende systeem van je provider volledig aan zijn capaciteit zit, wat eigenlijk nooit zou moeten gebeuren.
In Nederland wordt voor glasvezel zo goed als overal AON gebruikt. Proximus levert echter PON, en dit is, net als bijvoorbeeld DOCSIS, een shared medium. In theorie kun je last hebben van de buren die op dezelfde passieve node zijn aangesloten, in de praktijk valt dat meestal wel mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

TheBigBlue schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 15:59:
Beste Tweakers

Ik heb via Proximus de mogelijkheid om een glasvezelverbinding te nemen(350 down 50 up - fiber to the home).
Vandaag ben ik klant bij Telenet met een Whoppa (200 down 20 up). Mocht Telenet een (betaalbaar) fiber aanbod hebben, zou ik natuurlijk daar voor gaan. Als ik vandaag vraag om een hogere snelheid (eventueel via business) krijg ik als antwoord "geen enkele consument/KMO heeft meer dan 200 Mbps nodig, dus u ook niet", dit kan tellen qua verkoopstechniek natuurlijk :p. Dus vandaar mijn interesse voor Proximus Fiber.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met Proximus fiber?
Ik weet niet of er iemand dit weet, maar ik heb een aantal vragen bij het aanbod.

1. De snelheid die ik bij Telenet doorkrijg is relatief constant gedurende de dag, komt neer op 180 down, 19 up, is dit bij Proximus-Fiber ook het geval?
2. Is de quasi verdubbeling van snelheid ook merkbaar? Of heb je vanaf een bepaald punt pakweg 200 Mbps, Gigabit snelheden nodig om de snelheidsverbetering te kunnen merken?
3. Is de snelheid die via fiber die de computer uiteindelijk breikt afhankelijk van of de tv speelt / met de vaste lijn gebeld word (dit is bij mijn grootouders die proximus hebben nog wel eens het geval).
4. Is er de mogelijkheid om de Glasvezelverbinding verder in het huis te verdelen? (een fiber aansluiting op de computer via een PCI-exprescard) of zijn er geen Fiber uitgangen op de Proximus setup-box?

Mvg

The Big Blue
1) Geen idee, helaas geen ervaring mee.
2) Ligt er een beetje aan wat je er mee doet. Als je grote bestanden binnen moet halen op regelmatige basis, absoluut. Gebruik je het voor surfen, not so much. 200Mbps is opzich ook genoeg voor youtube in 4K 60fps, maar niet meer dan twee streams tegelijk. Ik weet niet met hoeveel personen je de verbinding deelt, maar dat kan een overweging zijn.
3) Telefonie en TV nemen niet zoveel. Telefonie is een halve Mbps, TV is ongeveer 8Mbps (je krijgt alleen de stream die je hebt gekozen op je set-top box)
4) Ja dat kan. Al zal je er wel iets van een router tussen moeten hebben die dan ook weer glasvezel aansluitingen heeft. De vraag 'waarom' komt wel bij me op. Glasvezel is leuk enzo, maar het is onmogelijk zelf op lengte te maken en is voornamelijk interessant voor grote afstanden (meer dan 100meter). Op koper kan je tegenwoordig prima 10Gbit krijgen. Is nog wel wat aan de dure kant, maar wel goedkoper dan glas.
En het is niet alsof je verschil gaat merken tussen de twee.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBigBlue
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11-04 14:59
@BAJansen en @Andros, bedankt voor de zo volledige antwoorden! Betreffende punt 4, dat had ik wel gedacht, Er ligt hier nu thuis quasi overal cat6 UTP kabel en volledige dekking met 5gz AC dus het duurt nog wel even voor deze volledig gesatureerd zijn natuurlijk ! :)
Betreft punt 2, ik zit nu aan een gemiddeld maandelijks verbruik van 5-600Gb, tevens gebruikt mijn vader het netwerk steeds meer als een IOT-proeftuin voor het bedrijf dus qua data zie ik het alleen nog maar verder groeien, de komende jaren!

@hcQd, Voorlopig denk ik ook niet dat ik er last van zou hebben, als ik de glasvezel aansluiting neem ben ik toch sowieso de eerste in de wijk / proximus verdeelpunt voor ca 150 huizen :)

The Big Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perre
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-06 20:36
Uit curiositeit, waar zou je die snelheid voor gebruiken?
Pagina: 1