Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestVrijStaal
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-09 23:40
Goedendag allen,

Mijn Samsung Galaxy S5 + heeft het begeven. Dus ik moet weer op zoek naar iets anders.

Ik zoek een?
Het liefst heb ik een telefoon met de nieuwste versie van Android (Nougat/7), en stock, met zo min mogelijk voor geïnstalleerde troep van zowel OEM als Google. Ik sta niet te wachten op Chrome, Google Now, Spraakherkenning of Maps. Anderen zoals WebView, Gmail en Play Store is een “het zij zo”s.

Mijn 64 GB microSDXC moet er kwijt in kunnen. En de telefoon krijgt gegarandeerd snel updates. De verwisselbaarheid van de accu is een pre. Preinstalled Xposed o.i.d. om apps op detailniveau minder rechten te geven is ook een pre.

Wat is je budget?
Tussen de 150 en 300 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Bellen, Sms'en, Whatsapp, Telegram, Discord, Mattermost, Riot, Foto's en Video’s maken, Navigeren via OSMand, Teamvieweren, productief browsen as in informatie copypasten en bewerken. Niet al te zwaar gamen. Het gaat vooral veel data (zowel via draadloze netwerken als lokale opslagmedia) overpompen en verwerken.

Wat heb je zelf al gevonden?
Het liefst had ik voor de FairPhone 2 gekozen omdat alles ervan te vervangen is & morele genoegdoening, maar die is nog niet uit en ik heb ASAP een smartphone nodig.

Gisteren kwam ik in de prijswatch door microSDXC en accu verwisselbaar aan te tikken uit op de Motorola Moto G5 en LG K10 (2017).

De LG K10 lijkt niet je van het met de MediaTek SoC. Ook in de reactie sectie van de reviews blijft men sceptisch over het update beleid van zowel Motorola als LG.

Ik kijk dus verder en stuit bij de alternatieven van de Moto G5 op WileyFox. Een beetje rondneuzen in Ervaring-topics lijkt dat WileyFox betere papieren te hebben omtrent user-feedback- en update-beleid dan Motorola & LG bij elkaar. Het feit dat WileyFox zelf in het forum een actieve account heeft alleen al. Daarvoor wil ik wel de eis van een verwisselbare accu laten vallen.

Een pijnlijk nadeel is dat de allerlaatste WileyFox (Swift 2X) weer geen 5GHz Wifi antenne en een minder krachtige SoC heeft . Wat het grote broertje van de Moto G5, namelijk de Moto G5+ wel heeft.
  • WileyFox Swift 2X, de laatste uitvoering van WileyFox
  • Motorola Moto G5 Plus, de grote en nieuwste broer van de Moto G5
  • Andere?
Welke vragen heb je hier nog over?
Ik kan er niet uit komen welke van de twee gifbekers de minst pijnlijke gif bevat.

Gifbeker Swift 2X is minder krachtig en connectief. Gifbeter Gifbeker Moto G5 Plus is dat wel maar is er onduidelijk updatebeleid.

Voor beiden lijkt Xposed (voor XPrivacy te gebruiken) nog niet beschikbaar te zijn, want Xposed voor Nougat moet dat nog uitkomen. Terwijl WileyFox iets zelf aan boord lijkt te hebben.

Of is er een lachende derde is die alles heeft?

Bij voorbaat dank voor het advies!

[ Voor 0% gewijzigd door RoestVrijStaal op 25-05-2017 13:31 . Reden: BBcode is ruk, typo en verduidelijking ]

Beste antwoord (via RoestVrijStaal op 04-08-2017 17:23)

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-09 13:05
No-brainer; de G5 Plus. De achterste camera is echt een toppertje voor het geld. Ook zit er een krachtigere soc in. Je betaalt zo'n 30 euro meer maar dat is het écht wel waard. Lees desnoods mijn review maar, heb hem uitgebreid behandeld: productreview: Motorola Moto G5 Plus Zilver review door Luca

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:37

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Vanaf Android 5.0 (geloof ik) zit er al standaard machtigingen in Android. Wileyfox heeft dit ook, maar ik verwacht dat de Motorola dit ook gewoon heeft. Op dezelfde manier.

Persoonlijk zou ik de Swift 2X niet kopen, zoals je zelf aangeeft heeft die geen 5Ghz modem en een wat mindere SOC. Voor wat minder geld heb je zijn broertje: pricewatch: Wileyfox Swift 2 Blauw en die is zijn prijs en specs een stuk meer waard (vind ik persoonlijk).

Wileyfox is in ieder geval in updates en ondersteuning een stuk beter dan elk ander merk in deze prijsklasse, dus ik kan je Wileyfox van harte aanraden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 12:15
Is de foto camera van de G5+ niet een stuk beter (misschien wel de beste) in deze prijsklasse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestVrijStaal
rens-br schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 16:08:
Vanaf Android 5.0 (geloof ik) zit er al standaard machtigingen in Android. Wileyfox heeft dit ook, maar ik verwacht dat de Motorola dit ook gewoon heeft. Op dezelfde manier.

Persoonlijk zou ik de Swift 2X niet kopen, zoals je zelf aangeeft heeft die geen 5Ghz modem en een wat mindere SOC. Voor wat minder geld heb je zijn broertje: pricewatch: Wileyfox Swift 2 Blauw en die is zijn prijs en specs een stuk meer waard (vind ik persoonlijk).

Wileyfox is in ieder geval in updates en ondersteuning een stuk beter dan elk ander merk in deze prijsklasse, dus ik kan je Wileyfox van harte aanraden!
An sich geen gek idee omdat op papier de snelheid hetzelfde is en meer RAM en storage zijn niet echt interessant voor mij.

Maar stoort het niet dat het scherm een 720p resolutie heeft, waardoor je foto's e.d. geschoten met de 1080p camera niet goed met dat scherm kan beoordelen?
swhnld schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 17:38:
Is de foto camera van de G5+ niet een stuk beter (misschien wel de beste) in deze prijsklasse?
Klopt, maar dat komt -volgens vele reviews van mede-tweakers- met een minpunt: de camera steekt uit. Voor mij boeit dat niet omdat ik mijn telefoon toch in een hoesje stop.
Op papier zou de Swift 2, Swift 2+ en Swift 2X betere foto's en video's moeten maken dan de Moto G5 (+), doordat ze voor zowel als achter een camera met een hogere resolutie hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door RoestVrijStaal op 24-05-2017 20:22 . Reden: Quote vergeten ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

RoestVrijStaal schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 20:21:
Maar stoort het niet dat het scherm een 720p resolutie heeft, waardoor je foto's e.d. geschoten met de 1080p camera niet goed met dat scherm kan beoordelen?
Het verschil zul je niet eens opvallen op maar 5". Overigens neem ik aan dat je met 1080p de video bedoeld, want de afbeeldingen zijn al met een veel hogere resolutie.
Op papier zou de Swift 2, Swift 2+ en Swift 2X betere foto's en video's moeten maken dan de Moto G5 (+), doordat ze voor zowel als achter een camera met een hogere resolutie hebben.
Resolutie zegt helaas niet zo heel veel meer bij smartphone camera's. Het is een combinatie van algoritme, sensor en diafragma. De camera sensor van de G5 Plus is in ieder geval dezelfde als de S7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestVrijStaal
rens-br schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 22:18:
[...]

Het verschil zul je niet eens opvallen op maar 5". Overigens neem ik aan dat je met 1080p de video bedoeld, want de afbeeldingen zijn al met een veel hogere resolutie.

[...]

Resolutie zegt helaas niet zo heel veel meer bij smartphone camera's. Het is een combinatie van algoritme, sensor en diafragma. De camera sensor van de G5 Plus is in ieder geval dezelfde als de S7.
Over de camera sensor: Ik kan iig in de gedetailleerde specs van de Swift 2 vinden dat bij de voorkant het om een OmniVision OV8856 gaat en bij de achterkant om een Samsung 3L8 (S5K3L8?) camera die ook in andere Chinaphones zitten.

Bij de Swift 2+ en Swift 2X zit de Samsung 3P3 (S5K3P3) erin die volgens Engadget beter presteert. Maar of dat me de hogere prijs waard is...moet ik nog even over denken. Als ik de foto's van Engadget vergelijk verschilt het resultaat nogal wat.

[ Voor 8% gewijzigd door RoestVrijStaal op 25-05-2017 14:47 . Reden: Meer links ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GtrCraft
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-09 10:59
Dit is gewoon een no brainer. De Moto G5 Plus heeft betere specs vergeleken met de Wileyfox. En met het kleine prijsverschil is het al helemaal makkelijk

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-09 13:05
No-brainer; de G5 Plus. De achterste camera is echt een toppertje voor het geld. Ook zit er een krachtigere soc in. Je betaalt zo'n 30 euro meer maar dat is het écht wel waard. Lees desnoods mijn review maar, heb hem uitgebreid behandeld: productreview: Motorola Moto G5 Plus Zilver review door Luca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestVrijStaal
Danny.G schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 14:38:
GtrCraft schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 14:37:
Dit is gewoon een no brainer. De Moto G5 Plus heeft betere specs vergeleken met de Wileyfox. En met het kleine prijsverschil is het al helemaal makkelijk
Qua specs idd een no-brainer, maar genieten jullie al van de nieuwste Android 7.1.2?

In de forums van Motorola zijn honderden topics met de vraag of de Moto G5 plus update XYZ krijgt en wanneer. Om daarna door de mods (die blijkbaar het vrijwillig doen en geen directe lijntjes hebben met Lenovo/Motorola) met een dode mus blij gemaakt te worden dat Motorola/Lenovo daar geen openheid over wil geven noch uitspraak over doet.

Zoals dat ook al op te merken is bij de pagina wat enigszins inzicht heeft in de release cycle van andere telefoons van Motorola, maar de Moto G5 + staat er niet bij.

Ik voel er niet veel voor om een (vaak onstabiele) 3rd party mod te draaien omdat Lenovo/Motorola, wat geen klein bedrijf is en an sich genoeg resources in huis zou moeten hebben om te laks te zijn met updates. Maar misschien is er in de tussentijd al wat verbeterd om mij over te halen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GtrCraft
Het verschil tussen 7.0 en 7.1.2 is nihil op geen nexus/pixel toestellen. En er zijn altijd nog de custom roms (waarvan ik er aardig wat develop voor de Moto G5 Plus). Geen fabrikant is snel meer met updates, dus om die reden een telefoon met slechtere specs te kopen is gewoon zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestVrijStaal
GtrCraft schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 08:48:
Het verschil tussen 7.0 en 7.1.2 is nihil op geen nexus/pixel toestellen. En er zijn altijd nog de custom roms (waarvan ik er aardig wat develop voor de Moto G5 Plus). Geen fabrikant is snel meer met updates, dus om die reden een telefoon met slechtere specs te kopen is gewoon zonde.
Met alle respect voor de tijd en moeite die je in die projecten in wilt steken. Maar zelf loop ik niet meer zo warm voor one-man-shows. Ik zal altijd afhankelijk blijven van of de Moto G5+ van de ROM ontwikkelaar nog net zo lang blijft leven en hetzelfde gedraagt als de mijne en of de ontwikkelaar zijn project nog leuk vindt om te doen.

Toen mijn Galaxy SII een custom rom draaide en van de een op de andere dag de klok/alarm app crashte, waardoor ik een belangrijke afspraak miste, ben ik errrrg sceptisch geworden tegenover custom roms.

Als ik nu de conclusie moet trekken dat de Moto G5 + alleen up to date is te houden d.m.v. custom roms, kijk ik toch weer naar WileyFox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GtrCraft
RoestVrijStaal schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 12:11:
[...]
Met alle respect voor de tijd en moeite die je in die projecten in wilt steken. Maar zelf loop ik niet meer zo warm voor one-man-shows. Ik zal altijd afhankelijk blijven van of de Moto G5+ van de ROM ontwikkelaar nog net zo lang blijft leven en hetzelfde gedraagt als de mijne en of de ontwikkelaar zijn project nog leuk vindt om te doen.

Toen mijn Galaxy SII een custom rom draaide en van de een op de andere dag de klok/alarm app crashte, waardoor ik een belangrijke afspraak miste, ben ik errrrg sceptisch geworden tegenover custom roms.

Als ik nu de conclusie moet trekken dat de Moto G5 + alleen up to date is te houden d.m.v. custom roms, kijk ik toch weer naar WileyFox.
Die klok crash kan ook net zo goed op stock gebeuren. En ik blijf deze telefoon sowieso nog lang gebruiken en developen. Het is gewoon dom om een wileyfox te nemen omdat die alleen een hogere android versie heeft. De specificaties van de Moto G5 Plus zijn veel belangrijker dan een android versie nieuwer waar je zo goed als niks aan hebt. Je kan ook wachten op de Moto G5S. Want die draait 7.1.1 out of the box. Of je gelooft er gewoon in dat de G5 Plus ook 7.1.1 en zelfs 8 krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 12:15
Ik denk dat iets zal moeten geven, prestaties versus updates (of prijs zodat je meer keuze hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestVrijStaal
Hmmm, vervelend.

Ik heb nu de Swift 2 gekocht, want ik was niet overtuigd over LG's update cycle en voor de vakantie in een niet al te rijk land is met een smartphone van een bekend merk rondlopen geen goed idee.

Maar de WiFi van de Swift 2 wil niet eens met mijn router verbinden :/
Van alles geprobeerd, van fabrieksreset tot spelen met instellingen van mijn router. Maar ik ga niet mijn databundel verspillen aan een update die /misschien/ gaat werken en het risico lopen dat de webshop de teruggave weigert doordat ik geüpdatet heb.

Ik denk dat ik hem maar inruil voor de Moto G5+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
RoestVrijStaal schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 21:58:
Hmmm, vervelend.

Ik heb nu de Swift 2 gekocht, want ik was niet overtuigd over LG's update cycle en voor de vakantie in een niet al te rijk land is met een smartphone van een bekend merk rondlopen geen goed idee.

Maar de WiFi van de Swift 2 wil niet eens met mijn router verbinden :/
Van alles geprobeerd, van fabrieksreset tot spelen met instellingen van mijn router. Maar ik ga niet mijn databundel verspillen aan een update die /misschien/ gaat werken en het risico lopen dat de webshop de teruggave weigert doordat ik geüpdatet heb.

Ik denk dat ik hem maar inruil voor de Moto G5+
Wat heb je uiteindelijk gedaan? Had dit te maken met het feit dat je router enkel in 5 GHz stond? Ik heb op 5 GHz ook wel 'ns problemen gehad dat een apparaat niet alle frequenties lijkt te ondersteunen.

Overigens wordt je vraag ook deels beantwoord door deze recente review van Tweakers: reviews: Goedkope telefoons zonder zware Android-skins

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

@Jerie hoe goed bedoeld ook, ik verwacht dat @RoestVrijStaal na 5 maanden wel een ander toestel heeft kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestVrijStaal
@Jerie Zoals ik in mijn laatste post heb beschreven heb ik de Swift 2 ingerolen voor de Moto G5+. Mijn WiFi zendt op beide kanalen uit en ik weigerde er iets aan te veranderen (Waarom werkt het bij twee oude smartphones wel en bij deze niet?)

Het is dat er nood aan de man was, anders had ik nog gewacht op die nieuwe Nokia`s omdat Lenovo zo geheimzinnig blijft doen over haar update beleid. Ik krijg wel security updates maar Lenovo deelt ze uit als verrassingen.

[ Voor 18% gewijzigd door RoestVrijStaal op 05-10-2017 01:31 ]

Pagina: 1