Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-06 18:56
Beste Tweakers,

Na een goede 15 jaar als systeembeheerder aan de support kant van het IT spectrum ben ik er helemaal klaar mee. Ik merk het volgende:

De klant wordt steeds veeleisender. Alles moet NU, goedkoop en ten allen tijde. Meedenken is not done, je doet het gewoon zoals wij dat willen. Dit is mijn grootste beweegreden om eruit te stappen.

Ik werk momenteel in de zorg, waar eigenlijk ICT wordt gezien als een noodzakelijk kwaad. Je MOET wel, omdat de overheid dit eist. Maar ICT-ers zijn gewoon opvreters en kosten gewoon teveel. Waardering voor het werk is dan ook minimaal.

Goed, dit topic is niet bedoeld om te zeiken, ik wil er wat uit halen. :P

Ik zou eigenlijk niet weten wat ik zou kunnen gaan doen na dit werk. Ik ben een typische Windows / VMWare beheerder met kennis​ van verschillende software pakketten zoals RES, Citrix, en dergelijke.

Ook mobile device management en af en toe een uitstapje naar Linux (meer hobbymatig dan professioneel) zijn mij niet vreemd. Ik vind het leuk om "dingen te bouwen". Dat daarbij mensen geholpen moeten worden bij in gebruikname, dat is aanvaardbaar. ;)

Ik vind het ook leuk om oplossingen te verzinnen voor problemen die spelen, zowel technisch als organisatorisch. Maar...

Ik zoek eigenlijk iets in de IT waar ik die kennis kan gebruiken c.q. uitbreiden, zonder dat ik weer in de support hoek beland. Ik ben helaas niet iemand die graag het land door reist, dus op projectbasis voor een detachering​ werken is wellicht niet ideaal voor mij.

Ik ben erg benieuwd of er Tweakers zijn die hetzelfde ervaren of ervaren hebben en wat zij er mee gaan doen / gedaan hebben.

Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:21
Als ik je frustratie zo lees, dan ben je niet zo zeer klaar met ICT/Systeembeheer, maar met het beleid van van de overheid.

Ik denk dat als je overstapt naar een commercieel bedrijf je daar heel anders over zal denken.

Zelf heb ik ook gezeten op een (junior) systeembeheer functie bij een zorginstelling en daar merkte ik ook dat alles via vaste wegen moeten. Wijk je daar vanaf door zelf erover na te denken, dan kan dat niet want je hebt dan niet dezelfde visie.

Bij een commercieel bedrijf zoals ik nu zit heb ik veel meer vrijheid en bepaal ik in zekere maten ook wat ik wil voor de klant. De klant verwacht namelijk dat IK hen adviseer en informeer over de IT zaken.

Klanten spreken mij aan met vragen als: "Moet ik ook over naar Office365 of is het toch verstandiger om een eigen mailserver te houden" of "Wat vind jij waar we naar toe moeten met onze huidige ICT infrastructuur".

Dit zijn precies de punten die mijn werk zo leuk maakt. Ik mag adviseren en in zekere zin bepalen wat ik mijn klant adviseer en ook nog eens zelf uitrollen en beheren.

Mocht ik je aandacht aangetrokken hebben, DM me gerust.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Ik denk dat je misschien meer hebt aan een functie bij een kleiner bedrijf waar je verantwoordelijk bent voor een compleet stuk infrastructuur. Stel dat je bij een club van 30 man zit, en daar wat windows desktops doet, wat virtualisatie, en een stukje server beheer en configuratie management kan je je tijd prima volmaken terwijl je ondertussen aan je Linux server kennis spijkert. Al gedacht aan een kleinere werkomgeving in plaats van een IT-detacheerder, enterprise-stijl bedrijf of b2b functie? Er zijn intern vaak leukere dingen te regelen dan tussen aanbieders en klanten in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:44

Metalfreak

Hoije woh!

Wylana schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 15:57:
Als ik je frustratie zo lees, dan ben je niet zo zeer klaar met ICT/Systeembeheer, maar met het beleid van van de overheid.

Ik denk dat als je overstapt naar een commercieel bedrijf je daar heel anders over zal denken.

Zelf heb ik ook gezeten op een (junior) systeembeheer functie bij een zorginstelling en daar merkte ik ook dat alles via vaste wegen moeten. Wijk je daar vanaf door zelf erover na te denken, dan kan dat niet want je hebt dan niet dezelfde visie.

Bij een commercieel bedrijf zoals ik nu zit heb ik veel meer vrijheid en bepaal ik in zekere maten ook wat ik wil voor de klant. De klant verwacht namelijk dat IK hen adviseer en informeer over de IT zaken.

Klanten spreken mij aan met vragen als: "Moet ik ook over naar Office365 of is het toch verstandiger om een eigen mailserver te houden" of "Wat vind jij waar we naar toe moeten met onze huidige ICT infrastructuur".

Dit zijn precies de punten die mijn werk zo leuk maakt. Ik mag adviseren en in zekere zin bepalen wat ik mijn klant adviseer en ook nog eens zelf uitrollen en beheren.

Mocht ik je aandacht aangetrokken hebben, DM me gerust.
toon volledige bericht
Maar pas op daarmee, er zijn zat bedrijven die net zo of misschien nog wel meer bureaucratisch zijn dan een overheid. Ik herken de verhalen uit de OP ook wel en ik zit als systeembeheerder bij een grote logistieke multinational. (ook al 12 jaar ervaring) Je rechten worden steeds verder ingeperkt, je mag alleen nog maar hele strakke procedures volgen en ow wee als je daarvan afwijkt, dan word jij op het matje geroepen.

Ik ga nu waarschijnlijk overstappen naar een klein lokaal bedrijfje in een redelijke niche sector. Binnen die sector staan ze overigens wel in de top 10 van meest succesvolle bedrijven, maar ik denk wel dat ik er volledig mijn ei in kwijt kan. Het werk geschiedt ook op projectbasis en hoewel ik misschien wel eens een keertje naar een klant toe zal moeten, gewoon op 10 minuten afstand van mijn huis.

Ik zou TS dan ook adviseren om eens te kijken naar een niet al te groot bedrijf met een goede cultuur. Wellicht eens een keer gaan praten met een goed (let wel: goed) wervings- en selectiebureau en ddaar duidelijk je wensen neer te leggen en ook duidelijk aan te geven waar je echt niet meer op zit te wachten. Ik weet niet in welk gedeelte van het land TS woont, maar in regio Zuid-Oost heb ik nog wel een naam van zo'n wervings- en selectiebureau dat bij mij destijds heel goed werk heeft verricht. Helaas is het bedrijf waar ze me destijds geplaatst hebben zo enorm veranderd dat ik er niet meer op mijn plaats zit, maar initieel was ik heel erg blij met de plaats die ze voor me geregeld hadden.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB
Bedankt voor jullie reacties. Even voor de duidelijkheid: het gaat mij niet zo zeer om een nieuwe baan te zoeken, het gaat mij er meer om WAT ik anders kan gaan doen ALS ik een nieuwe baan ga zoeken, en wat hierin jullie ervaringen / ideëen zijn?

Ik besef mij wel dat sommige beheer jobs wel anders kunnen zijn dan wat ik momenteel doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

"wat" in de zin van het soort werk?
Vertel eens wat over je overige skills? Dat kan best helpen met suggesties :) Hobbies buiten IT maar waar je wel een link kan slaan, is een potentiele optie.

Omscholen naar Software Test Engineer? Met een half jaartje heb je een TMap Next certificaat en je bestaande technische kennis is een ongelofelijke meerwaarde. Zeker bij bedrijven die zoeken naar iemand die test automatisering kan doen (heb je kennis voor nodig) of b.v. een continous deployment straat neer kan zetten met geintegreerde automatische tests.

[ Voor 57% gewijzigd door McKaamos op 25-05-2017 10:26 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB
Ok, dat kan ik wel.

Denk ik.

Ok, dit is moeilijker dan ik dacht. Ik som maar wat dingen op dan.
Ik ben sinds 2007 moderator op xda-developers.com, een website / forum waarbij mobiele apparaten centraal staan. Het "custom ROM" flashen is dan ook geen probleem.
Ik speel een jaar of 5 gitaar en maak sinds mijn 14e muziek op de PC.
Sinds een jaar of twee speel ik wat met domotica in huis, d.m.v. Domoticz.

Als me nog meer te binnen schiet dan plak ik dat er nog wel bij. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB
Nog even een schopje. Met name omdat het nu WEL gaat om z.s.m. bij deze werkgever weg te zijn.

Ik denk dat ik inderdaad iets zoek in de wat kleinere omgevingen waar (vaak) geen beheer aaanwezig is. Ik kan me dan lekker even uitleven met het opzetten van een nieuwe infrastructuur met eigen visie. Voor op de korte termijn dan.
Langere termijn wil ik wellicht wel wat anders doen dan systeembeheer pur-sang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musiman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-05 15:17

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

Let wel even op het volgende: steeds meer MKB stapt over op Office365 of vergelijkbaar. Zorg ervoor dat je kennis hebt van oplossingen die in dit soort omgevingen gebruikt (gaan) worden.

Je geeft aan dat je muzikant bent. Dat ben ik ook (getuige mijn nick), maar ik ben bewust niet op professionele basis de muziek ingegaan, simpelweg omdat daar over het algemeen weinig in te verdienen valt. Het leven van een muzikant is hard en alleen de happy few bereikt de top en menigeen kan zichzelf niet bedruipen zonder de financiële steun van een partner of zo.

Ik ken een heel goed bedrijf dat personeel zoekt. Dit bedrijf bedient de kleinere bedrijven in Nederland. Waar woon je (ongeveer)?

Make music, not war

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:38

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik lees even mee. Ken wel een paar bedrijven waar je mogelijk op je plek bent maar weet niet zeker of ze personeel zoeken en of ze je geschikt zouden vinden. Nevertheless, als je wat namen en rugnummers wilt weten, stuur me ff een DM en dan pik ik de meest relevante namen er uit. (Wij zoeken zelf geen personeel maar ik heb wel vrij veel contacten met andere bedrijven. We huren regelmatig mensen in en heb daarnaast ook nog wat partijen in mijn grote boek zitten die ik ooit hoop in te huren.)

Wat ik als ik alles zo lees lastig te bepalen vind is of je vooral op zoek bent naar een andere werkgever waar je takenpakket en verantwoordelijkheden interessanter zijn, maar lijken op wat je nu doet / in het verlengde liggen, of dat je echt op zoek bent naar een totaal andere baan.

Het voordeel van iets zoeken dat lijkt op wat je nu doet is dat de overstap eenvoudiger is. Je hoeft niet helemaal overnieuw te beginnen maar kunt verder gaan waar je gebleven bent. Zeker als je op hete kolen zit en _nu_ weg wil, kan het niet onlogisch zijn strategisch te kiezen.

Wat een belangrijke overweging is, is waar je je meer thuis voelt. In een kleine organisatie waar het werk vaak heel divers en verantwoordelijk is, of een grote organisatie waar de belangen groter zijn maar je baan "smaller" is. Persoonlijk gedij ik het best in een kleinere organisatie met *veel* bewegingsvrijheid, verantwoordelijkheid, etc. Nadeel is wel dat je soms minder diep de materie in kunt dan bij een groot bedrijf, de budgetten kleiner zijn en je netto niet altijd de technisch mooiste oplossingen mag implementeren. Aan de andere kant, je word er heel creatief door. Met het budget voor een schoenveter toch je ICT professioneel en goed voor elkaar krijgen is een uitdaging op zichzelf. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB
Bedankt voor de reacties! Het is inderdaad zo dat ik mijn huidige kennis wel goed kan gebruiken in een volgende functie. Waar het om draait is dat met name het customer support gedeelte mij nu gewoonweg tegenstaat. Uiteraard is de interactie geen probleem, het is met name de 1e lijns support dingetjes waar ik nu echt klaar mee ben.
Ik merk dat ik nog veel dingen kan/wil oppakken, waar ik nu de ruimte niet voor krijg, zoals Linux server beheer, powershell scripting, misschien zelfs wat (licht) programmeerwerk, etc.

Ik woon overigens in de randstad, in de buurt van Leiden.

@unezra Bedankt voor je aanbod. Ik ben momenteel druk doende mijn c.v. en dergelijken op orde te brengen, wellicht neem ik inderdaad via DM binnenkort contact met je op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zo snel mogelijk en een doordachte beslissing zijn niet compatible. Ga dus niet overhaast beslissingen nemen omdat je ergens wegwilt.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB
gambieter schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 12:56:
Zo snel mogelijk en een doordachte beslissing zijn niet compatible. Ga dus niet overhaast beslissingen nemen omdat je ergens wegwilt.
Haha, eens! Ik zal ook de kat uit de boom kijken hoor. Er wordt mij wel verweten dat ik vaak te voorzichtig ben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

CSB schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 12:52:
Bedankt voor de reacties! Het is inderdaad zo dat ik mijn huidige kennis wel goed kan gebruiken in een volgende functie. Waar het om draait is dat met name het customer support gedeelte mij nu gewoonweg tegenstaat. Uiteraard is de interactie geen probleem, het is met name de 1e lijns support dingetjes waar ik nu echt klaar mee ben.
Ik merk dat ik nog veel dingen kan/wil oppakken, waar ik nu de ruimte niet voor krijg, zoals Linux server beheer, powershell scripting, misschien zelfs wat (licht) programmeerwerk, etc.

Ik woon overigens in de randstad, in de buurt van Leiden.

@unezra Bedankt voor je aanbod. Ik ben momenteel druk doende mijn c.v. en dergelijken op orde te brengen, wellicht neem ik inderdaad via DM binnenkort contact met je op. :)
Oefen je thuis ook serieus met die zaken die je wilt leren? Je zult toch met een stapel relevante ervaring moeten komen als je bijvoorbeeld ergens wilt gaan powershellen i.p.v. helpdeskwerk doen,
Pagina: 1