Vanochtend ineens uit het niets kon ik me secundaire schijf niet meer benaderen.
Windows schijfbeheer gaf aan dat de schijf opnieuw moest worden geïnitialiseerd.
Echter na enkele minuten vloog er al een I/O foutmelding voorbij.
Shit, weer een 4TB schijf gesneuveld. Echter dit keer net buiten garantie periode... Zucht
In mijn geval gaat dit om het model st4000dm000
Alhoewel, mooi moment om eens een kijkje binnen in te nemen!
Ik begon mijn klus met het verwijderen van de controller, daar viel me gelijk iets heel merkwaardigs op.
Alle solderingen zien er perfect netjes uit zoals ik verwacht, enkel... de landing pads voor de sleepcontacten van de platter(s) zijn helemaal geoxideerd. Het zou toch niet?

Na voorzichtig poetsen met wattenstaafje&Isopropyl

Schijf weer aangesloten, vingers gekruist en verrekt! daar is mijn data weer
Dacht misschien kan ik iemand hiermee helpen op T.net
Deze schijven staan wat bekend om vreemde kuren, mits buiten garantie zeker waard om eens de printplaat eraf te halen en de sleepcontacten na te checken.
Enige aparte vind ik, waar komt de oxidatie nou precies vandaan? De rest van de PCB is smetteloos. Enkel de sleepcontacten vreemd genoeg (en de bevestiging gaten)
Windows schijfbeheer gaf aan dat de schijf opnieuw moest worden geïnitialiseerd.
Echter na enkele minuten vloog er al een I/O foutmelding voorbij.
Shit, weer een 4TB schijf gesneuveld. Echter dit keer net buiten garantie periode... Zucht
In mijn geval gaat dit om het model st4000dm000
Alhoewel, mooi moment om eens een kijkje binnen in te nemen!
Ik begon mijn klus met het verwijderen van de controller, daar viel me gelijk iets heel merkwaardigs op.
Alle solderingen zien er perfect netjes uit zoals ik verwacht, enkel... de landing pads voor de sleepcontacten van de platter(s) zijn helemaal geoxideerd. Het zou toch niet?
Na voorzichtig poetsen met wattenstaafje&Isopropyl
Schijf weer aangesloten, vingers gekruist en verrekt! daar is mijn data weer
Dacht misschien kan ik iemand hiermee helpen op T.net
Deze schijven staan wat bekend om vreemde kuren, mits buiten garantie zeker waard om eens de printplaat eraf te halen en de sleepcontacten na te checken.
Enige aparte vind ik, waar komt de oxidatie nou precies vandaan? De rest van de PCB is smetteloos. Enkel de sleepcontacten vreemd genoeg (en de bevestiging gaten)