Ineens je dure Seagate 2/4/6TB schijf defect? Probeer dit.

Pagina: 1
Acties:

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:49
Vanochtend ineens uit het niets kon ik me secundaire schijf niet meer benaderen.
Windows schijfbeheer gaf aan dat de schijf opnieuw moest worden geïnitialiseerd.

Echter na enkele minuten vloog er al een I/O foutmelding voorbij.

Shit, weer een 4TB schijf gesneuveld. Echter dit keer net buiten garantie periode... Zucht ;(
In mijn geval gaat dit om het model st4000dm000

Alhoewel, mooi moment om eens een kijkje binnen in te nemen!
Ik begon mijn klus met het verwijderen van de controller, daar viel me gelijk iets heel merkwaardigs op.
Alle solderingen zien er perfect netjes uit zoals ik verwacht, enkel... de landing pads voor de sleepcontacten van de platter(s) zijn helemaal geoxideerd. Het zou toch niet? :X

Seagate HDD vies

Na voorzichtig poetsen met wattenstaafje&Isopropyl

Seagate HDD schoon

Schijf weer aangesloten, vingers gekruist en verrekt! daar is mijn data weer _/-\o_

Dacht misschien kan ik iemand hiermee helpen op T.net
Deze schijven staan wat bekend om vreemde kuren, mits buiten garantie zeker waard om eens de printplaat eraf te halen en de sleepcontacten na te checken.

Enige aparte vind ik, waar komt de oxidatie nou precies vandaan? De rest van de PCB is smetteloos. Enkel de sleepcontacten vreemd genoeg (en de bevestiging gaten)

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-01 10:09

Ravefiend

Carpe diem!

Dat is wel héél apart inderdaad. Uiteraard zijn deze contactpunten blootgesteld aan de omgeving maar dergelijke oxidatie hoort niet te gebeuren.

Had je deze schijf zelf nieuw gekocht of tweede hands? Is deze misschien ooit gebruikt in een wat vochtigere ruimte?

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Tip: Dit soort contacten kan je ook goed schoonmaken met een simpele potloodgum.

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:08

nexhil

BAM!

Bijzonder zeg! Heb je misschien nog ee type nummer van de schijf? Als mensen daar op zoeken dan komen ze hier misschien wat sneller uit :)

• osmosis
Ravefiend schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 14:34:
Dat is wel héél apart inderdaad. Uiteraard zijn deze contactpunten blootgesteld aan de omgeving maar dergelijke oxidatie hoort niet te gebeuren.

Had je deze schijf zelf nieuw gekocht of tweede hands? Is deze misschien ooit gebruikt in een wat vochtigere ruimte?
Nieuw gekocht, Altijd in me workstation gezetten. Nooit bloot gesteld aan vocht

• osmosis
nexhil schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 14:34:
Bijzonder zeg! Heb je misschien nog ee type nummer van de schijf? Als mensen daar op zoeken dan komen ze hier misschien wat sneller uit :)
Goed idee, zal m'n post even editen

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-01 10:09

Ravefiend

Carpe diem!

Als ik even zoek op "seagate hard disk oxidation" komen er toch wel een aantal oudere hits terug op Google, zoals:
https://community.wd.com/...rations-you-name-it/13414
http://www.edaboard.co.uk...and-wdc-pcbs-t457193.html

• osmosis
Ravefiend schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 14:39:
Als ik even zoek op "seagate hard disk oxidation" komen er toch wel een aantal oudere hits terug op Google, zoals:
https://community.wd.com/...rations-you-name-it/13414
http://www.edaboard.co.uk...and-wdc-pcbs-t457193.html
Heel merkwaardig, bijna verdacht.
Mijn nieuwsgierigheid is gewekt, ik zal kijken of ik nog een paar dode seagate schijven heb liggen.
(mits ik ze nog niet weggegooid heb) Eens zien of ze exact het zelfde probleem hebben en of ze weer netjes meewerken na reinigen van pads.

Edit 25-5: Helaas heb ik die schijven dus al weg gepleurd. Jammer gemiste kans

[ Voor 6% gewijzigd door osmosis op 25-05-2017 21:58 ]

• Bennnie
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-01 13:54
Hier een foto van een printplaat van een WD Green schijf (die duidelijk al kapot is). Ik heb 1 kant met een gum schoon gemaakt, dat is het zilveren strookje. De andere kant is onbehandeld.

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/23096v.jpg

Dit is duidelijk iets dat niet alleen aan Seagate ligt (of is WD van Seagate?)

[ Voor 3% gewijzigd door Bennnie op 24-05-2017 19:48 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:06

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hm, ik heb nog een WD 120 GB disk liggen die ook rare kuren vertoont. Zijn tweelingbroertje heeft daar geen last van en PCB overzetten werkte niet. Maar dit is het proberen waard :)
Thx voor de tip :)

Kan hier alleen niet binnenkort melden of het gelukt is. Vlieg morgen naar Kreta :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• osmosis
Bennnie schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 19:47:
Hier een foto van een printplaat van een WD Green schijf (die duidelijk al kapot is). Ik heb 1 kant met een gum schoon gemaakt, dat is het zilveren strookje. De andere kant is onbehandeld.

[afbeelding]

Dit is duidelijk iets dat niet alleen aan Seagate ligt (of is WD van Seagate?)
Beide ongeveer zelfde qua kwaliteit van schijven. En wauw! vraag me af wat er is gebeurd waardoor die IC zo gebakken is

• osmosis
The Eagle schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 20:06:
Hm, ik heb nog een WD 120 GB disk liggen die ook rare kuren vertoont. Zijn tweelingbroertje heeft daar geen last van en PCB overzetten werkte niet. Maar dit is het proberen waard :)
Thx voor de tip :)

Kan hier alleen niet binnenkort melden of het gelukt is. Vlieg morgen naar Kreta :)
PCB's is tricky, je moet echt exact dezelfde controller hebben. naast exact dezelfde schijf model.
Soms zit er net een revisie verschil in en/of een andere firmware versie

Is het proberen zeker waard! mocht dit ook niet helpen, waarschijnlijk echt mechanisch defect.

• Bennnie
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-01 13:54
osmosis schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 21:42:
[...]
En wauw! vraag me af wat er is gebeurd waardoor die IC zo gebakken is
Ik sloot de schijf 1 keer aan op een andere pc. Toen ik deze hd aangesloten had en de voeding aanzette hoorde een electrische schok tik. Ik zette meteen de voeding uit. Ik wist niet wat de tik was, dus ik zette de voeding maar weer aan om te zien wat dat was. Toen ik de pc aanzette kwam er letterlijk rook uit de hd weg. R.I.P 3 TB schijf, geen idee wat het veroorzaakte.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:18
Die laatste herken ik wel. Inclusief felle flits (van de hitte). Achteraf dik geluk mee gehad als 12 jarig ventje.

Maar goede tip. Ga dit zeker onthouden voor toekomstige drives.

Verwijderd

Hier ook een winnaar De aansluitingen op de print ook vuil.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rVvxMlzaDgX2oVnLvSeV9vmI/thumb.png
Ik krijg de foto niet echt mooi scherp, maar het laat wel zien wat er aan de hand is.
Het ding vond het nodig om raar met mijn data te doen..
Owja, het is een samsung HD103U.
Pagina: 1