SLI en pcie geluidskaart mogelijk (Z77)?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJRef
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-10 13:39
Ik heb een p8z77-v moederbord van Asus en binnenkort twee 980 ti in SLI. CPU is een overgeklokte i7 3770K.

De ingebouwde geluidskaart is in mijn ogen niet echt degelijk, vooral qua storingsgeluid.
Is het mogelijk om op een x1 slot een geluidskaart aan te sluiten? Of loop ik dan tegen de pcie lanes limiet van 16 aan en gaan de videokaarten dan op x4 snelheid functioneren?
Ik heb op mijn moederbord sowieso een x1 slot vóór de eerste x16 slot.

Heb namelijk de sound blaster Z op het oog.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-10 18:19
Ik zie op de pagina over het P8Z77-V moederbord geen enkele referentie staan naar een PCIe splitter, dus het lijkt me logisch om te verwachten dat je dan niet meer 2 x8 PCIe aansluitingen hebt, maar zoals de Intel ARK pagina over de 3770K meld 1 x8 en 2 x4 aansluitingen overhoud.

In het kader van andere oplossingen, zo te zien heeft het moederbord een SPDIF uitgang waar je een optische kabel in kunt steken. Dan heb je wel een actieve convertor nodig om dit naar een analoog signaal voor je speakers om te zetten, dit kan bijvoorbeeld met een FiiO D03k. Dit is digitaal dus je zou geen verliezen, storing e.d. mogen hebben. Ook zou je kunnen kijken naar USB geluidskaarten, dit zou ook moeten werken. Zelf ben ik aardig tevreden met mijn FiiO E17, maar als het puur op je bureau gaat staan dan is een FiiO K5 ook een optie.

Het grootste functionele verschil tussen deze twee is dat de D03k geen versterkte uitgang heeft (dus je kunt er niet direct een koptelefoon op aansluiten), terwijl de K5 dit wel heeft. Daarnaast sluit je de D03k aan op de optische uitgang op het moederbord (vergeet niet een kabel mee te bestellen), terwijl de K5 op een USB 2.0 aansluiting aangesloten word.

Natuurlijk zijn er meer merken dan wat ik hierboven noem, maar met FiiO heb ik zelf goede ervaringen terwijl ze niet eens zo héél erg duur zijn. Daar heb ik verder geen directe ervaring mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-10 22:03
TJRef schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 08:02:
Ik heb een p8z77-v moederbord van Asus en binnenkort twee 980 ti in SLI. CPU is een overgeklokte i7 3770K.

De ingebouwde geluidskaart is in mijn ogen niet echt degelijk, vooral qua storingsgeluid.
Is het mogelijk om op een x1 slot een geluidskaart aan te sluiten? Of loop ik dan tegen de pcie lanes limiet van 16 aan en gaan de videokaarten dan op x4 snelheid functioneren?
Ik heb op mijn moederbord sowieso een x1 slot vóór de eerste x16 slot.

Heb namelijk de sound blaster Z op het oog.
Staat gewoon op de pagina die Xunodax aangeeft bij specifications

"Expansion Slots
2 x PCIe 3.0/2.0 x16 (x16 or dual x8) *3
1 x PCIe 2.0 x16 (x4 mode, black)
2 x PCIe 2.0 x1 *4
2 x PCI"

en

"*4: The PCIe x1_2 shares bandwidth with SATA6G_E12. SATA6G_E12 is enabled by default for system resource optimization."

Dus 1 van de pci-e 1x-sloten is gedeeld met de SATA6G_E12, en gezien de benaming van de laatste en eigen ervaring, is dat de extra Sata-controller op je bord.

Nu heeft Asus de download van de manuals verkloot, want ik krijg manuals van Wifi-kaarten etc, dus kan niet zeggen welk pci-e 1x het betreft.

Het bord ondersteunt SLI, dus kan per definitie ook 2x 8 aansturen vanuit de cpu. De rest van de pci-e-sloten hebben daar niets mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJRef
White Feather schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 08:49:
[...]

Staat gewoon op de pagina die Xunodax aangeeft bij specifications

"Expansion Slots
2 x PCIe 3.0/2.0 x16 (x16 or dual x8) *3
1 x PCIe 2.0 x16 (x4 mode, black)
2 x PCIe 2.0 x1 *4
2 x PCI"

en

"*4: The PCIe x1_2 shares bandwidth with SATA6G_E12. SATA6G_E12 is enabled by default for system resource optimization."

Dus 1 van de pci-e 1x-sloten is gedeeld met de SATA6G_E12, en gezien de benaming van de laatste en eigen ervaring, is dat de extra Sata-controller op je bord.

Nu heeft Asus de download van de manuals verkloot, want ik krijg manuals van Wifi-kaarten etc, dus kan niet zeggen welk pci-e 1x het betreft.

Het bord ondersteunt SLI, dus kan per definitie ook 2x 8 aansturen vanuit de cpu. De rest van de pci-e-sloten hebben daar niets mee te maken.
Die SATA6G_12 zijn volgens mij van de tweede chipset op het moederbord. Dus dan zal die pcie x1 ook daarop aangesloten zijn?
Maar de uiteindelijke uitkomst is dus dat waarschijnlijk alleen de pcie x16 poorten op de cpu zijn aangesloten, dus dat ik ernaast nog waarschijnlijk gewoon een audiokaart kan aansluiten.
Ik vind wel dat dit soort dingen erg ingewikkeld te achterhalen zijn.
USB oplossingen zijn voor mij niet echt een oplossing, omdat ik hoge kwaliteit surround wil gebruiken.

volgens deze foto(niet exact dezelfde uitvoering, maar volgorde is hetzelfde) is die pcie x1_2 de tweede x1 slot, deze zit dan onder de videokaart en kan ik niet gebruiken. De enige optie is dan te hopen dat die andere dan misschien op het intel chipset zijn aangesloten en geen invloed hebben op de snelheid van de videokaarten. Ik heb nog een oude soundblaster x-fi titanium liggen, zodra ik de gpu binnen heb zal ik het maar gewoon moeten proberen.

[ Voor 15% gewijzigd door TJRef op 24-05-2017 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJRef
Xudonax schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 08:19:
Ik zie op de pagina over het P8Z77-V moederbord geen enkele referentie staan naar een PCIe splitter, dus het lijkt me logisch om te verwachten dat je dan niet meer 2 x8 PCIe aansluitingen hebt, maar zoals de Intel ARK pagina over de 3770K meld 1 x8 en 2 x4 aansluitingen overhoud.

In het kader van andere oplossingen, zo te zien heeft het moederbord een SPDIF uitgang waar je een optische kabel in kunt steken. Dan heb je wel een actieve convertor nodig om dit naar een analoog signaal voor je speakers om te zetten, dit kan bijvoorbeeld met een FiiO D03k. Dit is digitaal dus je zou geen verliezen, storing e.d. mogen hebben. Ook zou je kunnen kijken naar USB geluidskaarten, dit zou ook moeten werken. Zelf ben ik aardig tevreden met mijn FiiO E17, maar als het puur op je bureau gaat staan dan is een FiiO K5 ook een optie.

Het grootste functionele verschil tussen deze twee is dat de D03k geen versterkte uitgang heeft (dus je kunt er niet direct een koptelefoon op aansluiten), terwijl de K5 dit wel heeft. Daarnaast sluit je de D03k aan op de optische uitgang op het moederbord (vergeet niet een kabel mee te bestellen), terwijl de K5 op een USB 2.0 aansluiting aangesloten word.

Natuurlijk zijn er meer merken dan wat ik hierboven noem, maar met FiiO heb ik zelf goede ervaringen terwijl ze niet eens zo héél erg duur zijn. Daar heb ik verder geen directe ervaring mee.
In principe wil ik liever geen USB geluidskaart, omdat deze geen ongecomprimeerde surround kunnen weergeven, tenzij er een USB 3.0 geluidskaart is die dat wel kan, maar de meeste zijn USB 2.0 en hebben alleen genoeg bandbreedte voor gecomprimeerde DTS etc. Zo ook voor de optische uitgang.

In ieder geval bedankt voor je input!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-10 22:03
TJRef schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 15:27:
[...]

Die SATA6G_12 zijn volgens mij van de tweede chipset op het moederbord. Dus dan zal die pcie x1 ook daarop aangesloten zijn?
Maar de uiteindelijke uitkomst is dus dat waarschijnlijk alleen de pcie x16 poorten op de cpu zijn aangesloten, dus dat ik ernaast nog waarschijnlijk gewoon een audiokaart kan aansluiten...
Er zit maar 1 chipset op het moederbord (al hoewel dat geen chipset meer is sinds de 1e core-i, het zit nu namelijk allemaal in 1 chip in plaats van 2).

http://www.extremetech.co...2/04/Z77-blockdiagram.jpg

Dat is het diagram van de Z77-chipset. Sinds de 1e generatie Core-i-processoren (behalve de i7 9xx-reeks) gaan er minimaal 16 pci-e lanes van de cpu direct naar 1 pci-e slot dat dan met lanes wordt aangestuurd of 2 pci-e sloten met 8 lanes. Er gaan ook pci-e lanes naar de chipset voor de onderlinge communicatie (meestal 4 stuks). De chipset heeft zelf weer pci-lanes om allerlei extra controllers/sloten op aan te sluiten. Het aantal lanes is vrij beperkt en pas de laatste generaties wat meer (100/200-reeks).
deze foto(niet exact dezelfde uitvoering, maar volgorde is hetzelfde) is die pcie x1_2 de tweede x1 slot, deze zit dan onder de videokaart en kan ik niet gebruiken. De enige optie is dan te hopen dat die andere dan misschien op het intel chipset zijn aangesloten en geen invloed hebben op de snelheid van de videokaarten.
Gebruik maken van 1 van de pci-e-1x sloten heeft dus geen enkele invloed op de performance van de GPU/GPU's omdat de lanes afzonderlijk zijn. De kaart kan wel invloed hebben of de beide aansluitingen van de extra Sata-controller nog werken. Die delen namelijk wel een lane.

Sowieso is die onboard Sata chip overall langzamer dan de Sata poorten van de chipset zelf, dus het is handig om eerst alle Sata-aansluitingen van de chipset te gebruiken en dan pas die van de extra controller. Dat de extra controller dan sata 3 is en de chipset deels Sata 2 en deels Sata 3, dat maakt niet uit. Bij een harddisk heb je niets aan Sata 3 boven Sata 2 en bij een ssd wil je een controller met lage latency, en dan werkt de chipset veel beter.

[ Voor 0% gewijzigd door White Feather op 25-05-2017 07:57 . Reden: Verduidelijking dat het om Sata-controllers gaat. ]

Pagina: 1