Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whaam
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:50

Whaam

Meer beter

Topicstarter
Hoe ga je om met passief agressieve collega's?

Momenteel zit ik in de situatie dat van mijn (kleine) team er eentje op een onaangename (goh) manier passief agressief reageert. Niet op één persoon specifiek, maar richting het hele team, zodra er iets niet bevalt, of het gevoel heerst dat iemand hun onrecht aandoet is het raak. Helaas op zo'n manier dat als je er wat van zegt, het altijd weer goedgepraat wordt. Het wordt dan zo gedraaid alsof de opmerking een oprechte maar naive vraag was, of dat jij degene bent die ineens agressief reageert op een opmerking die dan "blijkbaar niet goed begrepen" was...

Het komt in een aantal gevallen ook echt neer op pestgedrag. Ik ben zelf in zulke situaties niet zo scherp, en bedenk me vaak pas later hoe ik eigenlijk had moeten reageren.

Ik kan me voorstellen dat dit op meer plekken voorkomt. Hoe gaan jullie hier mee om?

[ Voor 0% gewijzigd door Whaam op 02-06-2017 10:56 . Reden: ietsjes geanonimiseerd ]

puntgave blauw-witte ikki68 aurora R2 in de aanbieding

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Op de man af vragen wat zijn probleem is. Ik kan niet zo goed tegen van die onuitgesproken vetes of problemen dus ik los dat vrij direct op.

Doe het eens buiten een situatie, zodat je het algemeen kan houden. Als dat niet werkt, spreek met een meerdere en vraag andere teamleden dat ook te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whaam

Whaam

Meer beter

Topicstarter
418O2 schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 23:20:
Op de man af vragen wat zijn probleem is. Ik kan niet zo goed tegen van die onuitgesproken vetes of problemen dus ik los dat vrij direct op.

Doe het eens buiten een situatie, zodat je het algemeen kan houden. Als dat niet werkt, spreek met een meerdere en vraag andere teamleden dat ook te doen
Hoe bedoel je buiten een situatie?

Als ik vraag wat het probleem is krijg ik "hoezo? ik stel toch gewoon een vraag?" of "nou, hallo, ben je met je verkeerde been uit bed gestapt ofzo, wat doe je moeilijk". :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Whaam schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 23:23:
[...]

Als ik vraag wat het probleem is krijg ik "hoezo? ik stel toch gewoon een vraag?" of "nou, hallo, ben je met je verkeerde been uit bed gestapt ofzo, wat doe je moeilijk". :X
Niet op een moment dat er net iets gepasseerd is. Anders gaat het specifiek over die situatie. Dus gewoon een keer tussendoor vragen van 'joh, ik merk vaak dat je geïrriteerd reageert, is er iets mis of stoort je iets?'

Hoewel dat misschien meer wat is voor een superieur als je je daar niet comfortabel bij voelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Whaam schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 23:18:
[...]

Ik kan me voorstellen dat dit op meer plekken voorkomt. Hoe gaan jullie hier mee om?
Ja, ik heb hier ook zeker ervaring mee. Collega van mij kan ook enorm in 'de Diva' schieten als ie z'n zin niet krijgt. En als je dan vraagt wat er is, of toenadering zoekt om een handreiking te doen dan is het "Nee, laat maar.". Maar wel zwaar zuchten en steunen en een sik op z'n gezicht van hier tot Tokio. Echt een zwart gat voor elke vorm van sfeer die er nog was, op dat moment.

Ik kan hier ook heel slecht tegen en heb dit bij onze leidinggevende aangekaart en met de leidinggevende een gesprek aangevraagd met hem. We hebben toen elkaars handleiding eens goed uitgelegd en sindsdien gaat het wel beter, hoewel hij nog wel z'n periodes heeft.

Maar het kan een afdeling echt volledig kapotmaken en als de leidinggevende hier niet op kan of wil acteren, kan dat echt een probleem worden.

Ik zou je echter adviseren het bespreekbaar te maken bij je manager. Kans is groot dat je niet de enige bent die er last van heeft. De leidinggevende wilde ik bij het gesprek als neutrale partij, zodat hij het gesprek van beiden kanten leert en in kan grijpen als het ontspoort. Ik denk dat doordat hij erbij zat, dit niet is gebeurt. Ik zou je dat van harte aanbevelen.

En wat Catch22 zegt, zoiets bespreek je inderdaad niet op het moment suprême maar op een rustig moment, los van zo'n situatie. Bespreek ook het gevoel dat je hebt met je collega's. Dus niet: "X is zo'n eikel, vind je ook niet?" maar "Ik merk dat ik last heb van X zijn gedrag, als hij dit en dat doet. Hebben jullie dat ook?". Eventueel kun je ook met meer collega's (tegelijk of individueel) naar je manager gaan. Bij mij bleken ook meerdere collega's last te hebben van deze persoon.

[ Voor 15% gewijzigd door Room42 op 23-05-2017 23:47 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:27
Ik ben zelf in zulke situaties niet zo scherp, en bedenk me vaak pas later hoe ik eigenlijk had moeten reageren.
Zoals je zelf dus al aangeeft, ga op een ander moment het gesprek aan. Geef dit van tevoren bij die collega aan, zodat die zich ook kan voorbereiden en probeer er een neutraal persoon bij te hebben (manager/hrm).

Hebben de andere collega's er geen last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Gesprek aangaan. Als het niet beter wordt, nog een keer gesprek aangaan voor een laatste waarschuwing. Daarna uit het team zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 10:28

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Whaam schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 23:23:
[...]

Maar is dat dan een werk gerelateerde vraag hoe hij iets heeft opgedaan of op welke manier hij werkt?

Sommige mensen kunnen zeer slecht tegen kritiek (terecht of onterecht) en schieten meteen modus: attack in. Wij hebben hier een aantal van zulke mensen rondlopen, met de tijd kreeg ik wel door hoe ik met ze om moet gaan, 1 is het vol erin (het is niet de vraag die je stelt, maar de manier waarop), de ander is het gewoon negeren en verder gaan.. hij loopt vanzelf weer tegen de lamp.

Mijn 'oplossing' was een team-trainer, kwam een keertje langs en zij kon bepaalde rollen aannemen, boze beller, irritante collega, zo bizar dat zij gewoon 2 druppels water 1 van die collega's werd. Daarmee aardig wat materiaal gevonden hoe ik gesprekken anders in moet gaan (wat wij nu inmiddels de 'conclusietheorie' noemen - zij 'zien' wat fout in het systeem, concluderen zelf wat er is gebeurd, komen naar je toe 'waarom' dat gebeurd is, terwijl de werkelijkheid compleet anders is).

Denk dat je redelijk nu kan bepalen in welke situaties dit gebeurd, of bij welke vragen, kijk eens of je op een andere manier dit kan insteken? Een 'waarom doe jij X op Y manier?' omzetten naar een 'is het veel sneller X op Y manier te doen?' kan al een wereld van verschil zijn.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik heb net een cursus leiderschap afgerond en dat heeft me goed geholpen ook met dit soort situaties:

Inderdaad een gesprek aangaan en aangeven wat het effect van het gedrag is op jou. Daarna ook aangeven wat het effect is op anderen en hoe dat uiteindelijk gevolgen heeft voor het hele team en dus ook op werknemer zelf. Aangeven dat gedrag niet wenselijk/productief is/aangeven gewenst gedrag.. evt opnemen in gedrags/functionerings beoordelingen.

Daarna doorvragen wat dit gedrag triggert en ook echt luisteren naar wat eraan ten grondslag is. Vragen wat er nodig is vanuit leidinggevende om te helpen oplossen.

In evt tweede gesprek: als gedrag blijft duidelijker grenzen stellen aan toleratie en onderstrepen dat het gaat meewegen in negatieve beoordelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18:54
Waarschijnlijk ben ik te blind om zulke dingen op te pikken. :p

Maar wat betreft een oplossing:
http://www.ghamrawy.com/s/passief-agressief-reageren.html

https://www.depsycholoog.nl/passief-agressief/

Daar worden wat dingen aangehaald hoe te herkennen, oorzaken en hoe mee om te gaan.
Wellicht heb je daar wat aan.

[ Voor 8% gewijzigd door Morelleth op 24-05-2017 08:45 ]

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjnieboon
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-09 12:13
Morelleth schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 08:42:
Waarschijnlijk ben ik te blind om zulke dingen op te pikken. :p

Maar wat betreft een oplossing:
http://www.ghamrawy.com/s/passief-agressief-reageren.html
Ik weet niet of je zelf die tekst al eens hebt gelezen, maar Google Translate is er niks bij...

Ontopic: zoals al door meerdere aangegeven: het gesprek aan gaan. Dat hoef je niet zelf te doen, maar kan ook via een leidinggevende. Je mag best laten weten dat bepaald gedrag van een collega je stoort en je het idee hebt dat het een negatief effect heeft op de rest van het team.

Edit: in de quote stond opeens een extra URL. Ik doelde op die van ghamrawy.com

[ Voor 17% gewijzigd door Sjnieboon op 24-05-2017 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Gewoon niet op reageren en negeren, werken doe je niet om vriendjes te maken en je kunt je energie wel beter gebruiken. Word je eruit gestampt door een reorganisatie spreek je ze toch nooit meer. Wet flexibel werken gebruiken en verzoek tot werklocatie thuisadres indienen en lekker 2 dagen oid thuis gaan werken. Ze dienen binnen maand met reactie en met je aan tafel te gaan zitten anders gaat t stilzwijgend in.

[ Voor 9% gewijzigd door sugarlee89 op 24-05-2017 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whaam

Whaam

Meer beter

Topicstarter
Dank voor de reacties! Jullie zeggen dus vooral, praat er later over en zorg ervoor dat er een onafhankelijk persoon bij zit.
Room42 schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 23:41:
[...]

Collega van mij kan ook enorm in 'de Diva' schieten als ie z'n zin niet krijgt. En als je dan vraagt wat er is, of toenadering zoekt om een handreiking te doen dan is het "Nee, laat maar.". Maar wel zwaar zuchten en steunen en een sik op z'n gezicht van hier tot Tokio. Echt een zwart gat voor elke vorm van sfeer die er nog was, op dat moment.
Het is in dit geval wat subtieler, eerder de vermoorde onschuld dan zwartgallig steunen.
Bespreek ook het gevoel dat je hebt met je collega's. Dus niet: "X is zo'n eikel, vind je ook niet?" maar "Ik merk dat ik last heb van X zijn gedrag, als hij dit en dat doet. Hebben jullie dat ook?". Eventueel kun je ook met meer collega's (tegelijk of individueel) naar je manager gaan. Bij mij bleken ook meerdere collega's last te hebben van deze persoon.
Dat vind ik een goed idee. Ik weet niet goed hoe de anderen erin staan. Ga ik doen.
SinergyX schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 01:24:
[...]

Maar is dat dan een werk gerelateerde vraag hoe hij iets heeft opgedaan of op welke manier hij werkt?
Meer op het persoonlijke vlak, in de algemene omgang. Er worden aannames gedaan over wat ik wel of niet zou willen, waarna zonder ruggespraak dingen geregeld worden. Als ik daar vervolgens iets van zeg krijg ik de volgende keer met een extra boterig laagje de vraag wat mijn standpunt dan wel is, zo overdreven dat het opvalt.

@superduper, ik ben niet de leidinggevende in dit team, we zijn gelijkwaardige collega's. Een cursus leiderschap of misschien iets met communiceren/rollen in teams zou misschien voor mij persoonlijk (of voor het team) wel een idee zijn, maar vanuit die rol kan ik de persoon in kwestie niet benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

418O2 schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 23:28:
[...]

Niet op een moment dat er net iets gepasseerd is. Anders gaat het specifiek over die situatie. Dus gewoon een keer tussendoor vragen van 'joh, ik merk vaak dat je geïrriteerd reageert, is er iets mis of stoort je iets?'

Hoewel dat misschien meer wat is voor een superieur als je je daar niet comfortabel bij voelt.
Opmerkelijk dat je dit iets vind voor een 'superieur' als ik eerlijk mag zijn aangezien het toch om normale sociale vaardigheden gaat.
Het is over het algemeen bovendien gemakkelijker om met gelijken te praten en voorkom je dat de persoon in kwestie meteen van boven beoordeeld/veroordeeld wordt of dat zo ervaart.
Anderen vinden het juist gemakkelijker om dingen via anderen aan te kaarten of misschien uit te vechten maar dat is best opmerkelijk vind ik zelf.

Ondanks dat ben ik het eens met je oorspronkelijke punt.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2017 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CEx
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-10-2024

CEx

Als je stevig in je schoenen staat kan je i.p.v. het te benoemen en los te (moeten) laten nadat hij veinst verkeerd begrepen te worden juist confronteren met het terugkerende gedrag waarin hij vervelende opmerkingen maakt en vervolgens doet alsof zijn neus bloed. Geef tevens je eigen waarde-oordeel aan dit geheel "ik vind xxxx van gedrag yyyy".
Indien je het idee hebt dat de groep hetzelfde hierover denkt kan je aangeven dat je voor jezelf spreekt, maar je absoluut niet de enige bent die zich er aan stoort.

Zijn reactie zal waarschijnlijk ontwijkend zijn of sarcastisch. Wacht daar niet op en ga verder met het oorspronkelijke onderwerp dat op de agenda stond.

Doel is het gedrag te benoemen, te beoordelen en een situatie te creëeren waarbij de overige mensen dit ook durven uit te spreken en indien het weer voorvalt kunnen af doen "ach dat is Henk weer".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 10:02:
[...]

Opmerkelijk dat je dit iets vind voor een 'superieur' als ik eerlijk mag zijn aangezien het toch om normale sociale vaardigheden gaat.
Het is over het algemeen bovendien gemakkelijker om met gelijken te praten en voorkom je dat de persoon in kwestie meteen van boven beoordeeld/veroordeeld wordt of dat zo ervaart.
Anderen vinden het juist gemakkelijker om dingen via anderen aan te kaarten of misschien uit te vechten maar dat is best opmerkelijk vind ik zelf.

Ondanks dat ben ik het eens met je oorspronkelijke punt.
Daar heb je gelijk in, maar als je die communicatieve vaardigheden ontbeert kan je het beter aan een ander vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Laatst online: 14-09 11:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

@superduper, ik ben niet de leidinggevende in dit team, we zijn gelijkwaardige collega's. Een cursus leiderschap of misschien iets met communiceren/rollen in teams zou misschien voor mij persoonlijk (of voor het team) wel een idee zijn, maar vanuit die rol kan ik de persoon in kwestie niet benaderen.
Dan zeker je leidinggevende inschakelen voordat je mede-deelnemer in een probleem wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:15
Je hebt blijkbaar al in een 1-1 gesprek met de collega aangegeven dat er iets niet klopt.

Als dat niet verbetert, dan moet je je leidinggevende aanspreken, ook 1-1.
Meer kan je niet doen.

Als je dan nog merkt dat er niet mee te leven valt, dan moet je zelf je conclusies trekken, en proberen in een ander team of bedrijf te gaan werken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Tommie12 schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 10:28:
Je hebt blijkbaar al in een 1-1 gesprek met de collega aangegeven dat er iets niet klopt.

Als dat niet verbetert, dan moet je je leidinggevende aanspreken, ook 1-1.
Meer kan je niet doen.

Als je dan nog merkt dat er niet mee te leven valt, dan moet je zelf je conclusies trekken, en proberen in een ander team of bedrijf te gaan werken.
Stap drie is vertrouwenspersoon/HR.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18:54
Sjnieboon schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 08:51:
[...]

Ik weet niet of je zelf die tekst al eens hebt gelezen, maar Google Translate is er niks bij...
Vluchtig door gebrowsed. De schrijfwijze viel me wel een beetje op, maar eigenlijk verder niet bij stil gestaan ;)

Ontopic:
Als ik het goed begrijp is er dus een collega, die aannames doet voor anderen, en als daar iets van gezegd wordt extreem overdreven gaat vragen of de aanname wel klopt, en of jij (of een collega) het ermee eens bent dat de actie zo gedaan wordt. al dan niet vergezeld van een rotopmerking.

Als in, "Sorry hoor, wilde alleen maar helpen om de zaken sneller af te handelen. Zal de volgende keer wel vragen of zijne koninklijke hoogheid (of een andere lekker flauwe opmerking) ermee instemt of niet."

Klopt dat?

In dat geval zou ik niet eens meer de moeite doen om de persoon erop aan te spreken, maar een algemeen protocol afspreken met het team hoe beslissingen genomen moeten worden. (zoals geen aannames voor een ander, maar een korte vraag stellen. Alleen beslissen over zaken waar je zelf verantwoordelijk voor bent etc.)
Dan neem je de wind uit de zeilen want er ligt gewoon een werkwijze waaraan die persoon zich te houden heeft.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
  • Laatst online: 16-09 13:13
@Whaam Zou je een voorbeeld kunnen schetsen van een of twee situaties en wat er dan gezegd wordt? Het is voor mij allemaal iets te wollig om er iets zinnigs over te zeggen.

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whaam

Whaam

Meer beter

Topicstarter
Morelleth schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 11:17:
[...]

Vluchtig door gebrowsed. De schrijfwijze viel me wel een beetje op, maar eigenlijk verder niet bij stil gestaan ;)

Ontopic:
Als ik het goed begrijp is er dus een collega, die aannames doet voor anderen, en als daar iets van gezegd wordt extreem overdreven gaat vragen of de aanname wel klopt, en of jij (of een collega) het ermee eens bent dat de actie zo gedaan wordt. al dan niet vergezeld van een rotopmerking.

Als in, "Sorry hoor, wilde alleen maar helpen om de zaken sneller af te handelen. Zal de volgende keer wel vragen of zijne koninklijke hoogheid (of een andere lekker flauwe opmerking) ermee instemt of niet."

Klopt dat?
TRON schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 11:20:
@Whaam Zou je een voorbeeld kunnen schetsen van een of twee situaties en wat er dan gezegd wordt? Het is voor mij allemaal iets te wollig om er iets zinnigs over te zeggen.
Morelleth's interpretatie klopt ongeveer voor de helft. Zonder zo specifiek te worden dat de situatie herkenbaar is kan ik de gebeurtenissen niet duidelijker beschrijven, sorry.

Maar: het gaat me ook niet zo zeer om exact mijn verhaal, ik ben meer nieuwsgierig naar hoe anderen met deze dingen omgaan op de werkvloer. Tips en trucs.
Ik hoorde in mijn directe omgeving wel dat passieve agressiviteit zeker een issue is dat vaker voorkomt, en was benieuwd naar ervaringen en oplossingen van Tweakers :) Het ging me alleen een beetje te ver om dit dan ook meteen "het grote passieve agressieve topic" te noemen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killerbee1958
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:28
Zoals door anderen ook al opgemerkt is de enige goede manier om hier een keer het gesprek over aan te gaan.
Als handvat voor zo een gesprek zou je de 4G-methode kunnen gebruiken
https://www.managementgoe...llen/4g-feedback-methode/

Ik raad je aan dit eerst op collega-collega niveau te doen. Het gaat immers om JOUW gevoel bij ZIJN gedrag.

Het blijft altijd lastig in dit soort zaken om de aangesprokene niet het gevoel te geven dat hij/zij aangevallen wordt. Maar als je de eerste G vooral even bij jezelf laat en ruimte laat om die ander in te laten zien dat ZIJN gedrag JOUW gevoel veroorzaakt dan is bij mensen die normaal sociaal vaardig zijn hier wel een gesprek mee te structureren.

Als dat allemaal niet helpt dan wordt het inderdaad tijd voor een gesprek door de leidinggevende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-09 15:17
Het hangt er maar net vanaf wat jullie accepteren qua gedrag. Ikzelf vind het best geinig zo nu en dan, maar het moet niet te veel gebeuren, wat wel het geval lijkt te zijn.

Ik zou het gesprek aan gaan met hem, hem aangeven dat jullie er toch wel mee zitten omdat het de sfeer onbedoeld toch wel beïnvloedt. Zorg er voor dat dit niet te persoonlijk binnen komt, maak dit ook duidelijk aan hem. Geef hem te kennen dat het voor de rest een prima kerel is, maar dat de werksfeer er niet onder moet lijden en dat het in teamverband werken gewoon oké en normaal moet zijn/gaan.

Zijn input is altijd gewenst neem ik aan, laat dat hem weten, maar laat hem gewoon weten dat bepaalde opmerkingen - die volgens hem onschuldig zijn, en dat snap ik, want ik maak ze ook wel eens - niet altijd gepast zijn of gewaardeerd worden en dat hij ze dan wellicht toch anders zal moeten brengen als hij toch iets wil zeggen.

[ Voor 5% gewijzigd door Luca op 24-05-2017 12:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Er zou ook geprobeerd kunnen worden te achterhalen waarom iemand zich op een bepaalde manier gedraagt binnen een bedrijf. In mijn ervaring speelt er altijd wel 'iets' binnen bedrijven en is geen enkel bedrijf perfect, in tegendeel zelfs. Dingen als kantoorpolitiek, incompetent management, beloftes voor het verbeteren van arbeidsvoorwaarden, werkprocessen etc. die vervolgens niet worden nagekomen, botsende karakters, collega's die meer privileges hebben dan anderen, etc.

Gezien direct tegen de (ongeschreven) regels in gaan vaak not done is en vaak ook niet het gewenste resultaat oplevert kunnen werknemers passief agressief worden. Het is dan vaak ook de enige manier om ontevredenheid uit te drukken zonder al te veel negatieve consequenties te ondervinden en het gebeurt ook niet altijd bewust.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Als iemand zo tegen mij gaat doen, dan hangt het er erg vanaf hoe graag ik mijn best wil doen om de werkrelatie te verbeteren.

Wil ik dat graag, dan ga ik vanzelf een gesprek aan.
Wil ik dat niet, dan ga ik net zo irritant terug doen en heb ik er schijt aan :)

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Brrrr... Ik krijg altijd een beetje kippenvel van al die managementmethodes op dingen aan te pakken... Alsof er maar één methode is om iets te doen... Werknemers zijn mensen en mensen zijn geen auto's. Brandt het lampje dat de benzine op is? Doe er benzine in...

Misschien is de betreffende persoon heel gedreven en denkt een supermooie oplossing te hebben. Dan is het soms lastig om te horen dat een ander daar niet veel voor voelt. Ikzelf ben zo'n persoon. Gelukkig werk ik niet zoveel in van die teampjes, maar ik zou ook kriebelig worden wanneer je voor 6 verschillende opdrachten vol enthousiasme iets hebt bedacht en bij ieder teamoverleg is er wel weer iemand die aankomt met MAAARRRRRR...

Wat ik niet heb kunnen ontdekken is of je andere collega's er net zo over denken als jij. Als er meerdere collega's zo over denken, zou je de collega die het beste met de bewuste persoon kan, er eens met hem/haar over kunnen laten praten. Misschien zit hem/haar wel iets dwars of voelt hij/zij zich niet lekker op het werk/onbegrepen/etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

Whaam schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 09:53:
Dat hoeft, afhankelijk van jullie werkwijze, geen probleem te zijn. Iemand toont leiderschap of niet. Daar verandert een titel niets aan. Jij kan qua gedrag een leider zijn, maar het zakelijk leiden van het team gewoon aan jullie teamleider overlaten. Voor jezelf is het niets meer dan je eigen skills oefenen en je werkomgeving verbeteren. Het kan ook dat je hier helemaal geen zin in hebt. Je teamleider inlichten (zoals gezegd, houd het professioneel), bereidheid tot mediate tonen, en het verder zoveel mogelijk niet jouw probleem maken. Des te meer je dit bureaucratisch kan doen (middels een issue tracker, bijvoorbeeld), des te makkelijker je kan laten zien dat jij duidelijk en op tijd communiceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Elke collega heeft een handleiding. De ene een hele makkelijke en de andere een hele moeilijke.

Naarmate je ouder wordt en meer ervaring met mensen krijgt, kan je wel makkelijker figuren plaatsen.

Heb je het moeilijk doende persoon ook echt nodig? Of kan je hetzelfde werk met andere collega's regelen?
Wat weet je van het moeilijke persoon? Zou je diegene kunnen paaien en in zijn/haar optiek in een ander daglicht kunnen komen te staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 06:55
Ik lees even mee, ik zit met een soortgelijke situatie :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:38

ZieMaar!

Moderator General Chat
Zonder de situatie te kennen, denk ik dat wederzijds begrip helpt. Een gesprek kan, maar zorgt bijna per definitie voor een aanvallende of verdedigende houding. Het helpt als iemand met ervaring zo'n gesprek leidt.

Als je mondig genoeg bent, zou ik het juist wel in het moment benoemen, maar dan zonder de inhoud. "Ik schrik van de toon, het komt op mij sarcastisch over en daardoor ga ik met rotgevoel deze meeting uit" oid (hou t vooral bij jezelf).

3e optie (maar zal hier op Tweakers vast iets te wollig zijn :)); doe eens iets met het hele team om elkaar beter te snappen/kennen. Hierboven schets iemand zichzelf als reuze enthousiast en je ziet hoe hij naar kritische mensen kijkt. Andersom is ook het geval, maar als je weet waarom iemand iets doet, kun je het a) beter benoemen, b) beter begrijpen en c) maakt het je team als geheel ook nog sterker.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Whaam

Whaam

Meer beter

Topicstarter
Uiteindelijk heb ik de woorden "passief agressief" niet in de mond genomen, vanwege de aanvallende toon die dat met zich meebrengt. Wel heb ik de persoon over de algemene werksfeer gesproken, en er is beterschap toegezegd. Meer rekening houden met de ander, beetje meer afstand houden in de situatie.

Ik vond het doodspannend, maar volgens mij ben ik geslaagd :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Whaam schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 14:16:
Uiteindelijk heb ik de woorden "passief agressief" niet in de mond genomen, vanwege de aanvallende toon die dat met zich meebrengt. Wel heb ik de persoon over de algemene werksfeer gesproken, en er is beterschap toegezegd. Meer rekening houden met de ander, beetje meer afstand houden in de situatie.

Ik vond het doodspannend, maar volgens mij ben ik geslaagd :')
Goed bezig! d:)b

Hoe werd het ontvangen door de collega? Was ie verbaast of begreep hij/zij het wel?

[ Voor 8% gewijzigd door Room42 op 01-06-2017 15:14 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Heel goed. Zulke dingen kunnen eng zijn, maar als je daardoor ongemakkelijk werkt is het het wel waard.
Verwijderd schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 18:37:
Elke collega heeft een handleiding. De ene een hele makkelijke en de andere een hele moeilijke.
Dat is waar; ik zelf ben ook wel soepel, maar ik ga niet op mijn tenen lopen en elk woord wegen als ik met iemand communiceer. Ik ben open en direct, ga niet alles sugarcoaten en als iemand bijvoorbeeld loopt te kloten (dus niet gewoon een foutje maakt, maar gewoon niet op let) dan krijgtie dat te horen
Naarmate je ouder wordt en meer ervaring met mensen krijgt, kan je wel makkelijker figuren plaatsen.
Dat is zeker waar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whaam

Whaam

Meer beter

Topicstarter
Room42 schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 15:13:
[...]

Goed bezig! d:)b

Hoe werd het ontvangen door de collega? Was ie verbaast of begreep hij/zij het wel?
De reactie was een beetje ontwijkend, de collega zag het anders dan ik. Dat de sfeer niet lekker was werd wel ook door hem gemerkt, en daarop is de oplossing dus gebaseerd. Ik ben heel bewust niet met m'n vinger gaan wijzen en heb geen specifieke situaties benoemd zodat de collega niet de boeman werd, ook om de angel er niet in te hoeven steken en er vervolgens weer uit te moeten trekken..

Het is nu op zich wel rustig, hoewel er wel weer wat opmerkingen zijn gevallen. Minder dan "gewoonlijk", en ook niet meer op mij gericht :')

Ik ben van plan om de collega die het het meest te verduren krijgt nog eens te vragen of hij dat ook zo ziet. De eerste stap is dus gezet maar we zijn er nog niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Momenteel zit ik in de situatie dat van mijn (kleine) team er eentje op een onaangename (goh) manier passief agressief reageert. Niet op één persoon specifiek, maar richting het hele team, zodra er iets niet bevalt, of het gevoel heerst dat iemand hun onrecht aandoet is het raak. Helaas op zo'n manier dat als je er wat van zegt, het altijd weer goedgepraat wordt. Het wordt dan zo gedraaid alsof de opmerking een oprechte maar naive vraag was, of dat jij degene bent die ineens agressief reageert op een opmerking die dan "blijkbaar niet goed begrepen" was...

Het komt in een aantal gevallen ook echt neer op pestgedrag. Ik ben zelf in zulke situaties niet zo scherp, en bedenk me vaak pas later hoe ik eigenlijk had moeten reageren.

Ik had ook zo'n collega. Ik ben weggegaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 11:12:
[...]

Ik had ook zo'n collega. Ik ben weggegaan.
Daar ben je dan mooi vanaf. Nu zul je dat nooit meer meemaken :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PcDealer schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 12:56:
[...]

Daar ben je dan mooi vanaf. Nu zul je dat nooit meer meemaken :F
Wat een zielige opmerking.

Soms kan je als tijdelijke kracht niet winnen tegen iemand met een vast contract. Momenteel heb ik het inderdaad geweldig naar mijn zin bij mijn nieuwe werkgever, verdien ook een stuk meer en ben dat zielig stuk vreten kwijt. Doei!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 13:58:
[...]

Wat een zielige opmerking.

Soms kan je als tijdelijke kracht niet winnen tegen iemand met een vast contract. Momenteel heb ik het inderdaad geweldig naar mijn zin bij mijn nieuwe werkgever, verdien ook een stuk meer en ben dat zielig stuk vreten kwijt. Doei!
Je had er voor kunnen kiezen om meteen meer toelichting te geven in plaats van iets te roepen wat lang niet altijd het beste is en ook niet voorkomt dat je weer dezelfde situatie meemaakt. Je roept dus over jezelf af dat er gedacht wordt dat in een volgende gelijke situatie je weer je biezen pakt. Dat is geen lange termijn oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

PcDealer schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 14:01:
[...]

Je had er voor kunnen kiezen om meteen meer toelichting te geven in plaats van iets te roepen wat lang niet altijd het beste is en ook niet voorkomt dat je weer dezelfde situatie meemaakt. Je roept dus over jezelf af dat er gedacht wordt dat in een volgende gelijke situatie je weer je biezen pakt. Dat is geen lange termijn oplossing.
Laat maar :3

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2017 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:12
Whaam schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 10:54:
[...]

De reactie was een beetje ontwijkend, de collega zag het anders dan ik. Dat de sfeer niet lekker was werd wel ook door hem gemerkt, en daarop is de oplossing dus gebaseerd. Ik ben heel bewust niet met m'n vinger gaan wijzen en heb geen specifieke situaties benoemd zodat de collega niet de boeman werd, ook om de angel er niet in te hoeven steken en er vervolgens weer uit te moeten trekken..

Het is nu op zich wel rustig, hoewel er wel weer wat opmerkingen zijn gevallen. Minder dan "gewoonlijk", en ook niet meer op mij gericht :')

Ik ben van plan om de collega die het het meest te verduren krijgt nog eens te vragen of hij dat ook zo ziet. De eerste stap is dus gezet maar we zijn er nog niet helemaal.
Als het al zo snel spaak loopt, zal het over een maandje weer gewoon bij af zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

De passieve agressie over dit onderwerp stijgt :/

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Laatst online: 14-09 11:12
Tvp. Morgen eens lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Je kan ook bookmarken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 680x0
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-03 16:06

Simpel.. Probleem voorleggen aan iemand die iets te zeggen heeft en die lastpak eruit laten gooien.
Pagina: 1