Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Khaine
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 22:05

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Voorwoord
Even geleden kreeg ik van een goede vriend (bedankt Alex!) een NES gedoneerd. Zoals vele van deze consoles was ook dit exemplaar meer geel dan de originele kleur. Helaas ben ik vergeten hiervan foto's te maken, maar ik denk dat we deze allemaal wel eens gezien hebben. Jarenlang op zolder gestaan bij zijn vader, een vervent roker. Onder het motto "Hij staat hier maar in de weg, jij kunt er vast nog wel iets mee" kreeg ik zodoende de NES waar ik in mijn jeugd veel met betreffende vriend op heb gespeeld, maar nu in iets andere kleur.

Uiteraard is het zonde om het ding in dusdanige staat te laten gaan dus ik heb hem dankbaar meegenomen, met de intentie hem niet alleen op te poetsen maar er ook iets mee te gaan doen. Je bent tweaker of je bent het niet ;-) .

plan
Dat het ding wel een likje verf kon gebruiken stond buiten kijf. Nu alleen nog kijken hoe of wat. Al snel kwam ik uit op een karakter uit het eerste deel Final Fantasy. Normaal zie je hier alleen maar de Black Mage of warrior van, maar ik heb gekozen voor de White Mage. Een helende magier vond ik ook wel een passend thema voor het opknappen van deze NES.

Het thema is gezet, daarna was het tijd voor het opzetten van een heus plan. Het is en blijft een hobby dus ik heb mijzelf meer maanden gegeven om dit tot een succes te brengen. De volgende stappen wil ik doorlopen:

• Demonteren van de NES
• Schoonmaken binnenkant (met Alcohol)
• Licht opschuren buitenkant
• Front LED vervangen door een wit exemplaar
• Licht opschuren controller casing
• Rode en Witte LED in controllers plaatsen
• Casing NES en controllers in Wit/Rood kleurenschema spuiten (meerlaags dun)
• Afwerken met blanke lak
• Assembleren
• Genieten

In dit log ga ik zoveel mogelijk bijhouden hoe ik dit in de praktijk heb gedaan.

demonteren
Bij het demonteren heb ik gebruik gemaakt van een standaard schroevendraaier. De NES maakt nog geen gebruik van de zogenaamde TRI-screwdriver dus gewone kruiskops zijn voldoende. Het zijn er dan wel weer best veel. Bij elk onderdeel wat ik los heb geschroefd bewaar ik de schroeven in een apart vakje in mijn organizer. Ook maak ik een foto op het moment dat alles nog in elkaar zit. Zo weet ik op elk gewenst moment waar de schroeven horen. Handig als je pas na maanden weer de boel in elkaar gaat zetten.

schoonmaken
Dit onderdeel moet ik nog doen. Ik ga gebruik maken van wattenstaafjes en schoonmaakalcohol. Focus gaat liggen op de contactpunten voor de cartridges. Stof daar kan funest zijn voor het spelplezier. Press A to blow cartridge ;)

schuren
De casing van de NES en de controllers heb ik rondom licht opgeschuurd. Daar waar de NES vooral erg geel was heb ik iets meer geschuurd. Oppervlakten op b.v. de bodem heb ik minder aandacht aan besteed. Gebruik hiervoor een fijne korrel en schuur niet te strak. 2 Handige tips:
  1. Maak na het loswikkel van de sticker op de controller deze eerst heel goed schoon (nagellak remover werkt uitstekend), daarna droog en ga DAN pas schuren. Dit ziet er in mijn geval lelijk uit omdat ik dit in omgekeerde volgorde deed en het vervolgens vergat.
  2. Het Nintendo logo aan de voorkant van de NES (op de klep) is binnen no-time weg geschuurd. Mocht je het op dezelfde plek weer terug willen verven, maak dan eerst een foto voordat je gaat schuren.
front-led
De front LED van een NES vervangen is beresimpel. Ik heb het al eens gedaan en ga het op dezelfde wijze nogmaals doen. Wanneer ik hiermee start probeer ik niet vergeten foto's te maken.

controller led
De NES controllers hebben een 5V input en een ground. Je kunt er niet bijster veel mee maar een LED aansluiten terwijl je nog kunt spelen werkt prima. Ik ga gebruik maken van een 750 ohm weerstand en witte en rode LED's waarbij beiden met 2.X volt goed licht geven. De Rode LED die ik heb kan max 2,2 volt aan volgens de beschrijving, de witte rond de 3 volt. Ik ga ze onderlangs laten leiden naar het gaat linksonder op de controller wat is ontstaan omdat er geen sticker meer op zit. Foto's zullen volgen.

verf

De bovenkant ziet er op de foto dankzij het slechte licht meer verkleurd uit dan het werkelijk is. De casing is nagenoeg egaal.

Het midden van de controllers is wit gespoten en daarna bedekt met schilderstape zodat ik veilig de randen rood kon maken.

De onderkant is iets dikker geworden dan gewenst. Mijn eerste laklaag is iets te dik opgespoten denk ik. Gelukkig zit dit voornamelijk echt aan de onderkant.

Aan de randen van de knoppen moet ik nog iets doen, Misschien verven met de hand.

Over de lagen verf en de kleur ben ik best te spreken. Ik heb gebruik gemaakt van 2 merken verf, maar het ozu mij zomaar niets verbazen als het in werkelijkheid uit 1 fabriek komt. Omwille van het hobby-aspect heb ik gekozen voor een combinatie van budget-verfbussen van de Action / Big Bazaar / Gamma. Het merk is "Sprayson" en nog 2 anderen. Bij interesse zoek ik het even op. Met 2,99 - 6,99 euro per spuitbus niet duur. De kleuren die ik heb zijn:
  • Witte primer
  • Grijze primer
  • Rood
  • Blanke lak

Belangrijk is dat je naast veel ventilatie (je ruikt dat dit spul tuig is) vooral gewoon dunne lagen aanbrengt. Soms dekt het in 1 keer, soms niet. Ik heb voor zowel de boven- als de onderkant 3 lagen verf gebruikt. De verf zit er zo dun op dat je helaas nog wel wat krassen van mijn iets te grove schuurwerk ziet. Lessons learned zeggen we dan maar. Op het moment van spreken heb ik ook al 3 laklagen op de boven- en onderkant aangebracht.

lak
Het afwerken met blanke lak is een essentieel onderdeel van behoud van kleur en enigsinds krasvrij maken van de NES. Ik heb een lak gekozen van hetzelfde merk omdat dit compatible is met de verf eronder. Ook de lak zit in een spuitbus, dus dat is min of meer op dezelfde wijze op te spuiten. Momenteel heb ik de onder- en bovenkant van de casing voorzien van 2 dunne (let op! dunne!) lagen lak. Ik vermoed dat hier nog een deel 3 en 4 bij komen. Er is nauwelijks een verkleuring van de kleur waarneembaar dus voor mij doet het zijn werk goed. Op mijn stuk testplastic ziet het er ook prima uit.

tips
Voor iedereen die zelf aan de slag wil (en dat zou ik zeker doen!) hier wat tips die mij op weg hebben geholpen:
  • Organiseer je schroeven tijdens het demonteren van de NES. Ik gebruik zelf een opbergvakjessysteem (is dat een woord?) van de action. Stickers op het betreffende bakje en klaar is kees.
  • Maak foto's van het demonteren in verschillende stadia. Zo weet je niet alleen waar de schroeven zitten/zaten maar ook in welke volgorde straks alles weer terug moet.
  • Gebruik de spuitverf alleen in de buitenlucht. Nogmaals, het is echt tuig en vreet zo 2 jaar van je leven op als je dit binnen doet.
  • Gebruik een stuk testplastic voor verschillende doeleinden, namelijk; Om te testen of de kleur uitpakt zoals je wilt. Om te kijken of verf elkaar niet bijt als je ze over elkaar aanbrengt. Om te testen of de lak naar behoren zijn werk doet.
lessons learned
  • Maak het oppervlak geheel stofvrij voordat je de blanke lak er over spuit. Ik heb nu dus enkele stofdeeltjes netjes gesealed meegenomen. (facepalm)
  • Zorg dat je spuit bij een temperatuur tussen de 12 en 25 graden ongeveer. Bij veel te warm weer droogt de verf vreemd op en bij te koud weer krijg je barsten.
Updates volgen. Foto's op verzoek. Feedback mag altijd!

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

• _ferry_
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Huh, ik heb deze gemist blijkbaar. Excuus!
Maar alsnog toestemming en schopje naar CM.

• Khaine
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 22:05

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Ik vond het al wat lang duren :) . Thnx!

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• cri0s
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 14-10 13:23
Hé vet! Waarom heeft niemand die ik ken zo'n ding liggen? Ik wilde er altijd al eentje ombouwen tot emustation ofzo.
Ik ga je in ieder geval volgen, ziet er top uit!

BrilnerdNL @ Twitch Instagram: BrilnerdNL

Pagina: 1

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*