Toon posts:

Aanschaf MacBook Pro mid 2012

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste lezers.

Uit eindelijk toch de knoop doorgehakt, en ik ga nu kijken voor een MacBook.
Gezien ik nog geen ervaring heb met laptops van Apple, wil ik niet gelijk een dure nieuwe aanschaffen.

Ik heb een leuke MacBook Pro mid 2012 15" gevonden, met een 2.3ghz i7, (upgrade) 16GB RAM en (upgrade) 525GB Crucial MX300.

Graag zou ik wat meer informatie willen verkrijgen over waar ik onder andere op moet letten bij aanschaf, en wat veel voorkomende problemen zijn van deze modellen.

Ik wil de MacBook vooral gebruiken voor surfen, email etc. Beetje de basic dingen. Graag zou ik hierlangs ook een Windows 7 installatie op de MacBook willen hebben.

_/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Je moet uitkijken voor de mid 2012 model, want er loopt een reparatieprogramma voor dat model: https://www.apple.com/nl/support/macbookpro-videoissues/

Belangrijk wat onderaan de pagina staat:
Het programma kan worden gebruikt voor de betreffende MacBook Pro-modellen tot 31 december 2016 of tot vier jaar na de originele aankoopdatum, afhankelijk van wat de langste dekking biedt voor u. De volgende modellen komen niet langer in aanmerking voor dit programma: MacBook Pro (15-inch, begin 2011), MacBook Pro (15-inch, eind 2011), MacBook Pro (17-inch, begin 2011) en MacBook Pro (17-inch, eind 2017).
Kan een tegenvallende aankoop zijn als je nou net een aanschaft die al 4 jaar oud is..

Als ik jou was zou ik toch echt kijken naar de Retina modellen, vanaf late 2013.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RWK__ schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 21:54:
Je moet uitkijken voor de mid 2012 model, want er loopt een reparatieprogramma voor dat model: https://www.apple.com/nl/support/macbookpro-videoissues/

[...]

Kan een tegenvallende aankoop zijn als je nou net een aanschaft die al 4 jaar oud is..

Als ik jou was zou ik toch echt kijken naar de Retina modellen, vanaf late 2013.
Heel erg bedankt voor deze reactie!

Betekend dit dan dat de dedicated graphics card niet goed functioneerd?
Of doet dit probleem zich voor met beide grafische kaarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 22:06:
[...]

Heel erg bedankt voor deze reactie!

Betekend dit dan dat de dedicated graphics card niet goed functioneerd?
Of doet dit probleem zich voor met beide grafische kaarten?
Het is de dedicated graphics dat gewoon niet goed functioneert bij deze modellen. Als je deze uitschakelt dan functioneert de Macbook wel gewoon, maar dat zou je niet willen. Ik zou dus ver weg blijven van de 15" mid 2012 en de 15" early 2013 (retina) modellen. De retina's vanaf late 2013 zijn modellen die uitstekend werken, heb er zelf namelijk ook een.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RWK__ schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 22:15:
[...]

Het is de dedicated graphics dat gewoon niet goed functioneert bij deze modellen. Als je deze uitschakelt dan functioneert de Macbook wel gewoon, maar dat zou je niet willen. Ik zou dus ver weg blijven van de 15" mid 2012 en de 15" early 2013 (retina) modellen. De retina's vanaf late 2013 zijn modellen die uitstekend werken, heb er zelf namelijk ook een.
Het gaat me niet zo zeer om super prestaties, meer het gewend raken met Apple laptops.
Maar natuurlijk zou het wel zonde zijn om een half functionerende MacBook te kopen.

Ik zag de volgende MacBook in V&A staan:
V&A aangeboden: Apple MacBook Pro 13" Retina

Zou dit een beter alternatief zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Vage advertentie van iemand die zich net geregistreerd had, denk dat t niet vreemd is dat ie nu bijna 2 maanden later nog niet verkocht is.

Als het je gaat om er bekend mee te worden, kan je dan niet beter kijken naar een Air?
Eg: leuk bod op V&A aangeboden: *119 oplaadcycli* Apple MacBook Air 2013 13,3" 256GB (NL toet...

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
WhatsappHack schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 22:24:
Vage advertentie van iemand die zich net geregistreerd had, denk dat t niet vreemd is dat ie nu bijna 2 maanden later nog niet verkocht is.

Als het je gaat om er bekend mee te worden, kan je dan niet beter kijken naar een Air?
Eg: leuk bod op V&A aangeboden: *119 oplaadcycli* Apple MacBook Air 2013 13,3" 256GB (NL toet...
|:( Daar heb je inderdaad gelijk in.

Helaas alleen beetje uit de richting, kleine 2 uur hier vandaan :P

Was opzoek in omgeving Eindhoven, voor een prijs tot €800.

Toch hartelijk dank voor het meedenken! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 22:18:
[...]

Het gaat me niet zo zeer om super prestaties, meer het gewend raken met Apple laptops.
Maar natuurlijk zou het wel zonde zijn om een half functionerende MacBook te kopen.

Ik zag de volgende MacBook in V&A staan:
V&A aangeboden: Apple MacBook Pro 13" Retina

Zou dit een beter alternatief zijn?
Zoals @WhatsappHack zegt is het een beetje een vage advertentie, maar buiten dat is het net die ene retina die je liever niet moet aanschaffen. Het is een 13" late 2012 die net niet krachtig genoeg is.

Kijk bijvoorbeeld naar dit model: V&A aangeboden: 13 inch MBP Retina 2.6 i5 | 8GB RAM | 128GB | Apple Care 01-...

Deze heeft zelfs nog garantie of naar een Air, zoals @WhatsappHack heeft voorgesteld. Dat is ook een prima keuze vanaf de 2013 modellen.

hi!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:37

[...]

Deze reparatieprogramma geldt niet voor de 15" non-retina mid-2012, om de simpele reden dat dit type geen issues heeft met de dedicated gpu. Gezien de omschrijving in de OP vermoed ik dat het om dit type gaat, omdat de ram niet geupgraded kan worden in de retinamodellen.

De mid-2012 non-retina 15" is een zeer gewild model, omdat deze makkelijk te upgraden is, de cpu niet verl onderdoet t.o.v. de huidige modellen en geen issues kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
JeroenTheStig schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 22:52:
[...]

Deze reparatieprogramma geldt niet voor de 15" non-retina mid-2012, om de simpele reden dat dit type geen issues heeft met de dedicated gpu. Gezien de omschrijving in de OP vermoed ik dat het om dit type gaat, omdat de ram niet geupgraded kan worden in de retinamodellen.

De mid-2012 non-retina 15" is een zeer gewild model, omdat deze makkelijk te upgraden is, de cpu niet verl onderdoet t.o.v. de huidige modellen en geen issues kent.
Correct.
Het is inderdaad een niet-retina model.
Zijn deze dus wel gewoon "goed"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
Verwijderd schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 22:57:
[...]

Correct.
Het is inderdaad een niet-retina model.
Zijn deze dus wel gewoon "goed"?
Absoluut, er zijn geen issues met dit type. De 2011 non-retina 15" moet je overigens wél mijden als de pest, de gpu gaat gegarandeerd kapot, zelfs nadat ze gefixt zijn in de repair program.

Ik zou je overigens de 2012 non retina 15" high res mat willen aanbevelen, geen last van spiegelingen en voldoende desktopruimte. Deze zouden voor rond de 800 euro te vinden moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
JeroenTheStig schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 23:02:
[...]

Absoluut, er zijn geen issues met dit type. De 2011 non-retina 15" moet je overigens wél mijden als de pest, de gpu gaat gegarandeerd kapot, zelfs nadat ze gefixt zijn in de repair program.

Ik zou je overigens de 2012 non retina 15" high res mat willen aanbevelen, geen last van spiegelingen en voldoende desktopruimte. Deze zouden voor rond de 800 euro te vinden moeten zijn.
Welke is met high res dan?
Deze is gewoon 1440x900. LED TFT/glossy als ik het via serie nummer opzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
Verwijderd schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 23:25:
[...]

Welke is met high res dan?
Deze is gewoon 1440x900. LED TFT/glossy als ik het via serie nummer opzoek.
Destijds was het een optie om op het standaard model voor een hoog resolutie scherm te kiezen, zowel glossy als mat. De hi-res mat variant is te herkennen aan de zilver bezel. Zie bijv. http://www.ebay.nl/itm/Ma...e9dd44:g:uuMAAOSw42JZISf2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
JeroenTheStig schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 06:41:
[...]

Destijds was het een optie om op het standaard model voor een hoog resolutie scherm te kiezen, zowel glossy als mat. De hi-res mat variant is te herkennen aan de zilver bezel. Zie bijv. http://www.ebay.nl/itm/Ma...e9dd44:g:uuMAAOSw42JZISf2
Nee, dat is deze niet. Deze heeft gewoon de zwarte rand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:33
Is dit niet iets? Ik zou het misschien wel overwegen.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10 12:59

[...]

Ik begrijp dat dit misschien geen optie meer is maar het model waar hij naar keek was geen retina en dus ook geen deel van dit programma.
Het 15" Mid 2012 non-retina model is niks mis mee, sterker nog, dit is een van de meest probleemloze Macbooks die Apple heeft uitgegeven.

Als de topicstarter deze nog als optie zou overwegen zou het best een mooie laptop kunnen zijn, zeker met de SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
joon schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 19:35:
[...]

Ik begrijp dat dit misschien geen optie meer is maar het model waar hij naar keek was geen retina en dus ook geen deel van dit programma.
Het 15" Mid 2012 non-retina model is niks mis mee, sterker nog, dit is een van de meest probleemloze Macbooks die Apple heeft uitgegeven.

Als de topicstarter deze nog als optie zou overwegen zou het best een mooie laptop kunnen zijn, zeker met de SSD.
Ik overweeg de mid 2012 nog steeds, een nieuwe Air zoals hier boven aangegeven zou ook een optie zijn, maar gezien ik er ook een windows 7 partitie langs wil draaien om te weten of hierop ook alles goed werkt, ben ik bang dat de Air toch net wat kracht te kort komt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:31
Verwijderd schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 13:20:
[...]

Ik overweeg de mid 2012 nog steeds, een nieuwe Air zoals hier boven aangegeven zou ook een optie zijn, maar gezien ik er ook een windows 7 partitie langs wil draaien om te weten of hierop ook alles goed werkt, ben ik bang dat de Air toch net wat kracht te kort komt..
Nouja. Het zit hem vooral in de SSD en RAM. De CPU power is niet vergelijkbaar. Een dualcore i5 tegen een quad i7 is geen vergelijk uiteraard. De MBA heeft echter wel de interessante SSD snelheden die ver boven de 1GB/s uit kunnen komen.

Afhankelijk van wat je wil doen is een dergelijke SSD wel een aanrader (veel I/O toepassingen bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-02 14:42
Ik zit dit te typen op een cMBP uit 2012 (gekocht voor de upgradebaarheid toen ipv een retina) die ik te koop heb staan.

Ik ben nog even aan het uitkijken naar de event om te zien of ik daarvan een nieuwe koop.

Het is deze btw: https://www.2dehands.be/c...ro-2012-15-343083534.html

De vraagprijs is hoog gesteld want 2dehands kopers moeten altijd giga kunnen afbieden.

Had hem te koop gezet omdat mijn SSD was stuk gegaan en ik hem niet wou vervangen maar de huidige Apple line-up is wat brak dus heb er dan toch al een nieuwe SSD ingestoken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elan
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-09 20:40
Kan iemand mij vertellen of de macbook pro mid 2012 een 16gb geheugen upgrade aan kan?
Zo ja welk type is dat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 01-10 07:56
Volgens Apple 8GB, maar er kan 16GB in (komt door intel).

204-pin PC3-12800 (1600MHz) DDR3 SO-Dimm
Pagina: 1