Gedeelde installaties tussen 2 gebouwen

Pagina: 1
Acties:

• SchumiFAST
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:10
Ik hoop dat deze vraag hier thuishoort.

Ik heb een huis op het oog met een grote garage ernaast, eigenlijk een bijgebouw.
Het huis heeft een gelijkvloers, een volwaardig verdiep en een bergzolder. De garage heeft uiteraard ook een gelijkvloers en een woonzolder, ideaal als gastenverblijf. Prima wat mijn voorkeuren betreft. Nu lig ik de laatste wel wakker over de installaties. Het gebouw en bijgebouw liggen zo'n twee meter van elkaar af.
Hoe gaat het dan in zijn werk voor het (warm) water, elektriciteit, verwarming en ventilatie? Beide gebouwen hebben alles nodig.
Water moet ik uiteraard 1m onder de grond leggen zodat het niet bevriest. Ik veronderstel dat ik voor warm water geïsoleerde buizen kan kopen die onder de grond mogen liggen en dus nat worden? Idem voor de verwarmingsbuizen, de verwarmingsketel komt in het bijgebouw te staan. Als ik zonneboilerpanelen plaats, komen die wel op het dak van mijn huis te liggen (het huis werpt een schaduw op het bijgebouw, dus daar kan het niet).
Kan ik voor elektriciteit de stoppenkast en de domotica in het bijgebouw plaatsen en van daaruit onder de grond alle kabels naar het huis brengen? Voor de lengte lijkt het mij geen probleem, maar ik heb begrepen dat onder de grond speciale kabels met een aardscherm voorzien moeten worden? Dat lijkt me allemaal nogal een dure grap te worden dan.
Kunnen ventilatiebuizen ook onder de grond gelegd worden, of ben ik genoodzaakt twee units aan te schaffen?
Ik was ook van plan een centraal stofzuigsysteem te plaatsen, maar dat lijkt me geen probleem om onder de grond aan te leggen.

Alvast bedankt.

[ Voor 50% gewijzigd door SchumiFAST op 23-05-2017 20:34 ]