Digitale TV naar DVD speler speakers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickzor
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-09 22:31
Beste Tweakers,

Mijn ouders hebben een opstelling waarbij ze de audio van de (digitale) TV graag over de DVD speler willen hebben. Nou weet ik niet zeker of het mogelijk is, maar ik zal eerst even de achtergrond informatie verschaffen. De apparaten zijn:

- Horizon media box SMT-G7401 van Ziggo (Handleiding op externe site)
- Samsung UE32C8700 Led TV (Handleiding op externe site)
- Sony DAV-S800 (Handleiding op externe site)

Het volgende is van toepassing:
  • De Horizon box is verbonden met de TV door middel van een HDMI kabel (dit werkt zonder problemen). Verder zijn er geen verbindingen met de Horizon box.
  • De TV is verbonden met de DVD speler met een splitter die naar 'Video 1 in' loopt in oldschool Geel Wit Rood, waarmee DVD's bekeken kunnen worden (dit werkt zonder problemen). Verder zijn er geen verbindingen met de DVD speler.
Nu heb ik (op aanraden van de monteur) een S/P-DIF kabel geregeld welke ik verbonden had met TV out en 'optical in' op de DVD speler. Echter na veel gepruts met instellingen zowel in de media box als de TV, wil het mij niet lukken de TV audio over de speakers te krijgen van de DVD speler.

Ik heb ook een poging gewaagd om de DVD speler op de Horizonbox aan te sluiten, hierbij heb ik ook vele instellingen geprobeerd maar tevergeefs.

Als laatste heb ik bovenstaande nogmaals geprobeerd maar dan op 'Optical out' op de DVD speler (had een vermoeden dat dat nooit zou werken maar ik dacht ik probeer het gewoon).

Mijn vragen zijn:
1) Is het complete systeem incompatibel met elkaar, gezien de DVD speler nogal oud is?
2) Als het wel zou moeten werken, welke instellingen zou ik dan moeten hebben en hoe zou ik dit aan moeten sluiten?

Alvast bedankt voor het lezen en ik hoop dat iemand mij verder kan helpen! :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:39

FeaR

In GoT we trust

Edit: verkeerd gelezen.

[ Voor 92% gewijzigd door FeaR op 23-05-2017 20:28 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickzor
Dank voor je reactie! Er is een 'optical digital in' die links staat van 'Digital Out' op pagina 22 van de handleiding. Echter staat er in de uitvergroting onder dat het 'Output Optical' is, dus volgens mij is dat een fout in de handleiding.

Dit is de achterkant van de Horizon box met daaronder de DVD speler:

https://ibb.co/f0KoVv

Ik weet dus niet of ik de handleiding of de omschrijving op de achterkant moet geloven...

EDIT: Gezien bovenstaande post is ge-edit, er staat dus waarschijnlijk een fout in de handleiding.

[ Voor 11% gewijzigd door Slickzor op 23-05-2017 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
en kan je op de DVD speler ook een audio ingang selecteren?

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan op 2 manieren de optische kabel op de optical in aansluiten. Vanuit de horizon box en vanaf de tv. Ik zou de laatste manier pakken om eventuele vertraging in geluid tov het beeld voor te zijn. Incompatibel is niet aan de orde want een optisch signaal is een optisch signaal en dat zou gewoon moeten werken.

Aansluiting 4 is optical in. Controleer anders eens even of je rood licht ziet knipperen voordat je de kabel insteekt in de speler.

Voor zover ik zie moet je met de function knop dan het geluid van het optische over je speakers moeten kunnen horen door de juiste functie te kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10 11:25
Precies zoals Musicmasters aangeeft inderdaad. De vraag is of de optical out van de Horizon box geen delays geeft. Als dat niet het geval is, dan is dat de betere optie aangezien je TV nog wel eens beperkt kan zijn op de passthrough van de digitale audioformaten, maar voor alleen het TV-beeld zal je daar niet tegen problemen aanlopen of je nu de TV of de horizon box neemt.

Afhankelijk van de gekozen output (TV of horizonbox dus) selecteer je daar in de instellingen dat geluid via de optical out (tosslink) moet verlopen. Op Samsung TV's kan je dit terug vinden in het menu bij geluidsinstellingen / extra instellingen en vervolgens kan je daar voor S/PDIF kiezen. Hoe dat op de horizonbox zit weet ik niet; zal vast iets vergelijkbaars zijn.
Op de DVD-speler kies je als audio-bron de optische input, en klaar ben je :)

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Meestal geeft het wel delays, tenminste dat is mijn ervaring, vandaar dat ik de optische altijd via tv laat lopen. DTS kan een probleem zijn via tv's (Samsung weet ik niet, mijn Pana heeft dat probleem dan weer niet), maar DTS wordt toch niet gebruikt bij tv uitzendingen.

Laat even weten wat je resultaat is. Ben benieuwd.

Edit: ik zie nu ook dat je eventuele delays kan bijstellen in het functiemenu van je tv. ;)

En nu heb ik genoeg gestudeerd op jouw manuals. Nu ben je zelf aan de beurt. 8)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2017 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickzor
Dank voor de vele reacties!

Eerst even een korte opsomming van dingen die ik constateer:

- Het lijkt of de kabel/apparaten helemaal niet gevonden wordt/worden, oftewel de TV ziet de verbinding in zijn geheel niet. Verder brand er geen rood lampje in de aansluiting van de DVD speler en zaten er eerst een soort van beschermingsstoppertjes op de S/PDIF aansluiting die ik er af heb gehaald, anders kon ik niet bij de connectoren.

- Verder geeft kroegtijger aan dat er een functie van 'optische input' moet zijn, echter de enige opties die ik kon vinden zijn Tuner, Video 1 (doet niets verder), Video 2 (Optische aansluiting zit in dat vakje dus daar probeer ik het steeds mee aan de praat te krijgen) en DVD (speelt DVD af m.b.v. kabels die aan de achterkant in 'Video 1 Out' zitten). Ik zie dus nergens iets met Optische Input en ging er vanuit dat 'Video 2', waarin de optische input zit (zie afbeelding), de juiste instelling was voor de DVD speler.

Meer gedetailleerde omschrijving

Musicmasters: jouw aansluiting is wat ik als eerste probeerde, maar ik kreeg geen geluid na vele instellingen aan te passen. Echter zie ik ook geen rood lampje knipperen, betekent dat dan dat er iets is uitgeschakeld? Of heb ik toch een instelling gemist? Ik heb zowel in de TV als Horizon box voor zover ik weet alle instellingen geprobeerd.
In de Horizon box brand er wel een rood lampje in de S/PDIF poort zelf.

Kroegtijger: delays kan ik inderdaad aanpassen, maar ik heb 0 geluid dus dat moet ik eerst zien te regelen haha. Ik ben beperkt in de dingen die ik kan kiezen als ik de kabel aansluit, ik kan alleen kiezen dat ik dolby of PCM over SPDIF wil laten lopen.
De andere opties zijn grijs met welke instellingen ik ook geprobeerd heb, de ene heet "DTV" en de andere "Dolby Digital Comp: RF".

Verder is er alleen de optie om een 'extern apparaat' te gebruiken en de 'tv speakers' niet specifiek 'audio over optical out/tosslink/SPDIF' . Ik kan dus alleen de instellingen van de SPDIF aanpassen naar Dolby of PCM en de keuze maken tussen 'extern apparaat' of 'tv speakers' verder eigenlijk niets (of ik mis iets).

EDIT: Heb ik de post van SMSFreakie helemaal gemist 8)7 . Ik heb de optie niet kunnen vinden, ik zal nog eens goed verder zoeken gezien kroegtijger dit ook aangaf.

[ Voor 3% gewijzigd door Slickzor op 23-05-2017 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Gok dat je VIDEO 2 als bron moet kiezen..
en je Horizon (of TV) zal een rood licht uitzenden op de SPDIF out.. zolang je geen licht ziet op je kabeltje is de uitgang niet actief.

en mogelijk dat je de DVD speler ook nog een "composiet" video signaal moet aanbieden voor die iets met de uitgang wil doen..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickzor
Mijn SPDIF kabel heeft geen lampjes oid, dus de kabel zelf kan geen licht geven. En het composiete video signaal, bedoel je daarmee dat ik wellicht een converter nodig heb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
als je de kabel in je horizon (of TV) stopt, dan zie je aan het andere eind wel of er rood licht uit komt of niet moet je hem gewoon even uit de DVD speler halen.

dan weet je zo of er signaal door gaat of juist niet..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickzor
Dus als ik het goed begrijp moet ik dus, nadat ik de kabel in mijn horizon box heb gestopt, een rood lichtje zien als ik aan het andere eind in de kabel kijk? Er schijnt dus serieus licht door die kabel zelf? Het is een behoorlijk oude kabel naar mijn weten namelijk, ergens uit een doos geplukt. Zie hier de foto:

https://ibb.co/hsXmHa

Als er echt licht door moet schijnen is dat bij mij in ieder geval niet zo... kan ik in dat geval concluderen dat de kabel niet werkt en ik een andere moet zoeken?

(Ik heb geen eerdere ervaringen met SPDIF, vandaar mijn vraag)

EDIT: Ik zie dat dit het geval moet zijn, er moet dus rood licht door schijnen omdat het optisch is. Komt het dan doordat de kabel (te) oud/verkeerd is? Want er staat wel 'Digital Fiber Optical Connection' op en heeft de SPDIF connector... |:(

[ Voor 23% gewijzigd door Slickzor op 23-05-2017 22:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Slickzor schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 22:19:
Dus als ik het goed begrijp moet ik dus, nadat ik de kabel in mijn horizon box heb gestopt, een rood lichtje zien als ik aan het andere eind in de kabel kijk? Er schijnt dus serieus licht door die kabel zelf? Het is een behoorlijk oude kabel naar mijn weten namelijk, ergens uit een doos geplukt. Zie hier de foto:

https://ibb.co/hsXmHa

Als er echt licht door moet schijnen is dat bij mij in ieder geval niet zo... kan ik in dat geval concluderen dat de kabel niet werkt en ik een andere moet zoeken?

(Ik heb geen eerdere ervaringen met SPDIF, vandaar mijn vraag)

EDIT: Ik zie dat dit het geval moet zijn, er moet dus rood licht door schijnen omdat het optisch is. Komt het dan doordat de kabel (te) oud/verkeerd is? Want er staat wel 'Digital Fiber Optical Connection' op en heeft de SPDIF connector... |:(
houd hem met 1 kant bij een lichtbron en kijk dan naar de andere kant?
je hebt vast wel een zaklampje of iets in die richting :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickzor
Heb hem bij de lamp gehouden, ik zie geen licht door de kabel.

Betekent dit in alle gevallen dan dat de kabel defect is? En is het met een lampje checken van de kabel een goede indicator of de SPDIF kabel werkt of niet? Diegene van wie ik de kabel heb gekregen denkt dat ik hem in de maling neem namelijk, maar die zal hier ook gewoon niet van op de hoogte zijn net als ik vermoed ik haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
YouTube: How to: Hook Up Your Soundbar With An Optical Cable kan je zien waar het licht er uit / in moet ;-)

edit gevonden:

http://i.imgur.com/VypNUv2.jpg

zonder licht er in te stoppen en bijde connectors.

http://i.imgur.com/DCJFgyd.jpg
met licht er in (Witte licht van het LCD paneel van mn laptop ;) )

http://i.imgur.com/FPka84d.jpg
en nog even zonder licht ;)

[ Voor 45% gewijzigd door SMSfreakie op 23-05-2017 22:46 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickzor
Duidelijk! De kabel is dus kapot haha, heerlijk als je daar achter komt na uren prutsen. Dan ga ik morgen een andere kabel regelen die wel werkt en hopelijk kom ik dan niet nog meer problemen tegen :).

Ik laat morgen weten of het allemaal gelukt is en ik niet andere problemen ondervind, maar ik vermoed dat ik er met een nieuwe kabel wel uit moet komen!

Iedereen in ieder geval heel erg bedankt voor de reacties! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Slickzor schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 23:02:
Duidelijk! De kabel is dus kapot haha, heerlijk als je daar achter komt na uren prutsen. Dan ga ik morgen een andere kabel regelen die wel werkt en hopelijk kom ik dan niet nog meer problemen tegen :).

Ik laat morgen weten of het allemaal gelukt is en ik niet andere problemen ondervind, maar ik vermoed dat ik er met een nieuwe kabel wel uit moet komen!

Iedereen in ieder geval heel erg bedankt voor de reacties! :D
Dat schiet niet op zo. Vandaar ook mijn opmerking dit altijd te checken. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickzor
De nieuwe kabel die ik gekocht heb werkt! Echter heb ik nog steeds slecht geluid maar dat zou een kwestie moeten zijn van instellingen aanpassen en de speaker kabels opnieuw aansluiten (en sleeven). Het probleem bleek dus de kabel te zijn, de rest zou ik op moeten kunnen lossen. Ik dank jullie allen voor de reacties!

Ik weet niet of het fair is om een beste antwoord te kiezen gezien Kroegtijger en Musicmasters ook goede informatie aanleverden alleen het minder expliciet aangaven dat het probleem de kabel wel eens zou kunnen zijn geweest.
Als jullie alsnog willen dat ik een beste antwoord moet kiezen dan hoor ik het wel :).

Nogmaals erg bedankt voor de hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Mooi dat het nou werkt dat is toch het belangrijkste van het hele verhaal

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickzor
Alles werkt naar behoren!

Heb hem correct in weten te stellen en moest nog een speaker fixen, maar hij werkt nu top!

Nogmaals bedankt voor alle informatie, stel het zeer op prijs! :D
Pagina: 1