PC reboot tijdens het spelen van games

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 670989

Topicstarter
Goeiemiddag,

al een tijdje (6 maand) ervaar ik dat tijdens het spelen van games mijn pc random opnieuw opstart.
dit gebeurt met games zoals: ARK, GTA, Battlefield en city skylines etc. behalve met league of legends heb ik dit probleem niet. heb er ook nooit eerder last van gehad. mijn pc is een custom build dus misschien dat het wel aan de instellingen van alles ligt, maar dat lijkt me sterk aangezien ik het de eerste half jaar tot een jaar geen probleem mee gehad heb. ik maak m nog steeds om de zoveel tijd schoon voor goeie onderhoud. mijn pc is ongeveer 1 1/2 tot 2 jaar oud.

nu is men vraag waar het aan kan liggen en hoe ik het kan oplossen.

de specificaties van men pc zijn:

CPU: Intel i5 4460
GPU: MSI GTX 970 4gb
Power source: Coolermaster 600wt
RAM: 8GB

ik hoop dat jullie wat met deze informatie kunnen, en ik hoor het graag waar het aan kan liggen en hoe ik het kan oplossen

Alvast bedankt :)

Beste antwoord (via Anoniem: 670989 op 23-05-2017 20:28)

• Scavy
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 31-12-2023
Ik had toevallig precies hetzelfde laatst met een nieuw systeem waar ik mijn "oude" GTX 970 in monteerde.
In het oude systeem geen enkel probleem met die kaart maar in het nieuwe dus wel, ook alles nagekeken maar temperaturen waren geen probleem en na veel testen uiteindelijk een nieuwe gpu gekocht (1070) en de problemen zijn compleet verdwenen.

Oude systeem met 970 doorverkocht en die speelt zonder problemen al weken aan een stuk zoals ik dat dus zelf ook jaren deed op dat systeem.

Komt er eigenlijk op neer dat ik dit wel toevallig vind en denk ik nu eerder aan iets van drivers die botsen. Helaas voor jou heb ik geen enkele oplossing gevonden voor dit probleem.

oude systeem:
i7 920
650watt
12gb ram
msi eclipse mb
256gb ssd + 2tb hd

Nieuw systeem
i7 7700k
550 watt
16gb ram
msi 270z
512gb m2 ssd + 3tb hd

Zat dus wel zwaardere voeding in het oude systeem, misschien dat dat dan je oplossing is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Hitte probleem of voeding is het meest waarschijnlijke. Teminste als de PC spontaan uitgaat, met een BSOD is het anders.

[ Voor 37% gewijzigd door PilatuS op 23-05-2017 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
PilatuS schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 16:09:
Hitte probleem of voeding is het meest waarschijnlijke. Teminste als de PC spontaan uitgaat, met een BSOD is het anders.
Als het een hitte probleem zou zijn, enkel idee hoe ik het zou kunnen oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Anoniem: 670989 schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 16:21:
[...]

Als het een hitte probleem zou zijn, enkel idee hoe ik het zou kunnen oplossen?
Eerst even testen of het zo is. Pak een programma als HWMonitor en kijk hoe heet de boel word. Meestal kan je idle al hoge temps zien als het zo is. Verder dan even gamen of een stresstest als LinX draaien om te zien wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
PilatuS schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 16:22:
[...]

Eerst even testen of het zo is. Pak een programma als HWMonitor en kijk hoe heet de boel word. Meestal kan je idle al hoge temps zien als het zo is. Verder dan even gamen of een stresstest als LinX draaien om te zien wat er gebeurt.
laat ik dat dan maar eens gaan proberen, alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
PilatuS schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 16:09:
Het is iig geen BSOD, hij restart alleen maar.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 670989 op 23-05-2017 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dit is zeg maar hoe men pc presteert als het niks doet:

https://gyazo.com/d62d4c4a1f71161e4fa43e523cca4873

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zou eraan denken ;)

okej ik heb net furmark geïnstalleerd en heb een GPU Stress test gedaan en toen ik hem startte viel de pc direct uit en startte opnieuw op.

[ Voor 81% gewijzigd door Anoniem: 670989 op 23-05-2017 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Download eens Furmark en draai die. Dan kan je de temps van de videokaart zien. Word ie boven de 95 graden stop de test dan gelijk. Je kan dan ook kijken of de fans gaan draaien. Mocht ie naar de 100 graden gaan is dat sowieso niet goed.

Let trrouwens even op dubbelposten, of in dit geval 4x. Er staat een melding onder aan je scherm hierover. Als je iets toe te voegen hebt pas dan je vorige bericht aan :)

Edit: Als de PC met Furmark direct uit gaat hebben we het probleem gevonden. Gingen de fans van de GPU nog draaien of helemaal niet ? Het zou trouwens ook nog de voeding kunnen zijn afhankelijk van wat er precies gebeurt. Als de GPU niet heet word en daarvoor valt de PC al uit hoeft het niet de GPU te zijn.

Je kan wel gewoon na mij of iemand andere posten hoor. Alleen na jezelf posten is niet de bedoeling :)

[ Voor 33% gewijzigd door PilatuS op 23-05-2017 17:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quellien
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-06 08:46

Quellien

Excrement producer

PilatuS schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 17:08:

Je kan wel gewoon na mij of iemand andere posten hoor. Alleen na jezelf posten is niet de bedoeling :)
Plus, het editen van je voorgaande reacties is verwarrend. Dus liever niet doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 04:21
Het is duidelijk dat het systeem uitvalt als de gpu zwaar wordt belast.
Dus de kortste klap is een andere gpu of voeding proberen en vervolgens de test weer draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
PilatuS schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 17:08:
Download eens Furmark en draai die. Dan kan je de temps van de videokaart zien. Word ie boven de 95 graden stop de test dan gelijk. Je kan dan ook kijken of de fans gaan draaien. Mocht ie naar de 100 graden gaan is dat sowieso niet goed.

Let trrouwens even op dubbelposten, of in dit geval 4x. Er staat een melding onder aan je scherm hierover. Als je iets toe te voegen hebt pas dan je vorige bericht aan :)

Edit: Als de PC met Furmark direct uit gaat hebben we het probleem gevonden. Gingen de fans van de GPU nog draaien of helemaal niet ? Het zou trouwens ook nog de voeding kunnen zijn afhankelijk van wat er precies gebeurt. Als de GPU niet heet word en daarvoor valt de PC al uit hoeft het niet de GPU te zijn.

Nou t rare was is dat voordat ie afsloot kon zien dat de GPU op 53 °c zit. maar toch waren die buisjes best wel warm. heb de fans handmatig aan weten te zetten en de buisjes koelen gelukkig nu wel af. maar toen deed ik de test opnieuw en viel die weer uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Anoniem: 670989 schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 17:46:
[...]

Nou t rare was is dat voordat ie afsloot kon zien dat de GPU op 53 °c zit. maar toch waren die buisjes best wel warm. heb de fans handmatig aan weten te zetten en de buisjes koelen gelukkig nu wel af. maar toen deed ik de test opnieuw en viel die weer uit
Ik zou je eigenlijk aanraden om te testen met een andere videokaart en voeding. Het moet bijna wel aan 1 van die 2 onderdelen liggen. 53 graden kan nooit een probleem zijn en de heatpipes voelen dan inderdaad al wel warm aan maar dat is geen probleem. Of de GPU is defect of de voeding trekt het niet. Ik vermoed zelf eigenlijk het laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
PilatuS schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 17:49:
[...]

Ik zou je eigenlijk aanraden om te testen met een andere videokaart en voeding. Het moet bijna wel aan 1 van die 2 onderdelen liggen. 53 graden kan nooit een probleem zijn en de heatpipes voelen dan inderdaad al wel warm aan maar dat is geen probleem. Of de GPU is defect of de voeding trekt het niet. Ik vermoed zelf eigenlijk het laatste.
heel erg bedankt. ben blij om te horen dat het een grote kans is dat het aan de voeding ligt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Anoniem: 670989 schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 17:51:
[...]

heel erg bedankt. ben blij om te horen dat het een grote kans is dat het aan de voeding ligt :)
Het kan nog van alles zijn. Ook dingen als moederbord of zelfs CPU is mogelijk, maar dat is beide vrij onwaarschijnlijk. Zou even testen met een andere voeding. Dan Furmark draaien en als dat goed gaat even gaan gamen. Als GTA5 bijvoorbeeld een uur goed loopt dan weet wel dat je het probleem gevonden hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
PilatuS schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 18:00:
[...]

Het kan nog van alles zijn. Ook dingen als moederbord of zelfs CPU is mogelijk, maar dat is beide vrij onwaarschijnlijk. Zou even testen met een andere voeding. Dan Furmark draaien en als dat goed gaat even gaan gamen. Als GTA5 bijvoorbeeld een uur goed loopt dan weet wel dat je het probleem gevonden hebt.
moet het dan een voeding zijn met meer WATT of? ipv 600 wt, 700 wt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Anoniem: 670989 schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 18:12:
[...]

moet het dan een voeding zijn met meer WATT of? ipv 600 wt, 700 wt?
500W is zat. (400W trouwens ook maar hou het zelf altijd ruim aan voor upgrades in de toekomst)

Als het de voeding is dan is het niet omdat ie niet genoeg vermogen heeft vanuit de fabriek. Als ie kapot is kan ie dat vermogen nu niet meer stabiel leveren.

[ Voor 10% gewijzigd door PilatuS op 23-05-2017 18:16 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Scavy
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 31-12-2023
Ik had toevallig precies hetzelfde laatst met een nieuw systeem waar ik mijn "oude" GTX 970 in monteerde.
In het oude systeem geen enkel probleem met die kaart maar in het nieuwe dus wel, ook alles nagekeken maar temperaturen waren geen probleem en na veel testen uiteindelijk een nieuwe gpu gekocht (1070) en de problemen zijn compleet verdwenen.

Oude systeem met 970 doorverkocht en die speelt zonder problemen al weken aan een stuk zoals ik dat dus zelf ook jaren deed op dat systeem.

Komt er eigenlijk op neer dat ik dit wel toevallig vind en denk ik nu eerder aan iets van drivers die botsen. Helaas voor jou heb ik geen enkele oplossing gevonden voor dit probleem.

oude systeem:
i7 920
650watt
12gb ram
msi eclipse mb
256gb ssd + 2tb hd

Nieuw systeem
i7 7700k
550 watt
16gb ram
msi 270z
512gb m2 ssd + 3tb hd

Zat dus wel zwaardere voeding in het oude systeem, misschien dat dat dan je oplossing is.
Pagina: 1