SSD toevoegen aan systeem uit 2011 - SATA of M.2?

Pagina: 1
Acties:

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
In mijn huidige systeem heb ik de MSI P67A-GD65 (B3), een moederbord uit 2011. Daar heb ik een kleine SSD in zitten voor Windows, een HDD van 1TB voor opslag, en nu kom ik eigenlijk ruimte tekort voor grotere games (die te traag laden op een HDD).

Dus ik overweeg een van deze twee SSD's aan te schaffen:

Samsung 960 EVO 500GB
Samsung 850 EVO 500GB

Die eerste is nieuwer, maar ik weet niet zo goed welke aansluiting die SSD nodig heeft. Mijn moederbord heeft twee PCI-e (x16) slots, waarvan 1 wordt gebruikt door mijn GTX 970. Past hij daar nou wel of niet in? Want de versies van deze aansluitingen zijn in de afgelopen 6 jaar vast veranderd.

De tweede SSD kan ik aansluiten op een SATA-600 poortje. Daar maak ik mij dus geen zorgen om.

Kan iemand vertellen wat mogelijk is? Want die 850 is al verkrijgbaar sinds 11 november 2014. Da's best een oudje aan het worden. De 960 is pas verkrijgbaar sinds 8 oktober 2016, met het oog op de toekomst en het meenemen van dit soort componenten wil ik graag moderne hardware hebben :)

Het alternatief is veel geld uitgeven aan een compleet nieuw systeem, maar m'n 2011 PC is nog altijd overkill voor alles wat ik ermee doe. Dus liever niet.

Wat is wijsheid? En wat kán nou eigenlijk?

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Moederbord heeft geen M.2 slot dus de 960 Evo is uitgesloten. Je PCI-e sloten kunnen vermoedelijk wel met een SSD overweg, maar dan heb je weer een adapter nodig. 850 Evo ligt dan voor de hand. Of je een 850 Evo of MX300 wilt, waarbij de eerste iets sneller en de laatste iets meer storage biedt, is aan jou. 2014 of niet, de 850 Evo is nog altijd een prima actuele SATA SSD.

960 Evo en NVMe zijn sneller, in benchmarks -veel- sneller, en uiteraard is een nieuw systeem met NVMe SSD sneller dan jouw oude machine, maar je kan bezig blijven ;) In tal van praktische taken is het verschil tussen iets als een 850 Evo en een 960 Evo op zijn minst discutabel. Als je 2011 pc'tje verder prima voldoet zeg ik gewoon een extra SSDtje erbij en gaan. Als je huidige SSD echt een klasse minder is kan het wijsheid zijn je systeem schoon te installeren naar de nieuwe SSD. Overkill of niet, de gevoelssnelheid kan het ten goede komen.

[ Voor 16% gewijzigd door Foritain op 23-05-2017 16:10 ]