Acties:
  • +2 Henk 'm!

• C6DL
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23-05 11:13
Het valt me op dat er eigenlijk niets te vinden is over dit onderwerp.
Zijn er tweakers die dit al geprobeerd hebben?

Een thinclient heeft goede hardware, kost amper stroom, is klein en met een embedded OS kun je er prima Kodi op zetten.

Ik ben van plan om met een HP T620 dit te proberen.
Zijn er nog dingen die juist nadelig zijn op een thinclient?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:55
Heb zelf een Intel NUC TC draaien.
Werkt prima maar heb liever toch wat zwaarders. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Hangt beetje af wat die dingen qua video acceleratie doen (hardware decoding). Meestal is de CPU in die dingen niet denderend, en is x264 of x265 op CPU (software decoding) teveel gevraagd. Dat is ook de reden dat bijvoorbeeld een Raspberry Pi 1 en 2 video's prima kunnen afspelen, maar dat de Kodi interface al snel te zwaar wordt wegens beperkte CPU power.

[ Voor 30% gewijzigd door spone op 23-05-2017 15:28 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-09 17:59

houthakker

Poehé

T620 is al een behoorlijk moderne thin-client met een serieus prijskaartje. Voordat geld zijn er betere alternatieve beschikbaar die beter ondersteunt worden door kodi, of door distributies als openelec of libreelec.

Bij gebrek aan iig CPU power, maar vooral een grafische chipset met genoeg hardware video decoding features zijn veel thinclients niet handig om te gebruiken; zeker omdat in veel goedkope thinclients exotische (VIA/Transmeta/SIS) chipset/cpu's zitten die niet ondersteund worden door Kodi.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C6DL
houthakker schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 15:54:
T620 is al een behoorlijk moderne thin-client met een serieus prijskaartje. Voordat geld zijn er betere alternatieve beschikbaar die beter ondersteunt worden door kodi, of door distributies als openelec of libreelec.

Bij gebrek aan iig CPU power, maar vooral een grafische chipset met genoeg hardware video decoding features zijn veel thinclients niet handig om te gebruiken; zeker omdat in veel goedkope thinclients exotische (VIA/Transmeta/SIS) chipset/cpu's zitten die niet ondersteund worden door Kodi.
Dat klopt! De T620 is bijna een normale computer.
Er draait windows 7 embedded en heb net kodi erop gezet.. ik kan vloeiend een HD film afspelen.

Wat voor beperkingen ga ik tegenkomen denk je?
Het enige wat ik wil doen is HD films afspelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-09 14:14
C6DL schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 20:39:
[...]

Dat klopt! De T620 is bijna een normale computer.
Er draait windows 7 embedded en heb net kodi erop gezet.. ik kan vloeiend een HD film afspelen.

Wat voor beperkingen ga ik tegenkomen denk je?
Het enige wat ik wil doen is HD films afspelen
Dingen als een HD film afspelen gaat inderdaad prima, maar je kan zoals gezegd natuurlijk er verder relatief weinig mee, temeer door de beperkte opslag en beperkte ondersteuning van de chipset. Als je dat afzet tegen de prijs van een T620, dan kan je voor die 280,- een stuk aantrekkelijkere hardware vinden voor dergelijke doeleinden. Daarmee is dus eigenlijk ook al wel de vraag beantwoord over waarom bijna niemand dat op deze manier doet.

Vergelijk het met een Ferrari gebruiken voor koeriersdiensten. Tuurlijk, het werkt en gaat snel, maar grote pakketten zijn een probleem en qua prijs was je toch een stuk beter af met een VW Caddy om maar eens wat te noemen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09 15:12
Google even op android tv box ; +/- 30 tot 100 euro. doet allesd wat je wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fheerens
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-08 23:43

fheerens

ir.

Heb hier ook een T620 draaien met windows 10. Ik heb de AMD GX-415GA versie met een 850 Evo M.2 schijfje van 256GB. Werkt helemaal prima. HD films gaan zonder enige moeite. Echt een prima chip die hierin zit (AMD GX-415GA quad-core APU with AMD Radeon HD 8330E (1.5 GHz)). Sommige versies hebben naast M.2 zelfs nog een extra mSATA slot.
Voor het geld kún je absoluut leuker spul krijgen, maar voor mijn doeleinden is dit geschikt.

In AvE we trust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-09 14:14
fheerens schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 21:16:
Heb hier ook een T620 draaien met windows 10. Ik heb de AMD GX-415GA versie met een 850 Evo M.2 schijfje van 256GB. Werkt helemaal prima. HD films gaan zonder enige moeite. Echt een prima chip die hierin zit (AMD GX-415GA quad-core APU with AMD Radeon HD 8330E (1.5 GHz)). Sommige versies hebben naast M.2 zelfs nog een extra mSATA slot.
Voor het geld kún je absoluut leuker spul krijgen, maar voor mijn doeleinden is dit geschikt.
Als je er ergens een voor een zacht prijsje op de kop kan tikken heb je er inderdaad een leuk spelertje aan :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
fheerens schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 21:16:
Kijk eens aan! netjes hoor :-)
Wat is het verschil met de normale T620 dan ?? .. Wat doet die AMD extra?
Beide kunnen prima HD aan toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fheerens
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-08 23:43

fheerens

ir.

C6DL schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 11:44:
[...]

Kijk eens aan! netjes hoor :-)
Wat is het verschil met de normale T620 dan ?? .. Wat doet die AMD extra?
Beide kunnen prima HD aan toch?
In de standaard versie zit een AMD GX-217GA dual-core APU met AMD Radeon HD 8280E graphics.
Niet per definitie minder oid, maar het verschil zit dus in dual vs quad en een iets andere grafische chip.
De plus versie, voorzien van PCIe slot en iets dikker dan het normale model, heeft ook een quad-core.

In mijn ogen een prima experimenteer pc-tje. Genoeg uitbreidingsruimte met standaard M.2 en mPCIe, tot 16GB ram en een decent APU. Daarnaast compact (plat), VESA mount, DisplayPort en zuinig bordje intern.
Systeempjes kunnen moeiteloos HD aan, zal dit weekend eens testen met 4K over DP>HDMI.

[ Voor 5% gewijzigd door fheerens op 24-05-2017 18:02 ]

In AvE we trust

Pagina: 1