Kan slechte ventilatie vochtprobleem veroorzaken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 925175

Topicstarter
Beste forumleden,

Ik heb het vermoeden dat de ventilatie in mijn huis niet in orde is en ik daardoor last heb van vochtproblemen. Voornamelijk in de badkamer is het vochtprobleem heel erg.

Ik heb een aantal vragen:

Is er een norm welke zegt wat de ventilatie waarden in huis moet zijn?
Hoe kan ik aantonen dat het door ventilatie is mijn vochtprobleem?
Wat kan ik eraan doen om het probleem te verhelpen?

Groet,

Bart

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
- Er is wel een norm voor, maar voor welke huizen die geld ( bouwjaar etc. ) zul je moeten bekijken in de norm

- Ramen open zetten?

- Mechanische ventilatie in de douche aanbrengen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zeker in oudere woningen waar nieuwe kozijnen met dubbelglas is geplaatst zie je dat de ventilatie slechter is geworden. Zeker dan in combinatie met dat tegenwoordig langer en meer gedoucht wordt zie je vochtproblemen optreden. Gewoon zelf wat vaker het raam openzetten om de boel te luchten. Zeker tijdens koken en douchen. Badkamer deur openlaten kan al wat schelen.

[ Voor 11% gewijzigd door DRaakje op 23-05-2017 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03 13:51
Welkom op het Tweakers forum!
Om gelijk met de deur in huis te vallen eigen inzet wordt zeer gewaardeerd hier.

Om je op weg te helpen ja er is een norm: http://www.ekbouwadvies.n...eisenventilatiewoning.asp
Moet je je hier aan houden tsja, niet echt.

In de douche word meestal een afzuiging geïnstalleerd als die er nog niet is kan je dat doen.
Verder inderdaad even een raampje open doet ook wonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
http://www.bouwbesluitonline.nl/ Dat moet het begin zijn van je zoektocht, daar staan de normen waar je woning aan moet voldoen. Uiteraard, zoals gezegd, hangt dit samen met de leeftijd van je woning. je woning is gebouwd met het toen geldende bouwbesluit.

Kijk in je badkamer eens naar het afzuigrozet wat je ongetwijfeld in de muur of plafond hebt zitten. Haal het rozetje er eens af en kijken door middel van een blaadje papier, een pluim rook o.i.d. of die afzuiging netjes werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51
Wat heb je zelf al gevonden? Met een simpele google vraag waren al je antwoorden al gegeven geweest. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Raam open zetten tijdens of na het douchen is niet ideaal omdat je dan condens krijgt -> schimmel. Goede afzuiging is beter (en natuurlijk zorgen dat die lucht ook ergens het huis binnen kan komen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TokkieB
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-06 09:36
Controleer of je afzuiging wel goed werkt, dat is de belangrijkste. Zoniet, probeer dan eens de centrale afzuig unit eens schoon te maken. Vaak zit de fan in de afzuiger helemaal onder het stof, of zoals ik een keer bij een maat heb gezien het ventilatierozet wat in de afzuiger zit helemaal open staat waardoor er geen vacuum gemaakt kon worden in de leidingen van de afzuiger.

Als dit beide geen soelaas bied overweeg een nieuwe unit. Ik heb in mijn nieuwbouw een Orcon met vochtsensor. Bij het meten van een bepaalde waarde vocht begint hij harder te werken.

Voor sommige misschien een rare, maar als je een redelijk nieuw huis hebt houd dan tijdens het douchen de deur en het raam dicht. Op het moment dat je dat niet doet heb je kans dat het vocht niet naar buiten gaat, maar naar binnen wordt geblazen met alle gevolgen van dien. (vocht in het huis zelf). Ook zijn douchedeuren wat hoger gehangen zodat er onder de deur een grote kier is waardoor de afzuiger dan lucht kan aanzuigen welke over de vloer trekt en dan naar boven. Scheelt ook weer vocht. Ook na het douchen de deur en ramen dicht houden totdat de ruimte weer op normaal pijl staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 797877

Wees wel zeker dat je weet om welk vochtprobleem het gaat. Het kan bijvoorbeeld ook om opstijgend of doorslaand vocht gaan, maar daarbij gaat het om vocht dat afkomstig is van buiten.

Vocht afkomstig van binnen in de woning is condensatievocht (als gevolg van wassen, douchen, koken, ...). De beste manier om dat te bestrijden en te voorkomen is ventilatie. Aangezien je woning al voorzien is van ventilatie, zal er (als het in jouw situatie echt om condensatievocht gaat) inderdaad iets mis mee zijn. Misschien je ventilatiesysteem gewoon aan een reiniging toe?
(https://www.ventilatiesys...derhoud-ventilatiesysteem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-04 17:36
Bouwbesluitnormen voor ventilatie gelden in het algemeen alleen voor nieuwbouw. Voor bestaande bouw worden de bouwbesluitnormen wel vaak gezien als goede richtlijnen. Overigens vinden veel binnenmilieuexperts de normen eigenlijk te laag, maar op basis daarvan kun je geen eisen afdwingen. :)

Wat is de situatie? Wat voor ventilatie heb je in de badkamer? Is er een te openen raam in de badkamer. Zit er een rooster in de deur van de badkamer? Heb je last van vochtplekken of schimmel in de badkamer, en zo ja, waar? Zou er sprake kunnen zijn van een lekkage ergens? Is het een huur- of koophuis? Hoeveel mensen wonen in het huis, en hoe groot is het? Bouwjaar?

Zolang onze glazen bol bij de dealer ligt (en die heeft geen opleverdatum gegeven), hebben we meer informatie nodig om er wat zinnigs over te kunnen zeggen. Vochtproblemen kunnen veel verschillende oorzaken hebben, en meefr informatie maakt de zoektocht naar de oorzaak makkelijker.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 925379

Precies zoals Magalie87 zegt, een reiniging kan de oplossing zijn.
Althans, dit was bij mij wel het geval en had ongeveer dezelfde klachten als die jij beschrijft.
De firma die ik hiervoor inschakelde was MeetNu.
http://www.meetnu.nl/

Een andere firma kan natuurlijk ook, alleen heb ik daar geen ervaringen mee!
Succes in ieder geval!
Pagina: 1