Intrum Justitia - phising -

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefaultError
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-09 18:33
In mijn mail box krijg ik een email van Intrum Justitia. Hierin staat een foute naam maar met verzoek om geld over te maken naar dit bedrijf afkomstig van PROVEA. Inmiddels heb ik contact gezocht met Intrum Justitia en ze zijn niet behulpzaam via de telefoon. Hierdoor kan ik niet controleren of alles klopt? Ze willen echter wel mijn gegevens hebben, maar dit weiger ik. Ik vertrouw het simpelweg gezegd niet. Is dit phishing? Hierbij post ik de email;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/O21CqFKisvESVfApmteO2I3J/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hf9gIzAO4a68nlS44B4I5JDO/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RZVYrvZm6QYVwzA3hq1sDZLV/full.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door DefaultError op 23-05-2017 11:36 ]

LS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als ze geld van je willen hebben zullen ze dat altijd per brief moeten vragen. Wel oppassen want ook dan kan het een scam zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Ernemmer op 23-05-2017 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• durkp
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-10 20:36
Ja; dit is Phising. Interum Justitia mails staan dr bekend om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:01

Detmer

Professioneel prutser

Foute naam en enkel per mail --> Direct de prullenbak in. Als er serieus iets is moeten ze het maar per post opsturen. Volgens mij zijn ze dat zelfs verplicht.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durkp
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-10 20:36
Plus om het zeker te weten, kun je altijd in de headers kijken van de mail. Hier kun je zien vaak meer zien als het vertrouwd is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Zou je de headers van de mail anders eens kunnen posten (uiteraard ontdaan van privacygevoelige informatie zoals subject en jouw email).

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaRaDoX4
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-09 13:29

PaRaDoX4

Beverage Dissemination Officer

Enkel per E-mail weet ik niet zeker hoor.

Ik Krijg van het CZ ook altijd verzoeken om te betalen per mail (en IDeal) Op eerste instantie vond ik dat ook erg verdacht maar schijnt toch te kloppen. Nooit een brief van die gasten gehad.

Ik wil niet meteen zeggen dat dit legitiem is hoor. (ik ken de instelling niet eens)

Your mission is not to accept the mission. Do you accept? | Steam: -SlipperyPickle- | Stadia: SlipperyPickle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18:28
Ze hebben een soort van stappenplan gemaakt op de site van Intrum,
https://www.intrum.com/nl...angen/is-mijn-email-echt/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:56
Controleer de header eens. IBAN lijkt trouwens wel te kloppen...maarja das niet zo moeilijk.

Maar zonder gekkigheid...je weet toch of je openstaande facturen of een betalingsachterstand hebt?

Ben je Provea nog wat verschuldigd?
Ga dat eens na.

Edit; als jij trouwens geen klaas jansen bent, en dit wel zo in de mail staat....kan je hem gelijk weggooien.

[ Voor 32% gewijzigd door eric.1 op 23-05-2017 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefaultError
De naam klopt niet aan wie het verstuurd is. Geen idee wat er uit zou moeten staan, daar wordt dus niet aan gerefereerd. Misschien hebben ze een geen goed fruit in huis?

LS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:12
Het bankrekening nummer komt wel van hun. Google levert deze pagina op
https://www.intrum.com/nl...telde-vragen/faq-betalen/

Ik heb dat ook een keer gehad met een smsje. Iemand had blijkbaar mijn tel nr doorgegeven. En via de telefoon geven ze geen informatie. Dan houdt het voor mij dus op. Heb je soms een email adres wat met een kleine variatie makkelijk van iemand anders zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:05
Bel anders met de opdrachtgever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefaultError
Ik heb inderdaad een makkelijk mail adres en het zou mogelijk van iemand anders kunnen zijn.

LS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edoll
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-10 09:27
Ikzelf krijg ook al jaren eerst mails, en tegenwoordi brieven van Intrum Justitia, dit voor een verzekeringsbedrijf waar ik nooit producten afgenomen heb.

In de loop der jaren zijn hun gegevens beter geworden (in het begin klopte de naam niet of het email adres in de brief).

De brief / mail kenmerkt zich door een dreigende toon om meteen te betalen omdat de kosten anders oplopen en het gebrek aan details. Er staat nooit iets specifieks in.

Negeren is mijn advies, zoals al gezegd. Je weet zelf wel of je nog iets open hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefaultError
Ryan_ schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 11:49:
Bel anders met de opdrachtgever?
Heb ik gedaan en ze zijn niet echt behulpzaam.

LS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eximius
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-09 23:12
Heb je uberhaupt ooit wat gekocht bij Provea?
Zo niet, zou ik me vooral niet drukker maken dan strikt noodzakelijk met dit lekkere weer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:05
DefaultError schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 11:50:
[...]

Heb ik gedaan en ze zijn niet echt behulpzaam.
Ik doelde op Provea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefaultError
Edoll schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 11:50:
Ikzelf krijg ook al jaren eerst mails, en tegenwoordi brieven van Intrum Justitia, dit voor een verzekeringsbedrijf waar ik nooit producten afgenomen heb.

In de loop der jaren zijn hun gegevens beter geworden (in het begin klopte de naam niet of het email adres in de brief).

De brief / mail kenmerkt zich door een dreigende toon om meteen te betalen omdat de kosten anders oplopen en het gebrek aan details. Er staat nooit iets specifieks in.

Negeren is mijn advies, zoals al gezegd. Je weet zelf wel of je nog iets open hebt staan.
Dat is toch een rare manier van zaken doen? Mijn naam klopt niet eens.

LS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefaultError
Ik zou niet weten hoe ik bij Provea moet komen, laat staan wat ze aanbieden of verkopen.

LS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:56
DefaultError schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 11:53:
[...]

Ik zou niet weten hoe ik bij Provea moet komen, laat staan wat ze aanbieden of verkopen.
Zo te zien Lingerie en Menswear ;)
Maar goed. Nooit wat besteld daar...geen betalingsachterstand en een verkeerde aanhef in de mail?

Gooi die mail weg en laat gewoon gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ooit wat besteld bij Provea ?

Als het fake is, zie je wel een verkeerd rekeningnummer, of e-mailadres als afzender

[ Voor 60% gewijzigd door Hackus op 23-05-2017 11:58 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefaultError
eric.1 schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 11:55:
[...]

Zo te zien Lingerie en Menswear ;)
Maar goed. Nooit wat besteld daar...geen betalingsachterstand en een verkeerde aanhef in de mail?

Gooi die mail weg en laat gewoon gaan.
Op de website van RADAR staan meer van deze acties van PROVEA. Een gewaarschuwd mens...

LS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DefaultError schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 11:52:
[...]

Dat is toch een rare manier van zaken doen? Mijn naam klopt niet eens.
Ik ben jaren door hun en vele andere incasso bureaus gebeld en 'bedreigd' met kosten. Blijkbaar heb ik het telefoonnummer gekregen van een notoire wanbetaler.

Ze zijn te dom voor woorden en/of luier dan het achtereind van een varken. Ze doen geeneens moeite omhun bestanden te corrigeren. Aan de telefoon dreigen met de rechter en als ik aangeef dat ze de verkeerde hebben, dan moet ik schriftelijk reageren, anders heb ik een probleem.

Ik negeer ze zoveel mogelijk. Helaas heb ik vrienden met een geheim nummer, anders nam ik <onbekend nummer> niet eens meer op.

Als jij zeker weet dat je niets bij Provea aan schuld hebt uitstaan zou ik die mail als spam markeren en verder negeren. Je kan wel proberen om ze op andere gedachte te brengen, maar daar zijn ze te koppig voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefaultError
Hackus schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 11:56:
Ooit wat besteld bij Provea ?
Nope.

LS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Mail als spam rapporteren en negeren dus. Steek er geen tijd in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefaultError
Het is wel degelijk heel geraffineerd deze manier van geld vangen.

LS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

DefaultError schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 11:59:
Het is wel degelijk heel geraffineerd deze manier van geld vangen.
Dat is het !

Maar ze hebben geen poot om op te staan, als jij er niks hebt gekocht/besteld.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefaultError
Verwijderd schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 11:58:
[...]

Mail als spam rapporteren en negeren dus. Steek er geen tijd in!
Middels deze methode gaan er behoorlijk wat onwetende mensen in trappen. Vandaar een topic.

LS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefaultError
Detmer schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 11:33:
Foute naam en enkel per mail --> Direct de prullenbak in. Als er serieus iets is moeten ze het maar per post opsturen. Volgens mij zijn ze dat zelfs verplicht.
Als er geen adres bekend is kan er ook geen vordering zijn.

LS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefaultError
spone schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 11:35:
Zou je de headers van de mail anders eens kunnen posten (uiteraard ontdaan van privacygevoelige informatie zoals subject en jouw email).
Nu staat de gehele brief zonder privacygevoelige er ook, was eerder te groot.

LS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefaultError
durkp schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 11:34:
Plus om het zeker te weten, kun je altijd in de headers kijken van de mail. Hier kun je zien vaak meer zien als het vertrouwd is of niet.
Het bedrijf Intrum Justitia is te vinden op internet en blijkt een normaal bedrijf te zijn. Dat is juist zo vreemd.

LS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Tja... als je je SPF-record zo ver opengooit als Intrum dat doet, en dan ook de fail-optie nog eens laat staan op 'altijd afleveren', moet je het niet heel gek vinden dat je naam misbruikt wordt door spammerts

https://mxtoolbox.com/Sup...trum.com&run=networktools

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Pagina: 1