Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakob
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 14:26
Omdat we op een bepaalde plaats in de zaak een extra SSID willen krijgen op het bestaande netwerk, zoek ik een oplossing met Vlans. Ik hoop dat jullie kunnen helpen.

De huidige situatie is dat de WAN gesplitst wordt, en met 2 routers 2 compleet fysiek gescheiden netwerken maakt.

Waar zou ik naartoe willen: 1 router, met twee subnetten, en op netwerkdeel A een Access point dat verkeer met een aparte SSID kan sturen naar het subnet van netwerkdeel B.

De apparatuur:

Draytek 2925 router(Hier heb ik al perfect een tweede lan segment aangemaakt)
Switch cisco SG20026P, vanaf hier vertrekt de UTP-kabel met POE naar het Unifi UAP-AC-PRO access point.

In het AP heb ik reeds een netwerk aangemaakt met vlan ID 10.

Van zodra ik in de router ook een vlan tag activeer, krijg ik geen internetverbinding meer.

Hopelijk is dit duidelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-09 14:35
  • Welke VLAN ID's gebruik je?
  • Is de switch ook voorzien van de juiste VLAN ID's en is de poort naar de router getagged?
  • Maak je bekabeld verbinding of via wifi?
  • Zijn de switchpoorten naar de clients lid van een VLAN, maar wel untagged?
  • Zijn je subnets voorzien van DHCP vanaf de router en ontvang je überhaupt een IP adres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakob
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 14:26
Ik gebruik VLAN 10 voor het nieuwe netwerk(bedrijfsnetwerk) dat ik heb bijgemaakt in de Draytek met LAN 2.

De subnetten zijn ook aangemaakt.

Het is de bedoeling van via het nieuwe draadloze netwerk verbinding te maken naar het bedrijfsgedeelte.

Switchpoorten zijn nog niet ingesteld, daar weet ik niet wat ik precies moet instellen.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/jtubrc.png

Ik heb poort 1 en 2 doen verwijzen naar LAN 2; 3 tot 5 naar LAN 1

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/125p7w4.png

Van deze switch kan ik alles wel veranderen naar 'Access', maar wat met de overige clients in het netwerk? Ik heb nog een aantal layer 2 switches staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-09 14:35
Ik adviseer je jezelf eerst even in te lezen over VLAN in het algemeen (oa. tagged vs untagged) en het hoofdstuk over VLAN in de handleiding van je hardware. Ik krijg de indruk dat je niet echt weet hoe je hardware werkt noch hoe VLAN tagging werkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Capa op 24-05-2017 13:25 ]