Koelkast/Vriezer verbruik in orde?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-10 16:03
Ik heb thuis een vriezer en een koelvriescombi staan.
De vriezer is +- 10 jaar jaar oud, de combi zeker 25+. Beide zijn door (groot)ouders geschonken onder het mom van "zolang hij het doet, hoef je geen nieuwe te kopen".

Omdat de energierekening nogal tegelviel de laatste keer ben ik op jacht gegaan naar veelgebruikers. Na een korte zoektocht op internet heb ik gelezen dat het raadzaam is om deze te vervangen, omdat 25+ oude koelkasten/vriezers echte slurpers zijn en een nieuw apparaat zichzelf terugbetaald. Ook las ik verhalen dat mensen apparaten hadden die 2kWh+ verbruikten of 90% van de tijd stonden te koelen.

Omdat ik niet blind maar wat nieuwe apparaten wil kopen heb ik eerst met een energiemeter het een en al geprobeerd in kaart te brengen. De resultaten verbaasden mij nogal:

Combi
Verbruik als hij aan staat: 70-90 watt (85 als gemiddelde genomen)
% van de tijd dat hij aan staat: 40%
Dit resulteert dus in een verbruik van ~0.8kWh (per jaar dus 240kWh)

Vriezer
Verbruik als hij aan staat: 90 watt
% van de tijd dat hij aan staat: 40%
Dit resulteert dus in een verbruik van ~0.82kWh (per jaar dus 300kWh)

Ik ga vervolgens naar op zoek naar een nieuwe combi en vind deze: https://www.koelkaststore.../samsung-rb37j5018sa.html
(inhoud is +- hetzelfde, deze heeft 1 vriezer la minder, maar grotere koelkast). Als ik dan naar het energielabel kijk Afbeeldingslocatie: https://image.coolblue.io/products/469285 Dan zou dit mij een besparing van "maar" 28% opleveren, ervanuitgaan dat ik die 173 verbruik haal.
Dit zou dus een besparing van 13,40 per jaar opleveren.

Volgens de tabel op https://www.milieucentraa...n/koelkasten-en-vriezers/ zou dit het verbruik moeten zijn:
Leeftijd Jaarlijks verbruik
8 jaar 350 kWh
10 jaar 380 kWh
15 jaar 450 kWh
20 jaar 500 kWh
25 jaar 600 kWh

Dus is mijn oude combi heel erg zuinig, of heb ik iets fout gemeten/gedaan?

Mess with the best, die like the rest

Beste antwoord (via ThaStealth op 24-05-2017 12:36)

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-10 13:38

Wailing_Banshee

You're Next

Als jij iets fout gemeten/gedaan hebt, heb ik precies dezelfde fout gemaakt, want jouw resultaten lijken op die van mij. Wij zaten te kijken of het de moeite waard was om onze oude koel/vries combi (ongeveer 15 jaar oud) te vervangen door een nieuwe. Ik kwam ook uit op zo'n 15 euro per jaar besparing... Oftewel: niet de moeite waard.

Wij hebben twee combi's, één oude en één nieuwe. Wat mij opvalt is dat die oude langer aan staat en een hoger plafond heeft, maar die nieuwe slaat veel vaker aan.

Verbruik koelkasten

De blauwe lijn is onze oude koelkast (uit 2001 ongeveer), de gele lijn is de nieuwe (uit 2012 of 2013). Beide waren zuinige koelkasten toen we ze kochten.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Als jij iets fout gemeten/gedaan hebt, heb ik precies dezelfde fout gemaakt, want jouw resultaten lijken op die van mij. Wij zaten te kijken of het de moeite waard was om onze oude koel/vries combi (ongeveer 15 jaar oud) te vervangen door een nieuwe. Ik kwam ook uit op zo'n 15 euro per jaar besparing... Oftewel: niet de moeite waard.

Wij hebben twee combi's, één oude en één nieuwe. Wat mij opvalt is dat die oude langer aan staat en een hoger plafond heeft, maar die nieuwe slaat veel vaker aan.

Verbruik koelkasten

De blauwe lijn is onze oude koelkast (uit 2001 ongeveer), de gele lijn is de nieuwe (uit 2012 of 2013). Beide waren zuinige koelkasten toen we ze kochten.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-10 16:03
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 09:39:

[afbeelding]

Met welke hardware/software heb je die grafiek gemaakt?

Mess with the best, die like the rest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

hardware is zijn plugwise stekkers, software is van eigen bodem (de standaard software van plugwise heeft alleen een uur, dag, week en jaar grafiek, niet een 5-minuten grafiek :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Meestal verdient een nieuw apparaat zich niet terug ten opzichte van een huidige werkend apparaat. Wanneer die stuk gaat kan het wel lonen om voor een energiezuinig apparaat te gaan in plaats van een minder energiezuinig apparaat of reparatie.

Uitzondering hierop is als je overgaat op een andere techniek. Bijvoorbeeld een condensdroger vervangen voor een warmtepompdroger of de CV ketel vervangen voor een warmtepomp.

[ Voor 7% gewijzigd door Deveon op 23-05-2017 10:22 ]