Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCFMK
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-09 16:24
Ik heb pas een 4K TV gekocht (Samsung UE49KS7000), en nu is het natuurlijk de bedoeling om daar 4K bestanden op af te gaan spelen.
Op dit moment doet mijn (inmiddels oude) PC dienst als HTPC, en voor 1080p werkt dat prima.
Maar 4K is teveel gevraagd. Dus nu vraag ik me af of ik beter een GFX kaart kan kopen met 4K HDR ondersteuning, zoals de Radeon RX460 of een mediaspeler zoals de Eminent EM7680?

Belangrijke punten zijn voor mij de snelheid van het geheel, zoals GUI, skippen door video, laden van thumbnails, etc. En natuurlijk de ondersteuning van zoveel mogelijk bestandsformaten.
In beide gevallen zal KODI gebruikt gaan worden als software, maar maakt het nog uit of dat op Windows of Librelec draait i.v.m. de bovengenoemde punten?

Mijn huidige hardware voor zover dat relevant is:
  • CPU: AMD Phenom II X4 955 Black Edition
  • GFX: Sapphire Radeon HD 6770 1GB GDDR5
  • Moederbord: Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H
  • Voeding: Antec Basiq BP430 (430W)
Mijn voorkeur gaat uit naar de GFX upgrade, maar alleen als de losse mediaspeler geen duidelijke voordelen heeft over de GFX upgrade. En ik lees hier en daar dat de RX460 veel stroom verbruikt. Is mijn voeding sterk genoeg?

Beste antwoord (via LCFMK op 24-05-2017 18:39)

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:21
Ik heb een tijdje met min of meer hetzelfde geworsteld met een systeem met vergelijkbare specificaties. Uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat het eigenlijk alleen interessant is als je ook de CPU gaat upgraden zodat deze niet meer de beperking van het systeem is. Is het dus een AM3+ bordje én is het meer hobby dan gebruiksvoorwerp, dan kan je inderdaad upgraden en is het een interessante optie. Gaat het je puur om 4k-content en betreft het een functioneel gebruiksvoorwerp voor je en geen hobby, dan zijn er goedkopere, compactere en met name zuinigere oplossing verkrijgbaar.

iRacing Profiel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Ik vraag me af of de cpu nog een bottleneck gaat vormen. Of neemt de grafische kaart de gehele load van een 4K film op zich? Qua voeding zou het nog niet zo'n probleem moeten zijn.

Je kunt ook nadenken over een dedicated mediaspeler. Een nvidia shield tv is een mooie oplossing voor 4K weergave/streaming. Je kunt daarmee ook content vanaf je pc streamen.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:20
Ik vraag me af of het decoden van de video files gedaan wordt door een GPU? Is dat niet de taak van de CPU?

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sakurakilla
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-09 00:26
Test het hier met je huidge cpu

http://jell.yfish.us/

Zoek dan een 4k HEVC file

[ Voor 20% gewijzigd door sakurakilla op 23-05-2017 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Hulleman schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 12:55:
Ik vraag me af of de cpu nog een bottleneck gaat vormen. Of neemt de grafische kaart de gehele load van een 4K film op zich? Qua voeding zou het nog niet zo'n probleem moeten zijn.

Je kunt ook nadenken over een dedicated mediaspeler. Een nvidia shield tv is een mooie oplossing voor 4K weergave/streaming. Je kunt daarmee ook content vanaf je pc streamen.
Een Intel Kaby Lake Pentium G4560 met G610 iGP draait voor geen enkel Jellyfish media bestandje zijn hand om, dus indien voorzien van de juiste specificaties is er veel mogelijk op multimedia gebied. De iGP van de Pentium neemt alles eigenlijk wel voor zijn rekening, CPU belasting is bij het zwaarste media, waarbij hardware-acceleratie actief is, < 10%.

Ik heb geen idee wat een moderne AMD videokaart aan media afspeelmogelijkheden heeft maar ik schat in dat deze toch ook nogal wat in zijn mars zal hebben.

Testing, one, two ...

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:21
Ik heb een tijdje met min of meer hetzelfde geworsteld met een systeem met vergelijkbare specificaties. Uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat het eigenlijk alleen interessant is als je ook de CPU gaat upgraden zodat deze niet meer de beperking van het systeem is. Is het dus een AM3+ bordje én is het meer hobby dan gebruiksvoorwerp, dan kan je inderdaad upgraden en is het een interessante optie. Gaat het je puur om 4k-content en betreft het een functioneel gebruiksvoorwerp voor je en geen hobby, dan zijn er goedkopere, compactere en met name zuinigere oplossing verkrijgbaar.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCFMK
Bedankt voor de reactie allemaal.
Ik heb de Eminent maar besteld. Ik laat nog wel even kort weten of het wat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCFMK
Heb hem inmiddels een beetje getest.
Ben er erg blij mee. Hij speelt zo'n beetje alles wel goed af t/m 200mbps. Alleen sommige 4k60fps video's heeft hij het moeilijk mee.
De snelheid van de bediening is ok. Het kan sneller, maar eerlijk gezegd had ik erger verwacht.

Maar fatsoenlijk 4K over het het thuisnetwerk streamen zit er niet in met de 100mbit ethernet interface, en 2,4ghz wifi. Wat eigenlijk belachelijk is voor een apparaat dat zichzelf een 4K netwerk streamer noemt.

Maar als je er een externe HDD aanhangt werkt alles goed. Ben in ieder geval blij dat m'n PC nu uit kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
LCFMK schreef op maandag 29 mei 2017 @ 18:29:
Heb hem inmiddels een beetje getest.
Ben er erg blij mee. Hij speelt zo'n beetje alles wel goed af t/m 200mbps. Alleen sommige 4k60fps video's heeft hij het moeilijk mee.
De snelheid van de bediening is ok. Het kan sneller, maar eerlijk gezegd had ik erger verwacht.

Maar fatsoenlijk 4K over het het thuisnetwerk streamen zit er niet in met de 100mbit ethernet interface, en 2,4ghz wifi. Wat eigenlijk belachelijk is voor een apparaat dat zichzelf een 4K netwerk streamer noemt.

Maar als je er een externe HDD aanhangt werkt alles goed. Ben in ieder geval blij dat m'n PC nu uit kan!
Ligt eraan wat onder 4K verstaan wordt. 4K is niet per definitie een zeer hoge bitrate. Netflix heeft ook 4K wat je met, volgens mij, een 25mbit verbinding over het internet kan streamen. Effectief is dat ca max 3mb per seconde. De bitrate van een 4K UHD bluray is alleen qua beeld al het veelvoudige en dan wil je ook nog een deftig geluidsspoor eronder. Dat is over internet via de wifi niet te doen.

Dus ja, het apparaat zal echt wel 4K kunnen streamen.

Ik heb sinds kort een nvidia shield tv. Via plex een Bluray met dts hd streamen gaat perfect. Is welliswaar geen 4K, maar zal alsnog een veel hogere bitrate hebben dan die netflix 4K. Mijn pc is de server die via devolo powernet "bekabeld" is aangesloten en de shield op 5ghz via de wifi.

Heb nog geen 4K tv, maar echt high bitrate 4K met HDR en minimaal dts hd gaat streamen via plez denk ik niet lukken via mijn thuisnetwerk. Dan maar een samsung T3 ssd erbij waar de echt zware bestanden opgezet kunnen worden om aan de shield te hangen.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Pagina: 1