Mijn zwager en mijn zus zijn toe aan een nieuwe PC. Momenteel gebruiken zij een stokoude en enorm trage PC waar niets meer aan te redden valt. Dit systeem staat nu in een apart kamertje, maar het nieuwe systeem komt in een werkhoek te staan in de woonkamer. Het bureautje is behoorlijk klein, dus het idee is een kleine HTPC, die wel wat in zijn mars heeft.
In eerste instantie viel het oog op een Mac Mini. Alleen zijn deze inmiddels behoorlijk verouderd. Gamen is verre van de prioriteit, maar het zou leuk zijn wanneer de kinderen enkele (simpele) games kunnen spelen. Denk bijvoorbeeld aan de LEGO games.
Momenteel wordt er ook een laptop gebruikt, maar gezien deze laptop dagelijk mee wordt gesleurd en warm + lawaaierig is, is dit geen optie om deze in te zetten als main systeem. Nu heb ik mijn zwager aangepraat dat fanloos en geheel stil een mogelijkheid is, en wil nu dan ook niets anders meer. Het liefst zo krachtig mogelijk, maar alsnog erg zuinig (ik weet het, don't shoot the messenger). Het budget inclusief monitor en randbenodigheden is maximaal 1400 euro.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Huis-tuin-keuken videobewerking, Office, Photoshop, lichte gaming, webbrowsen, schoolprojecten kinderen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Max 1400 euro
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Helemaal niets, zelfs de muismat verdient de prullenbak.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Klein, stil, zuinig.
Ga je overklokken?
Dat lijkt me onrealistisch met dit systeem
Wat verwacht je van ons?
Ik ben vooral benieuwd of het gekozen systeem past. Streacom geeft aan dat de maximale kaart breedte bij een FC8 Alpha het PCIe kaart 20mm mag zijn (1 slot exact dus), echter, de afbeeldingen tonen aan dat hier wellicht nog een klein beetje rek in zit. Inno3D komt met een low profile passief gekoelde GT 1030 kaart die circa 24-25mm dik gaat zijn en zou ideaal zijn voor dit systeem. Er zijn wel dunnere kaartjes, maar helaas geen passief gekoelde. Heeft iemand hier ervaring mee, of een Streacom FC8 (of F7C) die het kan nameten?
Ook vraag ik me af of het wellicht niet slimmer is om voor een T processor te gaan. Een flinke klap duurder, maar wel véél zuiniger én 4 cores.
De gekozen M.2 SSD zit er in omdat het bij dit systeem lastig is om deze in een later stadium toe te voegen bij dit moederbord icm Streacmn case (M.2 slot zit aan de onderkant). Een goedkopere NVMe is mogelijk, maar het prijsverschil is dusdanig klein, dat ik voor een vertrouwde 960 EVO 250GB heb gekozen. Mocht er budget over zijn, dan komt er nog een SATA SSD bij.
Daar komt dan nog deze GPU bij (staat nog niet op Tweakers): Inno3D Geforce GT 1030 Passive 2GB a 70-80 euro.
Zijn deze processors het overwegen waard?
Edit: Even de reactie van Streacom afwachten, maar mocht de videokaart passen, dan wordt dit het systeem:
In eerste instantie viel het oog op een Mac Mini. Alleen zijn deze inmiddels behoorlijk verouderd. Gamen is verre van de prioriteit, maar het zou leuk zijn wanneer de kinderen enkele (simpele) games kunnen spelen. Denk bijvoorbeeld aan de LEGO games.
Momenteel wordt er ook een laptop gebruikt, maar gezien deze laptop dagelijk mee wordt gesleurd en warm + lawaaierig is, is dit geen optie om deze in te zetten als main systeem. Nu heb ik mijn zwager aangepraat dat fanloos en geheel stil een mogelijkheid is, en wil nu dan ook niets anders meer. Het liefst zo krachtig mogelijk, maar alsnog erg zuinig (ik weet het, don't shoot the messenger). Het budget inclusief monitor en randbenodigheden is maximaal 1400 euro.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Huis-tuin-keuken videobewerking, Office, Photoshop, lichte gaming, webbrowsen, schoolprojecten kinderen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Max 1400 euro
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Helemaal niets, zelfs de muismat verdient de prullenbak.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Klein, stil, zuinig.
Ga je overklokken?
Dat lijkt me onrealistisch met dit systeem
Wat verwacht je van ons?
Ik ben vooral benieuwd of het gekozen systeem past. Streacom geeft aan dat de maximale kaart breedte bij een FC8 Alpha het PCIe kaart 20mm mag zijn (1 slot exact dus), echter, de afbeeldingen tonen aan dat hier wellicht nog een klein beetje rek in zit. Inno3D komt met een low profile passief gekoelde GT 1030 kaart die circa 24-25mm dik gaat zijn en zou ideaal zijn voor dit systeem. Er zijn wel dunnere kaartjes, maar helaas geen passief gekoelde. Heeft iemand hier ervaring mee, of een Streacom FC8 (of F7C) die het kan nameten?
Ook vraag ik me af of het wellicht niet slimmer is om voor een T processor te gaan. Een flinke klap duurder, maar wel véél zuiniger én 4 cores.
De gekozen M.2 SSD zit er in omdat het bij dit systeem lastig is om deze in een later stadium toe te voegen bij dit moederbord icm Streacmn case (M.2 slot zit aan de onderkant). Een goedkopere NVMe is mogelijk, maar het prijsverschil is dusdanig klein, dat ik voor een vertrouwde 960 EVO 250GB heb gekozen. Mocht er budget over zijn, dan komt er nog een SATA SSD bij.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Pentium G4560 Boxed | € 59,- | € 59,- |
| 1 | MSI B250I GAMING PRO AC | € 104,50 | € 104,50 |
| 1 | Streacom FC8 Alpha Fanless Zwart (zonder optisch slot) | € 139,- | € 139,- |
| 1 | Dell Ultrasharp U2515H Zilver, Zwart | € 319,- | € 319,- |
| 1 | Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM | € 19,95 | € 19,95 |
| 1 | Edifier M2280 | € 41,31 | € 41,31 |
| 1 | Dell KM636 (Qwerty US) Zwart | € 31,40 | € 31,40 |
| 1 | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16 | € 121,- | € 121,- |
| 1 | Streacom Nano160 PSU | € 92,- | € 92,- |
| 1 | Samsung 960 EVO 250GB | € 126,95 | € 126,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.054,11 | |
Daar komt dan nog deze GPU bij (staat nog niet op Tweakers): Inno3D Geforce GT 1030 Passive 2GB a 70-80 euro.
Zijn deze processors het overwegen waard?
| 1 | Intel Core i5-7400T Boxed | € 201,50 | € 201,50 |
| 1 | Intel Core i5-7500T Boxed | € 213,75 | € 213,75 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 415,25 | |
Edit: Even de reactie van Streacom afwachten, maar mocht de videokaart passen, dan wordt dit het systeem:
| 1 | Intel Core i5-7500T Boxed | € 213,20 | € 213,20 |
| 1 | Gigabyte GA-B250N Phoenix-WIFI | € 112,- | € 112,- |
| 1 | Streacom FC8 Alpha Fanless Zwart (zonder optisch slot) | € 139,- | € 139,- |
| 1 | Dell Ultrasharp U2515H Zilver, Zwart | € 323,65 | € 323,65 |
| 1 | Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM | € 19,95 | € 19,95 |
| 1 | Edifier M2280 | € 41,31 | € 41,31 |
| 1 | Dell KM636 (Qwerty US) Zwart | € 31,40 | € 31,40 |
| 1 | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M1A2400C14 | € 127,75 | € 127,75 |
| 1 | Streacom Nano160 PSU | € 92,- | € 92,- |
| 1 | Samsung 960 EVO 250GB | € 126,95 | € 126,95 |
| 1 | Inno3D GT 1030 Passive | € 80,00 | € 80,00 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.307,21 | |
[ Voor 33% gewijzigd door MadDogMcCree op 24-05-2017 00:44 ]