Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• dentinox
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-12-2024
Voor mijn 6 computers en 1 server zat ik er aan te denken om de omgeving virtueel te maken.
Gezien ik me nog even moet verdiepen in dit, is een beetje advies wel fijn.
De reden waarom ik hier aan zat te denken is dat ik onlangs een werkstation heb moeten herstellen. De acronis image deed niets, en de storagecraft recovery wel maar deed er bijna 1,5 uur over.
Onlangs zag ik een collega een werkstation in VM terug zetten in 15min, en operationeel.

Ik heb me enigzins verdiept in hyper-v type 1 en 2.
Licenties als volgt. Overal windows 10 en een server met 2011 erop.

- Kan ik zonder windows 10 op de werkstations rechtstreeks starten met een VM op de server? Want om nou windows in windows te zetten vind ik onzinnig.
- Is de server OS als VM draaien ook verstandig. Zodat ik naast windows bijvoorbeeld de UTM van sophos er naast draai.
- Draait alle software prima op een VM. Want hier en daar moet af en toe wel gescant worden, of software van derden moet de scanner aanspreken.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ik denk dat je het hele idee van VM een beetje uit z'n verband aan het trekken bent.

VM's gebruik je om meerdere omgevingen te consolideren in één zware computer.
Het is niet iets waarmee je een stapel individuele machines uitrust.

Als je met VM's wil gaan draaien, dan koop je één hele krachtige machine, b.v. eentje met twee stuks (of meer?) 8core (of meer?) Xeons er in, en een flnke sloot RAM (b.v. 2 of 4GB per core), plus voldoende storage om al je VM's te voorzien van een bootdisk en een data partitie of gedeelde NAS share,

Die VM host voorzie je van genoeg USB host controllers en videokaarten.
Je wijst 1 USB hostcontroller (meestal 2 poorten per hostcontroller), 1 videokaart, een aantal Cores en aantal GB RAM toe aan een VM client, hangt daar een scherm en toetsenbord aan en dan heb je een virtuele workstation.
Vanuit de Web Interface van de VM host software kan je dan al draaiende snapshots maken en terugzetten.

Kijk ook eens hier naar:

Geintje van 30K USD, met 7 workstations in 1 VM doos. Kan je met 7 personen werken op een VM die effectief ongeveer zo rap is als een flinke i5 met 8GB RAM en een flinke GPU.

En iets kleiner aangepakt:

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Wat is je context?
Ben je een thuisgebruiker die 6 servers wil virtualiseren, of gaat dit om een kantooromgeving?

Uit je post word dat namelijk niet duidelijk.

Er is ontzettend veel over virtualisatie te vertellen, wanneer je het wel moet doen, wanneer niet, wat de voor- en nadelen zijn, wat de quirks, pitfalls, do's en dont's. Maar om daar verder op in te gaan, is het belangrijk dat je eerst iets meer context geeft.

- Wat voor situatie gaat het om
- Wat wil je precies

Zoals je het nu schetst (sorry), klinkt het alsof je ergens de virtualisatieklok hebt horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt. Virtualisatie _is_ een oplossing, alleen niet voor ieder probleem. Belangrijk is dat je eerst het probleem schetst en niet meteen met een oplossing aan komt.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-11 17:36

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Denk er maar is over na wat er gebeurd als je het werkstation/server moet herstellen waar alle 6 de werkstations op draaien als vm.

Recovery in 1,5 uur is een hartstikke goede tijd lijk mij. Je kan voor werkstations misschien beter kijken naar raid oplossingen.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

caanova1984 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 23:57:
Denk er maar is over na wat er gebeurd als je het werkstation/server moet herstellen waar alle 6 de werkstations op draaien als vm.

Recovery in 1,5 uur is een hartstikke goede tijd lijk mij. Je kan voor werkstations misschien beter kijken naar raid oplossingen.
RAID gaat je niet helpen als een workstation naar zijn grootje is.

Het enige waar RAID je tegen beschermt is uitval van een disk, verder niets en laat dat nu net iets zijn dat niet zo heel vaak voor komt... (Dus in een workstation de investering in de regel niet waard. RAID is duurder dan 1.5 uur recovery tijd.)

Als 1.5 uur niet acceptabel is zou ik eerder permanent een spare workstation achter de hand houden dat regelmatig geüpdate word.

Maar zoals in mijn andere post, denk dat het goed is dat TS eerst zijn werkeljike probleem neer zet want nu is het gooien met oplossingen terwijl het probleem niet duidelijk is en vrijwel per definitie krijg je dan niet de juiste oplossing.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-11 17:36

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

@unezra wat zal die met storecraft of acronis aan het recoveren zijn dan ?

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
dentinox schreef op maandag 22 mei 2017 @ 23:31:
Licenties als volgt. Overal windows 10 en een server met 2011 erop.
Windows 2011 bestaat niet. Tenzij je bedoeld Small Business Server 2011. Die is wel op basis van Windows Server 2008R2.

Bij Windows 10 moet je rekening houden dat je enkel Windows 10 Enterprise edition mag inzetten voor VDI oplossingen. Windows 10 Enterprise is bijzonder duur, zeker als je slechts 6 werkplekken hebt die je wil virtualiseren.
- Kan ik zonder windows 10 op de werkstations rechtstreeks starten met een VM op de server? Want om nou windows in windows te zetten vind ik onzinnig.
Indien de PC onder het bureau iets moet doen heeft deze ook een OS-je nodig. Voor VDI oplossingen staan er onder de bureau's vaak thinclients. Die hoeven dan alleen te verbinden via PCoIP of Citrix naar de VDI oplossing.

Een OS wat als VM draait op een server kan geen workstation starten.
- Is de server OS als VM draaien ook verstandig. Zodat ik naast windows bijvoorbeeld de UTM van sophos er naast draai.
Dat kan prima. Zolang je VM host goed geschaald is hebben de VM's geen last van elkaar.
- Draait alle software prima op een VM. Want hier en daar moet af en toe wel gescant worden, of software van derden moet de scanner aanspreken.
Je kan USB apparaten koppelen aan VM's. Hyper-V en VMWare kunnen dat allebei. Let wel op dat je leverancier dit ook moet ondersteunen. Anders kan je bij een support vraag de deksel op je neus krijgen.

Dan nog een gedachte: dit is zo'n alle eieren in een mandje doen scenario. Denk ook goed na dan over recovery, uitval en redundancy. Als die ene server waarop alles staat uitvalt dan kan dat betekenen dat je een dag niet kan werken of misschien wel meer. Bij een bedrijf kan dat vervelend in de papieren gaan lopen.
Pagina: 1