Nieuw huis gekocht: Home cinema room/opstelling, maar waar?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flight777
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-04 15:08
Dag mede-tweakers,

Het was dan eindelijk zo ver, in april de handtekening gezet samen met mijn vriendin onder de koopakte voor ons eerste eigen huis :) Spannende tijden natuurlijk, maar we moeten nog eventjes wachten to begin juli voordat wij er in kunnen. Ondertussen zijn we druk aan het plannen wat we allemaal nog aan het huis willen doen etc. en nu zijn we tegen één (voor mij) hoofdpijnstukje aangelopen.

In het huis waar wij nu wonen (huur), hadden de oudbewoners een beamer als TV, met een projectiescherm in het plafond gebouwd. Een jongensdroom in vervulling natuurlijk en in de afgelopen 2 jaar heb ik het geluid dan ook goed geupgrade en zelf een stuk serieuzere beamer gekocht dan er hing (Optoma HD26), de Epson EH-TW7300.

Nu ben ik heel erg filmfanaat en een kleine droom is altijd een dedicated cinema room geweest in mijn eigen huis. Dit heeft echter niet heel erg meegespeeld met de aankoop, maar nu wil ik natuurlijk wel kijken naar de mogelijkheden. Helaas lijkt ons nieuwe huis zich hier op het eerste gezicht niet zo voor te lenen, uberhaubt het goed plaatsten van een scherm + beamer + audio (minimaal 5.1) wordt een uitdaging.

Bouwkunding/architectonisch ben ik echter niet zo heel sterk, dus ik ben zeer benieuwd of hier nog creativelingen rondzwerven die mogelijkheden zien en misschien wel de gouden tip hebben? _/-\o_

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik wil best het e.e.a. doen aan het huis, maar een muurtje slopen of dakkappel plaatsten is daarin wel het uiterste voor nu, dus geen hele verdiepingen bijbouwen :P Mocht het met minder afkunnen zonder daar teveel op in te leveren heeft dat natuurlijk de voorkeur.

Het is uiteindelijk ook mijn doel om dit topic bij te houden, mocht ik wat gaan realiseren, over de progressie. Dat is echter natuurlijk een wat langere termijn.

Ik bedank jullie alvast heel erg voor jullie input _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-04 08:17

Atmoz

Techno!!

Die slaapkamer van 14m2 zou toch wel gaan?
Daar zou ik heb denk ik maken. Misschien mis je wat in lengte, maar de breedte maakt het dan weer iets ruimtelijker.

Ik heb zelf m'n home theater in een +/- 6m x 3m slaapkamer, en dat bevalt me behoorlijk goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 52990

Ik denk dat je je projectiescherm met stoelen op de gewenste afstand op schaal over je platte grond moet voorstellen. Prioriteit en lichtinval overwegen en beslissen : )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Met lichtinval heb je niets te maken in een HT toch? Gewoon alles gitzwart, en dus ook de ramen afdichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flight777
@Atmoz Dat is nu wel de masterbedroom :p

@Anoniem: 52990 Dat hebben we dus al min of meer gedaan maar to no avail...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-04 14:21
Werkkamer? Of had je daar al andere plannen voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Nu online
Hoeveel zitplaatsen wil je hebben? Dat kan namelijk ook nog schelen in welke opstelling mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flight777
@jip_86 De werkkamer heeft een paar grote deuren (naar buiten) + groot raam en verbindt ook de bijkeuken. Ik twijfel dus aan of dat praktisch gaat zijn, op het eerste gezicht was dat ook voor mij de beste kamer, maar het heeft wel wat voeten in de aarde qua verduistering en doorloop.

@Bazziek 4 is wel het minimale, wij zijn met z'n 2e maar willen wel vrienden kunnen uitnodigen, of als het moet gewoon een goede bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Met de masterbedroom kun je de meeste zitplekken op afstand van het doek realiseren. Het doek dan bij binnenkomst aan de rechtermuur lijkt mij een mooie plek. Je hebt dan ook genoeg ruimte om alle (surround)speakers te plaatsen.

Ik begrijp dat je de grootste kamer als masterbedroom wil, maar om te slapen heb je niet zoveel ruimte nodig. Die andere kamers lijken mij daar ook groot genoeg voor.

De andere kamers hebben als nadeel dat de deur in de weg zit van een bank of de indeling is niet optimaal voor het goed plaatsen van je speakers.

Als je de berging niet helemaal nodig hebt zou je het achterste gedeelte kunnen inrichten als cinema. Eventueel met een klein wandje ertussen. Je moet dan wel via de tuin naar je cinema, wat minder relaxt is (dus een vouwdeur o.i.d. zou ook nog kunnen.

ps - mooi huis met een lekkere tuin, gefeliciteerd.

psps - nog niet gerealiseerd bij mezelf, maar ik ga mijn filmdoek in de woonkamer onzichtbaar ophangen. Wil ik film kijken kan ik het doek naar beneden trekken zodat het voor de tv hangt. Bijkomend voordeel is dat ik de projector een flink stuk uit mijn buurt kan plaatsen (want ondersteboven maakt dat ding helaas nogal veel lawaai - tijd voor een nieuwe).

[ Voor 17% gewijzigd door Pat911 op 23-05-2017 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Dan de werkkamer :)

Ramen/deuren waar (veel) licht doorkomt kun je 100% verduisteren door er zwart ondoorzichtig gordijn op te hangen. Als je de kamer dan nog eens voor wat anders wilt gebruiken kunnen die mooi open en heb je een redelijk "normale" kamer. Doorgang kun je vast wel iets slims op verzinnen.

Als je écht die ene slaapkamer als masterbedroom wilt houden, dan zul je toch iets moeten verzinnen. Ik zou dan al m'n zinnen op de werkkamer zetten en dat gaan fixen 8) (en snel ook :9 O-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flight777
Dank voor alle input so far. Het zijn inderdaad de twee meest voor de hand liggende opties, echter ook meteen de meest bruikbare ruimtes voor wonen/slapen/werken :P

@Atmoz Jij gaf aan dat je nu een cinema in een 6x3 kamer hebt, wat voor een stoelen en welke layout heeft dat op het moment? Probeer een beetje te bedenken hoeveel invloed zoiets zou hebben op de doorloop in de werkkamer.

@Pat911 De berging is op dit moment niets meer dan een (best) groot enkelwandig houten constructie, die van voor naar achter langs het huis loopt, zie foto:

Berging

Dus wil ik daar een stuk als cinema room voor gebruiken, moet ik dit heel erg gaan isoleren of optrekken uit steen en geen idee wat dat zal gaan kosten. Dat het alleen van buitenaf beschikbaar is, vind ik dan weer niet zo erg, geeft wel weer een gevoel van een exclusieve ruimte :P (anders kan ik altijd een deur maken in de bijkeuken).

De vriendin vergt ook nog wat overtuiging om daar één van die specifieke kamers (werkkamer/master bedroom) voor in te leveren. Die vindt film kijken ook wel ok, echter heeft zij niet perse de behoefte voor een dedicated kamer. Het, in het andere geval, mooi neerzetten in de woonkamer (vanwege locatie deuren/ramen) behoeft ook nog wel wat creativiteit.

@Pat911 Hoe bedoel je onzichtbaar ophangen? In een ombouw zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Flight777 schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 11:37:
De berging is op dit moment niets meer dan een (best) groot enkelwandig houten constructie, die van voor naar achter langs het huis loopt, zie foto:
Ik had niet door dat het enkelwandig was. Op zich met isolatie en een voorzetwandje best snel en voor een redelijke prijs te doen. Maar dat zou zeker niet mijn eerste keus zijn. Een aparte ruimte geeft wel het gevoel van exclusiviteit. Mijn ultieme droom zou dan ook een grote garage zijn met ruimte voor een zithoek/filmdoek en flipperkast.
Hoe bedoel je onzichtbaar ophangen? In een ombouw zeker?
Het kan in een ombouw of koof, of als je een verlaagd plafond hebt, zou je het daarin kunnen wegwerken.

Ik woon in een oude boerderij, en mijn woonkamer is gedeeltelijk in de (voormalige) stal. Daar zitten allerlei balken (staanders, spanten en binten) en ik ga mijn scherm achter zo'n balk wegwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zie een paar opties:
- tegenover waar nu de TV hangt, als dat qua lichtinval kan.
- midden in de woonkameer op de buitenmuur, of recht naar beneden in de woonkamer haaks op de buitenmuur. Kwestie van je banken en je speakers goed positioneren.
- zolder. Stoelen flink achterover, lekker onderuitgezakt. Nadeel: scherm relatief smal want max 1,60.

Leuk he, een WAF? ;)

* The Eagle destijds slimmer geweest en huis uitgezocht op home cinema icm TV :Y)
Handig: ik had al vier flinke vloerstaanders voor we ons huis kochten, dus dat moest er gewoon goed inpassen. Kleine zithoek was voor ons geen optie :P

[ Voor 24% gewijzigd door The Eagle op 24-05-2017 13:22 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Flight777 schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 11:37:

@Atmoz Jij gaf aan dat je nu een cinema in een 6x3 kamer hebt, wat voor een stoelen en welke layout heeft dat op het moment? Probeer een beetje te bedenken hoeveel invloed zoiets zou hebben op de doorloop in de werkkamer.
Helaas kan ik de layout-tekening die ik volgens mij ook online had staan zo 1, 2, 3 even niet vinden...
Maar hier wat foto's waarmee je hopelijk ook een goede indruk krijgt:

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/HT/Bijna_klaar/IMG_8048.JPG

AV-apparaat allemaal achterin het HT in een kast die vanaf het plafond (diepste gedeelte) naar +/- de helft van de hoogte van de kamer loopt (steeds ondieper) zodat ik de ruimte optimaal kon benutten:

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/HT/Bijna_klaar/IMG_8024.JPG

Omdat het een nogal "saaie" recht-toe-rechtaan ruimte was, heb ik hier en daar verticale kolommen geplaatst om de ruimte wat te breken/net wat extra detail te geven:

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/HT/Bijna_klaar/IMG_8022.JPG

Ik heb 2 banken neergezet (beide op verhogingen) om een beetje dat bioscoop zaal effect te creëren. Totaal heb ik 3 trapjes/opstapjes in de kamer.

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/HT/HT_1e_bezoek.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/HT/HT_Banken1.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/HT/HT_Banken2.JPG

Zoals je ziet is mijn HT nog steeds niet helemaal af, maar wel al ver genoeg om af en toe een film te kijken :)

Er staan meer foto's online. Misschien heb je er nog wat aan: http://lumatronix.nl/HT/
Pagina: 1