WAN IP is not the external IP

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-05 09:17
Mijn vraag
waarom krijg ik nog op verschillende momenten de volgende melding: WAN IP is not the external IP

Relevante software en hardware die ik gebruik
ik gebruik een ASUS RT-AC87U router icm een ziggo internet abbonement en een cisco EPC3928 modem router

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Aangezien ik een VPN client dienst wil gebruiken heb ik een abbo genomen bij Goose.nl, daarvoor heb ik mijn cisco modem router in bridgemodus moeten laten zetten ( telefonisch geregeld met Ziggo )

opzich werkt alles prima, alleen via het L2TP protocol en niet via openVPN.
Maar nu krijg ik toch weer na enige tijd de melding niet gehad te hebben dat mijn WAN IP niet het zelfde is als mijn externe IP. Dus zal een VPN server niet gaan werken ( iets wat ik in de toekomst wel wil gaan doen )

Ik heb al meerdere malen mijn Asus router laten rebooten, de ziggo modem laten rebooten, zonder resultaat.
de Asus router meld mij nu dat ik DDNS moet inrichten alvorens ik de VPN server kan opzetten. Zelf heb ik zeer weinig verstand van DDNS en netwerken en dus ook eventuele issues.

Kunnen jullie mij een stukje opweg helpen ?

Alvast mijn dank

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:00
Wat is het WAN ip van de Asus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik vraag me af of je Cisco modem wel echt in bridge mode staat en of de kabel van je Cisco wel in de WAN poort van je router zit.

Prik die kabel van je Cisco eens in je PC en kijk dan op whatismyip.com wat het IP is dat je krijgt?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
Als ik inlog met mijn ziggo gegevens krijg ik te zien dat alles uit staat. ook de wifi.

Mijn WAN ip van de Asus router is WAN IP: 83.81.218.138

mijn kabel van het internet is een coax kabel die in mijn cisco router zit en dan via de eerste ( enig werkende ) poort van de Cisco modem naar de eertse poort van mijn Asus router..

zojuist een laptop even direct de kabel ingeprikt vanuit de Cisco en ik krijg IPv4 217.63.54.198

( ik heb nu wel de VPN dienst even uitgeschakeld )

edit: nu ik de kabel weer terug heb gestopt van de cisco in de Asus is de melding weer ineens weg is is mijn WAN ip hetzelfde als wat whatismyip.com zegt . dus 83.81.218.138. :?

Maar dat zal wel weer van tijdelijke aard zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door murky123 op 22-05-2017 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Ok, prik even je Asus er weer tussen en vergelijk het wan ip van de Asus met het ip adres welke op de site http://www.whatismyip.com word gegeven als internet ip adres.
Deze zouden gelijk behoren te zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door MdBruin op 22-05-2017 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

murky123 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 22:12:
Als ik inlog met mijn ziggo gegevens krijg ik te zien dat alles uit staat. ook de wifi.

Mijn WAN ip van de Asus router is WAN IP: 83.81.218.138

mijn kabel van het internet is een coax kabel die in mijn cisco router zit en dan via de eerste ( enig werkende ) poort van de Cisco modem naar de eertse poort van mijn Asus router..

zojuist een laptop even direct de kabel ingeprikt vanuit de Cisco en ik krijg IPv4 217.63.54.198

( ik heb nu wel de VPN dienst even uitgeschakeld )

edit: nu ik de kabel weer terug heb gestopt van de cisco in de Asus is de melding weer ineens weg is is mijn WAN ip hetzelfde als wat whatismyip.com zegt . dus 83.81.218.138. :?
Hoezo :? ?

DHCP deelt IP-adressen uit op basis van MAC-adres van een apparaat. Jouw Asus router en jouw laptop hebben verschillende MAC-adressen en krijgen dus verschillende IP-adressen. Aangezien je de router weer teruggeprikt hebt voordat de IP-lease verlopen is krijg je netjes weer zelfde IP terug. Dit is hoe DHCPv4 werkt...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
En daar is de melding weer. terwijl ik niets veranderd heb t.o.v gisteravond.

wederom is mijn WAN ip anders dan mijn external IP

wederom laptop even direct de kabel ingeprikt vanuit de Cisco en ik krijg nog steeds IPv4 217.63.54.198

[ Voor 29% gewijzigd door murky123 op 23-05-2017 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kouk
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:36
Ik heb dit onlangs ook gehad voor een dag of 2.. Modem staat in bridge maar het WAN IP op de firewall veranderde regelmatig naar een 192.168.178.x adres. Het is ook spontaan weer verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Als je WAN IP (Wide Area Network IP) niet gelijk is aan het "External" IP dan ben je waarschijnlijk ergens bewust óf onbewust gebruik aan het maken van een proxy(dienst).

Het (Ziggo) 217.63.54.198 adres van je modem zou zich ten alle tijden als WAN adres moeten publiceren naar de buitenwereld.

Ziggo heeft op dit moment overigens wel wat verstoringen.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kouk
wimmel_1 schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 22:32:
Als je WAN IP (Wide Area Network IP) niet gelijk is aan het "External" IP dan ben je waarschijnlijk ergens bewust óf onbewust gebruik aan het maken van een proxy(dienst).

Het (Ziggo) 217.63.54.198 adres van je modem zou zich ten alle tijden als WAN adres moeten publiceren naar de buitenwereld.

Wat er op de ASUS gebeurt is dat hij een lokaal adres detecteert op de WAN interface. Dan geeft hij deze melding, meer is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

kouk schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 22:34:
[...]

Wat er op de ASUS gebeurt is dat hij een lokaal adres detecteert op de WAN interface. Dan geeft hij deze melding, meer is het niet.
Die ASUS hoort ook niets op z'n WAN interface te kunnen zien, dat apparaat zou met een LAN poort op een LAN poort van de Cisco moeten zitten gekoppeld op het moment dat de Cisco als Bridge ingesteld is en niet met de WAN poort (laag 2 vs. 3).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kouk
wimmel_1 schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 22:39:
[...]

Die ASUS hoort ook niets op z'n WAN interface te kunnen zien, dat apparaat zou met een LAN poort op een LAN poort van de Cisco moeten zitten gekoppeld op het moment dat de Cisco als Bridge ingesteld is en niet met de WAN poort (laag 2 vs. 3).
Que?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
wimmel_1 schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 22:32:

ik denk niet dat het aan het "moment" ligt. ik heb dit eigenlijk al sinds enkele weken, vanaf het moment dat ik voor het eerst met VPN bezig bent dus loop ik hier eigenlijk tegen aan.
maar nu wil ik toch wel eens weten hoe het zit.

WAN IP , external IP, DDNS enzv is allemaal redelijk hocuspocus voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Dat Asus apparaat krijgt érgens dat 192.168.x.x adres vandaan en gaat dus als L2 device werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

murky123 schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 22:46:
[...]

ik denk niet dat het aan het "moment" ligt. ik heb dit eigenlijk al sinds enkele weken, vanaf het moment dat ik voor het eerst met VPN bezig bent dus loop ik hier eigenlijk tegen aan.
maar nu wil ik toch wel eens weten hoe het zit.

WAN IP , external IP, DDNS enzv is allemaal redelijk hocuspocus voor mij.
Je VPN adres is dan waarschijnlijk 't adres waar de site's over vallen.... Je komt dan over een "proxy" welke je eigen adres verhult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kouk
wimmel_1 schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 22:46:
[...]

Dat Asus apparaat krijgt érgens dat 192.168.x.x adres vandaan en gaat dus als L2 device werken.
Ja, van de Cisco omdat die gek loopt te doen. Dat schrijf ik net. Maar wat dat met L2 te maken heeft is mij een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kouk
wimmel_1 schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 22:48:
[...]

Je VPN adres is dan waarschijnlijk 't adres waar de site's over vallen.... Je komt dan over een "proxy" welke je eigen adres verhult.
Die sites vallen nergens over, het is de Asus die met die melding komt. Die detecteert een LAN adres i.p.v. WAN adres op de WAN interface en zegt dan dat je geen VPN service kan draaien. Dat LAN adres krijgt de interface omdat de Cisco kennelijk tijdelijk uit bridge mode gaat en lokale IP adressen gaat uitdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Gok dat je Cisco gewoon even reboot oid.. en als een bridged modem geen verbinding heeft met Ziggo gaat die als nog zelf DHCP server spelen .. tot de link met Ziggo weer gefixt is :)

check als het er in zit de uptime van je Cisco

[ Voor 12% gewijzigd door SMSfreakie op 23-05-2017 22:53 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
deze onderstaande melding lees ik ook op mijn asus router.

The wireless router currently uses a private WAN IP address (192.168.x.x, 10.x.x.x, or 172.16.x.x). Please configure DDNS service before starting the VPN server.

dan ga ik DDNS instellen en op de asus server een naam aangemaakt mijnnaam.asuscomm.com

maar daar issie weer:

The wireless router currently uses a private WAN IP address.
This router may be in the multiple-NAT environment and DDNS service cannot work in this environment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kouk
SMSfreakie schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 22:53:
Gok dat je Cisco gewoon even reboot oid.. en als een bridged modem geen verbinding heeft met Ziggo gaat die als nog zelf DHCP server spelen .. tot de link met Ziggo weer gefixt is :)
Mja, het heeft bij mij 2 dagen lopen stuiteren, rebooten had echt geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

kouk schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 22:52:
[...]

Die sites vallen nergens over, het is de Asus die met die melding komt. Die detecteert een LAN adres i.p.v. WAN adres op de WAN interface en zegt dan dat je geen VPN service kan draaien. Dat LAN adres krijgt de interface omdat de Cisco kennelijk tijdelijk uit bridge mode gaat en lokale IP adressen gaat uitdelen.
Sites vallen daar vanzelf wel over doordat jij middels een (publieke) VPN aan 't verbinden bent. Sites als Netflix en dergelijken hebben tegenwoordig gewoon ALLE IP ranges van dat soort VPN aanbieders opgenomen als zijnde "Proxy" adressen en dus krijg je géén toegang meer tot hun content.

Als je thuis een VPN endpoint neer zet en daar vanuit de hele wereld naar toe gaat connecten dan vind Netfilx dat bijvoorbeeld wél prima zolang je er maar niet hele volksstammen vanuit diverse werelddelen gelijktijding naar gaat laten verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
ik waardeer alle reacties en hulp in dit topic, maar ik ben al 3x links afgeslagen.

ik heb een mooie router die VPN kan draaien, heb ik een prima abbo bij Goose. alles en iedereen thuis achter de router anoniem het internet op.

maar waarom die melding steeds dat mijn WAN ip niet het Externe IP is, hoe kan ik dat fixen, want op deze manier kan ik geen VPN server instellen/gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kouk
murky123 schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 22:53:
deze onderstaande melding lees ik ook op mijn asus router.

The wireless router currently uses a private WAN IP address (192.168.x.x, 10.x.x.x, or 172.16.x.x). Please configure DDNS service before starting the VPN server.

dan ga ik DDNS instellen en op de asus server een naam aangemaakt mijnnaam.asuscomm.com

maar daar issie weer:

The wireless router currently uses a private WAN IP address.
This router may be in the multiple-NAT environment and DDNS service cannot work in this environment.
Ja, je Ziggo modem laat op dat moment (als hij uit bridge mode gaat) niet meer transparant je verkeer door waardoor je VPN server op de Asus geen verbindingen kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

murky123 schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 22:57:
ik waardeer alle reacties en hulp in dit topic, maar ik ben al 3x links afgeslagen.

ik heb een mooie router die VPN kan draaien, heb ik een prima abbo bij Goose. alles en iedereen thuis achter de router anoniem het internet op.

maar waarom die melding steeds dat mijn WAN ip niet het Externe IP is, hoe kan ik dat fixen, want op deze manier kan ik geen VPN server instellen/gebruiken
Misschien dat je "Goose" eens kunt bellen met de vraag of ze een ISP zijn en dus jouw WAN adres (van Ziggo) kunnen omkatten naar een nieuw WAN adres?

Anoniem.... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
[...]

Ja, je Ziggo modem laat op dat moment (als hij uit bridge mode gaat) niet meer transparant je verkeer door waardoor je VPN server op de Asus geen verbindingen kan maken.
[/quote]

de bridge modus moeten ze bij ziggo zelf instellen, dit is dan toch een vast gegeven? mijn modem kan dan toch willekeurig niet zomaar in en uit de brigde mode gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@murky123 : Misschien wel eens leuk voor je om te bekijken:

IP pakketjes worden ingepakt én uitgepakt..... En als je er SSL bij gaat toevoegen dan "off-loaden" we dat SSL ook zodat er weer normaal IP veerkeer over 't LAN van de ISP kan gaan in verband met onnodige belasting.

Goose is waarschijnlijk gewoon een "proxy" dienst en géén VPN Pass-Through service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

murky123 schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 00:02:
[...]

[/quote]

de bridge modus moeten ze bij ziggo zelf instellen, dit is dan toch een vast gegeven? mijn modem kan dan toch willekeurig niet zomaar in en uit de brigde mode gaan?
Nope. Wat wel kan: als de modem verbinding verliest met buitenwereld kan hij je router geen contact laten maken met de (remote) DHCP server van Ziggo. Dan deelt hij een tijdelijk een privaat IP uit.

Hoe branden de LEDs op de modem op moment dat je die melding krijgt? En hoe ziet het signaal in de modem eruit?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
dion_b schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 00:16:
[...]

Nope. Wat wel kan: als de modem verbinding verliest met buitenwereld kan hij je router geen contact laten maken met de (remote) DHCP server van Ziggo. Dan deelt hij een tijdelijk een privaat IP uit.

Hoe branden de LEDs op de modem op moment dat je die melding krijgt? En hoe ziet het signaal in de modem eruit?
klopt.. elk recent modem doet dat... doet mijn technicolor ook.. als ik hem laat rebooten ( of hij het zelf doet om wat voor reden..) krijg ik een private adres op mn router en al gooi ik er 10 dhcp requests achteraan zolang het modem niet "online" is krijg ik gewoon antwoord van het modem terug...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

SMSfreakie schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 11:11:
[...]

klopt.. elk recent modem doet dat... doet mijn technicolor ook.. als ik hem laat rebooten ( of hij het zelf doet om wat voor reden..) krijg ik een private adres op mn router en al gooi ik er 10 dhcp requests achteraan zolang het modem niet "online" is krijg ik gewoon antwoord van het modem terug...
Recent modem? Dat zit al sinds 1.0 in de DOCSIS-standaarden. Eind 20e eeuw had je dit al met een kabelmodem.

Verder volstrekt logisch dat je nergens anders antwoord van krijgt dan de modem - als je geen verbinding hebt met andere DHCP servers kun je er ook geen antwoord van krijgen...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
is niet gewoon de conclusie dat als ik in mijn router een via VPN een bepaalde server in het buitenland hebt gekozen. dat mijn WAN ip niet het zelfde is als mijn Externe IP ?

en zo dus niet tegelijk een VPN server en client kan handelen

kan ik nog iets aan mijn instellingen doen ?

http://imgur.com/a/u1TFX

http://imgur.com/a/xfUzQ

http://imgur.com/a/0Z8eV

[ Voor 8% gewijzigd door murky123 op 24-05-2017 18:22 ]

Pagina: 1