Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:55

Ervaring topic - Veeam Agent for Microsoft Windows

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/93/Veeam_logo.png
Voorwoord
Ik gebruik deze software sinds paar weken en ik wil graag iets over zeggen.
Veeam Agent for Microsoft Windows is een backup software voor Windows client en servers die gemaakt is door Veaam. Het is opvolger van veeam endpoint backup die waarschijnlijk nu nog meer gekend is.
Ik moet wel zeggen dat ik best verrast ben over hoe simpel en goed dat het gemaakt is.
Backup verloopt soepel en snel, interface is heel duidelijk en simpel gehouden maar geavanceerd genoeg voor de meesten.
Er is een gratis editie waarvan de mogelijkheden al meer dan voldoende is voor de thuisgebruiker.
Wat ik wil bereiken met deze topic is ervaring horen en delen met de anderen.
Interface
Afbeeldingslocatie: https://img.veeam.com/product_pages/vaw_free/VAW_UI.png

Belangrijkste Features
  • Ondersteuning voor Windows 10 en Windows server 2016
  • Opstartbare herstelmedia, deels geïntegreerd met Windows zelf
  • Encryptie aan de bronzijde
  • 4 Back-uptypes (Volledige computer/ System state/ Volumeniveau/ Bestandsniveau)
  • Herstellen naar verschillende hardware en zelf ook naar kleinere of grotere schijf
  • Er zijn 5 backup targets naar eigen keuze (lokaal/ Usb/ SMB/ Veeam-backup-up repository en cloud)
  • CryptoLocker protection for USB storage
Extra informatie
Versie/editie vergelijking: https://www.veeam.com/nl/...ditions_comparison_ds.pdf
Over het product zelf: https://www.veeam.com/nl/...free_2_0_datasheet_ds.pdf
Gebruikers manueel (Engels): https://www.veeam.com/nl/...ows_2_0_user_guide_pg.pdf
Website link: https://www.veeam.com/nl/...t-server-backup-free.html

Alvast mijn excuses voor taalgebrek wegens doof :/ en is mijn allereerste ervaring topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
Ik wil graag mijn huidige situatie delen.

Windows server 2016 met file and storage services (smb).
3 Windows cliënt (10) met Veeam Agent geïnstalleerd en met back-up target naar mijn Windows server via smb.
Backup instellingen die ik heb ingesteld op alle Windows client inclusief server:
-Volume backup
-elke zondag avond backup
-Shared folder

Ik heb nog geen restore ervaring opgedaan.

Voor 2 hyper-v machine op mijn windows server gebruik ik Altaro VM Backup wat ook geweldig goed werkt en heeft ook simpel interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-05 15:26

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

Er is ook een veeam product voor hyperv en Vmware.

Keep it calm...en lek mig de zuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
Inderdaad, Ik heb eens gebruik van gemaakt maar was net iets minder tevreden ervan. Ik wil bij deze topic vooral hoofdzakelijk over Windows back-up hebben en niet virtueel machines. Maar mocht je graag erbij zetten in de hoofdtopic zodat er ook daarover kan gesproken worden, dat mag zeker van mij ;)
kromme schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 20:33:
Er is ook een veeam product voor hyperv en Vmware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-05 07:51
Ik verplaats het topic naar B&V omdat daar over het algemeen de topics over backupsoftware en dergelijke staan. Ik laat wel een alias in CSA staan om er voor te zorgen dat het topic daar ook gevonden kan worden.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eranum
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-05 21:21

Eranum

geek!

Tot voor kort de voorloper zakelijk gebruikt om nog enkele oudere fysieke servers te backuppen en weg te laten schrijven naar een Veeam Backup Repository. De rest van de omgeving loopt via Veeam Backup & Replication (VMware omgeving). Voor een gratis product uiterst tevreden mee geweest. Zeker ook vanwege de goede integratie met de volledige betaalde suite. Eerste versie van de agent miste wel wat mogelijkheden, meen dat bijvoorbeeld alleen forward forever-incremental mogelijk was met een interval op basis van gebruik. In combinatie met de gebruikte dedup storage was dat geen ideale combinatie. Goed om te lezen dat active full nu tot de mogelijkheden behoort.

Restore mogelijkheden (gelukkig) niet nodig gehad in de tijd dat het gedraaid heeft. Test restores tussentijds verliepen echter altijd prima.

In het algemeen erg tevreden met Veeam, ook de rest van hun softwarelijn overigens. Meest duidelijkste makkelijkste backupsoftware waar ik tot nog toe mee heb gewerkt.

tää on taas niin tätä

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme

kromme

Weet iemandat of je de usb media ook kan gebruiken om een backup te maken?
Ik wil een gecrasht os backuppen en zo de data eraf halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
Als ik mij goed herinnert ondersteunt dat zeker, er is zelf feature voor om crpytplocker te voorkomen op usb of externe schijf!

Op website staat op:
Bescherming tegen CryptoLocker voor usb-opslag: bescherm usb-opslagbestemmingen tegen potentiële CryptoLocker-bedreigingen door ze automatisch uit te werpen na een geslaagde taakrun
kromme schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 18:35:
Weet iemandat of je de usb media ook kan gebruiken om een backup te maken?
Ik wil een gecrasht os backuppen en zo de data eraf halen.

[ Voor 21% gewijzigd door royalt123 op 04-11-2017 18:57 . Reden: Opgezocht op website ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme

kromme

royalt123 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 18:54:
Als ik mij goed herinnert ondersteunt dat zeker, er is zelf feature voor om crpytplocker te voorkomen op usb of externe schijf!

Op website staat op:
Bescherming tegen CryptoLocker voor usb-opslag: bescherm usb-opslagbestemmingen tegen potentiële CryptoLocker-bedreigingen door ze automatisch uit te werpen na een geslaagde taakrun

[...]
Ik bedoel eigenlijk de bare metal functie om te restoren, of ik daar ook mee kan backuppen. Inmiddels heb ik dit uit geprobeerd en ben ik tot de conclusie gekomen dat dit niet kan.
Nu maar iets anders verzinnen om data van een gecrashed os te halen. De schijf is niet uitbouwbaar, het is een all in one pc, en die maak ik liever niet open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Toch niet enorm lastig?
Meeste data staat tegenwoordig in c:\users en\of c:\programdata
Booten vanaf je Veeam recovery media, kiezen voor een cmd-prompt, en met robocopy die 2 mappen naar een externe disk kopieeren.
Via 'notepad.exe -> file -> open' kun je een 'soort van' over je schijf heen browsen om te kijken of je nog meer wilt kopieeren.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme

kromme

SlinkingAnt schreef op zondag 5 november 2017 @ 18:03:
Toch niet enorm lastig?
Meeste data staat tegenwoordig in c:\users en\of c:\programdata
Booten vanaf je Veeam recovery media, kiezen voor een cmd-prompt, en met robocopy die 2 mappen naar een externe disk kopieeren.
Via 'notepad.exe -> file -> open' kun je een 'soort van' over je schijf heen browsen om te kijken of je nog meer wilt kopieeren.
De reden dat ik een full copy wil is dat ik zo niks kwijt ben. Ik weet namelijk niet of er ergens nog mapjes verborgen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Niet online
Dan kun je bijvoorbeeld een 'robocopy C: D: /mir /r:1 /w:1' doen, welke alle data kopieert van C:\ -> D:\.

Doe een 'robocopy /?' voor alle opties :)

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme

kromme

SlinkingAnt schreef op zondag 5 november 2017 @ 21:25:
Dan kun je bijvoorbeeld een 'robocopy C: D: /mir /r:1 /w:1' doen, welke alle data kopieert van C:\ -> D:\.

Doe een 'robocopy /?' voor alle opties :)
Deze vanmorgen zo aangezet.....er vliegt vanalles voorbij....maar als ik op schijf kijk zie ik maar 2 files staan. Lijkt alsof hij de folders niet laat zien/kopieerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Niet online
Neemt de vrije schijfruimte wel af? Waarschijnlijk worden de bestanden gekopieerd met een 'hidden of system'-attribuut.

Met een 'dir /a' zul je waarschijnlijk alle mappen wel zien staan. Als je de huidige opdracht afbreekt met ctrl+c, en opnieuw start, dan vergelijkt robocopy de source & destination, en vervangt/kopieert alleen bestanden die ontbreken/verschillend zijn in de destination. Je hoeft dus niet opnieuw te beginnen met kopiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme

kromme

Net de schijf geformateerd....zucht....maar opnieuw aanzetten.
Net stukje getest,dan zie ik wel files. Thank.

Noob dat ik ben...
Edit:dubbel noob

[ Voor 54% gewijzigd door kromme op 06-11-2017 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
Vandaag heb ik voor het eerst een restore moeten uitvoeren en het werk heel goed _/-\o_

Mijn HDD 3tb is overleden ;w en sindsdien draaide Windows erg instabiel omdat vele software,.. ook op die hdd staan inplaats van ssd.

Dus heb ik Windows herinstalleert, configueren en vervolgens backup software geinstalleerd.
Dan ben ik naar smb map gegaan waar de backups staan, ik opende en vervolgens kreeg ik een keuze van welke datum. Dan kon ik beginnen met mappen, bestanden selecteren die ik wilde herstellen. Het werkt heel goed en ook geen probleem met permissies. Dus ben ik heel tevreden ermee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-05 20:33

Marchel

Buy the rumor, sell the news.

Voor de Tweakers die de betaalde variant gebruiken van VEEAM Agent, mocht je een keer de Cloud Connect functionaliteit willen testen, stuur mij een P.M. Ik ben voor die geen die het willen testen bereid gratis (tijdelijk) een repository beschikbaar te stellen, die je kan gebruiken om je backup extern op te slaan.

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petitbarzun
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 13-11-2024
Er zit alles op wat je nodig hebt om het systeem backups te maken, dagelijkse incrementals en voor restore van files, images, en systemen. Althans in theorie.

Ik heb het nu al jaren in gebruik op meerdere PCs. Het komt helaas een paar keer per jaar voor dat de backup niet wil. Meestal omdat er een fout is met het maken de WIndows Shadow Copy. Meestal helpt het dan om niet de hele PC te backupen, maar alleen de belangrijkste volumes.

Ik heb al eerder een PC gerestored, maar nu lukt dat met geen mogelijkheid. Ik krijg een fout in de decryptie van de backup. Veeam adviseert om een oudere full backup te gebruiken, maar daar heb ik hetzelfde probleem. Ik heb dus dagelijkse backups over 3 maanden, maar geen van die backups is te gebruiken.

Er is nul komma nul support op de free versie. (Officieel wel, maar na een paar dagen sturen ze een email dat ze geen tijd hebben.

Tijd om wat anders te gaan proberen.
Pagina: 1