Eén 12V adapter voor 4 apparaten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:54
Hallo,

Enkele weken geleden heb ik mijn WDTV vervangen voor een Raspberry Pi. De WDTV had een 12V voeding en de Pi een 5V usb voeding, dus heb de voedingskabel verwisseld. Ik heb de kabels uit de spaghetti gehaald en alles opnieuw aangesloten met de juiste adapters.

Voor zover mijn inleiding :)

Aan deze spaghetti heb ik een hekel en alle HDMI/Audio/Internet kabels zijn allemaal op maat, maar nu heeft alsnog elk apparaat een eigen stekker en er liggen twee stekkerblokken achter mijn meubel, dit wil ik verminderen en heb gekeken welke apparaten ik heb, en wat hun voeding kan leveren;

230 Volt kabel
- TV
- Playstation
- AV-versterker

12V adapter
- Modem (UPC)
- Router (TP-Link)
- IR Blaster
- UPC TV Decoder

5V Adapter
- Raspberry Pi

Ik dacht, kan ik die vier 12V apparaten niet op één adapter aansluiten?
De adapters hebben de volgende output;
- Modem (UPC) -> 1,5A
- Router (TP-Link) -> 1,5A
- IR Blaster -> 1A
- UPC TV Decoder -> 1,5A

Kan ik een 12V >5,5A adapter kopen en daar een splitter tussen zetten?

Mijn idee is;
12V6A

Het eerste rode puntje is de originele output plug van de adapter
Vanaf daar sluit ik een female plug met twee kabels aan.
Kabel 1 gaat naar de Router/Modem en daar splits ik de kabel zodat er twee male plugs de apparaten in gaan. (bij de splitsing geen plugs, maar puur van één kabel naar twee kabels solderen)
Kabel 2 gaat naar de TV Decoder/IR Blaster en daar gebeurt het zelfde.
Ik wil de splitters zelf maken, lees veel dat china splitters smelten en heb geen betaalbare en betrouwbare splitters gevonden met mijn gewenste lengte. Heb zelf nog zat huishoudkabel liggen en enkele plugs zijn bij de hobby winkel zo gehaald.

Ik heb wel wat elektronica kennis, speel soms met kleine voltages maar met dit project wil ik eerst dat een mede-tweaker "over mijn schouder mee kijkt"

Mijn vraag;
1) kan dit zomaar?
2) moet ik net voor de witte puntjes een 1,5/1A zekering plaatsen?
3) kan ik hier ook een 8A adapter voor gebruiken? (vriend heeft deze ongebruikt liggen)
4) ik ben bewust dat het DC is, dus goed opletten op de positief en negatief!
5) dingen die ik vergeet?

Alvast bedankt voor het meedenken en kijken :)

--edit--
Ben vergeten het "vraag" balletje aan te klikken. Excuus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willy_BuMBuM
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-11-2021
1. Ja dit kan zomaar.
2. Zekeringen mag altijd maar, deze kan je beter aan het begin van je kabel plaatsen, zodat je je kabel ook beveiligd tegen doorbranden en niet enkel het apparaat tegen te hoge stroom afname.
3. Zeker mag hier een 8A voeding voor gebruikt worden. Elke 12V voeding is geschikt, zolang de totale stroom lager is dan dat de voeding maximaal kan leveren
4. ! Controleer de polariteit van je connectors goed dus welk pinnetje +\- is
5. Neem voldoende dikke kabel. Dus geen jumperkabels ed.

[ Voor 0% gewijzigd door Willy_BuMBuM op 22-05-2017 20:01 . Reden: Typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
2) Is het dan handig om direct NA de female 2x een 3A zekering te plaatsen? Per lijn 3A. Want de router en modem staan naast elkaar, zelfde als met de IR Blaster en TV Decoder. Daar komt een kabeltje van +/- 10 tussen de male-plug en de splitsing.
4) Ik blijf het zeggen en bedankt voor het herhalen! Dit ga ik zeker tripple-checken voordat ik alles soldeer en aansluit.
5) Heb nog voldoende Huishoudsnoer plat 5m zwart 2x0,75mm2. Dat moet toch wel voldoende zijn? Het zijn nu hele dunne kabeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:28
Je hebt ook van dit soort splitter kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
@Sepio
Klopt, ik heb echter veel verhalen gelezen over china versies. Deze kunnen snel door branden door slechte of te kleine (diameter) kabels. (sommige NL webshops schuiven de dozen vanuit China door naar de koper)
Daarbij ligt op dit moment het stekkerblok naast mijn tv meubel. In het meubel ligt de decoder en repeater, naast elkaar. En vanaf het stopcontact de andere kant op de router en modem naast elkaar.
Met de kabel die jij laat zien, kom ik net lengte te kort denk ik en heb ik alsnog veel kabels.
Zelf heb ik getwijfeld om drie van deze te nemen.
Bij de adapter een 2-way splitter, in het kastje de tweede en bij de router/modem de derde. Maar dan zitten er meerdere splitters met plugs in de lijn. Ik weet niet of dat kwalijk is. Daarbij staat op de website dat de max ingangs spanning 5A is, en ik kom daar net overheen. (max output adapter is 8A en totale max verbruik is 5,5A)

Ik ga voor de zekerheid maten opmeten en nog een keer puzzelen. Misschien met een beetje geschuif gaat die 4-way splitter wel werken en dan bundel ik de kabels wel netjes met een tyrap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:40

SA007

Moderator Tweaking
Met de aangegeven vermogens zou ik gewoon zo'n splitter kabel gebruiken.

Heb zelf al best veel van dit soort splitters gebruikt (de goedkoopste die ik op ebay vond) en nooit problemen gehad met dingen die doorbranden.

Wil je wat meer richting de veilige kant vind er dan een die bedoeld is voor leds, die zuipen meestal flink stroom, heb je een wat hogere kans dat er een dikke draad in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 11:53
Daarnaast gebruiken de meeste apparaten LANG niet de opgegeven stroom.

Ik heb hier drie switches en een accesspoint en een orange pi (via een DCDC converter) aan een 12V adapter hangen, samen gebruiken ze iets van 800mA

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Let op dat er verschillende pluggen bestaan die op elkaar lijken.
De pin in het midden van de socket kan 2.1mm of 2.5mm zijn. Een 2.1mm plug past niet in een 2.5mm socket. Andersom wel maar dan maakt het vaak slecht of geen contact.

Ook bestaan er kortere en langere pluggen en gaat de korte niet altijd in een apparaat waar het socket wat dieper zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Willy_BuMBuM schreef op maandag 22 mei 2017 @ 19:57:
2. Zekeringen mag altijd maar, deze kan je beter aan het begin van je kabel plaatsen, zodat je je kabel ook beveiligd tegen doorbranden en niet enkel het apparaat tegen te hoge stroom afname.
Het is makkelijker met afmonteren en evt vervangen, maar het maakt op zich niet uit waar de zekering zich in de kringloop zich bevindt. Zekeringen zijn idd per definitie ter bescherming van je kabels, niet de apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
Dank jullie wel voor alle informatie.

Dat het apparaat niet het maximale trekt uit een adapter is bekend, maar wil voor safe gaan en voldoende power kunnen leveren.
Ik zal eens kijken of ik het opgenomen vermogen eens kan meten.

De verschillende pluggen zijn bekend bij mij, heb de huidige plugs van de adapters vergeleken en ze zijn allemaal het zelfde.

Ik dacht dat een zekering een veiligheid voor het apparaat was, goed om te weten dat dit dus eigenlijk voor de kabels is :-)
Pagina: 1