Hallo,
Enkele weken geleden heb ik mijn WDTV vervangen voor een Raspberry Pi. De WDTV had een 12V voeding en de Pi een 5V usb voeding, dus heb de voedingskabel verwisseld. Ik heb de kabels uit de spaghetti gehaald en alles opnieuw aangesloten met de juiste adapters.
Voor zover mijn inleiding
Aan deze spaghetti heb ik een hekel en alle HDMI/Audio/Internet kabels zijn allemaal op maat, maar nu heeft alsnog elk apparaat een eigen stekker en er liggen twee stekkerblokken achter mijn meubel, dit wil ik verminderen en heb gekeken welke apparaten ik heb, en wat hun voeding kan leveren;
230 Volt kabel
- TV
- Playstation
- AV-versterker
12V adapter
- Modem (UPC)
- Router (TP-Link)
- IR Blaster
- UPC TV Decoder
5V Adapter
- Raspberry Pi
Ik dacht, kan ik die vier 12V apparaten niet op één adapter aansluiten?
De adapters hebben de volgende output;
- Modem (UPC) -> 1,5A
- Router (TP-Link) -> 1,5A
- IR Blaster -> 1A
- UPC TV Decoder -> 1,5A
Kan ik een 12V >5,5A adapter kopen en daar een splitter tussen zetten?
Mijn idee is;

Het eerste rode puntje is de originele output plug van de adapter
Vanaf daar sluit ik een female plug met twee kabels aan.
Kabel 1 gaat naar de Router/Modem en daar splits ik de kabel zodat er twee male plugs de apparaten in gaan. (bij de splitsing geen plugs, maar puur van één kabel naar twee kabels solderen)
Kabel 2 gaat naar de TV Decoder/IR Blaster en daar gebeurt het zelfde.
Ik wil de splitters zelf maken, lees veel dat china splitters smelten en heb geen betaalbare en betrouwbare splitters gevonden met mijn gewenste lengte. Heb zelf nog zat huishoudkabel liggen en enkele plugs zijn bij de hobby winkel zo gehaald.
Ik heb wel wat elektronica kennis, speel soms met kleine voltages maar met dit project wil ik eerst dat een mede-tweaker "over mijn schouder mee kijkt"
Mijn vraag;
1) kan dit zomaar?
2) moet ik net voor de witte puntjes een 1,5/1A zekering plaatsen?
3) kan ik hier ook een 8A adapter voor gebruiken? (vriend heeft deze ongebruikt liggen)
4) ik ben bewust dat het DC is, dus goed opletten op de positief en negatief!
5) dingen die ik vergeet?
Alvast bedankt voor het meedenken en kijken
--edit--
Ben vergeten het "vraag" balletje aan te klikken. Excuus!
Enkele weken geleden heb ik mijn WDTV vervangen voor een Raspberry Pi. De WDTV had een 12V voeding en de Pi een 5V usb voeding, dus heb de voedingskabel verwisseld. Ik heb de kabels uit de spaghetti gehaald en alles opnieuw aangesloten met de juiste adapters.
Voor zover mijn inleiding
Aan deze spaghetti heb ik een hekel en alle HDMI/Audio/Internet kabels zijn allemaal op maat, maar nu heeft alsnog elk apparaat een eigen stekker en er liggen twee stekkerblokken achter mijn meubel, dit wil ik verminderen en heb gekeken welke apparaten ik heb, en wat hun voeding kan leveren;
230 Volt kabel
- TV
- Playstation
- AV-versterker
12V adapter
- Modem (UPC)
- Router (TP-Link)
- IR Blaster
- UPC TV Decoder
5V Adapter
- Raspberry Pi
Ik dacht, kan ik die vier 12V apparaten niet op één adapter aansluiten?
De adapters hebben de volgende output;
- Modem (UPC) -> 1,5A
- Router (TP-Link) -> 1,5A
- IR Blaster -> 1A
- UPC TV Decoder -> 1,5A
Kan ik een 12V >5,5A adapter kopen en daar een splitter tussen zetten?
Mijn idee is;

Het eerste rode puntje is de originele output plug van de adapter
Vanaf daar sluit ik een female plug met twee kabels aan.
Kabel 1 gaat naar de Router/Modem en daar splits ik de kabel zodat er twee male plugs de apparaten in gaan. (bij de splitsing geen plugs, maar puur van één kabel naar twee kabels solderen)
Kabel 2 gaat naar de TV Decoder/IR Blaster en daar gebeurt het zelfde.
Ik wil de splitters zelf maken, lees veel dat china splitters smelten en heb geen betaalbare en betrouwbare splitters gevonden met mijn gewenste lengte. Heb zelf nog zat huishoudkabel liggen en enkele plugs zijn bij de hobby winkel zo gehaald.
Ik heb wel wat elektronica kennis, speel soms met kleine voltages maar met dit project wil ik eerst dat een mede-tweaker "over mijn schouder mee kijkt"
Mijn vraag;
1) kan dit zomaar?
2) moet ik net voor de witte puntjes een 1,5/1A zekering plaatsen?
3) kan ik hier ook een 8A adapter voor gebruiken? (vriend heeft deze ongebruikt liggen)
4) ik ben bewust dat het DC is, dus goed opletten op de positief en negatief!
5) dingen die ik vergeet?
Alvast bedankt voor het meedenken en kijken
--edit--
Ben vergeten het "vraag" balletje aan te klikken. Excuus!