Displayport kabel werkt niet boven 60 hertz

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramhut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 04-06 00:55
Hallo allemaal,
De displayport kabel die ik op dit moment gebruik kan alleen maar 60 hertz of lager aan (op 3440x1440). Dit terwijl de meegeleverde displayport kabel wel op 3440x1440@100 hertz werkt. De kabel die ik op dit moment gebruik kon wel 4k@60 aan. Het kan dus niet een tekort aan bandbreedte liggen.
100 hertz is wel selecteerbaar in windows 10 maar dan krijg ik een black screen.
Monitor en videokaart:
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI Radeon R9 390 8GB Gaming€ 383,52€ 383,52
1Samsung C34F791WQ Wit€ 949,-€ 949,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.332,52

Wat ik al heb geprobeerd:
  • Monitor aansluiten via HDMI 1.4 (krijg ik alleen 50 hertz).
  • Drivers Updaten
Hebben jullie enig idee hoe dit kan en hoe ik dit kan oplossen?
Bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:57
@bramhut
Er zit wel wat verschil tussen de ene en de andere kabel. Voordeel is wel dat het een digitaal signaal is waardoor je niet altijd de mega dure kabels nodig hebt voor eenzelfde resultaat.

Wat veel kan uitmaken:
- Lengte (hoe lang zijn de kabels?)
- Is er afscherming in de kabels aanwezig? Dit zie je vaak niet maar als ze erg stug zijn/ dik (effe meten) kun je een gokje doen (blijft wel gokje). Vaak is er ook een ferriet blokje aanwezig is dit nu ook het geval?

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/06/Ferrietkraal.jpg (Dikke ronde blokje op de kabel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramhut
Cave_Boy schreef op maandag 22 mei 2017 @ 18:06:
@bramhut
Er zit wel wat verschil tussen de ene en de andere kabel. Voordeel is wel dat het een digitaal signaal is waardoor je niet altijd de mega dure kabels nodig hebt voor eenzelfde resultaat.

Wat veel kan uitmaken:
- Lengte (hoe lang zijn de kabels?)
- Is er afscherming in de kabels aanwezig? Dit zie je vaak niet maar als ze erg stug zijn/ dik (effe meten) kun je een gokje doen (blijft wel gokje). Vaak is er ook een ferriet blokje aanwezig is dit nu ook het geval?

[afbeelding] (Dikke ronde blokje op de kabel)
De kabel is 5m, is dat te lang?
Nee er zit geen blokje op de kabel dus ik verwacht niet dat hij afgeschermd is...
Maar hoe zou het dan kunnen dat het op 60 hertz wel werkt en ook op 4k@60? Want 4k@60 kost bijna net zoveel bandbreedte als 3440x1440@100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaVince
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-04 15:08
Is de maximale output van de 390 niet 4k60? Moet je even googelen of dat het geval is.

Zelf maar even gegoogeled, op de 390 zit dp1. 2 wat een maximale resolutie van 4k60hz heeft.

[ Voor 35% gewijzigd door ParaVince op 22-05-2017 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:56

nelizmastr

Goed wies kapot

Dat wordt dus je GPU vervangen als je 100Hz wil.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramhut
nelizmastr schreef op maandag 22 mei 2017 @ 19:19:
Dat wordt dus je GPU vervangen als je 100Hz wil.
ParaVince schreef op maandag 22 mei 2017 @ 19:05:
Is de maximale output van de 390 niet 4k60? Moet je even googelen of dat het geval is.

Zelf maar even gegoogeled, op de 390 zit dp1. 2 wat een maximale resolutie van 4k60hz heeft.
Ik krijg met de meegeleverde displayport kabel van de monitor wel 3440x1440@100, dus dat kan het niet zijn.
Het zou dus aan de kabel moeten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaVince
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-04 15:08
3440x1440 is een veel lagere resolutie en zal op 100hz een vergelijkbare throughput hebben als 4k60hz. Daarnaast kan het niet aan de kabel liggen, het werkt wel òf niet, niet een beetje. Dp kabel = dp kabel. Output van de videokaart en input van de monitor bepalen hoeveel data erdoorheen mag.
Je zegt zelf dat je kabel werkt. Dus je kabel werkt. Je 390 heeft een maximale resolutie ondersteuning van 4k60hz, dat zeggen ze niet om je te plagen.

[ Voor 62% gewijzigd door ParaVince op 22-05-2017 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramhut
ParaVince schreef op maandag 22 mei 2017 @ 19:39:
3440x1440 is een veel lagere resolutie en zal op 100hz een vergelijkbare throughput hebben als 4k60hz. Daarnaast kan het niet aan de kabel liggen, het werkt wel òf niet, niet een beetje. Dp kabel = dp kabel. Output van de videokaart en input van de monitor bepalen hoeveel data erdoorheen mag.
Je zegt zelf dat je kabel werkt. Dus je kabel werkt. Je 390 heeft een maximale resolutie ondersteuning van 4k60hz, dat zeggen ze niet om je te plagen.
Het moet bijna wel aan de kabel liggen want het enige wat ik heb veranderd is de kabel.
Bij kabel 1 werkt de monitor prima op 100hz maar bij kabel 2 werkt hij op maximaal 60hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-05 21:35
Zou het probleem misschien hier iets mee te maken kunnen hebben?

https://hardforum.com/thr...e-pin-20-warning.1803684/

Ik durf dit natuurlijk niet hardop te beweren maar ik had in het begin ook aardig wat gedonder met de DP kabel die bij m'n videokaart was geleverd. En ik had toen EXACT dezelfde kaart die jij nu hebt. Alleen jouw problemen zijn van een heel andere aard dan de mijne, daarom is het maar de vraag of je iets hebt aan deze informatie. Het is in elk geval iets om in je achterhoofd te houden. Ik heb uiteindelijk met een nieuwe DP kabel zonder problemen 4K kunnen gamen. BF1 op ultra geprobeerd, mja, kwam niet verder dan 35fps, maar dat was te verwachten. :)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramhut
Snowwie schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 05:01:
Zou het probleem misschien hier iets mee te maken kunnen hebben?

https://hardforum.com/thr...e-pin-20-warning.1803684/

Ik durf dit natuurlijk niet hardop te beweren maar ik had in het begin ook aardig wat gedonder met de DP kabel die bij m'n videokaart was geleverd. En ik had toen EXACT dezelfde kaart die jij nu hebt. Alleen jouw problemen zijn van een heel andere aard dan de mijne, daarom is het maar de vraag of je iets hebt aan deze informatie. Het is in elk geval iets om in je achterhoofd te houden. Ik heb uiteindelijk met een nieuwe DP kabel zonder problemen 4K kunnen gamen. BF1 op ultra geprobeerd, mja, kwam niet verder dan 35fps, maar dat was te verwachten. :)
Ik heb inderdaad gemerkt dat de grafische kaart nog licht bleef geven terwijl de voeding uit stond. Ik zal vanmiddag even kijken of ik pin 20 uit kan zetten. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramhut
Ik heb zojuist pin 20 door geknipt, maar helaas zonder effect. De grafische kaart brandt niet meer als de pc uit staat maar ik kan nog steeds geen 60+ hz krijgen op mijn monitor...
Heeft iemand nog een idee wat er aan de hand kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:48

rdejongjr

Gnome

Je kabel is gewoon kwalitatief uitermate teleurstellend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
bramhut schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 17:47:
Ik heb zojuist pin 20 door geknipt, maar helaas zonder effect. De grafische kaart brandt niet meer als de pc uit staat maar ik kan nog steeds geen 60+ hz krijgen op mijn monitor...
Heeft iemand nog een idee wat er aan de hand kan zijn?
Heb je ook al andere monitoren geprobeerd? Misschien even aansluiten op je (smart) tv als je die hebt? Doe het overigens niet via HDMI want de R9 390 heeft 'slechts' een hdmi 1.4 aansluiting, die komt sowieso niet verder dan 30hz. Heb ik in het begin ook nog mee gezeten. Dat leek echt nergens naar.

Heb je misschien een vriend die ook een goeie pc heeft, dat je even je monitor meeneemt om te zien of het eventueel aan de monitor ligt?

Ze kun je dingen uitsluiten. Als bovenstaande bv. geen problemen opleveren dan zou ik echt op zoek gaan naar een betere DP kabel. Hoe lang is die kabel eigenlijk die je nu gebruikt? Komt die kwalitatief wel een beetje goed over? Is het een dikke kabel?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramhut
Snowwie schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 18:56:
[...]

Heb je ook al andere monitoren geprobeerd? Misschien even aansluiten op je (smart) tv als je die hebt? Doe het overigens niet via HDMI want de R9 390 heeft 'slechts' een hdmi 1.4 aansluiting, die komt sowieso niet verder dan 30hz. Heb ik in het begin ook nog mee gezeten. Dat leek echt nergens naar.

Heb je misschien een vriend die ook een goeie pc heeft, dat je even je monitor meeneemt om te zien of het eventueel aan de monitor ligt?

Ze kun je dingen uitsluiten. Als bovenstaande bv. geen problemen opleveren dan zou ik echt op zoek gaan naar een betere DP kabel. Hoe lang is die kabel eigenlijk die je nu gebruikt? Komt die kwalitatief wel een beetje goed over? Is het een dikke kabel?
Met de kabel die werd meegeleverd bij de monitor kan ik prima 100hz krijgen op mijn r9 390.
Alleen deze kabel is maar 2 meter, de kabel waar ik tot hooguit 60hz mee kan komen is 5 meter.
Dus wordt het of een nieuwe kabel kopen of mijn pc weer verhuizen naar mijn kamer.
Misschien wacht ik wel tot vega komt en koop ik dan zo'n grafische kaart, ik moet toch meer horsepower hebben voor 3440x1440@100. Deze zullen vast wel over hdmi 2.0 beschikken, ik heb namelijk al 2 hdmi kabels liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
De lengte is inderdaad de issue hier.

Volgens deze bron:
http://www.cablechick.com...t-cable-male-to-male.html

wordt er sowieso aanbevolen om bij 4K content niet verder te gaan dan 3 meter, en dat de maximale lengte momenteel 5 meter is. Maar aan de andere kant zeggen ze ook dat sommigen geen problemen ervoeren bij 4K 60hz op 5 meter.

Ik zeg: Goeie kabel kopen en zo kort mogelijk houden.

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1