Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:29
Om de situatie te schetsen: Op het moment werk ik volgens een ploegenrooster waarbij 6 dagen dienst en 4 dagen rust wordt gehanteerd. In de afgelopen maanden was dit rooster enorm zwaar aan verandering onderhevig. Onlangs hebben wij eindelijk onze 'vaste' rooster kregen, dus ik verwacht hier geen wijzigingen meer in.

Members only: Het probleem:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Nu heb ik eigenlijk twee concrete vragen:
- Mag mijn werkgever zomaar mijn rustperiode gebruiken om trainingen en dergelijke in te plannen?
- Hoe ver van te voren mag mijn werkgever deze wijzigingen doorvoeren?

In het verlengde, ik ben er vrij zeker van dat bepaalde wetten/regelingen hiermee overtreden worden. Wat voor maatregelen kan ik nemen zodat mijn rustperiode niet zomaar onderbroken wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07:52
En wat zegt je arbeidsovereenkomst? Stelt die dat je beschikbaar moet zijn tijdens de rustdagen?

Verder lijkt mij dit zeker nogal krom, maar wat zegt jouw rechtsbijstand/vakbond er over?

Daarnaast kan je het altijd hard spelen en gewoon NEE zeggen, maar de kans is aanwezig dat de werkgever daar niet blij mee gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

In aanvulling op bovenstaande vragen: Op wat voor contract werk je nu? En val je onder een CAO?

Mij persoonlijk (maar ianal en deze mening is niet gebaseerd op jouw feitelijke situatie) lijkt het me dat je beschikbaar voor je baas bent tijdens de tijden waarop je ingeroosterd bent, en daarbuiten niet. Als je een cursus verplicht moet volgen, dan ben je dus aan het werk. In sommige gevallen zou je dergelijke cursussen in je eigen tijd kunnen volgen, maar dat is wel volledig afhankelijk van de situatie en je arbeidsrelatie.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:01
Eerst dit in alle rust neerleggen dat om je werk goed te kunnen doen, je rust nodig hebt. Dat je prima wilt deelnemen als dit langer vooraf ingepland wordt en het vooral een uitzondering moet zijn in de rustperiodes. En vraag ook eens waarom dit zo frequent wordt gedaan, is er een probleem wat je wellicht niet ziet en waar je wellicht kunt aanbieden om dan dat probleem op te helpen lossen?

In ieder geval, ga - in alles rust - het gesprek aan waarbij je duidelijk aangeeft dat je het prima naar je zin hebt (als dat zo is), maar dat je dat graag zo wilt houden.

Op het moment dat er een rechtsbijstand bijkomt ga je direct een traject in wat onomkeerbaar is, inlichtingen inwinnen bij de vakbond is altijd prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-07 19:23

Barrycade

Through the...

Rondje arboportaal leert mij dat er een aantal zaken niet goed gaan.

Zoals o.a. de 2 dagen van te voren wijzigingen doorgeven.

Maar afhankelijk of je bedrijf een OR heeft en/of een CAO moet je je richten tot je OR of Vakbond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07:52
Houtenklaas schreef op maandag 22 mei 2017 @ 19:17:
Op het moment dat er een rechtsbijstand bijkomt ga je direct een traject in wat onomkeerbaar is, inlichtingen inwinnen bij de vakbond is altijd prima.
De rechtsbijstand kan ook prima adviseren, het is niet zo dat als je contact op neemt me je rechtsbijstand je de controle kwijt bent. De rechtsbijstand doet in principe niets zonder jouw goedkeuring, en zal dus ook de werkgever niet benaderen zonder jouw goedkeuring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15-07 06:44
Kijk vooral naar je contract en je CAO, maar houd ook goed bij hoeveel uren je precies werkt. Als het goed is zijn de werkdagen en rustdagen zo op elkaar afgestemd dat jij in de normale situatie (zonder extra zaken als trainingen etc) al aan je uren (40h?) komt. Als je in je compensatiedagen werkt mag je er vanuit gaan dat je die elders weer gecompenseerd krijgt.

Verder staan er in de CAO waarschijnlijk regels over maximum aantal dagen achter elkaar werken en over hoeveel tijd je rust moet hebben na een nachtdienst (of tussen twee werkdagen).

Ik vind het erg vreemd dat ze je tijdens je rustdagen inplannen voor wat eigenlijk gewoon onder je werk valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:29
Vrij duidelijk wat iedereen zegt. Ik had al een idee dat trainingen onder werktijd vallen. Over een paar dagen ga ik met mijn manager om de tafel om te kijken hoe het er op het moment voor staat. Daar ga ik wel aangeven dat het niet fijn is dat het zo kort voor de dag gepland wordt.

Ik heb inderdaad een 40u contract, maar vanwege het rooster lukt het wel/niet om daar aan te komen. De ene maand kom ik dan uren tekort, terwijl de andere maand dat weer goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het is me nog niet geheel duidelijk of de situatie anders is geworden nadat je dit hebt aangegeven. Mogelijk dat dit eigenlijk helemaal niet zo extra gebeurt. Waarschijnlijk komen al die extra dingen heel slecht uit tijdens de uren van je normale werk. Naast de uren dat je daadwerkelijk met deze zaken bezig bent, kost het ervoor en erna ook nog een paar uur extra. Allemaal uren die volgens het management nuttig besteed hadden kunnen worden. Uiteraard moet er niet zo gedacht worden, maar in de strijd om alles zo gunstig mogelijk te plannen, kan per ongeluk jouw prive een beetje vergeten worden.

Misschien kan je nogmaals duidelijk aangeven dat je rust enorm belangrijk is om goed te kunnen functioneren op het werk en dat dit soort dingen ten koste gaan jouw productiviteit. Mogelijk kun je vrije dagen krijgen voor de uren die je in dit soort extra zaken stopt? Je doet dit immers (grotendeels) voor je baas.
Pagina: 1