Toon posts:

Arduino motoren voor robotmaaier

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb best veel ervaring met programmeren en inmiddels ook als hobby met een arduino.

Ik wil als hobby project een simpele robotmaaier maken. Ik denk erover om het eerste frame als test met technisch lego te maken en daarna als de aansturing werkt een aluminium frame te maken. Maar ik ben nu eerst op zoek naar de motoren en de aansturing daarvan.

Ik wil 2 lage toeren hoge kracht motoren hebben om mee rond te kunnen rijden en 1 hoge toeren motor om te maaien. Het lijkt me het makkelijkste om dit op 12 volt te maken.

De sensoren en de aansturing krijg ik wel gefixt.

Het grootste probleem is dat ik nergens op internet goed kan vinden wat het elektrische schema moet worden en welke shields ik precies nodig heb om de motoren aan te sturen, te verbinden aan de voeding en ook te beschermen tegen de piekspanningen als ik ze snel de andere kant op wil laten draaien. Vooral welke bestaande printplaten passen bij de motoren die ik wil gebruiken. Ik wil het liefst bestaande printplaatjes gebruiken die ik met elkaar moet verbinden, dus geen printplaten zelf solderen.

Kan iemand mij hier bij helpen?

Ik heb dit project wel gevonden maar die geven wat mij betreft net te weinig informatie om het echt helemaal zelf op te kunnen zetten: http://wiki.ardumower.de/index.php?title=Hauptseite . Hun hebben alles op 24 volt..

Ik heb dit iig nodig:Maar welke boards heb ik nodig om dit aan te sturen..?

Ik bestel het liefst alle onderdelen op dealextreme of aliexpress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga nu voor deze driver om het uit te proberen. : http://www.dx.com/nl/p/l2...o-red-147046#.WSM2KOuLRhE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Als ik even zoek op "lawnmower RPM" dan zegt het internet dat je ongeveer 3000 RPM nodig hebt. Die "snelle" motor is dan te traag. Let op dat de opgegeven RPM meestal onbelast is. Als hier een maaidraad of mes aan zit dan draait hij vanwege de belasting langzamer.

Let ook op het elektrisch vermogen om te maaien, wat zal je ongeveer nodig hebben?

Wat betreft de motor aansturing, Ik betwijfel of een stappenmotor driver hier ideaal is.
Ik denk dat een relais bordje veiliger is vanwege de scheiding van de stroomkringen en ook hogere stromen aan kan. Simpele aan/uit/vooruit/achteruit sturing met relais lijkt me voorlopig voldoende. Als de boel af is kun je het altijd nog extra fancy maken met een snelheidsregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
ik zal in iedergeval je motoren beveiligen tegen hoge belasting, dus stroom uitlezen, anders fikt er een keer wat door.
je maaimotor hoeft maar een kant op te draaien , ik zou deze gewoon direct via een mosfett PWMen.
je kan ook een H-bridge gebuiken voor rijmotoren, zodat je effecient kan omkeren.

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-10 12:50
Voor de maaier zou je misschien een brushless motor plus ESC kunnen nemen, en eventueel een LiPo om het geheel van stroom te voorzien. Neem wel een goede kwaliteit LiPo en eentje die hoge ontlaadstroom aankan, degene die je hebt gekozen kan max 1.5A leveren (er staat in de product omschrijving iets heel geks - discharge 1.5A ''per hour" - dat slaat nergens op, ik negeer die per hour even). LiPos kunnen behoorlijk gevaarlijk zijn, dus lees je even goed in.

De L298 is niet een heel geweldige driver. Hij is heel erg ouderwets, en er zijn veel betere dingen op de markt. De outputtransistoren van de L298 zorgen samen voor een verlies van 2-5V. Het zal voor de eerste pogingen wel werken, maar je zou uiteindelijk op zoek moeten gaan naar iets beters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01:23
Ik voor mij zou voor 24 volt gaan. Bij 12 volt is de stroom een stuk hoger. Zou die website eens goed bestuderen. Heb in een verleden een soortgelijk project gedaan en er veel informatie gevonden op die site. Eenvoudig beginnen stap voor stap.
Pagina: 1