Hierbij post ik mijn eerste resultaten m.b.t. de vergelijking van de
LG OLED55C7V vs. De
Philips 55POS901F. Beide televisies heb ik aangeschaft. Na een dagje testen heb ik besloten dat de Philips OLED naar de slaapkamer verhuist, omdat de LG heeft gewonnen! Dat betekent echter niet dat de Philips OLED slecht is. Zie mijn bevindingen hieronder. Ik heb op alle onderdelen een winnaar aangewezen.
@
BobbLeeSwaggr: Indien gewenst, mag je de inhoud aan de startpost toevoegen.
Ik heb de 2 TV’s scherp kunnen inkopen. De LG C7 OLED heb ik voor €1999,- kunnen kopen en de Philips OLED voor €1899,- (na nog te ontvangen cashback).
Overall vergelijking tussen de 2 TV’s:
Als je de TV’s met elkaar vergelijkt, vallen er meteen een aantal dingen op. Pluspunten voor de LG OLED zijn het (iets betere) 2017 OLED paneel met hogere piek helderheid, de ondersteuning van Dolby Atmos en 3 HDR formaten. Pluspunten voor de Philips OLED zijn de soundbar en Ambilight. Aangezien ik voorheen een 47” Philips LCD TV met 3-zijdig Ambilight had, ben ik erg gehecht geraakt aan Ambilight. Dat is wat mij betreft echt een gemist bij de LG, maar dit is uiteraard heel persoonlijk. Ambilight in de slaapkamer is echter ook leuk. Leuke bijkomstigheid is dat Hue lampen automatisch mee kunnen doen tijdens TV uitzendingen, en dat werkt best goed. Bij de overall vergelijking krijgt de LG OLED +++ en de Philips OLED ++.
Overall winnaar: LG (zie ook detailconclusies hieronder)
Beeldkwaliteit:
Het beeld is prima voor HD materiaal (digitale TV HD1080p via settopbox), en echt adembenemend voor 4K en HDR materiaal! Ik heb veel 4K (demo) materiaal, en wat HDR materiaal, en dit is echt een genot om te bekijken.
Hier een nipte winst voor de LG OLED. Er zijn echter geen noemenswaardige verschillen. Drie maal +++ voor beide TVs. Aangezien ik moet kiezen, kies ik de LG OLED vanwege de (potentieel) hogere helderheid en piek helderheid voor HDR en het 2017 paneel (Philips OLED heeft een 2016 paneel).
Winnaar: LG
Geluidskwaliteit:
Hier wist ik op voorhand al welke TV de winnaar zou zijn en dat klopt ook. Aangezien de Philips OLED een naar voren gerichte soundbar heeft en de LG OLED alleen speakers achter het paneel (10W minder dan de Philips OLED), klinkt de Philips gewoon iets voller. De LG C7 klinkt echter niet verkeerd. Dat viel helemaal niet tegen. Ook heeft de LG OLED ondersteuning voor Dolby Atmos, iets wat de Philips OLED niet heeft. Aangezien de retailprijs van beide TV’s redelijk met elkaar te vergelijken zijn, is ook deze vergelijking fair, dus wint de Philips OLED. De LG OLED krijgt ++ en de Philips OLED +++. LG verkoopt ook de E7 met ingebouwde soundbar. Ik durf te beweren dat die TV wel wint van de Philips OLED. Die vergelijking is echter niet eerlijk omdat er dan €800,- verschil zit in de retailprijs. Ik heb een 5.1 surround systeem dat ik gebruik i.c.m. de LG C7 OLED bij films en series. Voor gewone TV uitzendingen zijn de ingebouwde speakers van de LG OLED prima.
Winnaar: Philips
Design en vormgeving:
Hier wint de LG OLED vanwege het minimalistisch design. Aangezien een soundbar ontbreekt, is de TV gewoon strakker en ook een stuk lager. Ook is de bovenkant van de TV veel platter omdat bij de Philips OLED de verdikking tot veel hoger doorgaat (mede ook vanwege Ambilight). Voor de LG OLED +++ en voor de Philips OLED ++. Dit is echter wel een subjectieve score aangezien dit een kwestie van smaak is.
Ook hier wint de LG OLED. WebOS 3.5 werkt heerlijk en ook snel, zeker in combinatie met de magic remote. Android TV heeft voor mij weinig pluspunten, aangezien ik (voornamelijk) Apple telefoons en tablets heb. Ook is het aanbod van Apps in de Android TV store vooralsnog beperkt. Ik kan me voorstellen dat voor een Android gebruiker de Philips OLED wint. Verder is de Android TV twee keer gecrasht (TV reboot) tijdens het opstarten van 4K/HDR materiaal. De menubediening is bij beide TV’s prima, maar toch is de LG OLED fijner (en werkt veel sneller) met de ‘mousepointer’ van de magic remote. Als voorbeeld: (vooruit) spoelen bij de Philips OLED werkt d.n.v. >> en dan kun je vooruit spoelen met 2x/4x/8x/16x/32x. Bij een lang film duurt dat best lang. Bij de LG OLED kun je met de magic remote gewoon de positie op de afspeelpositiebalk aanklikken en dat wekt super! Voor de LG OLED +++ en voor de Philips +.
Ondersteuning videoformaten:
Hier een duidelijke winnaar: LG! Werkelijk (bijna) alles speelt op deze TV af. Alles t/m 4K 60fps speelt prima af. 5K en 8K materiaal speelt echter niet af, maar dat had ik ook niet verwacht. Verder worden 3 van de 4 HDR formaten ondersteund. Ik heb echter alleen HDR10 (BT.2020) getest, omdat ik geen ander HDR formaat heb. LG heeft aangekondigd dat de 4e strandaard (sl-hdr1 geloof ik?) wordt toegevoegd in de toekomst d.m.v. een firmware upgrade. De Philips OLED speelt ook veel af, echter stop het bij 4K 30fps. 4K 60fps materiaal speelt niet af, en dat had ik niet verwacht! Of dat een groot nadeel is moet je zelf uitmaken, want (op het moment) is bijna al het materiaal maximaal 4K 30fps. De Philips OLED ondersteund ook maar 1 HDR formaat (HDR10). Hier +++ voor de LG OLED en + voor de Philips OLED.
Extra’s:
Als je naar de extra’s kijkt is voor mij de Philips OLED de winnaar. Ambilight is een flinke toegevoegde waarde (voor mij). Verder krijg je bij de Philips OLED 2 afstandsbedieningen, een simpele en eentje met 2-zijdige bediening en een qwerty toetsenbord. Als je vaak typt (b.v. voor internet browsen of youtube), kan dat een pluspunt zijn. Dat doe ik echter niet. De magic remote van de LG is echter zo fijn dat die afstandsbediening mijn voorkeur heeft. Aangezien Ambilight zwaar weegt voor mij (en de soundbar kan ook als extra gezien worden), wint hier de Philips OLED. De LG OLED krijgt ++ en de Philips OLED krijgt +++.
Winnaar: Philips
Conclusie:
De overall winnaar is de LG 55C7V OLED. Die wint met een redelijke voorsprong van de Philips OLED, mede door het design, de betere ondersteuning van videoformaten en de fijnere bediening. De Philips OLED is zeker (voor de juiste prijs!) ook een aanrader en Ambilight is erg mooi (zeker ook in een donkere slaapkamer).
N.b. : Ik ga nog losse reviews van deze 2 TV’s schrijven na wat langer de TV’s gebruikt te hebben.