Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Game Ryzen PC 1200 Euro

Pagina: 1
Acties:

• noud
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-11 16:36
Beste Tweakerleden,

In december was ik van plan een game pc samen te stellen. Maar doordat Intel met een nieuwe processor op de markt kwam aanzetten, heb ik dit uitgesteld. Na Intel waren volgens mij de nieuwere videokaarten aan de beurt en toen kwam Ryzen. Ik ben nu een kleine half jaar verder en ik begrijp langzamerhand dat steeds een nieuw en beter product op de markt komt. Om van uitstel, afstel te behoeden, wil ik een pc kopen in een zeer korte tijdbestek.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hoofddoel is gamen op een 1080 monitor.
Spellen die ik wil spelen: Escape from Tarkov, GTA 5, Far Cry, Division, Battlefield 1, Rainbow Six Siege, Mafia 3, Squad, Assassin's Creed, Company of Heroes 2, Metro, Battlegrounds, Prey, Doom, Call of Duty: WW2, Red Dead Redemption 2, Rise of the Tomb Raider, Ghost Recon Wildlands, Arma III. Als het kan op ultra setting.

Daarnaast zal ik films en uitzending gemist filmpjes op mijn monitor kijken. En het luisteren van muziek.
Gamen, muziek, films wil ik zowel op speakers als de koptelefoon daarvoor gaan gebruiken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
1200 Euro. (1300 Euro, enkel als het meerwaarde heeft) Liever minder.
Ik ga hem samen met een vriend in elkaar zetten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
* Harde Schijf Black Sata 6, 1 TB (films)
* WD Elements Port 1 TB (muziek)
* Crucial BX100, 250 GB (Windows)
* Intel X25-M, 80 GB
* Samsung Syncmaster P2370
* Logitech Z323
* Sennheiser PC 350
* Toetsenbord
* Windows 7
* Creative X-FI Gamer (enkel als onboard slechter is)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik denk dat ik de meeste maar na-aap. Het wordt een Ryzen build.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik vind heel belangrijk dat mijn pc heel stil en zuinig in energieverbruik wordt.
Omdat mijn pc, vaak lang aanstaat.
Ik wil de komende jaren zo min mogelijk aan mijn pc hoeven te sleutelen.
Ik overweeg over een aantal jaar op een andere monitor (1440) over te stappen.

Overige vragen
Ik kan niet bepalen welk moederbord ik nodig zou hebben. Voor mij is heel belangrijk dat er echt goed geluid uit komt. Vanwege ik via mijn pc films kijk.

Hetzelfde geldt voor de videokaart. Er zijn zoveel merken dat ik het overzicht kwijt raak. De gene die ik gekozen heb, leek mij de beste. Afgaande op de reviews van Tweakers. Ik neem aan dat de RX 480 vs RX 580. Het verschil te klein is om voor de RX 580 te gaan.

Ik heb voor de Ryzen zonder koeler gekozen. Het leek mij misschien beter om een aparte koeler erop te zetten dan eentje die erbij geleverd wordt. Deze koeler Scythe Mugen 5 PCGH Edition, lijkt minder geluid te produceren. Klopt dit een beetje?

Tenslotte de behuizing. Zolang er een fijne kabelmangement in zit. En 2 usb aansluitingen aan de voorkant.
Als ‘front interface’ de voorkant is, dan zit het wel goed. ; )

Zoals je kunt zien zal mijn OS Windows 7 zijn. Ik wil (nog) niet met Windows 10 gaan werken.
Wel heb ik al een key voor Windows 10 gekocht.

Computermuis moet ik ook nog uitzoeken. Mijn G5 Logitech heeft kuren.

Zijn er betere 1080 monitoren dan de gene die ik nu heb?

Ga je overklokken?
Neen

Wat verwacht je van ons?
Passen de onderdelen op elkaar en passen deze ook in de pc?
(klik)
Zijn er onderdelen die ik beter kan vervangen?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600X Boxed zonder koeler€ 251,10€ 251,10
1MSI B350 PC Mate€ 100,50€ 100,50
1MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G€ 269,90€ 269,90
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 107,90€ 107,90
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,99€ 49,99
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 109,90€ 109,90
1BitFenix Whisper BWG450M€ 79,18€ 79,18
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 151,50€ 151,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.119,97

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03 13:51
Prima lijstje je zou de GPU nog even kunnen vervangen door: pricewatch: MSI Radeon RX 580 Gaming X 8GB
nieuwer en een stukje sneller.

• noud
Maar is 6% 'sneller' niet beetje te weinig?

Nominale snelheid videochip 1,34GHz tegen 1,266GHz.

• Arrim
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:20
Waarom zou je het laten liggen?

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

noud schreef op maandag 22 mei 2017 @ 15:54:
Maar is 6% 'sneller' niet beetje te weinig?

Nominale snelheid videochip 1,34GHz tegen 1,266GHz.
Ja, vergelijk boost eens met boost. Het is dus 1,393 met die GPU. ;)
Overigens zou ik een andere aanraden, de RX580 van MSI is niet de stilste, of de best koelende. De Sappire Nitro is de beste, maar totaal onleverbaar aan het worden. Dit is eigenlijk de enige die nog normaal leverbaar lijkt te zijn...
pricewatch: Asus DUAL-RX580-O8G

-Je gaat niet overclocken, dan is een Mugen 5 echt niet nodig. Een CM Hyper 212 Evo is ruim voldoende. Je moet alleen een gratis beugeltje bestellen bij Cooler Master voor AM4.
-Qua kast iets bespaart, maar nog steeds een heel goede.
-Ik heb 3000mz RAM erbij gedaan omdat Ryzen hiervan profiteert en je er betere framerates voor terug krijgt.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600X Boxed zonder koeler€ 251,10€ 251,10
1MSI B350 PC Mate€ 100,50€ 100,50
1Asus DUAL-RX580-O8G€ 276,25€ 276,25
1Fractal Design Define S€ 74,95€ 74,95
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 29,95€ 29,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G4D30AETA€ 116,95€ 116,95
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 151,50€ 151,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.080,38

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• noud
Bedankt voor de feedback.

De Sappire Nitro is deze toch?
pricewatch: Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GB.

Ik kan wel nog 3 weken wachten. Levertijd is +- 2 weken.

Deze kaart verbruikt wel meer stroom. (45 Watt).
Als ik 10 uur mijn pc heb staan en dat 365 dagen lang. Kost dat in verbruik rond de 50 Euro.
Natuurlijk staat hij nooit 10 uur per dag aan. Maar toch.

Over de Cooler Master.
Ik lees in een aantal reviews dat het ding lawaai maakt. Daarom had ik voor die andere gekozen. Hoe zit dit?

Ik dacht dat het geen zin had om een hogere werkgeheugen te pakken. Dat lees ik in veel andere Desktop Aankoopadviezen. Of ik haal nu dingen door elkaar.

En wat is met de Vega AMD videokaarten aan de hand? Deze kaart komt over paar maanden uit, maar is niet voor gamers bedoeld. Waarom wachten mensen toch op deze kaart?

Nieuwe werkgeheugen + videokaart zal ik in mijn nieuwe build meenemen.

[ Voor 7% gewijzigd door noud op 23-05-2017 02:09 ]

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10-2024
noud schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 02:05:
Als ik 10 uur mijn pc heb staan en dat 365 dagen lang. Kost dat in verbruik rond de 50 Euro.
Voor idle gebruik zal het niet veel uitmaken, maar verder loont het met rx 570/80s vaak om te undervolten, zie uitleg bijv. hier: YouTube: The RX 500 Series Review - Featuring MSI RX 580 Gaming X...and Chill!

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

• RubenByte
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19-11-2022
Voor het zelfde geld heb je dit moederbord: pricewatch: MSI B350 Gaming Pro Carbon

Betere audiochip, RGB-verlichting én (naar mijn idee) mooiere afwerking. Verder nog één fan-header meer (6 i.p.v. 5)

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

noud schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 02:05:
Bedankt voor de feedback.

De Sappire Nitro is deze toch?
pricewatch: Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GB.

Ik kan wel nog 3 weken wachten. Levertijd is +- 2 weken.

Nee, deze kaart heeft een ander, custom PCB. Het lijkt erop dat Sapphire heeft gekozen voor een extra 6 pin connector voor als je behoorlijk gaat overclocken. Normaal gesproken komt er dan een deel van het vermogen uit je PCI-E slot, en daar loop je eerder tegen een limiet aan. Nu heb je dit probleem niet. Bij normaal gebruik zal deze niet extra verbruiken, maar je kan veel meer gebruiken mocht je dit willen. Je zal uiteraard wel deze connector aan moeten sluiten, maar dat bekent niet dat je opeens veel verbruik hebt. ;)
Over de Cooler Master.
Ik lees in een aantal reviews dat het ding lawaai maakt. Daarom had ik voor die andere gekozen. Hoe zit dit?
Ik had deze gepakt omdat je een koeler nodig hebt, en eigenlijk alles voldoet wel omdat Ryzen niet bepaald een heethoofd is. Je kan er ook mee overclocken, mocht je dit ooit willen. Verder was dit ook een beetje een brainmelt moment van mij. :F

Ik heb zelf de voorkeur voor een BeQuit Pure Rock die iets duurder is, maar ik dacht wat voor je te kunnen besparen. Nou, de BeQuit is toch een slagje beter, en stiller. 40DB- is waar je in de regel op moet mikken. :)
https://www.techpowerup.com/reviews/beQuiet/Pure_Rock/7.html
Ik dacht dat het geen zin had om een hogere werkgeheugen te pakken. Dat lees ik in veel andere Desktop Aankoopadviezen. Of ik haal nu dingen door elkaar.
Bij een Intel systeem heeft het vaak geen zin, omdat je maximaal 2400 kan draaien. Voor Ryzen heeft het zeker wel zin. Voor Intel ook, maar dan heb je wel een Z bordje nodig en dan is het niet meer interessant.

Kijk zelf maar:
YouTube: The TRUTH about RYZEN 5 and FAST RAM
YouTube: Does Ryzen Really Need Fast Memory? Guide for Gamers
En wat is met de Vega AMD videokaarten aan de hand? Deze kaart komt over paar maanden uit, maar is niet voor gamers bedoeld. Waarom wachten mensen toch op deze kaart?
Oh, Vega is wel voor gamers bedoeld, maar niet alleen voor gamers. ;) (als AMD ze nu eens uitbrengt, loop te wachten ja. :( :P )
RubenByte schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 08:09:
Voor het zelfde geld heb je dit moederbord: pricewatch: MSI B350 Gaming Pro Carbon

Betere audiochip, RGB-verlichting én (naar mijn idee) mooiere afwerking. Verder nog één fan-header meer (6 i.p.v. 5)
Verkeerd gekoppeld bij de meeste winkels. Je krijgt er een veel slechter bordje bij de meeste winkels. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door DaniëlWW2 op 23-05-2017 08:34 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:29
Volgens mij kan je ook de Ryzen 1600 nemen (en dus de cooler laten vallen) en dan een GTX1070 nemen ipv de RX580. Qua budget moet dat passen en als je de benchmarks bekijkt kan het op 1440, waar je later mogelijk naartoe wil, best een verschil maken. Natuurlijk ben je dan wel de 1600X + cooler voordelen die je zelf noemt kwijt.

reviews: AMD Radeon RX 580 en RX 570: rebrand met iets snellere chips

Heb je weer iets om over te twijfelen. :+
Verder kan je volgende week de RX Vega presentatie afwachten, net als DaniëlWW2 en mijzelf, om te kijken naar de details en wanneer deze uitkomen.

• noud
Ik begrijp dat de Vega kaart is uitgesteld? Wat zuur.
Aan de andere kant, kan ik natuurlijk hierop wachten, omdat het zomer wordt en ik niet zoveel zin heb om binnen te zitten. Aan de andere kant kan ik gewoon beginnen met bestellen.

@DaniëlWW2
Jij had over een RX580 videokaart die je wilde bestellen, maar die nu niet meer leverbaar is. Kun je mij precies zeggen om welke het gaat?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600X Boxed zonder koeler€ 248,80€ 248,80
1MSI B350 Gaming Pro Carbon€ 137,95€ 137,95
1Asus DUAL-RX580-O8G€ 294,-€ 294,-
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 99,50€ 99,50
1be quiet! Pure Rock€ 33,50€ 33,50
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G4D30AETA€ 116,95€ 116,95
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 152,51€ 152,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.162,39

De voeding die ik heb, kwam uit mijn gekozen Intel build. Zo te zien had niemand er een reactie op.
Dit zit wel snor dus?

Ik heb het moederbord van Gaming3 naar Carbon Pro veranderd. Omdat de audiochip beter schijnt te zijn.

Ik heb de proceskoeler en de interne geheugen vervangen door iets anders.

En tenslotte de videokaart. Dus eigenlijk heel mijn build.

Dus bestellen dan maar.

• noud
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 08:32:
Verkeerd gekoppeld bij de meeste winkels. Je krijgt er een veel slechter bordje bij de meeste winkels. ;)
Wat bedoel je hiermee?

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

noud schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 20:01:
[...]

Wat bedoel je hiermee?
Oh het is nu opgelost zie ik. Eerst werd er bij een aantal winkels het verkeerde bordje gelinkt.
Qua GPU, je had je slag moeten slaan vorige week. Had ik ook moeten doen, en niet moeten wachten op Vega, dat gaat niet voor augustus zijn. Heb dus ook net een RX580 besteld. Wil je nu een GPU hebben, dan ontkom je niet meer aan de MSI denk ik. Die is wel een tikje luidruchtig. Misschien dat je het met een custom fanprofiel met MSI afterburner kan oplossen. Bij idle gewoon de fans omlaag, en bij load ook harder laten lopen. Je wil je GPU onder de 80 graden houden, omdat anders de boostclock omlaag gaat. :)

• noud
Toch ben ik nog even benieuwd naar de grafische kaart die jij zo eerst had uitgekozen. Die nu niet meer voorradig is.

Ik wil absoluut geen luidruchtige desktop meer hebben en ik zie mezelf ook niet constant de instellingen veranderen. Ook al gaat dit in een handomdraai.
Pagina: 1