Nog enkele water koeling vragen ...

Pagina: 1
Acties:

• blakez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-10-2025
Ik zit hier dus ook sterk te twijfelen om over te gaan op waterkoeling. Ik heb nu een Tbird 1200MHz underclocked naar 900MHz omdat hij simpelweg te warm wordt met dit weer. Er zit een thermaltake superorb koeler op met de standaart koelpasta die daar bijgelevert is. En ik heb een 80mm fan in de zijkant van m'n kast gemonteerd die warme lucht naar buiten verplaatst. De temperatuur is nu idle 51C en stressed 55C. Dat is best wel ok, maar laat ik m'n cpu op 1200MHz draaien dan wordt hij al gauw 65C stressed. En aangezien ik hem ook nog wel wat wil overclocken is dat helemaal niet rendabel meer.
Daarom wil ik dus overstappen op waterkoeling. Ten eerste een betere koeling en ten tweede een rustiger/stiller systeem.

Nu heb ik wat op www.oc-shop.nl lopen rondsnuizen en ben ik op de volgende artikelen gekomen.

Koelblok: Dangerden MAZE-2

Pomp: SICCE IDRA Waterpump (1300l / hour) (want ik heb gelezen dat je die 800l / hour versie neem dat je dan te weinig water doorstroming hebt met een Dangerden MAZE-2).
Hier heb ik dat dus gelezen: http://62.45.67.249/Waterforum/ubb-scripts/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=1&t=000064

Radiator: Deze kan ik wel opscharrelen met de lokale sloop hier in de buurt.

Slangen en dergelijke kan ik ook allemaal hier in de buurt kopen.

Koelpasta: Arctic silver II

Moet ik eigenlijk ook een cold-plate gebruiken en wat is het trouwens? Moet dit tussen je koelblok en je core? En welke moet ik nemen op www.oc-shop.nl, want de goedkoopste is 5 piek en de duurste iets van 100 piek geloof ik.

Een peltier ben ik (nog) niet van plan om te gebruiken.

Ook over het gebruik van een resevoir zit ik nog te twijfelen. Wat zijn de voor- en nadelen van een resevoir?

En hoeveel stopcontacten heb ik nodig voor waterkoeling? Ik denk net 1 voor m'n pompje?

Ik heb al heel wat informatie bij één gevonden, maar ik hoop hier toch nog genoeg reacties op te krijgen zodat ik met een gerust hart al m'n onderdelen kan bestellen en dan ook eens aan m'n waterkoeling-project kan beginnen.

>:) Alvast bedankt... >:)

• Tubby
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-05 07:45

Tubby

or not to be

Zolang je geen peltier gaat gebruiken zul je ook geen coldplate nodig hebben, dit is bedoeld voor tussen de core en je peltier. Het kan overigens geen kwaad om er 1 tussen te doen... :)
Het bevorderd alleen de warmte verspreiding.

Hoeveel stopcontacten :? ehm, 1tje voor je pomp lijkt me genoeg, ik heb 'm zelf aan de voedingsingang gehangen, dan hoef ik 'm nie apart aan te zetten. Maar apart op een stopcontactje lukt ook perfect.

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:54
Zo'n coldplate heb je inderdaad niet nodig als je geen peltier gaat gebruiken. Sterker nog, het is zelfs af te raden..

Zo'n coldplate wordt gebruikt om het grote oppervlak van het peltier-element te kunnen gebruiken op het kleine oppervlak van de core van je proc.

Wanneer je geen peltier gebruikt, zal zo'n coldplate alleen maar een extra warmteweerstand vormen, en zal je processortemperatuur hoger worden! Niet doen dus...