Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Mobo en CPU voor verbouwing HTPC

Pagina: 1
Acties:

• arttext
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 13:36
Mijn vraag
MOBO en CPU voor verbouwing HTPC

Nou heb dit geweldige nieuwe LG OLED 55 "E7 scherm en begon met 4K video te spelen op mijn HTPC.
En helaas, mijn HTPC red het niet met de heilige graal van test video's:'Elysium 2013 2160p - 1 Minute Sample Footage' Stotteren! (Met gedownload bestand, niet online)
Voor de specificaties van mijn huidige systeem, zie het plaatje...
Dus wat nu?
HDCP2.2 is niet nodig omdat de OLED Amazon en Netflix UHD inhoud zonder mijn HTPC speelt, dus een Kaby Lake CPU is niet nodig, maar het zou wel leuk zijn.
Wat ik nodig heb, is een oplossing voor zo weinig mogelijk geld (heb alles al uitgegeven aan de tv).
- Huidige videokaart is goed genoeg
- Welke cpu
- welke mobo
- Ik doe geen spellen, het gaat eigenlijk alleen om het afspelen van inhoud voor 4k play
- HDMI 2.0 is een eis.
Ik heb eens rondgekeken en dacht aan het volgende:
een Intel Core i3-7100 7th Gen Core Desktop Processor 3M Cache,3.90 GHz zou voldoende moeten zijn, maar het moederbord is een probleem.
Het enige 1150/1151/1155/1156 betaalbare bord met HDMI 2.0 is een Asrock met alleen een MXM video ondersteuning en daar heb ik dus niets aan.

Sugesties worden zeer op prijs gesteld

Het huidige systeem:

Afbeeldingslocatie: http://www.arttext.com/system_htpc.jpg
...

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 29-11 19:58
Wat heb je aan hdmi 2.0 op je moederbord? De GTX 1050TI heeft gewoon een HDMI 2.0 poort aan bord. Je moederbord hoeft niks te ondersteunen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 59,-€ 59,-
1MSI B250M PRO-VD€ 67,95€ 67,95
1Crucial CT8G4DFD8213€ 54,95€ 54,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 181,90

[ Voor 83% gewijzigd door youridv1 op 22-05-2017 14:06 ]

• arttext
Kijk, da's nou een eye opener. Denk je dat je alles weet.....
Suggestie voor moederbord?
Want ik neem toch aan dat ik voor HDCP 2.2.en HEVC hardware ondersteuning
wel een Kaby Lane nodig heb

[ Voor 37% gewijzigd door arttext op 22-05-2017 14:12 ]

• youridv1
arttext schreef op maandag 22 mei 2017 @ 14:07:
Kijk, da's nou een eye opener. Denk je dat je alles weet.....
Suggestie voor moederbord?
inmiddels staat er een lijstje. Ook zit er als het goed is 4K netflix support in Pascal videokaarten zoals de 1050ti. de g4560 is overigens een kaby lake cpu.

[ Voor 21% gewijzigd door youridv1 op 22-05-2017 14:13 ]

• arttext
Bedankt voor je antwoord,
Ik heb nog even wat gewijzigd, want voor 10 bit HEVC en en VP9 decodering schijn ik toch echt een Kaby Lane nodig te hebben en de i3 is de laagste met hardwareondersteuning daarvoor. Dus blijft mijn orrspronkelijke vraag staan minus de HDMI 2.0 dan.
Netflix en Amazone zij geen probleem, want daarvoor heb ik de HTPC niet nodig, de LG doet dat helemaal alleen.

• youridv1
arttext schreef op maandag 22 mei 2017 @ 14:16:
Bedankt voor je antwoord,
Ik heb nog even wat gewijzigd, want voor 10 bit HEVC en en VP9 decodering schijn ik toch echt een Kaby Lane nodig te hebben en de i3 is de laagste met hardwareondersteuning daarvoor. Dus blijft mijn orrspronkelijke vraag staan minus de HDMI 2.0 dan.
Netflix en Amazone zij geen probleem, want daarvoor heb ik de HTPC niet nodig, de LG doet dat helemaal alleen.
De G4560 heeft daar gewoon support voor, hij is immers een Kaby Lake chip.

• arttext
Dank, Ik ga shoppen!

• arttext
Ik kom nog maar een keer er op terug. Ik kan in Windows (10-32) geen HD audio meer vinden. Dat heeft ie wel gedaan.
Volgens de theorie zou de keten Windows 10/Nvidia 1050Ti/Denon AVR X3300W een gesloten HDCP keten moeten opleveren. maat dat is niet het geval.
Ikbegrijp er helemaal niets van.
Het probleem zit bij de PC, want als ik de Denon er tussen uit haal en een andere kabel rechtstreeks op de LG Oled aan sluit, blijt HDFCP not available....

Afbeeldingslocatie: http://www.arttext.com/temp/system1.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.arttext.com/system2.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.arttext.com/system3.JPG

[ Voor 14% gewijzigd door arttext op 31-05-2017 21:26 ]

• youridv1
10-32? Waarom heb je de 32 bits versie geinstalleerd en geen 64? Misschien begrijp ik het verkeerd. Misschien bedoel je System32.

Wat is het probleem nu precies? Ik snap dat je geen HD audio ziet, maar doet het geluid het niet of het beeld?

Heb je alle drivers van de msi site erop gezet?

[ Voor 9% gewijzigd door youridv1 op 31-05-2017 22:43 ]

• arttext
Ja, sorry voor de wellicht verwarrende tekst.
- Ik had een windows32 bit en heb dat niet veranderd (ga ik nu in arren moede wel doen en een 64 bit installeren)
- Ik kon met mijn oude moederboard de HD codecs als Dolby True HD en DTS HDMA gewoon spelen (en die waren ook te zien bij //audio device/properties, en nu valt alles terug op Dolby Digital etc.
- Ja, ik heb alle drivers van MSI er op gezet en ook de laatste drivers van Nvidia
- Bios update gedaan
- Ik heb volgordes voor HDCP handshakes uitgetest, maar het het resultaat blijft hetzelfde.
- Ik heb ook de EDID een keer ververst door de LG rechtstreeks op de HTPC (HDMI) aan te sluiten maar dat helpt ook niet. Nog steeds 'HDCP NOT Avalable'
Ik ga nu straks een Win10 64 bits installeren en rapporteer dan weer terug

Wat ik overigens niet begrijp is dat Windows zegt:"HDCP not available"als dat beschikbaar is op de GTX 1050 Ti?

groet, Ruud

• youridv1
arttext schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 08:45:
Ja, sorry voor de wellicht verwarrende tekst.
- Ik had een windows32 bit en heb dat niet veranderd (ga ik nu in arren moede wel doen en een 64 bit installeren)
- Ik kon met mijn oude moederboard de HD codecs als Dolby True HD en DTS HDMA gewoon spelen (en die waren ook te zien bij //audio device/properties, en nu valt alles terug op Dolby Digital etc.
- Ja, ik heb alle drivers van MSI er op gezet en ook de laatste drivers van Nvidia
- Bios update gedaan
- Ik heb volgordes voor HDCP handshakes uitgetest, maar het het resultaat blijft hetzelfde.
- Ik heb ook de EDID een keer ververst door de LG rechtstreeks op de HTPC (HDMI) aan te sluiten maar dat helpt ook niet. Nog steeds 'HDCP NOT Avalable'
Ik ga nu straks een Win10 64 bits installeren en rapporteer dan weer terug

Wat ik overigens niet begrijp is dat Windows zegt:"HDCP not available"als dat beschikbaar is op de GTX 1050 Ti?

groet, Ruud
Helaas is de HDCP handshake niet zo betrouwbaar. Je hebt gelijk dat het gewoon zou moeten werken. Zelf heb ik ook een tv in huis staan die de handshake stomweg niet wil doen met mijn 1080.

Deze link kan je misschien helpen
https://www.howtogeek.com...r-hdtv-and-how-to-fix-it/

• arttext
Ja ik had al hier en daar iets over die splitters gelezen, als ik win10 64 heb geinstalleerd (was ik al lang van plan) zal ik dat eens proberen en laat je het weten....

• arttext
Ja ik had al hier en daar iets over die splitters gelezen, al ik win10 64 heb geinstalleerd (was ik al lang van plan)zal ik dat eens proberen en laat je het weten....

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:18
Hier een AMD Phenom X4 9550 met 8GB DDR2 die gewoon 2160p 60Hz doet. De GTX 1050 Ti moet zeker voldoen met je huidige CPU.

Voordat je hardware aanschaft, zou ik eerst een hele schone installatie van Windows 10 64 Bit doen en dan nog eens testen.

Hier kan je de laatste versie van een schone Windows 10 ISO downloaden.

Wat voor software gebruik je voor het afspelen van de video bestanden?

[ Voor 36% gewijzigd door Jumpman op 01-06-2017 14:51 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• arttext
Ben nu bezig met X64, moest een schijf leegmaken voor GPT, ander installert X64 niet (heb al genoeg geld uitgegegeven).
Het probleem is ook niet het afspelen van video, maar het verlies van HDCP waardoor ik geen HD audio codecs meer heb.
Maar ik kom op alles terug als X64 is geinstalleerd
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Edit:
X64 versie van win 10 geinstalleerd, alle drivers voor het mobo, en de GTX 1050Ti
Het vreemde is dat windows blijft zeggen dat HDCP niet beschikbaar is terwijl Nvidia zegt dat Scherm en kaart
HDCP ok zijn. Schiet mij maar dus lek.
En er staan dus geen HD Audio codecs in prperties bij playback device
Om nog een vraag te beantwoorden: Ik speel af met PDVD 17 Ultra.
Met 4k video is niks mis, voorzover ik dat kan zien, hij schaalt niet terug naar 1080p, maar dat zijn MKV's dus niet protected, alhoewel het geuild van die mkv's wel terguschaalt
Ik begin langzamerhand te denken dat het toch het mobo is......

[ Voor 55% gewijzigd door arttext op 01-06-2017 21:40 ]

• arttext
Nou, probleem is opgelost, overigens onwillekeurig. Na installatie van PowerDVD 17 Ultra waren all HD audio codecs weer aanwezig, incluis Atmos, alhoewel Windows je daarvoor part wil laten betalen....
Nog een laatste vraagje; Bevordert overklokken een soepeler video afspeelbeeld (60fps), of is dat alleen voor gamen?
-------------------------------------------------------------------------------------
Edit:
En ik heb nog iets merkwaardigs ontdekt:
Windows 10 native "Movies & TV" speler doet het beter dan PDVD 17 Ultra met 4K video; speciaal H265 gecodeerd materiaal.
Ik denk ook te weten waarom. PDVD gebruikt zijn eigen software decoder terwijl Windows het overlaat aan de Kaby Lake CPU, en de GPU. Het scheelt behoorlijk, in het bijzonder met 60fps video

[ Voor 41% gewijzigd door arttext op 02-06-2017 01:09 ]

• arttext
Nieuw probleem(pje), is niet zo groot, want de Nvidia regelt het geluid, maar toch.
Als ik de laatste sound drivers (Realtek) die MSI voor dit mobo op zijn site heeft staan, geeft het installatiebestand aan dat het systeem niet voldoet aan de eisen????
Pagina: 1