Nieuwe roaming regels 15 juni: naar buitenland bellen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-10 19:25
Hier zal iedereen op de hoogte zijn van de aanstaande afschaffing roamingtarieven. Nu wordt dit overal vertaald als 'bellen in buitenland goedkoper', maar ik heb meer interesse in de verandering voor bellen naar het buitenland. Zolang ik in Nederland ben zal de wijziging niets veranderen, maar hoe zit dat wanneer ik in het buitenland ben? In veel gevallen was het maximum EU tarief (6 cent) voordeliger dan het Nederland->Buitenland tarief. Ga ik er op achteruit? Ik ben wat aanbieders en vergelijkingssites afgegaan maar niemand lijkt het hier over te hebben.

Tweede vraag, ook omdat dit (vziw) nooit op vergelijkingssites terugkomt: heeft iemand tips voor mensen die weleens/meestal naar het buitenland bellen? Heb het voor een aantal aanbieders vergeleken, maar dacht dat misschien hier mensen met meer kennis zitten. Ben bekend met de Lebara's en Lyca's maar vroeg me af of dat inderdaad alles is. Binnen bundel buitenland bellen of voor redelijk tarief (50 cent + lijkt niets bijzonders te zijn...) denk ik dan aan.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

nofi; jouw provider al gebelt? 1200?

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:36

KrazyJay

Vanuit het thuisland naar het buitenland gaat zeker niet goedkoper worden. De inkomsten van het roamen in de EEG vallen weg, dus zullen de providers een nieuwe cash cow moeten vinden. Sterker nog, de trend is momenteel dat deze kosten zullen stijgen.

Echter, bel je vanuit het buitenland (maar binnen de EEG) naar een ander land binnen de EEG, waaronder je thuisland, dan zit je provider wel aan de Europese richtlijn vast waardoor deze kosten voor de gebruikers significant zullen dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik het goed begrijp gaan die regels in op 15 juni aanstaande. Ik neem dan toch aan dat die ook gaan gelden voor iedereen die op dat moment al in het buitenland is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 22 mei 2017 @ 13:29:
Als ik het goed begrijp gaan die regels in op 15 juni aanstaande. Ik neem dan toch aan dat die ook gaan gelden voor iedereen die op dat moment al in het buitenland is?
Jouw provider zal allicht bericht gestuurd hebben
Nieuwe abo's zijn al omgezet, bij KPN gaat het vanaf 1 juni in.

Bellen in het buitenland naar een NLnummer is binnenbundel, bellen naar een buitenlands nummer valt buiten de roaming afspraken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
De provider heeft me een mail gestuurd, maar daarin geen woord over bellen naar buitenland, vandaar hier de vraag. Als ik @KrazyJay lees dan zijn de EU tarieven niet weg zolang ik in het buitenland ben maar in het thuisland ben je dus wel een beetje de sjaak, als in er veranderd niets aan de overwegend hoge tarieven.

[ Voor 10% gewijzigd door Brent op 22-05-2017 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWA777
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22-09 14:48
Zoals hier al aagegeven valt bellen naar buitenlandse nummers buiten de boot. De enige provider die hier een uitzondering op maakt is T-Mobile, daar bel je met een Go abonnement elke maand voor 120 minuten gratis naar EU nummers, dus bijvoorbeeld vanuit NL naar een Grieks nummer, of vanuit Finland naar Spanje.
Met een T-Mobile Go Unlimited abonnement is dit zelfs onbeperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FreshMaker schreef op maandag 22 mei 2017 @ 13:33:
[...]

Jouw provider zal allicht bericht gestuurd hebben
Nieuwe abo's zijn al omgezet, bij KPN gaat het vanaf 1 juni in.

Bellen in het buitenland naar een NLnummer is binnenbundel, bellen naar een buitenlands nummer valt buiten de roaming afspraken
Ik zit bij telfort, maar nog niets gehoord.

Toeval wil nl. dat ik di 13 juni al in buitenland ben. Was dus wel benieuwd of ik 2 dagen later alweer van mn mobi gebruik kon maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 22 mei 2017 @ 14:50:
[...]

Ik zit bij telfort, maar nog niets gehoord.

Toeval wil nl. dat ik di 13 juni al in buitenland ben. Was dus wel benieuwd of ik 2 dagen later alweer van mn mobi gebruik kon maken :)
opendeur :
wat zegt Telfort ?

-> vanaf 15 juni dus

@Brent
Dit zegt KPN er over :
Afbeeldingslocatie: https://s20.postimg.org/6vzgai1i5/Screenshot_20170520-160554.png

Vooral punt 4 van de WEL is interessant

Bellen vanuit een ander EU-land NAAR een EU-nummer elders

Dus als ik 3 km verderop ga staan, kan ik mijn fam in Antwerpen bellen vanuit mijn onbeperkte bundel
Blijf ik thuis, dus weer niet ;)

[ Voor 43% gewijzigd door FreshMaker op 22-05-2017 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Dank voor de input allemaal, het is zo duidelijk.

Mocht iemand nog een makkelijke manier weten om de NL->Buitenland tarieven te vergelijken houd ik me aanbevolen, tot nu toe is het spitten in de volledige tarieven pdfjes en dat is tamelijk tijdrovend, zeker als je het als functie van verschillende typen abbo per aanbieder zou willen vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het dan niet voordeliger om een SIP app te installeren en via VoIP over 4g naar het buitenland te bellen? Zolang je geen inkomende oproepen nodig hebt vreet het niet van je accu en het is dan een prima oplossing voor de incidentele telefoontje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn idee. Bellen met WhatsApp e.d. is gratis, en via Skype bel ik voor 2 cent per minuut naar een vaste lijn in het buitenland. (Mobiel kost je 6ct p.m) Zeker als je een kleingebruiker bent lijkt me dat een prima optie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PWA777
Hier de EU tarieven voor de meest gangbare abonnementen van de 4 grote providers:

- Tele2: bellen naar EU/Europa vast 65ct/min, EU/Europa mobiel 90 ct/min
- KPN: bellen naar EU & Zwitserland 23 ct/min, Noorwegen 30 ct/min
- Vodafone: inbegrepen tot 20/40/60 min per maand bij Red, daarna 71 ct/min
- T-Mobile: 120 min inbegrepen bij Go (daarna 23ct/min), onbeperkt bij Go Unlimited. Voor Zwitserland en Noorwegen geldt 23/ct min, maar niet ingegrepen bij gratis minuten.

[ Voor 8% gewijzigd door PWA777 op 22-05-2017 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwaysleft
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-04-2019
Verwijderd schreef op maandag 22 mei 2017 @ 20:35:
Mijn idee. Bellen met WhatsApp e.d. is gratis, en via Skype bel ik voor 2 cent per minuut naar een vaste lijn in het buitenland. (Mobiel kost je 6ct p.m) Zeker als je een kleingebruiker bent lijkt me dat een prima optie.
Dit. Whatsapp bellen is anno nu best goed te doen. Jaar geleden was het veel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Bellen doe ik ook indien mogelijk via Whatsapp, maar dat gaat lang niet altijd op :) Zit nu toch naar de Lebara te kijken, ik snap alleen niet wat de catch is. De tarieven zijn veel lager dan de gewone (?) Lebara Prepaid, maar zonder duidelijk verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-10 16:03
Ik had precies dezefde vraag. Harstikke goed dat de EU wetgeving heeft doorgevoerd voor het afschaffen van roaming, maar dit geldt dus alleen als ik aan het roamen ben, oftewel in een ander land ben. Zie de samenvatting van de EU-verordening:

"Wanneer u in een ander EU-land uw mobiele telefoon gebruikt om te bellen, sms'jes te sturen of te surfen, geldt er een maximum voor de kosten die uw mobiele provider u kan aanrekenen."
(vette tekst door mij)

Als ik het goed begrijp wordt de situatie per 15 juni dus zo dat als ik vanuit een EU-land naar welk nummer dan ook in de EU bel ik geen extra kosten heb, behalve als ik naar hetzelfde nummer bel vanuit Nederland zelf...

Maar dat is toch heel vreemd? Zit hier een redenering achter? Was het idee van deze wetgeving niet om alle communicatie binnen de EU te faciliteren? Ik zal het wel mishebben want ik kan het me niet voorstellen dat hier niet over nagedacht is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
TimoDimo schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 21:12:
Ik had precies dezefde vraag. Harstikke goed dat de EU wetgeving heeft doorgevoerd voor het afschaffen van roaming, maar dit geldt dus alleen als ik aan het roamen ben, oftewel in een ander land ben. Zie de samenvatting van de EU-verordening:

"Wanneer u in een ander EU-land uw mobiele telefoon gebruikt om te bellen, sms'jes te sturen of te surfen, geldt er een maximum voor de kosten die uw mobiele provider u kan aanrekenen."
(vette tekst door mij)

Als ik het goed begrijp wordt de situatie per 15 juni dus zo dat als ik vanuit een EU-land naar welk nummer dan ook in de EU bel ik geen extra kosten heb, behalve als ik naar hetzelfde nummer bel vanuit Nederland zelf...

Maar dat is toch heel vreemd? Zit hier een redenering achter? Was het idee van deze wetgeving niet om alle communicatie binnen de EU te faciliteren? Ik zal het wel mishebben want ik kan het me niet voorstellen dat hier niet over nagedacht is...
Hier is zeker over nagedacht maar de EU moet zich niet teveel bemoeien met de vrije markten, zoals de telecommarkt.

Er is nu een regulering die de prijzen drukt voor gebruik van je mobiel in de EU. Dit drukt ook de winsten van de telecomproviders. Die gaan dit terug verdienen op andere manieren. Roaming buiten de EU is duurder en duurder aan het worden. Ook de binnenlandse bundels gaan gebruikt worden om gemiste EU inkomsten te derven. Netwerken kunnen minder goed investeren in snel 4G of optimale dekking; omdat er minder geld gestopt kan worden in het bouwen van netwerk apparatuur.

De EU probeert goedkoop te scoren bij de burger, door maatregelen als goedkoop roamen, maar ze verstoren
hiermee de vrije markt (vraag en aanbod). Ga maar na:

Door bemoeienis van de EU zijn de roaming tarieven omlaag gegaan, waardoor providers gedwongen worden om jou Nederlandse bundel ook in de EU geldig te maken. Hierdoor wordt bellen vanuit Griekenland naar Nederland goedkoper dan bellen vanuit Nederland naar België (factor 10 bij sommige providers). Dit is gek, maar het komt door bemoeizucht van de EU.

Als men ook nog wat gaat vinden van de tarieven binnen Nederland (voor bellen naar EU), dan krijg je nog meer prijs regulering in plaats van vrije marktwerking. Dan heb je bijvoorbeeld dat bellen vanuit NL naar België vast zit aan een maximum. Maar dan krijg je dat je met prepaid 25 cent betaalt voor bellen binnen NL, en maar voor een paar cent naar België. Dus nog meer kromme prijzen door bemoeizucht EU. De klant snapt er niets meer van en dan krijg je indirect dat EU ook de binnenlandse prijzen gaat bepalen (als bellen naar België X cent per minuut kost, dan kan bellen binnen NL nooit duurder zijn dan dat). Vervolg stap is dat alle providers dezelfde tarieven mogen hanteren (namelijk het EU maximum) en sla je de concurrentie al helemaal uit de markt.

Het Europees Parlement voelt wel aan dat dat laatste glad ijs is - daarom ligt er nu een compromis dat in de ogen van de consument (korte termijn denken) helemaal top is; maar het is gewoon een krom paardenmiddel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-10 16:03
Dankjewel voor je heldere uitleg!

Of dit slechts 'bemoeizucht' is weet ik zo net nog niet. Veel van dit soort globale problemen moeten juist met wetgeving worden opgelost. Ik weet er vrij weinig vanaf, maar ik vermoed dat de uiteindelijke oorzaak juist gezocht moet worden in het onvermogen van providers om goede overeenkomsten te maken op mondiaal niveau. Zolang de wetgever nog niet kan ingrijpen op deze schaal proberen de providers een slaatje te slaan uit het internationaal telefoonverkeer. Ze maken daarbij misbruik van de ontransparante tarieven.

Ik denk dat we op termijn naar een verdienmodel toe moeten waarbij de klant betaalt voor het gebruik van het netwerk, onafhankelijk van waar hij is of waar hij naartoe belt, met een vast tarief per minuut/sms/MB. Immers, volgens mij zijn de verschillen in kostprijs tussen binnen en buitenlands bellen verwaarloosbaar, wellicht enkele landen daargelaten waar de infrastructuur achterblijft. Een beginstap waarbij de kosten gelijk worden getrokken binnen de EU is dan misschien zo gek nog niet.

Zoals vaak het geval is met wetgeving die uit de EU komt gaat dit niet ver genoeg, waardoor het een halfslachtige oplossing biedt. Er is bijvoorbeeld vrij eenvoudig een oplossing voor het probleem dat je schetst waarbij binnenlands bellen met pre-paid duurder zou zijn dan naar het buitenland: stel geen maximumtarieven, maar stel uniforme tarieven voor binnen- en buitenland (NB: dat is volgens mij ook zo volgens de verordening: "geen extra roamingkosten, dus gewoon het binnenlands tarief").

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWA777
TimoDimo schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 22:36:
Dankjewel voor je heldere uitleg!

Of dit slechts 'bemoeizucht' is weet ik zo net nog niet. Veel van dit soort globale problemen moeten juist met wetgeving worden opgelost. Ik weet er vrij weinig vanaf, maar ik vermoed dat de uiteindelijke oorzaak juist gezocht moet worden in het onvermogen van providers om goede overeenkomsten te maken op mondiaal niveau. Zolang de wetgever nog niet kan ingrijpen op deze schaal proberen de providers een slaatje te slaan uit het internationaal telefoonverkeer. Ze maken daarbij misbruik van de ontransparante tarieven.

Ik denk dat we op termijn naar een verdienmodel toe moeten waarbij de klant betaalt voor het gebruik van het netwerk, onafhankelijk van waar hij is of waar hij naartoe belt, met een vast tarief per minuut/sms/MB. Immers, volgens mij zijn de verschillen in kostprijs tussen binnen en buitenlands bellen verwaarloosbaar, wellicht enkele landen daargelaten waar de infrastructuur achterblijft. Een beginstap van de EU waarbij de kosten gelijk worden getrokken is dan misschien zo gek nog niet.

Zoals vaak het geval is met wetgeving die uit de EU komt gaat dit niet ver genoeg, waardoor het een halfslachtige oplossing biedt. Er is bijvoorbeeld vrij eenvoudig een oplossing voor het probleem dat je schetst waarbij binnenlands bellen met pre-paid duurder zou zijn dan naar het buitenland: stel geen maximumtarieven, maar stel uniforme tarieven voor binnen- en buitenland (NB: dat is volgens mij ook zo volgens de verordening: "geen extra roamingkosten, dus gewoon het binnenlands tarief").
Goed verwoord en eens. Want ja; bellen van Palermo naar Milaan is nu goedkoper dan van Maastricht naar Luik. Is dat logisch? Wie zal het zeggen.

De EU bestaat niet uit bemoeizucht maar komt met een best goed idee "stoppen met klanten opzadelen met onverwachte rekeningen van 1000€" wat een super goed initiatief is. Uitwerking verzandt in mega compromis met allerlei haken en ogen - stuck in the middle inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
PWA777 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 21:49:
[...]
Die gaan dit terug verdienen op andere manieren. Roaming buiten de EU is duurder en duurder aan het worden.
Maar wat doet dat er toe binnen de EU, of binnen het land? In het algemeen kost 4G hardware niets meer, en in sommige landen zie je ook veel lagere tarieven, binnen en buitenland. Kijk eens naar Frankrijk zou ik zeggen, op alle fronten zeker 50% goedkoper en iedereen bood al een hele tijd zoiets als 30 dagen gratis roamen per jaar.

Maargoed, ik zie nog niet waarom kennelijk alles goedkoper wordt, behalve van thuisland naar buitenland bellen, en dat eigenlijk alleen in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
Brent schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 10:34:
[...]

Maar wat doet dat er toe binnen de EU, of binnen het land? In het algemeen kost 4G hardware niets meer, en in sommige landen zie je ook veel lagere tarieven, binnen en buitenland. Kijk eens naar Frankrijk zou ik zeggen, op alle fronten zeker 50% goedkoper en iedereen bood al een hele tijd zoiets als 30 dagen gratis roamen per jaar.

Maargoed, ik zie nog niet waarom kennelijk alles goedkoper wordt, behalve van thuisland naar buitenland bellen, en dat eigenlijk alleen in NL.
Lagere tarieven in de landen om ons heen zijn het gevolg van concurrentie - niet van een overheid die zich bemoeit met wat bellen wel/niet mag kosten. Providers concurreren op bepaalde elementen, blijkbaar is bellen naar het buitenland voor veel consumenten niet iets waar ze actief op letten. Overigens - bij alle T-Mobile Go abonnementen bel je 120 minuten gratis vanuit NL naar de EU per maand; met Go Unlimited is dit zelfs Unlimited vanuit NL naar alle vast/mobiele nummers in EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
PWA777 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 10:55:
[...]

Lagere tarieven in de landen om ons heen zijn het gevolg van concurrentie - niet van een overheid die zich bemoeit met wat bellen wel/niet mag kosten. Providers concurreren op bepaalde elementen, blijkbaar is bellen naar het buitenland voor veel consumenten niet iets waar ze actief op letten. Overigens - bij alle T-Mobile Go abonnementen bel je 120 minuten gratis vanuit NL naar de EU per maand; met Go Unlimited is dit zelfs Unlimited vanuit NL naar alle vast/mobiele nummers in EU.
Letterlijk elk abbo (de mijne was 2e/mnd) heeft 2 uur gratis binnen bundel overal in de EU bellen in .FR. Met het duurste mobiele aboo (16-19e/mnd) is het onbeperkt. Bekijk die andere markten eens beter; Nederland heeft de titel duurste mobiele land in de EU al jaren in handen.

Je hebt gelijk dat dat niet per se op konto van de overheid staat, maar ik zou weleens willen weten waarom zo'n klein en dichtbevolkt land toch zoveel duurder is dan grotere en legere landen om ons heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
Brent schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 10:59:
[...]

Letterlijk elk abbo (de mijne was 2e/mnd) heeft 2 uur gratis binnen bundel overal in de EU bellen in .FR. Met het duurste mobiele aboo (16-19e/mnd) is het onbeperkt. Bekijk die andere markten eens beter; Nederland heeft de titel duurste mobiele land in de EU al jaren in handen.

Je hebt gelijk dat dat niet per se op konto van de overheid staat, maar ik zou weleens willen weten waarom zo'n klein en dichtbevolkt land toch zoveel duurder is dan grotere en legere landen om ons heen.
Yes, sommige van de andere EU landen hebben goedkopere tarieven. Frankrijk is daar een heel goed voorbeeld van. Met de komst van Tele2 Unlimited op 25 euro per maand zijn de tarieven in NL ook wel onherroepelijk aan het zakken - als maar genoeg consumenten switchen naar Tele2 zullen de andere operators vanzelf hun tarieven gaan aanpassen. De reden waarom het hier duurder is, is dus gebrek aan concurrentie / gedrag van consumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Ik weet niet of de Franse wet bijv. twee-jaarlijkse abbo gewoon verbiedt, en ook jaarlijks kan ik me er misschien 1tje herinneren. Als het altijd maandelijks is, zou dat het overstappen en dus concurrentie door overheidsinmenging wel kunnen versterken. Nu is het echt een investering, zo'n 2-jarig abbo.

Tele2 heeft trouwens weer een turbotarief op naar het buitenland bellen: loop tegen de euro per minuut 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door Brent op 31-05-2017 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-10 21:59
Brent schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:21:
Tele2 heeft trouwens weer een turbotarief op naar het buitenland bellen: loop tegen de euro per minuut 8)7
Wie echt goedkoop wil bellen naar het buitenland met zijn mobiel maakt gebruik van VoIP providers. Als je een account bij een provider als Voipbuster of Freevoipdeal neemt en daar geld op zet, dan kun je tegen hun lage tarieven of zelfs in sommige gevallen gratis via een SIP app bellen. Mocht je niet via internet willen bellen, dan kan je ook een lokaal vast 020 nummer draaien en via dat nummer naar het buitenland bellen. Valt dus binnen je nationale belbundel. Zelfde principe als die 0900 buitenland nummers maar dan voor lokaal tarief. Wel van te voren zorgen dat je mobiele nummer ingesteld staat in je profielpagina van je aanbieder zodat die je nummer herkent.
alwaysleft schreef op maandag 22 mei 2017 @ 20:41:
[...]

Dit. Whatsapp bellen is anno nu best goed te doen. Jaar geleden was het veel minder.
Whatsapp voice kwaliteit is niet te vergelijken met een normale oproep via mobiel netwerk. Ik heb via Whatsapp altijd last van vertraging, echo, afgebroken zinnen, gekraak en vervormd geluid, terwijl ik gewoon ping van 10ms en vele Mbits tot mijn beschikking heb. Lijkt qua kwaliteit net alsof je naar India belt terwijl de andere kant zich 5 straten verder bevindt.

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Er zijn overigens een paar andere rare gevolgen - bij Tele2 Prepaid had je tot gisteren goedkope EU databundels (500 MB voor 5 euro, bv). Hun Nederlandse databundels waren duurder (100 MB voor 5 euro).

Vanaf vandaag is de EU bundel komen te vervallen, en is er enkel nog de 5x duurdere NL-bundel overgebleven. Wie is de dupe? Juist ja, de roaming gebruikers, juist degenen voor wie deze wetgeving bedoeld was.
Pagina: 1