Van unbalanced stereo naar balanced mono...

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenb_123
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17-06-2020
N.a.v. het volgende topic:

MonkeyJohn in "Kabel van 3,5 mm stereo naar mic/line combo jack"

nog even een los topic over een specifiek onderwerp uit dat topic.

Situatie: Ik wil van een mp3 spelers naar 1 speaker met 1 combo xlr / jack ingang. De mp3 player heeft de volgende uitgang: stereo / unbalanced. De ingang van de speaker is: mono / balanced.

Door vorig topic ben ik er al achter gekomen dat dat qua kabels eigenlijk onmogelijk is.

- Of het signaal wordt 180 graden verschonen. Links heeft dan een fase verschil t.o.v. rechts en dat geeft geen goed signaal.

- Of links en rechts worden bij elkaar opgeteld, maar als er verschil zit in links of rechts dan krijg je te maken met volume verschillen.

- Je zou ALLEEN links (of rechts) kunnen gebruiken, maar dan mis je geluiden als er verschil zit tussen links en rechts.

Nu is m'n vraag...bestaat er niet een heel klein mixerrtje op netstroom, waarmee ik bovenstaande voor elkaar kan krijgen? Dus dat er stereo / unbalanced de mixer inkomt en dat hij alles op de juiste manier combineert tot een mono / balanced signaal. En dus zonder fase verschillen / volume verschillen of verlies van signalen die alleen over links en rechts worden gestuurd.

De mixer moet dus kijken welk signaal over zowel L als R wordt verstuurd. Laten we dit even S noemen. Vervolgens moet ie de verschillen tussen L en R bij elkaar nemen, laten we dit even V noemen. En dan uiteindelijk moet ie S + V doen.

Ben erg benieuwd of zoiets dan wel mogelijk is met een klein mixertje. Met kabels is er namelijk niet zo'n oplossing, maar dat is op zich ook logisch, want kabels kunnen niet zomaar bovenstaande berekening maken.

Beste antwoord (via maartenb_123 op 22-05-2017 21:55)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

maartenb_123 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 20:54:
@CyBeR Ja ik koop sowieso een mixer, want dat ik de enige mogelijkheid, want 1 input gebruik ik voor een microfoon en de ander voor de mp3 player. Maar jij zegt dus eigenlijk dat als je een mp3 player met 2x XLR mono balanced (Links en Rechts),,,die 2 uiteindelijk in die twee speaker ingangen steekt dat de speaker het geluid mega versterkt, omdat het denkt dat het een (zwak) microfoon signaal is? En dat je daardoor dus standaard mega hard geluid hoort?
Die speaker is uitzonderlijk in dat 'ie 1 heel wijd volumebereik heeft voor zowel mic en line. Normaal gesproken kies je tussen het 1 en het ander. Al dan niet door je input te kiezen (op mixers meestal het geval; xlr is dan meestal mic level met jacks op line level) danwel door een schakelaar (op speakers vaak.)
https://www.bax-shop.nl/a...icromix-mx-400-line-mixer

die dan ook bijvoorbeeld geschikt? Je sprak namelijk over:

"als die Behringer 4 kanaals mixer. Die heeft zelfs een 80 ohm uitgangsimpedantie."

Even dubbelchecken of we het over dezelfde mixer hebben, want ik zag daar nergens de 80 ohm in de specificaties staan. Of welke mixer zouden jullie aanraden? RCA input is misschien ook wel gemakkelijk.

Of kan ik gewoon een willekeurige kiezen uit:

https://www.bax-shop.nl/analoge-mengpanelen?o=product_price
Dat is een 4-channel line-level mixer. Daar heb je niks aan voor een mic (itt de amps in je speaker zijn deze daar niet ok voor.)

Dit: https://www.bax-shop.nl/a...yx-502-pa-en-studio-mixer is een prima ding. 2x stereo line en 1 mic kanaal.

[ Voor 74% gewijzigd door CyBeR op 22-05-2017 21:02 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerjaknut
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-04 07:31

zoiets? 4x mono input 1x mono output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenb_123
@gerjaknut Thanks! Echter vraag ik me af of dat gaat werken. Stel op 1 mono input komt signaal A binnen en op een andere mono input komt systeem B binnen. Laten we even zeggen dat het dezelfde signalen zijn, dus A = B. Komt er dan A uit of komt er 2A uit? Als dat laatste het geval is, krijg je namelijk te maken met volume verschillen als er verschil in signaal zit tussen links en rechts. Als iets alleen over links wordt gestuurd dan hoor je het twee maal zo zacht als de rest en als wenselijk zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerjaknut
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-04 07:31
maartenb_123 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 14:01:
@gerjaknut Thanks! Echter vraag ik me af of dat gaat werken. Stel op 1 mono input komt signaal A binnen en op een andere mono input komt systeem B binnen. Laten we even zeggen dat het dezelfde signalen zijn, dus A = B. Komt er dan A uit of komt er 2A uit? Als dat laatste het geval is, krijg je namelijk te maken met volume verschillen als er verschil in signaal zit tussen links en rechts. Als iets alleen over links wordt gestuurd dan hoor je het twee maal zo zacht als de rest en als wenselijk zou zijn.
Lijkt mij dat (input1+dimmer)+(input2+dimmer)+(input3+dimmer)+(input4+dimmer)=output dus in jouw geval (links+dimmer)+(rechts+dimmer)=output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToTheBone
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-05 17:05
maartenb_123 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 12:29:
- Of het signaal wordt 180 graden verschonen. Links heeft dan een fase verschil t.o.v. rechts en dat geeft geen goed signaal.
De term "fase" wordt vaak op deze manier gebruikt maar eigenlijk is dit niet juist. Faseverschuiving is een tijdsverschijnsel en er wordt niets in tijd verschoven. in werkelijkheid zal, indien volgens de "normen" aangesloten, het rechterkanaal geïnverteerd worden (polariteit omgekeerd) en bij het linkerkanaal opgeteld. Hierdoor blijft het verschil tussen links en rechts over. Dat geeft inderdaad een zeer onbevredigend resultaat.
- Of links en rechts worden bij elkaar opgeteld, maar als er verschil zit in links of rechts dan krijg je te maken met volume verschillen.
Dit kan op zich heel goed, alleen uitgangen van audio apparaten vinden het meestal niet zo prettig om op elkaar aangesloten te worden. Eén uitgang naar meerdere ingangen gaat meestal probleemloos maar meerdere uitgangen aan een ingang is in het gunstigste geval twijfelachtig en geeft in veel gevallen een minder goed resultaat dan mogelijk zou zijn. In het ergste geval zou het een apparaat kunnen beschadigen maar die kans is hier niet zo groot.
- Je zou ALLEEN links (of rechts) kunnen gebruiken, maar dan mis je geluiden als er verschil zit tussen links en rechts.
Dat klopt inderdaad.
Nu is m'n vraag...bestaat er niet een heel klein mixerrtje op netstroom, waarmee ik bovenstaande voor elkaar kan krijgen? Dus dat er stereo / unbalanced de mixer inkomt en dat hij alles op de juiste manier combineert tot een mono / balanced signaal. En dus zonder fase verschillen / volume verschillen of verlies van signalen die alleen over links en rechts worden gestuurd.
Die zijn er wel. Met een beetje handigheid is er zelfs een simpel passief mixertje mogelijk, dat slechts bestaat uit twee of drie weerstanden en met een beetje handigheid krijg je die in de kabel geknutseld. Geeft (in tegenstelling tot een actieve mixer) wel wat signaalverlies maar waarschijnlijk los je dat eenvoudig op door het volume gewoon iets hoger in te stellen op de actieve speaker.

Hier is de simpelste versie met (in het voorbeeld) drie ingangen. Daar kan je er dus een van weglaten:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/5/5a/Passive_Mixer.jpg
De mixer moet dus kijken welk signaal over zowel L als R wordt verstuurd. Laten we dit even S noemen. Vervolgens moet ie de verschillen tussen L en R bij elkaar nemen, laten we dit even V noemen. En dan uiteindelijk moet ie S + V doen.
Je denkt veel te ingewikkeld. Je kan simpelweg de signalen van links en rechts bij elkaar optellen, meer is er niet nodig.
Ben erg benieuwd of zoiets dan wel mogelijk is met een klein mixertje. Met kabels is er namelijk niet zo'n oplossing, maar dat is op zich ook logisch, want kabels kunnen niet zomaar bovenstaande berekening maken.
Die berekening is ook helemaal niet nodig :)
maartenb_123 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 14:01:
Er komt dan 2A uit... Maar dat is ook correct en wat je wilt! Als je het via twee speakers zou horen in plaats van een is dat toch ook zo? Alleen komt de energie dan pas in de lucht bij elkaar in plaats van in de elektronica. Simpelweg optellen van de twee signalen geeft het juiste resultaat.

[ Voor 12% gewijzigd door ToTheBone op 22-05-2017 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenb_123
@ToTheBone Ja ik ben zelf geen audio bouwer of dat dat m'n hobby is ;). Ik probeer gewoon een mp3 speler op m'n speaker aan te sluiten op de juiste manier. Dus als er iets te koop is wat het probleem zou oplossen, zou fijn zijn.

Sowieso interessant wat je allemaal zegt. Ik snap nog niet helemaal dat laatste...je zegt:

"Simpelweg optellen van de twee signalen geeft het juiste resultaat."

Je zegt dus eigenlijk dat als iets normaal alleen door de linker (of rechter) box gaat...dat het dan ook 2x zo zacht te horen is t.o.v. de rest, dus als je twee signalen optelt, geeft dat gewoon een goed / wenselijke resultaat? Klinkt op zich logisch...

Dan moet daar toch wel een kabel voor zijn die dat doet of is dat niet het geval? Of is "optellen" wat anders dan gewoon twee signalen samenvoegen en door 1 kanaal laten lopen? Dan zou je gewoon van stereo naar mono moeten kunnen gaan.

Alhoewel ik heb:
Output: stereo unbalanced TRS (L, R, Ground)
Input: mono balanced TRS (+, - Ground)

Wat gebeurt er dan als ik een TRS naar TR kabel neem, waarbij Links en Rechts worden samengevoegd naar TR (T= L+R en R = Ground

Uiteindelijk komt die TR dan op die mono balanced TRS...kan dat goed gaan of wat zou daarbij fout gaan? Dan is:

+ = Links en rechts signaal
- = niets
Ground = ground

Klopt dat en zou dat goed kunnen gaan?

Ik had ook nog even bij Bax Shop geïnformeerd, maar zij kwamen met de volgende oplossing:

"Je kan ook een klein mengpaneel gebruiken en de MP3 player aansluiten op het stereo kanaal, bijvoorbeeld op de Devine MX-4 PA en studio mixer, kanaal 3/4. Gebruik de Aux uitgang op de mixer om op de ingang van de mixer aan te sluiten. Draai de Aux op kanaal 3/4 gedeeltelijk open en dat geldt ook voor de main-Aux. Stereo gaat dan naar het mono aux signaal. Als je het naar de main fader wilt sturen, dan kan je de PAN van het kanaal 3/4 helemaal naar links draaien (of rechts) en de main out Links (of dus rechts) aansluiten op de speaker."

Echter met mijn kennis snap ik daar weinig van en ik vraag me af of ik daar de oplossing in moet zoeken...

@gerjaknut Dimmer kan worden weggelaten toch? Of wat bedoel je daarmee precies? Maar als je de signalen gewoon bij elkaar kunt voegen / optellen op die manier dan zou ik het snappen. Maar dat is het punt wat ik nog niet helemaal snap, maar dat heb ik hierboven als reactie op @ToTheBone besproken, dus ben benieuwd daarnaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:07

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Van stereo naar mono is toch echt wel gewoon optellen van de output. Jouw gedachte dat je dan geluiden in 1 kanaal hebt die zachter klinken dan geluid uit beide, klopt. In het stereo beeld is het namelijk ook zachter dan geluid wat uit beide kanalen klinkt. Stereoeffecten zijn dan natuurlijk niet meer hoorbaar, alles komt uit 1 kanaal.
Probeer te bedenken hoe een FM stereo uitzending toch normaal kan klinken op een mono radio, of wat er gebeurd wanneer je op een versterker de schakelaar stereo/mono op mono zet. Beide kanalen worden gewoon samengevoegd tot een, daarna komt hetzelfde geluid uit beide kanalen.
Balanced naar unbalanced kun je doen met een trafo, maar gewoon cold doorverbinden met ground werkt ook.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenb_123
@DeBolle Thanks! Maar ik wil dus niet van balanced naar unbalanced. Ik wil van TRS stereo (unbalanced) naar TRS mono (balanced).

Dit kan dan niet met een bepaalde kabel toch of zou het kunnen met:

TRS stereo naar TS mono

De TS mono kabel gaat dan wel richting een TRS mono (balanced) input.

Ik snap het principe dat als ik het over 1 speaker laat lopen dat ik dan geen meer stereo heb, want er is geen "Links" en "Rechts" meer, maar 1 speaker. Het gaat me er meer om dat het geluid goed mono eruit komt zonder velies van links of rechts of verschillen daartussen et cetera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle

DeBolle

Dat is net zo gemakkelijk als het wordt gezegd: je hebt vier uitgaande punten. Signaal Rechts, Ground Rechts, Signaal Links en Ground Links.
SR, GR, SL en GR. Knoop nu Signaal Rechts aan Signaal Links en noem het Signaal Mono. Hetzelfde met Ground Rechts en Ground Links. Samenbrengen en noem het Ground Mono.
Je hebt nu SM en GM.
De balanced input is simpelweg drie aansluitpunten: Hot, Cold en Ground. Op een XLR is dat 1, 2 en 3.

SM gaat nu naar Hot.
GM naar Cold *en* Ground.

Done.

Een "echte" balanced input is 600 ohm impedantie, wil je zeker weten dat er geen impedantie misaanpassing zal zijn, ga dan op zoek naar de uitgangsimpedantie van die MP3 speler en zoek er een trafo bij. Dat zal echter absoluut overkill zijn bij de gemiddelde laagohmige uitgang van een speler.

[ Voor 23% gewijzigd door DeBolle op 22-05-2017 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenb_123
Je denkt dat ik de kabels zelf in elkaar ga knutselen? ;) Ik zoek gewoon iets om te kopen...moet wel leuk blijven.

Inmiddels heb ik wel een erg goed stuk gevonden:

http://www.swamp.net.au/a...xlr-microphone-input.html

Daar zeggen ze dat je nodig hebt:

Stereo unbalanced Mini 3.5mm to Mono unbalanced 1/4" Jack. Dit zou je in de speaker kunnen steken, maar dan heb je het volgende probleem:

- Normaal komt er een microfoon o.i.d. aan bij de ingang (trs balanced mono). Dat signaal heeft een veel lager voltage dan bijvoorbeeld het signaal van een mp3 player. Hier moet dus nog wat aan gedaan worden.

- Verder gaat een unbalanced signaal in een balanced ingang. Daar moet ook iets aan gedaan worden.

Uiteindelijk is de conclusie:

"In summary, what you will need to plug a laptop, Mp3 player or Ipod music player output into balanced XLR microphone input, is a cable to combine your stereo signal into mono, followed by a DI box to adjust the signal to the appropriate voltage, as well as creating a balanced signal that is acceptable for the XLR mic input".

Echter linken ze naar een pagina pasieve en actieve Di boxen, dus ik heb geen idee welke ik dan nodig heb.

En waarom komen ze daar niet met een oplossing zoals die van @gerjaknut ? Zoals bijvoorbeeld:

Of zijn beide opties bruikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147126

Je kunt een mono stekker in een gebalanceerde (TRS) ingang steken. De cold hangt dan aan de ground, aangezien dat de ring van de TRS is. Je raakt dan alleen 6dB aan volume kwijt. Het gedeelte ongebalanceerd -> gebalanceerd is dus geen probleem.

Daarnaast kun je inderdaad passief gaan mixen, zoals die schematjes hierboven. Maar dat is verre van ideaal en je zult vervorming krijgen omdat beide kanalen op elkaar inkoppelen. Werken zal het wel. Wil je fatsoenlijk 2 kanalen mixen dan ben je iets actiefs nodig, met opamps, zoals die Behringer 4 kanaals mixer. Die heeft zelfs een 80 ohm uitgangsimpedantie.

Dus, die Behringer mixer, een kabel van je MP3 speler naar 2x mono jack van de mixer, en een mono jack kabel tussen de mixer en de speaker.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 147126 op 22-05-2017 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle

DeBolle

Tsja, als je niet zelf kunt of wilt, dan ben je inderdaad gebonden aan wat er te koop is en toevallig nog op elkaar past :-)
Je kunt bijv. beginnen met https://www.monoprice.com/product?p_id=7147
Het eindpunt kan zoiets zijn:
https://www.ormsdirect.co.za/rode-mini-jack-to-xlr-converter

Nu nog een kabel vinden die daartussen past en klaar.

Van stereo 3,5mm jack naar een mono connector zal dus te kust en te keur te krijgen zijn, lastiger word het met de verzwakking naar microfoon niveau. Dat zal tussen 10 en 100mV liggen, zit er ook een -20dB verzwakker op die ingang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Mono stekker gebruiken inderdaad, of een DI er tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenb_123
@Shadow Ah beetje bij beetje wordt het iets duidelijker. Hoe kom je trouwens aan die 6dB? Links en rechts gaan samen over 1 kanaal, dus 2x zoveel volume zou ik zeggen. Normaal bij balanced wordt het signaal als + en - verstuurd en later ook weer "ge-re-invert", dus dan heb je eigenlijk ook 2x zoveel volume. Dan zou ik zeggen dat er geen volume verlies is of waardoor komt dat?

En wat versta je precies onder: "beide kanalen op elkaar inkoppelen". Waarom zou er vervorming ontstaan?

Dus ik moet nu eigenlijk op zoek gaan naar een minimaal 2 kanaals mixer met opamps (wat doen die opamps eigenlijk?)...

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenb_123
@DeBolle Volgens mij komt jouw verhaal overeen met de richting die we nu zijn ingeslagen. Het gaat om een Behringer EUROLIVE B115

Specificaties:

https://www.manualslib.co...115mp3.html?page=4#manual

Inputs (cobin xlr / trs jack)

XLR (servo-balanced)
Sensitivity: -36 dBu to 0 dBu
Input impedance: 14 kΩ

¼" TRS jack (servo-balanced)
Input impedance:: 14 kΩ

Kun je daar de verzwakker uithalen? Geen idee waar die u voor staat achter dB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

maartenb_123 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 19:43:
@DeBolle Volgens mij komt jouw verhaal overeen met de richting die we nu zijn ingeslagen. Het gaat om een Behringer EUROLIVE B115

Specificaties:

https://www.manualslib.co...115mp3.html?page=4#manual

Inputs (cobin xlr / trs jack)

XLR (servo-balanced)
Input impedance: 14 kΩ

¼" TRS jack (servo-balanced)
Input impedance:: 14 kΩ

Kun je daar de verzwakker uithalen? Geen idee waar die u voor staat achter dB.
toon volledige bericht
Die speaker heeft ja al 2 ingangskanalen (aka. een 2 kanaals actieve mixer ingebouwd.). Je koopt gewoon de meest simpele 3.5mm stereo naar 2x 6.3mm mono kabel en je bent klaar! Dat is echt geen enkel probleem, niet met signaal levels, impedanties, of wat dan ook. Die Behringer speaker accepteert ongeveer alle soorten audiosignalen die er zijn.
Afbeeldingslocatie: https://www.kenable.co.uk/images/PLS00140_KENABLE_LTD.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 147126 op 22-05-2017 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenb_123
@Shadow Ja was het maar zo simpel ;). Een ingang heb ik nodig voor een mp3 spelers en 1 ingang voor een microfoon. Moet gelijktijdig te gebruiken zijn. Dus m'n vragen blijven staan ;)...helaas niet de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

maartenb_123 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 19:52:
@Shadow Ja was het maar zo simpel ;). Een ingang heb ik nodig voor een mp3 spelers en 1 ingang voor een microfoon. Moet gelijktijdig te gebruiken zijn. Dus m'n vragen blijven staan ;)...helaas niet de oplossing.
Je probleem is dus eigenlijk dat je een kanaal tekort komt. Ja, dan ben je gewoon een mixer nodig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenb_123
maartenb_123 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 19:36:
@Shadow Ah beetje bij beetje wordt het iets duidelijker. Hoe kom je trouwens aan die 6dB? Links en rechts gaan samen over 1 kanaal, dus 2x zoveel volume zou ik zeggen. Normaal bij balanced wordt het signaal als + en - verstuurd en later ook weer "ge-re-invert", dus dan heb je eigenlijk ook 2x zoveel volume. Dan zou ik zeggen dat er geen volume verlies is of waardoor komt dat?

En wat versta je precies onder: "beide kanalen op elkaar inkoppelen". Waarom zou er vervorming ontstaan?

Dus ik moet nu eigenlijk op zoek gaan naar een minimaal 2 kanaals mixer met opamps (wat doen die opamps eigenlijk?)...

Dank!
Dan was bovenstaande me nog niet geheel duidelijk. Inmiddels heb ik me ook iets ingelezen, maar een signaal van een mp3 speler is waarschijnlijk sterker / meer volts dan van een microfoon. Dan zou je het signaal toch niet nog eens hoeven te versterken? Ik las dat opamps dat deden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

maartenb_123 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 20:01:
[...]

Dan was bovenstaande me nog niet geheel duidelijk. Inmiddels heb ik me ook iets ingelezen, maar een signaal van een mp3 speler is waarschijnlijk sterker / meer volts dan van een microfoon. Dan zou je het signaal toch niet nog eens hoeven te versterken? Ik las dat opamps dat deden.
Er is ook geen enkel probleem. Als je een mono stekker in die Behringer steekt dan draai je gewoon de gain/level knop van dat kanaal iets naar rechts. Als je er een gebalanceerde stekker in steekt dan zal het 6dB harder zijn, maar dat is precies waar die gain/level knoppen voor bedoelt zijn.

Zit er trouwens op die mp3 speler niet gewoon een balance / pan functie? Dan draai je die gewoon helemaal naar links en dan wordt het in software 'gemixed'. Dan koop je alsnog die kabel van hierboven en dan druk je alleen de witte stekker in een kanaal van de speaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat kan sowieso niet want mp3-spelers en microfoons hebben andere signaalsterktes. Jij hebt gewoon een mixer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CyBeR schreef op maandag 22 mei 2017 @ 20:28:
[...]

Dat kan sowieso niet want mp3-spelers en microfoons hebben andere signaalsterktes. Jij hebt gewoon een mixer nodig.
Die Behringer speaker heeft 2 XLR / TRS combo ingangen. De voorversterkers van die ingangen zijn zo 'flexibel' dat ze zowel microfoons als line-level signalen zonder problemen accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenb_123
@CyBeR Signaalsterktes kun je meestal wel weer goed krijgen met de volumeknop.

@Shadow Als dat zo is wat je zegt, heb ik geen versterking / opamps nodig toch? Omdat je eerder zei:

"Wil je fatsoenlijk 2 kanalen mixen dan ben je iets actiefs nodig, met opamps, zoals die Behringer 4 kanaals mixer. Die heeft zelfs een 80 ohm uitgangsimpedantie."

Dus dan zou een passieve zonder opamps ook kunnen?

En aan dat laatste wat je zegt, had ik ook al gedacht, maar helaas heeft m'n mp3 speler die functies niet (had ik een paar dagen geleden nagekeken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

maartenb_123 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 20:34:
Niet echt. Het verschil tussen mic en line level is enkele ordes van grootte. Het enige wat je dan met een volumeknop kunt doen (op mic level) is zorgen dat je niet je speaker stuk blaast. Andersom (op line level) ga je je mic nooit horen.

Koop gewoon een mixer. Kost je 5 tientjes en je hebt 't helemaal gesjeft.
Anoniem: 147126 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 20:31:
[...]

Die Behringer speaker heeft 2 XLR / TRS combo ingangen. De voorversterkers van die ingangen zijn zo 'flexibel' dat ze zowel microfoons als line-level signalen zonder problemen accepteren.
Als TS die speaker heeft dan vraag ik me af waarom dit hele topic bestaat; dat ding heeft een ingebouwde 2-kanaals mixer.

[ Voor 42% gewijzigd door CyBeR op 22-05-2017 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

maartenb_123 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 20:34:

@Shadow Als dat zo is wat je zegt, heb ik geen versterking / opamps nodig toch? Omdat je eerder zei:

"Wil je fatsoenlijk 2 kanalen mixen dan ben je iets actiefs nodig, met opamps, zoals die Behringer 4 kanaals mixer. Die heeft zelfs een 80 ohm uitgangsimpedantie."

Dus dan zou een passieve zonder opamps ook kunnen?

En aan dat laatste wat je zegt, had ik ook al gedacht, maar helaas heeft m'n mp3 speler die functies niet (had ik een paar dagen geleden nagekeken).
Passief mixen moet je gewoon nooit doen, heel simpelgezegd omdat er dan stroom kan lopen van het ene kanaal naar het andere waardoor je distortion krijgt. Dan doe je er een weerstand tussen, die er voor zorgt dat er minder stroom kan lopen, maar effectief verhoog je daarmee dan dus de uitgangsimpedantie. Het zal wel werken maar het zal nooit ideaal zijn.
CyBeR schreef op maandag 22 mei 2017 @ 20:40:
[...]
Als TS die speaker heeft dan vraag ik me af waarom dit hele topic bestaat.
Omdat zijn eigenlijke probleem gewoon is dat hij een kanaal tekort komt. Hij wil 3 kanalen aansluiten op een ding dat maar 2 kanalen heeft.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 147126 op 22-05-2017 20:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 147126 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 20:43:
[...]

Omdat zijn eigenlijke probleem gewoon is dat hij een kanaal tekort komt. Hij wil 3 kanalen aansluiten op een ding dat maar 2 kanalen heeft.
Right. Oplossing: mixer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenb_123
@CyBeR Ja ik koop sowieso een mixer, want dat ik de enige mogelijkheid, want 1 input gebruik ik voor een microfoon en de ander voor de mp3 player. Maar jij zegt dus eigenlijk dat als je een mp3 player met 2x XLR mono balanced (Links en Rechts),,,die 2 uiteindelijk in die twee speaker ingangen steekt dat de speaker het geluid mega versterkt, omdat het denkt dat het een (zwak) microfoon signaal is? En dat je daardoor dus standaard mega hard geluid hoort?

@Shadow Super bedankt!! Is:

"als die Behringer 4 kanaals mixer. Die heeft zelfs een 80 ohm uitgangsimpedantie."

Even dubbelchecken of we het over dezelfde mixer hebben, want ik zag daar nergens de 80 ohm in de specificaties staan. Of welke mixer zouden jullie aanraden? RCA input is misschien ook wel gemakkelijk.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

maartenb_123 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 20:54:
Die speaker is uitzonderlijk in dat 'ie 1 heel wijd volumebereik heeft voor zowel mic en line. Normaal gesproken kies je tussen het 1 en het ander. Al dan niet door je input te kiezen (op mixers meestal het geval; xlr is dan meestal mic level met jacks op line level) danwel door een schakelaar (op speakers vaak.)

Dat is een 4-channel line-level mixer. Daar heb je niks aan voor een mic (itt de amps in je speaker zijn deze daar niet ok voor.)

Dit: https://www.bax-shop.nl/a...yx-502-pa-en-studio-mixer is een prima ding. 2x stereo line en 1 mic kanaal.

[ Voor 74% gewijzigd door CyBeR op 22-05-2017 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenb_123
@CyBeR :) thanks! Ik sluit dus geen microfoon aan he, maar een mp3 player. Maar het is wel een combi XLR / Jack mono balanced input (dus ook microfoon input). Klopt het dan nog?

en kan ik ook gewoon eventueel een andere actieve di box kopen?

https://www.bax-shop.nl/d...price&f_21469%5B%5D=88045

Ik wil het misschien net iets kleiner en "stootvaster" hebben en daar staan er net wat meer in die richting...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Je sluit aldus hier wél een microfoon aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenb_123
Ik heb 2 combo xlr / jack inputs (mono balanced). Een gebruik ik voor een microfoon. Dit gaat sowieso prima, want dat doe ik nu ook al. Dan heb ik nog 1 combo xlr / jack input over.

Een mp3 player met stereo unbalanced output wil ik dus aansluiten op die ene combo xlr / jack input die ik nog over heb.

En daarvoor heb ik dus een mixertje nodig. Ergens las ik dus een di box. @Shadow zei al dat ik dan een actieve di box moest nemen. Maar geen idee dus welke ik moet nemen of uit welke categorie ik moet kiezen of waar ik precies op moet letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerharrie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-05 15:39
De mixer is voldoende, beetje ruis moet je voor lief nemen. Duurdere hebben minder ruis.
Je hebt geen DI nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

maartenb_123 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 21:12:
Ik heb 2 combo xlr / jack inputs (mono balanced). Een gebruik ik voor een microfoon. Dit gaat sowieso prima, want dat doe ik nu ook al. Dan heb ik nog 1 combo xlr / jack input over.

Een mp3 player met stereo unbalanced output wil ik dus aansluiten op die ene combo xlr / jack input die ik nog over heb.

En daarvoor heb ik dus een mixertje nodig. Ergens las ik dus een di box. @Shadow zei al dat ik dan een actieve di box moest nemen. Maar geen idee dus welke ik moet nemen of uit welke categorie ik moet kiezen of waar ik precies op moet letten.
Je hebt dit nu verkeerd in elkaar bedacht. Je koopt bovenstaande 5-kanaals mixer, daarin prik je je microfoon (ch 1) en je mp3 speler (ch 2/3). De output van dat mixertje, L en R, steek je in je speaker(s).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CyBeR schreef op maandag 22 mei 2017 @ 21:15:
[...]

Je hebt dit nu verkeerd in elkaar bedacht. Je koopt bovenstaande 5-kanaals mixer, daarin prik je je microfoon (ch 1) en je mp3 speler (ch 2/3). De output van dat mixertje, L en R, steek je in je speaker(s).
Dat is de oplossing die ik ook zou prefereren. Je kunt dan alles op 1 mengpaneeltje instellen en hoeft niet achter de speaker te kruipen.

Een andere (iets goedkopere) oplossing is om een line-mixer (zoals die Behringer MICROMIX MX 400 met 4 kanalen) te kopen. Die heeft geen microfoon voorversterker, maar die heb je al in die speaker. Als je die line-mixer dan met een mono patchkabel op de speaker aansluit heb je dan effectief 5 ingangen (waarvan 1 microfoon kanaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenb_123
@CyBeR Ah dan gooi ik gewoon alles op de mixer en dan sluit ik toch links / rechts aan in twee ingangen op de speaker? Dat kan inderdaad ook gewoon...ff niet aan gedacht.

En even voor mijn begrip...stel je zou echt maar 1 ingang hebben, heb je dan dus wel een actieve DI nodig?

Geen probleem als er direct naast m'n mixer een ontvanger staat voor een draadloos microfoon headset systeem? Ik neem aan dat frequentie signalen niet storen bij zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenb_123
@Shadow Ah zoiets is eigenlijk wel ideaal inderdaad! Nu moet ik inderdaad altijd achter m'n speaker kruipen om het geluid aan te passen et cetera. Ben ik daar ook in 1 keer vanaf. Ik wilde eigenlijk nooit teveel hebben om mee te slepen, maar zo'n extra mixertje valt wel mee qua ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:07

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

maartenb_123 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 21:25:
@CyBeR Ah dan gooi ik gewoon alles op de mixer en dan sluit ik toch links / rechts aan in twee ingangen op de speaker? Dat kan inderdaad ook gewoon...ff niet aan gedacht.

En even voor mijn begrip...stel je zou echt maar 1 ingang hebben, heb je dan dus wel een actieve DI nodig?

Geen probleem als er direct naast m'n mixer een ontvanger staat voor een draadloos microfoon headset systeem? Ik neem aan dat frequentie signalen niet storen bij zoiets?
Nee, dan sluit je alleen links aan en stop je links/rechts audio allebei op een mono kanaal aan. Dan komt dat dus beide op links. Of je gebruikt de aux uit. Op zich moet een omgekeerde Y kabel ook werken, maar dat worden veel verloopjes of zelf solderen.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een DI (direct-injection box) is een ding om een hoog-impedante ongebalanceerde bron (zoals een gitaar) om te zetten naar line-level gebalanceerd, om het op een PA systeem aan te sluiten, over het algemeen met lange kabels (vandaar ook gebalanceerd). Daar ben je niet naar op zoek. Je bent op zoek om naar een mengpaneel om meer kanalen te maken. Mengpanelen heb je in varianten met en zonder microfoon voorversterkers. Als je een mét een microfoon voorversterker koopt, dan kun je daar ook gelijk je microfoon op aansluiten en alles op dat ene mengpaneel regelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Je hebt in geen enkel geval een DI nodig, die hebben een ander doel.

Als je maar 1 kanaal hebt (dwz, een normale speaker zonder ingebouwde mixer) moet je een beetje klooien maar met die mixer zou je dan bijvoorbeeld je mic op kanaal 1 doen weer (die is sowieso al mono) en je mp3-speler op kanalen 2 en 4 (wat beide links is.)

Nee. Je draadloze mic is gewoon een ingang op je mixer.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 22-05-2017 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenb_123
Okay ik ga nu even uit van:

https://www.bax-shop.nl/a...yx-502-pa-en-studio-mixer

@T.Kreeftmeijer Huh? Bij bovenstaande mixer heb je toch gewoon 2 TRS Jacks out (1 links en 1 rechts). Die kan ik dan toch gewoon in beide ingangen op m'n speaker aansluiten? Nu snap ik er weer niets van na die opmerking van je ;).

@Shadow Bovenstaande mixer heeft:

Aantal microfooningangen 1

Ik neem aan dat dat dus met voorversterker is?

En komt een mp3 player ook niet op een hoog-impedante ongebalanceerde ingang neer? Ik was namelijk eerst dit tegengekomen:

Vandaar dat ik over die di box begon.

Maar sowieso is het inderdaad beter om zo'n mixer te gebruiken...daar had ik toen nog niet aan gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:07

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

maartenb_123 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 21:40:
Okay ik ga nu even uit van:

@T.Kreeftmeijer Huh? Bij bovenstaande mixer heb je toch gewoon 2 TRS Jacks out (1 links en 1 rechts). Die kan ik dan toch gewoon in beide ingangen op m'n speaker aansluiten? Nu snap ik er weer niets van na die opmerking van je ;).
Dat was bij één input. Dan gebruiken we meestal alleen links.

Ja klopt.
En komt een mp3 player ook niet op een hoog-impedante ongebalanceerde ingang neer? Ik was namelijk eerst dit tegengekomen:

Vandaar dat ik over die di box begon.

Maar sowieso is het inderdaad beter om zo'n mixer te gebruiken...daar had ik toen nog niet aan gedacht.
Dat heb je nergens voor nodig. Zolang je je mp3 niet op een mic in aansluit, gaat alles prima zonder DI.

En nee, draadloze mic en de bekabeling hebben geen last van elkaar. :P ;)

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Die mixer heeft gewoon ongebalanceerde jack inputs voor je MP3 speler. Met een standaard 3.5mm naar 2x 6.3mm jack kabel ben je er.

[ Voor 45% gewijzigd door CyBeR op 22-05-2017 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat is een prima ding.

Yep.
Nee, je mp3 speler is laag-impedant. Je hoeft het niet om te zetten naar gebalanceerd omdat je geen zeer lange kabels gaat gebruiken. Dus je bent geen DI-box nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenb_123
@CyBeR Ik heb die Behringer Eurolive met twee combo XLR / jack inputs (balanced). Dan heb ik in principe toch gewoon 2 kanalen en niet 1? Dan kan ik gewoon links out van de mixer naar 1 speaker input laten lopen. En ik kan rechts out van de mixer naar de andere speaker output laten lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

maartenb_123 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 21:44:
@CyBeR Ik heb die Behringer Eurolive met twee combo XLR / jack inputs (balanced). Dan heb ik in principe toch gewoon 2 kanalen en niet 1? Dan kan ik gewoon links out van de mixer naar 1 speaker input laten lopen. En ik kan rechts out van de mixer naar de andere speaker output laten lopen?
Ja, maar jij vroeg wat je moest doen als je maar 1 kanaal had he. Moet je niet jezelf in de war gaan zitten maken :P

Dit: CyBeR in "Van unbalanced stereo naar balanced mono..." is nog steeds wat jij moet doen. Enige wat je nodig hebt is die mixer, een 3.5mm naar 2x 6.3mm (minijack naar 2x jack) kabel voor je mp3 speler, twee balanced jack naar XLR-m kabels (of jack-jack maar ik gebruik zelf altijd graag XLR waar mogelijk) en een kabel naar XLR-m voor je mic (als dat een professioneel ding is, gewoon een XLR kabel dus.)

[ Voor 29% gewijzigd door CyBeR op 22-05-2017 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

maartenb_123 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 21:44:
Je kunt inderdaad 2 patchkabels aansluiten naar de speaker.

Maar, je kunt ook 1 patchkabel aansluiten (dat was ook zo met dat hypothetische geval waar je speaker maar 1 ingang had) en de mp3 speler op kanaal 2 en 4 (links/mono) van de mixer aansluiten. Dat bespaart je weer een patchkabel :P Volgens mij kun je zelfs gewoon op 2 en 3 (stereo) aansluiten en dan de balance helemaal naar links draaien. Je speaker is sowieso mono dus waarom zou je 2 kabels tussen mixer en speaker aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenb_123
Thanks!

@Shadow Over die mp3 player -> naar balanced, was meer de oude discussie voor als er een unbalanced / stereo signaal uit een mp3 speler komt en die wil je dan aansluiten op 1 balanced mono XLR ingang. Daarbij kwam die di box in het spel.

Nu hebben we nu discussie omgevormd tot 2 balanced mono XLR ingangen op de speaker i.c.m. een mixer. Die twee dingen lopen nu misschien een beetje door elkaar ;).

@CyBeR Ah ik dacht dat je reageerde op de huidige situatie, maar dat was een reactie op de 1 input discussie. Dan is het duidelijk.

Echt super bedankt allemaal voor jullie hulp / geduld / goede uitleg!!! Ben weer wat wijzer en nu moet het goed komen. Jullie zijn geweldig :p ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 147126 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 21:53:
[...]

Je kunt inderdaad 2 patchkabels aansluiten naar de speaker.

Maar, je kunt ook 1 patchkabel aansluiten (dat was ook zo met dat hypothetische geval waar je speaker maar 1 ingang had) en de mp3 speler op kanaal 2 en 4 (links/mono) van de mixer aansluiten. Dat bespaart je weer een patchkabel :P Volgens mij kun je zelfs gewoon op 2 en 3 (stereo) aansluiten en dan de balance helemaal naar links draaien. Je speaker is sowieso mono dus waarom zou je 2 kabels tussen mixer en speaker aansluiten?
Dat hoeft idd niet per se, maar dan kun je nog een 2e mp3-speler aansluiten, of een laptop, of watdanook.

Volgens mij werkt balance naar links draaien niet in dit geval; het is balance geen pan dus balance is gewoon het omgekeerde kanaal killen.

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeR op 22-05-2017 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CyBeR schreef op maandag 22 mei 2017 @ 21:55:
[...]

Dat hoeft idd niet per se, maar dan kun je nog een 2e mp3-speler aansluiten, of een laptop, of watdanook.
Dan kan sowieso. Ieder mono/stereo kanaal heeft een bal/pan knop dus je kunt alles naar mono mixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 147126 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 21:56:
[...]

Dan kan sowieso. Ieder mono/stereo kanaal heeft een bal/pan knop dus je kunt alles naar mono mixen.
Zie boven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Even getest en je hebt gelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenb_123
@Shadow Ah klopt inderdaad...dat zou een extra kabel schelen. Aan de andere kant is een een stereo rca kabel ook wel handig vanaf m'n mp3 speler en dan is alles net wat duidelijker in gebruik. Zeker als iemand anders het eens gaat bedienen.

Nogmaals mijn dank is groot! (ook m'n geslachtsdeel, maar dat ter zijde :p).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenb_123
Toch nog even een extra vraagje over:

Ik wil nu een kabel bestellen met: 2x male jack (6,3 mm) naar 2x XLR

Hiermee wil ik de mixer aansluiten op m'n speaker. Ik prefereer de XLR ingangen op de speaker, omdat dat net wat strakker zit (i.p.v. 6.3 jack inputs).

De XLR moeten mono / balanced zijn. Bij de specificaties van die mixer staat alleen:

"Uitgangsconnector jack (6,3 mm)"

Maar is dit TS / TRS, mono / stereo, balanced / unbalanced? Zou mooi zijn als het TRS mono en dus balanced is, want die moeten de speaker in. Wel zo handig als dat erbij zou staan, want nu weet ik niet welke kabel ik moet kopen ;).

[ Voor 25% gewijzigd door maartenb_123 op 23-05-2017 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

https://www.bax-shop.nl/x...eter/product-details.html 2x.

Voor de volledigheid dat is een unbalanced jack output. Maar je kunt daar gewoon balanced jack pluggen voor gebruiken, mocht je ooit upgraden.

De meeste 5-ch mixers hebben unbalanced outputs overigens. Deze van Mackie heeft balanced outputs: https://www.bax-shop.nl/a...el/mackie-mix5-mengpaneel voor een paar euro meer dan de Behringer.

Deze soundcraft: https://www.bax-shop.nl/a...raft-notepad-5-mengpaneel voor nog iets meer heeft balanced outputs op XLR ipv jack, maar dan zou ik eerder voor deze net iets goedkopere Yamaha gaan met een kanaal extra: https://www.bax-shop.nl/a...mg06-mengpaneel-6-kanaals

Maar voor een paar meter is dat allemaal niet per se nodig.

[ Voor 94% gewijzigd door CyBeR op 23-05-2017 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenb_123
Thanks!! Het is me nog niet geheel duidelijk...uit de mixer gaan dus twee signalen:

1. Links, 6,3 mm jack
2. Rechts, 6,3 mm jack

Als je zegt dat de meeste mixers unbalanced output hebben: dat zou dus betekenen dat die mixer uitgangen een TS / mono / unbalanced kabel nodig hebben aan die kant. Er wordt immers maar 1 signaal verstuurd per uitgang...links of rechts. Dus als het unbalanced is dan is het bijvoorbeeld: links en ground.

Je zegt trouwens over:

https://www.bax-shop.nl/x...eter/product-details.html

dat dat een unbalanced jack output is. Het is een TRS en dus unbalanced...daar wordt bijvoorbeeld het linker (of rechter) signaal over gestuurd...dan gebruikt ie dus maar 2 kanalen van die TRS? En dat gaat goed bij aankomst bij de XLR / TRS balanced mono input van de speaker?

En over:

https://www.bax-shop.nl/a...el/mackie-mix5-mengpaneel

Daarvan zeg je dat het balanced outputs heeft. Echter bij de specificaties zie ik staan:

"uitgangen: main: stereo Jack 6.3 mm TS"

TS staat er EN stereo...dat snap ik sowieso al niet. Stereo moet toch altijd minimaal 3 kanalen hebben, dus minimaal TRS i.p.v. TS (stereo -> links, rechts, ground). En als je stereo balanced wilt hebben, heb je volgens mij juist weer minimaal 5 kanalen nodig.

Kortom...ik snap er nog weinig van ;). Misschien na wat extra uitleg van je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

maartenb_123 schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 01:14:
Thanks!! Het is me nog niet geheel duidelijk...uit de mixer gaan dus twee signalen:

1. Links, 6,3 mm jack
2. Rechts, 6,3 mm jack

Als je zegt dat de meeste mixers unbalanced output hebben
De meeste 5-kanaals mixers. Groter hebben ze eigenlijk altijd balanced outputs.
dat zou dus betekenen dat die mixer uitgangen een TS / mono / unbalanced kabel nodig hebben aan die kant. Er wordt immers maar 1 signaal verstuurd per uitgang...links of rechts. Dus als het unbalanced is dan is het bijvoorbeeld: links en ground.
Correct. Als je dan een balanced kabel gebruikt (TRS of ook wel Stereo hoewel dat eigenlijk niet klopt) dan wordt een deel van die kabel op dat moment gewoon niet gebruikt. Je merkt daar niks van, behalve dat als die kabel heel lang is, je ruis op gaat pikken. (Dat is de reden voor balanced.)
Je zegt trouwens over:

https://www.bax-shop.nl/x...eter/product-details.html

dat dat een unbalanced jack output is. Het is een TRS en dus unbalanced...daar wordt bijvoorbeeld het linker (of rechter) signaal over gestuurd...dan gebruikt ie dus maar 2 kanalen van die TRS? En dat gaat goed bij aankomst bij de XLR / TRS balanced mono input van de speaker?
Nee, dat is een balanced jack kabel. Toen ik zei unbalanced jack output had ik 't over die behringer mixer.
En over:

https://www.bax-shop.nl/a...el/mackie-mix5-mengpaneel

Daarvan zeg je dat het balanced outputs heeft. Echter bij de specificaties zie ik staan:

TS staat er EN stereo...dat snap ik sowieso al niet. Stereo moet toch altijd minimaal 3 kanalen hebben, dus minimaal TRS i.p.v. TS (stereo -> links, rechts, ground). En als je stereo balanced wilt hebben, heb je volgens mij juist weer minimaal 5 kanalen nodig.
Stereo is een foute naam eigenlijk hier, maar omdat de meeste mensen TRS connectors als "stereo" kennen staat het er bij. Een balanced output moet altijd over drie draadjes gaan: hot, cold en ground. Dat gebeurt gewoonlijk met een 3-pin XLR of met een TRS jack. Daarvan heb je er vervolgens twee nodig om stereo (als in links en rechts) geluid voort te brengen.

Die Mackie mixer heeft (als ik de specificaties in de handleiding goed begrijp; ze zijn daar niet heel expliciet over) balanced outputs, oftewel is best (maar niet verplicht) te gebruiken met TRS jacks. Die Soundcraft en Yamaha mixers hebben XLR outputs; daarvan weet ik 100% zeker dat ze balanced zijn.

De grap met balanced in/outputs is dat ze compatibel zijn. Je hebt alleen niet de voordelen van balanced in/outputs als je ze mengt. Dat wil zeggen, een balanced output met een unbalanced kabel werkt gewoon, dat gedraagt zich dan als een unbalanced output. Een unbalanced output met een balanced kabel naar een balanced input doet gewoon niks speciaals. Het blijft een unbalanced output, je gebruikt gewoon 1 van de draadjes in je kabel niet.

Daarom zei ik: koop die balanced kabel. Mocht je dan ooit je mixer vervangen door een met balanced outputs, dan hoef je niet ook nieuwe kabels te kopen om daarvan gebruik te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenb_123
Ah ik zag nu bij deze staan:

https://www.bax-shop.nl/a...mg06-mengpaneel-6-kanaals

Uitgangsconnector jack (6,3 mm), XLR (3-pins)

Ik dacht: er zitten toch twee xlr (3-pins) op, maar dat is ook het geval. Nu snap ik de logica achter het noteren.

Dus met:

Daar bedoelen ze dus eigenlijk mee 2x TS, 2x unbalanced mono en samen is dat stereo, maar de uitgangen los gezien, zijn niet stereo.

Beetje verwarrend die logica van noteren ;).

Maar daar kun je dus gewoon een TRS kabel op aansluiten die naar een balanced mono input gaat? Want dan worden er 2 kanalen naar iets met 3 kanalen verstuurd (+ - ground: balanced mono)...dat kan het gaat goed?

Sowieso is de volgende niet onaardig:

Bedankt voor de tip! Ik heb de speaker redelijk dicht bij de mixer staan, maar mocht ik dat ooit anders willen dan heb ik alle ruimte daarvoor, omdat ik de kabels dan langer kan maken, omdat het balanced is. Ik wilde sowieso de kabels iets van 3 meter hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

maartenb_123 schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 01:32:
Daar bedoelen ze dus eigenlijk mee 2x TS, 2x unbalanced mono en samen is dat stereo, maar de uitgangen los gezien, zijn niet stereo.
Klopt.

Dat haal je bij Bax vandaan; ik haal uit de manual dat het TRS (balanced) outputs zijn. Een van ons heeft 't fout, ik vermoed zij. Kan ook zijn dat er een oudere en een nieuwere versie van is, en dat de eerdere 't niet en de nieuwere wel heeft. (Zie dit plaatje bijvoorbeeld waar er 'bal/unbal' bij de outputs staat, maar dat staat op de site van bax niet.)
Maar daar kun je dus gewoon een TRS kabel op aansluiten die naar een balanced mono input gaat? Want dan worden er 2 kanalen naar iets met 3 kanalen verstuurd (+ - ground: balanced mono)...dat kan het gaat goed?
Dat gaat goed ja. Het ontbrekende signaal is het 'cold' signaal, wat omgekeerd wordt en toegepast op het 'hot' signaal. Als dat cold signaal niet bestaat wordt er dus ook niks met het 'hot' signaal gedaan. Dan heb je dus niet de voordelen van het balanced signaal maar het werkt gewoon alsof het helemaal niet bestond.
Sowieso is de volgende niet onaardig:

Ik heb heel lang een van de voorlopende series van deze mixer gebruikt (maar dan de 16-kanaals) en dat was een uitermate fijn apparaat.
Bedankt voor de tip! Ik heb de speaker redelijk dicht bij de mixer staan, maar mocht ik dat ooit anders willen dan heb ik alle ruimte daarvoor, omdat ik de kabels dan langer kan maken, omdat het balanced is. Ik wilde sowieso de kabels iets van 3 meter hebben.
Voor kabels van 3 meter hoef je je over 't algemeen weinig zorgen te maken om storing. Maar het kan natuurlijk geen kwaad om voorbereid te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenb_123
Ah onze berichten hadden elkaar gekruisd. Volgens mij snap ik het dan inderdaad.

Die Mackie heeft geen balanced output dan, want er staat:

Dat moet volgens mij dan altijd unbalanced zijn: 2x TS

En voor die Behringer geldt eigenlijk hetzelfde. Alleen ik snap nu dus dat je dat gewoon kunt koppelen aan de TRS mono balanced input van de speaker.

Waarschijnlijk ga ik nu voor de Yamaha...net wat duurder, maar dan heb ik iig de vrijheid qua lengte van de kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenb_123
@CyBeR We hebben elkaar weer gekruisd, maar zou goed kunnen dat het dan misschien niet klopt op de website van Bax.

Maarja als ik die Yamaha koop, kan ik toch gewoon twee kabels van XLR female naar XLR male gebruiken en dan hoef ik ook niet bij Bax Shop te informeren hoe het precies zit met die Behringer en uitgangen.

Super bedankt weer!!!! Scheelt echt veel uitzoekwerk weer om dingen zeker te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Die yamaha is een uitstekende keus wmb. Kun je ook nog een 2e mic aansluiten als je wilt, aangezien die een kanaal extra heeft.

[ Voor 102% gewijzigd door CyBeR op 23-05-2017 01:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenb_123
Ah inderdaad, super! Ik zag zojuist wel dat ie geen RCA aansluiting heeft...dat is dan weer jammer, maar dan moet ik waarschijnlijk gewoon van stereo mini jack naar:

uuuhmmmm

nu is het van 3 kanalen naar 2 of 3 i.p.v. 2 naar 3 bij de vorige situatie. Is zo'n ingang dan TS of TRS. De linker 6.3 jack en de rechter 6.3 jack? Want nu heb ik een vervanger nodig qua kabel voor stereo mini jack naar 2x RCA.

We blijven bezig ;)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenb_123
Is dat ook dan een TS ingang op de mixer? Want bij Bax staat ook weer alleen

Ingangsconnector jack (6,3 mm)

Of is het een TRS ingang (balanced?) en verstuur je met die kabel weer 2 kanelen (TS) en wordt er 1 kanaal gewoon niet gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Op die yamaha zijn de stereo inputs unbalanced (TS). Maar dat maakt voor jou weeral niet uit want je mp3 speler geeft geen balanced signaal. Die gebruikt de TRS minijack voor twee kanalen (links rechts). Dus daar kán geen balanced signaal uit komen.

De kabel die ik linkte is precies wat je nodig hebt om een mp3 speler op die mixer aan te sluiten.

[ Voor 17% gewijzigd door CyBeR op 23-05-2017 02:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenb_123
Hij zou op zich het linker kanaal balanced kunnen versturen en het rechter kanaal balanced (1x stereo TRS naar 2x TRS als het ware), maar sowieso ligt m'n mp3 player naast m'n mixer, dus dat is sowieso totaal niet nodig.

Dank, dank en nogmaals dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

maartenb_123 schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 02:12:
Hij zou op zich het linker kanaal balanced kunnen versturen en het rechter kanaal balanced (1x stereo TRS naar 2x TRS als het ware), maar sowieso ligt m'n mp3 player naast m'n mixer, dus dat is sowieso totaal niet nodig.
Nee, dat kan niet. Je hebt met een TRS connector drie draadjes. Stereo gebruikt die voor L/R/Gnd, balanced gebruikt die voor Hot/Cold/Gnd. Het is of het een, of het ander.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 23-05-2017 02:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenb_123
Zie de reactie nu pas, maar dat snap ik van die drie draadjes...maar hij gaat sowieso van drie draadjes naar 4 draadjes.

Eerst is er namelijk:

Links, rechts, grond

Dan gaat het over in 2x TS, dus:

Links en grond
Recht en grond

Dan heb je dus al 4 draadjes. Dan dacht ik...dan zouden het er net zo goed 6 kunnen zijn en dat het over ging in:

Links + en Links - en grond (TRS)
Rechts + en rechts - en grond (TRS)

Maar waarschijnlijk kan dat met een kabel niet, omdat de kabel niet ineens die + en - kan creëren (signaal inverteren). Daar ga ik waarschijnlijk dan de fout in qua gedachtengang.

p.s. Oh het bericht was ook pas net geplaatst, zie ik nu ;) :p.

[ Voor 5% gewijzigd door maartenb_123 op 23-05-2017 02:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenb_123
Trouwens nu we toch nog bezig zijn ;)...ondertussen was ik naar deze kabel aan het zoeken:

https://www.bax-shop.nl/j...mini-jack-2x-jack-3-meter

alleen dan 30 cm lang ofzo. Ik neem aan dat het wel eens vaker voorkomt dat iemand een mp3 player naast zijn mixer heeft liggen en die wilt aansluiten. Dan hoef ik geen meter kabel ernaast te hebben liggen.

Gek genoeg is het behoorlijk lastig om iets van 30 cm te vinden. Ik kan nu wederom een grap over m'n geslachtsdeel maken, maar dat zal ik dit keer achterwegen laten ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

maartenb_123 schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 02:41:
Zie de reactie nu pas, maar dat snap ik van die drie draadjes...maar hij gaat sowieso van drie draadjes naar 4 draadjes.

Eerst is er namelijk:

Links, rechts, grond

Dan gaat het over in 2x TS, dus:

Links en grond
Recht en grond

Dan heb je dus al 4 draadjes.
Nee, dat zijn er 3. Ground en ground zijn niet twee draadjes, die zitten aan elkaar. Uit je mp3 speler komen er maar 3: links, rechts, ground.

As for die kabel; geloof mij dat 't op een gegeven moment handig gaat zijn dat je toch dat beetje lengte hebt.

[ Voor 15% gewijzigd door CyBeR op 23-05-2017 04:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenb_123
Uhmz, maar zie het plaatje op:

https://www.bax-shop.nl/j...mini-jack-2x-jack-3-meter

Dan zie ik twee van die grote jacks. Ik zie aan het plaatje dat het 2x TS is. En onlangs heb ik geleerd dat TS 2 kanalen zijn (tip sleeve). De tip voor het signaal en de sleeve voor de ground. Dus dan kom ik op 4.

Dat er uit de mp3 speler 3 komen, weet ik inderdaad maar die kabel maakt er toch 4 van?

VAN:
links, rechts, ground
NAAR:
links, ground
rechts, ground

De kabel gaat van 1 snoer naar 2 snoeren en die zitten niet aan elkaar...vandaar dat ik uiteindelijk op 4 uitkwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Een kabel kan er geen ground bij bedenken. Die verbindt ingangen met uitgangen. De uitgang heeft l/r/gnd en de ingangen hebben l/gnd en r/gnd. Dat wordt gewoon aan elkaar geknoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenb_123
Ah ik zie al wat het misverstand is. Uit de uitgang van de mp3 player kan inderdaad sowieso geen balanced signaal komen. Ik had het meer over dat het eventueel zou worden omgezet in 2x balanced mono signaal door die kabel.

Maar dat kan een kabel waarschijnlijk niet en moet al bij de uitgang gebeuren (signaal inverteren et cetera).

Thanks!!!
Pagina: 1