Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-11 23:44

Pathogen

Shoop Da Whoop

Topicstarter
Afgesplitst topic, dus deze startpost kan een beetje warrig in elkaar zitten...

Waar ben ik naar op zoek?
Ik ben op zoek naar panelen die het over 25-30 jaar gewoon nog steeds doen. Ik heb nú het geld voor een investering, over 15 jaar heb ik twee pubers in huis dus geen geld meer over ;)
Als er dan een nieuwe set panelen moet komen kan dat wel eens problematisch worden.

Behalve deze argumenten ligt ook mijn voorkeur gewoon bij iets wat kwalitatief goed is. Ik wil niet alleen zonnepanelen omdat het geld op gaat leveren, ook omdat ik het een goede zaak vind om te investeren in duurzame energie. Dat betekent (in mijn beeld) dus ook dat ik niet na 15 jaar de panelen wil weggooien en vervangen, dat vind ik zonde van zowel geld als grondstoffen.

Met mijn huidige (beperkte) kennis betekent dat kiezen voor een zo robuust mogelijk paneel met een lekkere opbrengst.

Situatie
Ik ben woonachtig in het prachtige Vlaardingen (regio Rotterdam dus)
Dak op WZW, flink hoge bomen omcirkeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yrWihes8yCz6AQvu9OQfjzid/full.png
Dakkapelletje, schoorstenen etc:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/r8umZwbmAQVdqDNqmHbTl6gn/full.jpg

Qua schaduw, achter mijn huis is een groot grasveld met een aantal flink hoge bomen. Die zullen alleen nog maar groeien de komende 20 jaar, kap lijkt me redelijk onwaarschijnlijk.
In deze tijd van het jaar zorgen die bomen vanaf een uur of 19:00 voor een mooie schaduw op iig het grootste deel van het dak. In de winter zal die schaduw minder zijn door het gebrek aan blad, maar is de zon natuurlijk wel weer lager dus komt ie eerder.

Het dak zelf zou 5,70m breed en 5,15m hoog moeten zijn (ongeveer).
Tussen dakgoot en dakkapel zit 170m en tussen dakkapel en buren links zit 3,10m, maar bovenaan zit nog wel een schoorsteen. Voor schaduw maakt die niet uit, voor plaatsing wel.
Boven de dakkapel schat ik zo'n 1,40m nog over te hebben.

Grove schets die ik ooit heb gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TLlhW3urKGFZLInaE8cCWpfI/full.png

Wat wil ik ervoor betalen?
Budget ligt rond de €5000, wat ruim genoeg moet zijn voor 8 mooie panelen.

Wat wil ik ervoor doen? (en wat wil ik er niet voor doen)
Ik ga NIET het dak op. Ik wil ergens terecht kunnen voor garantie, ook over 15 jaar.

En ik ben nog steeds een Tweaker, maar dat betekent tegenwoordig dat ik vooral houd van data bekijken, niet zozeer meer van zelf omwegen en dingen in elkaar knutselen om inzicht te krijgen in mijn opbrengst.

Wat vraag ik dan van jullie?
Is het onzin om de meerprijs van glas/glas te betalen? Als ik dat niet doe, kan ik dan wel panelen verwachten die het 25-30 jaar uithouden, met een beetje degelijk vermogensbehoud?

Wat heb ik al gedaan?
Dit weekend de plaatselijke panelenboer over de vloer gehad. Idealistische uitstraling, was ook erg sterk in zijn meningen over systemen en merken.

Korte samenvatting, waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat ik het met hem eens of oneens ben:
- alles wat niet glas-op-glas is, is prut
- opbrengst meten aan de DC-kant is niet helemaal netjes (SolarEdge)
- Canadian Solar doet aan verkapte illegale import van Chinese panelen en maakt daarmee de markt kapot
- als je maar 10 jaar garantie durft te geven op je product (LG) kun je niet verwachten dat het product 20+ jaar meegaat

Hij is wél te spreken over Solarwatt en Enphase micro's. In ons geval, met variërende schaduw van heel hoge bomen 50 meter verderop, gaf hij aan dat micro's ook wel de beste opbrengst zullen geven.
Ondanks zijn soort van aversie tegen Chinese panelen verkoopt hij ook DMEGC's, dus na een grof legplannetje zijn we uitgekomen op plek voor 8 panelen. Er is theoretisch meer plek, maar dat zijn plekken waar panelen continu last van schaduw zouden hebben ivm een dakkapel.

Huidige verbruik ligt rond de 3400 kWh, daar kan nog wel iets vanaf.

Kort samengevat biedt hij aan:
  1. 8x SolarWatt 270 Poly, Enphase micro, inclusief montage, Fischer dakklemmen: €4000 ex. BTW (€500 per paneel)
  2. 8x DMEGC 285 Mono, Enphase micro, inclusief montage, Fischer dakklemmen: €4000 ex. BTW (€500 per paneel)
  3. 8x SolarWatt 300, Enphase micro, inclusief montage, Fischer dakklemmen: €4800 ex. BTW (€600 per paneel)
Tvt ligt met mijn huidige prijs tussen de 11-12 jaar voor alledrie de opties, dat verschil vind ik minimaal.

Voor dat verschil zou ik in principe kiezen voor de meeste opbrengst, maar ik ken heel DMEGC niet, terwijl die een prima prijs/opbrengstverhouding lijken te geven.

Vraag me af of dit hele gekke prijzen (of producten) zijn, dus ik ga ook nog een keer naast de deur kijken.

Update: offerte binnengehad voor vergelijkbaar spul:
8x Bauer BS 6MB5-GG 280wp Premiumline glas/glas v.v. Enphase micro's €3990 ex btw (waarvan €850 montage)

[ Voor 44% gewijzigd door Pathogen op 23-05-2017 09:38 . Reden: Nette post van maken ]

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
tussen de 1,70 en 2 euro per WP, dat LIJKT mij vrij heftig aan de dure kant van het spectrum.

Ter vergelijking, 8 Amerisolar 260 panelen (wel DIY) zonder omvormers kost:1850,- (0,89/Wp)

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Topicstarter
DIY is voor mij geen optie. Schuin dak twee hoog, dat doe ik gewoon niet zelf :) Maar, goed idee om ook bij een ander te kijken dus, puur op de prijs afgegaan.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:35
Reacties afgesplitst uit Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 aangezien we voor individuele offertebesprekingen e.d. liever eigen topics zien

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-11 22:42
Installatie zou je tussen de 700 en 800 kosten schat ik. En dan inclusief BTW. Ter vergelijking, mijn 9 310Wp panelen en installatie hebben 2 jaar geleden 3700 inc BTW gekost. Dan heb ik wel Chinese panelen en geen micro-omvormers.

Wat is eigenlijk je doel met de zonnepanelen? Wil je per se het beste van het beste of wil je gewoon acceptabele panelen en een goede prijs? En leveren die bomen continue schaduw, of is het maar een klein deel van de dag in een bepaald seizoen?

Het is n=1, maar mijn 2 buren zijn bijv. niet zo te spreken over de micro-omvormers, omdat ze al vaker een defect hebben gehad aan een micro-omvormer. Sowieso, het is meer apparatuur dat stuk kan gaan. Wellicht is je schaduwprobleem wel niet zo heel groot en op te lossen door meerdere strings bv.

Meerdere offertes is sowieso slim, want ik heb hele grote verschillen gezien tussen de offertes.

Wat voorbeelden van standaard installaties. Zoals je ziet zijn ze een stuk goedkoper en het duurt wel even voordat je dan de micro-omvormers terug hebt verdiend.
https://www.zonnepanelen....XKfVoMDYaS86nsaAimh8P8HAQ (incl installatie)

http://www.sun-solar.nl/i...0-euro-incl-btw-sunsolar/ (excl. installatie, maar zal niet boven de prijs van het andere systeem komen)

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:02

Cyphax

Moderator LNX
Hij is iets duurder dan mijn opstelling, die is ook obv Enphase maar dan met momenteel 11 panelen van NSP. In eerste instantie kan het iets goedkoper, dus ik zou in eerste instantie aanraden om nog bijvoorbeeld 2 andere aanbieders te vragen om een offerte.
celshof schreef op maandag 22 mei 2017 @ 10:29:

Het is n=1, maar mijn 2 buren zijn bijv. niet zo te spreken over de micro-omvormers, omdat ze al vaker een defect hebben gehad aan een micro-omvormer. Sowieso, het is meer apparatuur dat stuk kan gaan.
Ja, dat mes snijdt natuurlijk aan twee kanten; op het moment dat je centrale omvormer kapot gaat heb je helemáál geen opbrengst meer, terwijl je andere panelen blijven werken als ze hun eigen micro-omvormer hebben. ;)
Ik heb ze nog niet zo lang liggen, dus ik heb geen ervaring met storingen ofzo. Maarja, ik heb 20 jaar garantie op die omvormers. Als er dan een keer een kapot zou gaan, dan is ie ook zo vervangen op zich. Het is wel iets duurder dus, dat is wel een nadeel.

[ Voor 61% gewijzigd door Cyphax op 22-05-2017 10:33 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:12
Pathogen schreef op maandag 22 mei 2017 @ 09:43:

- alles wat niet glas-op-glas is, is prut
- opbrengst meten aan de DC-kant is niet helemaal netjes (SolarEdge)
- Canadian Solar doet aan verkapte illegale import van Chinese panelen en maakt daarmee de markt kapot
- als je maar 10 jaar garantie durft te geven op je product (LG) kun je niet verwachten dat het product 20+ jaar meegaat
Glas op glas of niks, dat hoor ik wel vaker panelenboeren zeggen maar zit daar ook de onderbouwing bij waarom hij dat dan vind?
Wat is er mis met opbrengst meten aan de DC kant?
Canadian Solar heeft idd wel eens wat half illegale praktijken gedaan, ik mag aannemen dat ze dat nu niet meer doen?
Garantieverhaal is natuurlijk onzin, een wasmachine koop je met 2 jaar garantie en mijn moeder heeft al 15 jaar dezelfde wasmachine. 30 jaar garantie geven op een glas-glas paneel vind ik veel gekker. Bestaat dat bedrijf nog na 30 jaar?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Topicstarter
ThinkPadd schreef op maandag 22 mei 2017 @ 10:10:
[mbr]Reacties afgesplitst uit Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 aangezien we voor individuele offertebesprekingen e.d. liever eigen topics zien[/mbr]
Mi scusi. Lees ik al zo lang mee, maak ik zelf deze basisfout :P
celshof schreef op maandag 22 mei 2017 @ 10:29:
Installatie zou je tussen de 700 en 800 kosten schat ik. En dan inclusief BTW. Ter vergelijking, mijn 9 310Wp panelen en installatie hebben 2 jaar geleden 3700 inc BTW gekost. Dan heb ik wel Chinese panelen en geen micro-omvormers.

Wat is eigenlijk je doel met de zonnepanelen? Wil je per se het beste van het beste of wil je gewoon acceptabele panelen en een goede prijs? En leveren die bomen continue schaduw, of is het maar een klein deel van de dag in een bepaald seizoen?

Het is n=1, maar mijn 2 buren zijn bijv. niet zo te spreken over de micro-omvormers, omdat ze al vaker een defect hebben gehad aan een micro-omvormer. Sowieso, het is meer apparatuur dat stuk kan gaan. Wellicht is je schaduwprobleem wel niet zo heel groot en op te lossen door meerdere strings bv.

Meerdere offertes is sowieso slim, want ik heb hele grote verschillen gezien tussen de offertes.

Wat voorbeelden van standaard installaties. Zoals je ziet zijn ze een stuk goedkoper en het duurt wel even voordat je dan de micro-omvormers terug hebt verdiend.
https://www.zonnepanelen....XKfVoMDYaS86nsaAimh8P8HAQ (incl installatie)

http://www.sun-solar.nl/i...0-euro-incl-btw-sunsolar/ (excl. installatie, maar zal niet boven de prijs van het andere systeem komen)
Bedankt voor de voorbeelden. Het moge duidelijk zijn dat gewoon naar de eerste de beste panelenboer stappen niet loont :)

Ik ben op zoek naar panelen die het over 25-30 jaar gewoon nog steeds doen. Ik heb nú het geld voor een investering, over 15 jaar heb ik twee pubers in huis dus geen geld meer over ;)
Als er dan een nieuwe set panelen moet komen kan dat wel eens problematisch worden.

Qua schaduw, achter mijn huis is een groot grasveld met een aantal flink hoge bomen. Die zullen alleen nog maar groeien de komende 20 jaar, kap lijkt me redelijk onwaarschijnlijk.
In deze tijd van het jaar zorgen die bomen vanaf een uur of 19:00 voor een mooie schaduw op iig het grootste deel van het dak. In de winter zal die schaduw minder zijn door het gebrek aan blad, maar is de zon natuurlijk wel weer lager dus komt ie eerder.

No Hands schreef op maandag 22 mei 2017 @ 11:34:
[...]

Glas op glas of niks, dat hoor ik wel vaker panelenboeren zeggen maar zit daar ook de onderbouwing bij waarom hij dat dan vind?
Wat is er mis met opbrengst meten aan de DC kant?
Canadian Solar heeft idd wel eens wat half illegale praktijken gedaan, ik mag aannemen dat ze dat nu niet meer doen?
Garantieverhaal is natuurlijk onzin, een wasmachine koop je met 2 jaar garantie en mijn moeder heeft al 15 jaar dezelfde wasmachine. 30 jaar garantie geven op een glas-glas paneel vind ik veel gekker. Bestaat dat bedrijf nog na 30 jaar?
- Voornamelijk onderbouwing qua levensduur vanwege temperatuurwerking. Ook wat anekdotes over flinke hagelbuien, waar eigenlijk alleen glas-glas ongeschonden doorheen kwam.
- Opbrengst aan de DC kant is niet de hoeveelheid waarmee je de meter terug gaat laten draaien. Als je het verlies van je omvormer weet is dat niet zo'n groot probleem, maar daadwerkelijk meten wat je het net in duwt vind ik nuttiger.
- Ik weet niet of CS dat nog steeds doet. De man was er in ieder geval echt niet blij mee.
- Je koopt geen 8 wasmachines, die je vervolgens op je dak zet en geld voor je laat verdienen :P Een wasmachine kan door iedere jan doedel vervangen worden (tenminste, als je twee trappen op en af wil met zo'n kreng).
Ik ben het wél met je eens wat betreft de bestaanszekerheid van het bedrijf. Zeker met de huidige marktwerking kan het in principe voor elk bedrijf moeilijk worden (zoals SolarWorld bewijst).

• celshof
Pathogen schreef op maandag 22 mei 2017 @ 12:24:

[...]

[...]

Alhoewel de meeste panelen echt wel langer dan 15 jaar mee zullen gaan, de prijs per wp zal wel een stuk lager liggen. Wellicht kun je niet eens meer 300wp panelen krijgen dan. En als je je hier zorgen over maakt, koop je nu een installatie voor €3000 en zet je die overige €2000 op een 15 jaar deposito.
Ook hier moet je je afvragen of het belangrijk is. Kijk bijvoorbeeld naar hoe mijn panelen presteren over de dag heen: https://pvoutput.org/intr...971&sid=35634&dt=20170521
- Voornamelijk onderbouwing qua levensduur vanwege temperatuurwerking. Ook wat anekdotes over flinke hagelbuien, waar eigenlijk alleen glas-glas ongeschonden doorheen kwam.
- Opbrengst aan de DC kant is niet de hoeveelheid waarmee je de meter terug gaat laten draaien. Als je het verlies van je omvormer weet is dat niet zo'n groot probleem, maar daadwerkelijk meten wat je het net in duwt vind ik nuttiger.
Hagel! Geweldig! Laat je huisverzekering maar nieuwe voor je kopen ;)
Ennuh, tempo waarmee je meter terugdraait kun je prima met een slimme meter bijhouden. Bij mij wordt elk kwartier gelogd. Daarnaast kun je ook een goedkoop meterje kopen dat de stroom na de omvormer bijhoudt, zodat je het verbruik van elektriciteit thuis ook nog negeert in je metingen. Volgens mij is dit er zo eentje: https://www.bengshop.nl/a...18mm-2cma170550r1000-art/.

En ik probeer je niet om te praten hoor, maar denk dat het goed is dat je bij elke keuze jezelf afvraagt of er wel meerwaarde voor je is.
Neem bijvoorbeeld micro-omvormers. Je kunt tot de conclusie komen dat je de extra kosten er nooit uit gaat krijgen, maar het toch doet omdat je gek bent op cijfertjes en je nu per paneel alles kan bijhouden.

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Huidige verbruik ligt rond de 3400 kWh, daar kan nog wel iets vanaf.
Als je aangeeft hoe de ruimte op je dakzijdes eruit ziet inclusief de dakorientatie en waar de de schaduw vandaan komt kunnen we misschien nog wel iets puzzelen wat dichter bij de 3000 watt komt voor een dergelijke prijs.

Ik heb zelf vorig jaar 2900 Wp laten leggen voor 4300 euro inclusief BTW dus het moet echt wel goedkoper kunnen dan wat je nu aangeboden krijgt.

Als je aangeeft welke regio je zit dan kunnen andere lezers je eventueel ook verwijzen naar partijen in de buurt van die regio die een goede prijs/kwaliteit leveren.

[ Voor 15% gewijzigd door TWyk op 22-05-2017 13:27 ]

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Topicstarter
celshof schreef op maandag 22 mei 2017 @ 13:12:
[...]
Alhoewel de meeste panelen echt wel langer dan 15 jaar mee zullen gaan, de prijs per wp zal wel een stuk lager liggen. Wellicht kun je niet eens meer 300wp panelen krijgen dan. En als je je hier zorgen over maakt, koop je nu een installatie voor €3000 en zet je die overige €2000 op een 15 jaar deposito.

[...]

Ook hier moet je je afvragen of het belangrijk is. Kijk bijvoorbeeld naar hoe mijn panelen presteren over de dag heen: https://pvoutput.org/intr...971&sid=35634&dt=20170521

[...]
Hagel! Geweldig! Laat je huisverzekering maar nieuwe voor je kopen ;)
Ennuh, tempo waarmee je meter terugdraait kun je prima met een slimme meter bijhouden. Bij mij wordt elk kwartier gelogd. Daarnaast kun je ook een goedkoop meterje kopen dat de stroom na de omvormer bijhoudt, zodat je het verbruik van elektriciteit thuis ook nog negeert in je metingen. Volgens mij is dit er zo eentje: https://www.bengshop.nl/a...18mm-2cma170550r1000-art/.

En ik probeer je niet om te praten hoor, maar denk dat het goed is dat je bij elke keuze jezelf afvraagt of er wel meerwaarde voor je is.
Neem bijvoorbeeld micro-omvormers. Je kunt tot de conclusie komen dat je de extra kosten er nooit uit gaat krijgen, maar het toch doet omdat je gek bent op cijfertjes en je nu per paneel alles kan bijhouden.
Ik ken je situatie niet, maar probeer je te illustreren dat de opbrengst na een uur of 7 's avonds sowieso tegenvalt? Klinkt op zich logisch ja...
Zou echt eens op een mooie dag elk uur een fotootje moeten knippen van het dak, dan kan ik eens goed zien wanneer de schaduw waar komt.
TWyk schreef op maandag 22 mei 2017 @ 13:24:
[...]

Als je aangeeft hoe de ruimte op je dakzijdes eruit ziet inclusief de dakorientatie en waar de de schaduw vandaan komt kunnen we misschien nog wel iets puzzelen wat dichter bij de 3000 watt komt voor een dergelijke prijs.

Ik heb zelf vorig jaar 2900 Wp laten leggen voor 4300 euro inclusief BTW dus het moet echt wel goedkoper kunnen dan wat je nu aangeboden krijgt.

Als je aangeeft welke regio je zit dan kunnen andere lezers je eventueel ook verwijzen naar partijen in de buurt van die regio die een goede prijs/kwaliteit leveren.
Startpost is een stukje opgepoetst ondertussen :) Ik woon in Vlaardingen (regio Rotterdam).

[ Voor 17% gewijzigd door Pathogen op 22-05-2017 14:38 ]

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-11 23:33

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

PS : Ik zie daar ook nog een platdak, kun je die ook voor panelen gebruiken?? :9

Kijk eens bij sun-solar als je

Heb je bijvoorbeeld een set van 9x 270Wp poly panelen voor 2300euro INC btw. Komt er nog montage bij, maar hou je iig 2000 in the pocket van de 5000. Dan je lekker goedkoop uit.

http://www.sun-solar.nl/i...5-euro-incl-btw-sunsolar/

Wil je _echt_ goedkoop, kijk dan eens bij
https://www.gebruiktezonn...mpleet-pakket-2000wp.html

Dan heb je 2000Wp (8x 250Wp ) voor 1799euro INC btw. Komt alleen de montage er nog bij.

Daar heb ik voor werk een oost/west installatie vandaan. 24panelen. Daarnaast zelf een gebruikte 3fase 5000tripower en alle materiaal geregeld. Kosten : 69cent ex btw per Wp

[ Voor 36% gewijzigd door Atomic2005 op 22-05-2017 15:14 ]

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Topicstarter
Dat kan zeker, qua plek :P Qua schaduw is het daar wel een stuk minder interessant.

Wat ik vooral zoek is informatie over wat betrouwbaar is en tegen een stootje kan. Dat glas/glas dat kan is me wel duidelijk gemaakt :P maar hoe het met de andere technieken en panelen zit weet ik dus écht niet.

Als ik alleen op de panelenboer af moet gaan kan ik elke set die nu gesuggereerd wordt afschrijven, maar ik heb zo het donkerbruine vermoeden dat dat toch te kort door de bocht is.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Heb je ook afmetingen/maten van het huisdak, van beide zijden?

Je kan denk ik beter ook panelen aan de andere kant leggen (of ik lees erover heen)
Anders heb je maar een halve dag opbrengst... Niet zo handig als salderen is vervallen.

Ik vind de kwaliteit/afwerking van het Japanse SF 175-S ook prima in orde.
Dat kan al op een goedkope hosola omvormer met korte strings, zodat je minder last hebt van schaduw.
Wellicht bereik je meer kWh met meer SF panelen en dus meer Wp voor hetzelfde geld dan wat je nu probeert te voorkomen met optimizers en schaduw.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• TWyk
Een optie is mogelijk (als het past) om 20 kleinere SF 175 panelen te nemen (+/- 2400 euro) en er 10 op elke dakzijde te leggen met een 3k 2 strings omvormer (+/- 700 euro). Met 600 euro aan materiaal en 1000 euro voor installatie. zou je dan nog ruim onder de 5000 euro blijven.

Je hebt dan 3500 Wp maar de SF panelen kunnen goed omgaan met schaduw en ik denk dat je dan gezien de ligging en schaduw dicht onder de 3000 kWh zou kunnen komen

• celshof
Pathogen schreef op maandag 22 mei 2017 @ 14:37:
[...]

Ik ken je situatie niet, maar probeer je te illustreren dat de opbrengst na een uur of 7 's avonds sowieso tegenvalt? Klinkt op zich logisch ja...
Zou echt eens op een mooie dag elk uur een fotootje moeten knippen van het dak, dan kan ik eens goed zien wanneer de schaduw waar komt.

[...]

Startpost is een stukje opgepoetst ondertussen :) Ik woon in Vlaardingen (regio Rotterdam).
Precies :)
In de ochtend hebben de panelen een beetje last van schaduw van mijn dakkapel (zie het knikje rond 8.30, als de schaduw weg is) en 's avonds tegen zonsondergang aan een beetje schaduw van een schoorsteen. Om 19.00 haal ik ongeveer 350, terwijl de top op 2300 lag gisteren. En gisteren was een goede dag met 15kWh opbrengst (topdag zit op 18.8)

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Topicstarter
SF is ook interessant :Y
1,26mx1m zijn die zo te zien, toch? En omdat het CIS panelen zijn kunnen ze (individueel) beter met schaduw omgaan.

Het dak zelf zou 5,70m breed en 5,15m hoog moeten zijn (ongeveer).
Tussen dakgoot en dakkapel zit 170m en tussen dakkapel en buren links zit 3,10m, maar bovenaan zit nog wel een schoorsteen. Voor schaduw maakt die niet uit, voor plaatsing wel.
Boven de dakkapel schat ik zo'n 1,40m nog over te hebben.

Grove schets die ik ooit heb gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TLlhW3urKGFZLInaE8cCWpfI/full.png

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dak is er voor gemaakt. :)
Volgooien met sf dus op een goedkope chinese omvormer.
Hoeveel panelen kan op iedere kant kwijt?

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-05-2017 10:50 ]

• TWyk
Je kunt bijvoorbeeld 26 SF panelen (15+11 op de dakzijdes) leggen in dit patroon

█▓█▓█
█▓█▓█
█▓█▓█
----------- <= nok
█▓█▓█
█▓█
█▓█

of 25 in dit patroon:

█▓█▓█;
█▓█▓█;
█▓█▓█
-----------
█▓█▓█

█▓█▓█

Of 24 in dit patroon:
█▓█▓█;
█▓█▓█;
█▓█▓█;
-----------
█▓█▓█
█▓
█▓;

Of als je echt fanatiek wordt, zo zelfs 36 SF panelen:
█▓█▓█
█▓█▓█;
█▓█▓█;
█▓█▓█
-----------
█▓█▓█
█▓█
█▓█
█▓█▓█

Je moet het wel een keer exact uitmeten om te zien op hoe het past bijvoorbeeld in de buurt van de schoorstenen. Mogelijk wil je daar vlak naast aan elke zijde een paneel minder leggen.

Boven de 22-24 panelen heb je geen saldering meer en zal je terugleveren.

@AUijtdehaag weet het beste hoe je de panelen op meerdere dakzijdes in strings kan opdelen om ze optimaal aan een omvormer te hangen

edit:
aangepast om NO zijde voller te leggen

[ Voor 66% gewijzigd door TWyk op 23-05-2017 11:11 ]

• celshof
65 graden wzw? Bedoel je dan dat de panelen op 245 graden gericht zijn?

Trouwens, je kunt makkelijk 9 a 10 panelen kwijt als ik het zo zie, als je bijv. voor deze gaat. De set die eerder genoemd werd levert dan 2430wp op voor zo'n 3000 incl. BTW. Nadat je de BTW teruggevorderd hebt, blijft er zo'n 2400 netto over. Is toch €1600 goedkoper (want die offertes zijn al zonder BTW).
En bij een prijs van 20 cent per kwh, zul je pas voordeliger uit zijn zodra je 8000kwh meer hebt gehaald uit de set met mini omvermers dan uit deze goedkopere set. Dat ga je nooit halen, want zelfs als de dure set optimaal presteert (zeg 2000kwh/jaar), moet de goedkope set eerst 20% onder optimaal presteren voordat de teller voor de 8000kwh gaat draaien.

edit: beide kanten volleggen kan inderdaad ook heel goed.

[ Voor 3% gewijzigd door celshof op 23-05-2017 10:29 ]

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Topicstarter
Hmm, beide kanten is een leuk idee, maar kan dat echt uit op NO? Die kant heeft geen dakkapel, dakraam of schaduw, maar wel de pech van de oriëntatie...
Panelen zijn idd 245-250 gericht ongeveer. Ik weet niet wat de beste/officiële/gangbare manier is om dat aan te duiden, maar als Zuid = 0, dan nog 65 graden met de klok mee.

• TWyk
Pathogen schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 10:52:
Hmm, beide kanten is een leuk idee, maar kan dat echt uit op NO? Die kant heeft geen dakkapel, dakraam of schaduw, maar wel de pech van de oriëntatie...
Panelen zijn idd 245-250 gericht ongeveer. Ik weet niet wat de beste/officiële/gangbare manier is om dat aan te duiden, maar als Zuid = 0, dan nog 65 graden met de klok mee.
De panelen op 245-250 doen ongeveer 88% van optimaal
Panelen op NO 65-70 graden doen ongeveer 70% van optimaal
70% is natuurlijk niet zo gunstig maar je bespaart op de omvormer met een Oost-west setup en die ONO kant heeft geen schaduw.
Met 24 SF 175 panelen heb je normaal een 4,6k omvormer nodig maar bij 9 panelen op WZW en 15 panelen op ONO heb je vermoedelijk al aan een 2,5k of 3k omvormer genoeg.

Als er geen dakkapel op die ONO kant dan is zal ik de bovenstaande configuraties nog wat upgraden.

[ Voor 9% gewijzigd door TWyk op 23-05-2017 11:20 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Al doet het maar 70% dan is het nog de moeite.
Er komt een tijd dat salderen ophoudt, zo heb je hele dag direkt verbruik en genoeg stroom voor je batterijtje te laden. Ook in de mindere jaargetijden.

Ik heb praktisch noord en doe daarnee 55%
Ik zou het niet meer willen missen.
Net de energie afrekening gehad, waar ik toch wel erg blij van wordt. Met flink overschot.
Salderen is nu een feest. Tot die tijd terugverdienen maar.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Topicstarter
Ai... en toen kwam het vakantiegeld binnen.... Burrrrn!

EDIT: aangezien de naam veelvuldig voorbijkwam heb ik een uitgebreide beschrijving inclusief link naar dit topic gemaild naar sun-solar. Ben benieuwd wat zij adviseren.

[ Voor 60% gewijzigd door Pathogen op 23-05-2017 15:18 ]

• ALRD
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 26-11 13:29
Ik kwam net op dit topic terecht en ben eigenlijk wel benieuwd of het nog wat is geworden met die zonnepanelen.
Pagina: 1