Vraag

• Suus1978
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-05 08:13
Hallo allemaal,

Ik heb al jaren een Sonytelefoon en die bevalt uitstekend. Ik heb ooit voor Sony gekozen vanwege de lange batterijduur, maar op dat punt zijn inmiddels ongetwijfeld betere telefoons verkrijgbaar. Ik vind de telefoons prettig en handig in het gebruik, ik heb in al die jaren nooit problemen gehad en qua design vind ik Sony nog steeds onovertroffen, zeker met de mooie kleurtjes die de nieuwste telefoons hebben. Mijn stokoude Xperia SP doet het nog prima, maar de eerste melding dat een app niet meer ge-update kan worden vanwege de te oude Android versie (4.3) verscheen vorige week op mijn scherm. Dus helaas moet ik nu toch echt op zoek naar een nieuw toestel en dat wordt wat mij betreft weer een Sony. Ik doe jaren met een telefoon, dus ik heb geen vast budget in gedachten. Ik kan altijd een nieuw abonnement nemen als mijn perfecte telefoon 700 euro blijkt te kosten. Daarmee wordt 'ie niet goedkoper, maar de pijn wordt over twee jaar verspreid :-)

Ik zoek dus:

1. Vrij nieuwe Sony (zodat ik zeker weer 4-5 jaar verzekerd ben van updates)
2. Goede batterijduur (ik gebruik het toestel niet veel, ik app en surf alleen en het aantal apps dat erop komt is zeer beperkt)
3. Niet te groot (de wens voor een compact toestel heb ik laten varen vanwege te veel minpunten in de reviews over de camera en/of het scherm, maar groter dan 5 inch wil ik vermijden)
4. Scherp scherm/goede resolutie
5. Snel
6. Geen (ongevraagde) rommel op de telefoon (tenzij ik dat er zelf af kan gooien)

Ik heb een aparte mp3speler, dus geluid is voor mij minder belangrijk. Ik maak regelmatig foto's, maar dat zijn selfies of vakantiekiekjes. In de reviews over de nieuwste Xperia´s lees ik vrij veel kritiek op de camera en/of het scherm. Ik ben zelf absoluut geen deskundige en de schrijvers van de reviews zijn dat juist wel. ik kan daarom moeilijk inschatten of ik ook last zal hebben van de punten die zij als negatief ervaren. Misschien is alles een verbetering t.o.v. mijn huidige toestel _O-

Ik ben benieuwd naar jullie tips en ervaringen met de nieuwste Sonytoestellen. Veel dank alvast!

Groeten,
Suus

Alle reacties

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:38

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Suus1978 je openingspost is al heel erg compleet. Maar het is bij een topic in de MAA ook de bedoeling om zelf met een aantal opties te komen. Kijk dus een in de https://tweakers.net/pricewatch/ en zet daar je gewenste opties aan en post een paar van die opties hier.

• Suus1978
Hierbij de opties die ik zelf had gevonden:

Xperia X compact: ideaal formaat, maar het scherm, de resolutie, accu, de camera en de behuizing worden "afgekraakt". Dat zijn allemaal vrij essentiële onderdelen van een telefoon, dus deze lijkt echt af te vallen.

Xperia XZ: vooral de camera en de bloatware worden hier als kritiekpunten genoemd. En verder is het kennelijk een middelmatige telefoon die te duur is. Middelmatig is misschien voor mij juist wel goed genoeg... Nadeel dat het scherm best groot is (5.2), maar dat is niet onoverkomelijk. De mooie compacte formaten zijn zeldzaam.

Xperia XZs: ook hier klachten over de camera, maar ik kan weinig reviews vinden. Wel de meest recente telefoon, maar ook de duurste die kennelijk niets toevoegt aan de XZ. Ook dit scherm is voor mij aan de grote kant (5.2).

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-11 16:32
Ik zou eens kijken naar een z5 compact (al dan niet 2e hands). Als je nu nog tevreden was met een SP, wat echt een stok oud toestel is ;) , dan zal een z5 je zeker bevallen.
Accu is top, camera goed en lekker compact telefoontje.

• Suus1978
Bedankt Smobbo, dat is een goede tip waar ik zelf niet aan had gedacht. Geen fratsen, gewoon goed. Precies wat ik zoek :-) Nadeel is dat het toestel wat ouder is. Ik hoop er stiekem toch weer 4-5 jaar mee te doen. Dat is waarschijnlijk niet realistisch met dit toestel?

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Als het je met een SP gelukt is om 4-5 jaar te doen moet het met een z5 compact ook wel lukken. Ik heb zelf ook een SP gehad maar de updates waren vrij minimaal (je zit niet voor niets nog op 4.3)

• SpeedOfShadows
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-11 18:36
nietorigineel schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 20:05:
Als het je met een SP gelukt is om 4-5 jaar te doen moet het met een z5 compact ook wel lukken. Ik heb zelf ook een SP gehad maar de updates waren vrij minimaal (je zit niet voor niets nog op 4.3)
Ik vermoed dat TS met updates eigenlijk app-updates bedoelt. Het lijkt mij dat TS niet per se de recenste Android-versie wil, hij wil gewoon zijn apps blijven gebruiken gedurende een periode van 4-5 jaar.

• Suus1978
Ik vermoed dat TS met updates eigenlijk app-updates bedoelt. Het lijkt mij dat TS niet per se de recenste Android-versie wil, hij wil gewoon zijn apps blijven gebruiken gedurende een periode van 4-5 jaar.
[/quote]

Klopt helemaal. TS ging er eerlijk gezegd vanuit dit hetzelfde is 8)

Ik neig ondertussen toch naar de blauwe XZ. Het is een echte Sony en een waanzinnig mooie kleur. Het formaat viel me wat tegen, maar kleinere formaten worden nauwelijks meer gemaakt worden en als ze er al zijn, is er van alles mis mee. Ik las dat de batterij van de XZ twee dagen mee moet gaan en aangezien ik heel weinig apps gebruik (hooguit een stuk of vier), moet ik de dag toch door kunnen komen met de XZ. En met een XZ doe ik hopelijk wel weer een aantal jaar.

• swhnld
  • Laatst online: 08:15
De XZ scoort prima in bijvoorbeeld de reviews op Coolblue, dus lijkt me een prima keuze, succes ermee!
https://www.pdashop.nl/pr...sony-xperia-xz-blauw.html

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-11 12:32
De XZ is een veel betere keuze dan de toch wel gedateerde Z5. Volgens mij inderdaad een prima keuze.

• Suus1978
Sinds afgelopen zaterdag ben ik de trotse eigenaar van een prachtige blauwe XZ. Hij is een slagje groter dan ik eigenlijk wilde, maar hij is ook een stuk dunner dan de SP. Erg fijn! Hij is veel sneller dan ik gewend was, de vingerafdrukscan werkt perfect en het scherm is ontzettend scherp. De foto´s zijn ook erg mooi en met de batterij lijk ik inderdaad makkelijk twee dagen te doen.Ik vind de donkerblauwe kleur echt waanzinnig mooi. Nog nooit zo'n mooie kleur telefoon gezien! Ik had natuurlijk een oud toestel, dus waarschijnlijk was alles een verbetering geweest. Jammer dat er weer/nog steeds geen bestandsbeheer mogelijk is voor foto's en een knop aan de voorkant om het scherm te activeren (nu aan de zijkant) was makkelijker geweest. Maar daar wen ik in no time aan denk ik. Ik ben er blij mee! Ik ga nu snel de prijsalert uitzetten want hij is nu al goedkoper dan toen ik 'm kocht... :-)

• swhnld
  • Laatst online: 08:15
Hoezo geen bestandsbeheer mogelijk voor foto's? Daar is vast wel een app voor.... begin eens met ES File Explorer bijvoorbeeld.

• Suus1978
Oh ja, die er vast. Zit niet standaard op de telefoon bedoelde ik. Ik heb me op de SP ook klem gezocht naar de mogelijkheid om mapjes aan te maken. Geen ramp, wel jammer.
Pagina: 1