Geluidskaart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Timstone
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-12-2025
Hallo allemaal!

Ik heb onlangs een nieuwe PC gebouwd en ben helaas niet tevreden met het geluid van de onboard geluidchip. Er blijft een soort van piep/ruis in het geluid aanwezig. Ook kappen sommige geluiden voortijdig af (meestal op momenten waar erg veel geluiden tegelijkertijd afgespeeld moeten worden).
Ik heb inmiddels de kwaliteit van het geluid iets naar beneden bijgesteld (16 bit, 96 kHz). Ik gebruik optische kabels.

Nu twijfel ik of ik weer een losse geluidkaart installeer (Sound Blaster ZxR) of een stand-alone geluidskaart (Sound Blaster X7).
Welke oplossing is het beste of zijn er nog andere opties om te proberen?

Paperclip Maximizer!

Beste antwoord (via Timstone op 23-05-2017 09:11)

Verwijderd

Ik vind het maar vreemd, een R5E10 heeft een meer dan goede geluidschip aan bord en die hoort echt niet te haperen.
Dit lijkt mij meer op een driver probleem of je hebt een hoop geluidstweaks aanstaan.

De Z680 is een stokoude set (15 jaar oud?) misschien is het een mismatch met de DAC van beide apparaten, als je per se het DAC van de Z680 wilt blijven gebruiken zul je 16Bit/44.1KHz moeten proberen.
Hapert de boel nog steeds als je de Z680's analoog aansluit? Wat gebeurt er als je ipv. de Z680's een koptelefoon gebruikt?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2017 15:17 ]

Alle reacties

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-02 22:18

Thomg

Aww yiss

Waarom is de Z niet voldoende?
pricewatch: Creative Sound Blaster Z (retail)

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:54
Weet je zeker dat die piep/ruis komt door de onboard chip en niet door de kabel/aansluiting/speakers?

• Timstone
@eric.1: Ik kan niet met zekerheid zeggen dat de verbinding de oorzaak is van de piep/ruis. Wel weet ik dat ik bij m'n vorige computer dat probleem niet had (zelfde speaker-set met een Creative X-Fi Elite Pro). Vandaar dat ik geneigd ben het in de Realtek chip te zoeken.

@Thomg: Tja, de Z is meer dan voldoende. Het gaat me vooral om de vraag of ik beter een interne of externe kaart kan kopen.

Paperclip Maximizer!

Acties:
  • Beste antwoord

Verwijderd

Ik vind het maar vreemd, een R5E10 heeft een meer dan goede geluidschip aan bord en die hoort echt niet te haperen.
Dit lijkt mij meer op een driver probleem of je hebt een hoop geluidstweaks aanstaan.

De Z680 is een stokoude set (15 jaar oud?) misschien is het een mismatch met de DAC van beide apparaten, als je per se het DAC van de Z680 wilt blijven gebruiken zul je 16Bit/44.1KHz moeten proberen.
Hapert de boel nog steeds als je de Z680's analoog aansluit? Wat gebeurt er als je ipv. de Z680's een koptelefoon gebruikt?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2017 15:17 ]

• Timstone
@Martin900: Damn, dat zijn goede vragen. Zit nu op m'n werk, dus kan nog niets aanpassen. Maar het setje analoog aansluiten zal ik zeker proberen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet erg heb gelet op de piep/ruis bij koptelefoon gebruik. Zal ik ook nagaan.
En de Z680 is still going strong! Haha, echt een super goede set waar ik nog steeds erg veel plezier van heb. Als ik naar een meer recentere set kijk zoals de Teufel E450 dan heeft deze minder vermogen dan de Z680. Niet dat ik een paar watt minder echt ga merken, maar het geld voor zo'n set is nu niet bepaald eenvoudig tevoorschijn te toveren.

Paperclip Maximizer!

Verwijderd

Het kijken naar uitgangsvermogen bij home cinema / PC speakers heeft vaak weinig tot geen zin.
Veel fabrikanten geven enorm hoge vermogens op met daaronder in hele kleine lettertjes "Gedurende 1ms" oftewel het bekende PMPO vermogen, puur om klanten in te lokken :)

Ik verwacht dat zo'n Teufel setje een goed stuk beter klinkt dan de Z680.
2 weg speakers, grotere units, degelijker uitgevoerd en een veel nieuwere digitale frontend, alleen de prijs is wat minder ;) Al gezien hoe groot de subwoofer is bij de E450?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2017 16:02 ]

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:11

Compizfox

Bait for wenchmarks

Wacht, hoe heb je je speakerset nu dan aangesloten? Via USB? Dan wordt de geluidskaart van je moederbord sowieso niet gebruikt.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Timstone
@Compizfox: ik heb alles met optische kabels aangesloten. Anders zou ik helemaal geen geluid hebben. :)

@Martin900: er zijn drie versies van de E450 en dan zal ik absoluut voor de goedkoopste gaan. Die past namelijk netaan op het wagentje wat ik gemaakt heb voor de subwoofer en anders past de subwoofer ook nauwelijks onder m'n bureau. Haha...

Paperclip Maximizer!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:11

Compizfox

Bait for wenchmarks

Timstone schreef op maandag 22 mei 2017 @ 17:29:
@Compizfox: ik heb alles met optische kabels aangesloten. Anders zou ik helemaal geen geluid hebben. :)
Maar ook in dat geval wordt de DAC van de geluidskaart niet gebruikt, toch? Heeft de geluidskaart in dat geval überhaupt wel invloed op de geluidskwaliteit?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Timstone
Ehh... tja, ik kan alleen terugvallen op het verleden. Bij m'n vorige computer zat tussen dezelfde speakerset en de computer de geluidskaart. Vandaar mijn idee om er toch dan maar een geluidskaart in te proppen. Ach ja, ik ga eerst eens de geluidskwaliteit omlaag helpen en anders dan maar noodgedwongen een nieuwe speakerset aansluiten (of een van een vriend van mij).

Paperclip Maximizer!

• Timstone
Nou, gisteren wat dingen geprobeerd.
  • Eerst de drivers geüpdatet. Geen verbetering.
  • Omschakelen naar een analoog signaal. Geen verbetering.
  • Koptelefoon gebruiken. Geen verbetering.
  • Geluidskwaliteit omlaag helpen. Bingo, een kleine verbetering. De geluiden spelen nu ietsje langer af, maar worden nog steeds voortijdig afgekapt. Raarrrrr...
Misschien toch maar de laatste optie aangrijpen; nieuwe speakerset. Arme Z680.

[ Voor 5% gewijzigd door Timstone op 23-05-2017 07:52 ]

Paperclip Maximizer!

Pagina: 1