Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Gaming/Video/fotobewerkings PC €1400/€1500

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Aangezien mijn huidige desktop alweer aardig verouderd is, wordt het tijd voor een nieuwe desktop.
Na enige tijd rondgekeken te hebben op dit forum/website heb ik besloten om een topic aan te maken om eventuele aanvullingen/advies op te doen over de door mij samengestelde build.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zal voornamelijk (Naast internet/tekstverwerking) gebruikt worden voor Gaming(1440P)/Video/Fotobewerking. (GTA 5/WD 2/ARK (Maar ook andere (nieuwere) games, zoals Prey).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Voor dit systeem dacht ik ongeveer aan 1400/1500 euro (assemblage doe ik zelf). Echter, indien het ook voor minder geld kan, dan is dat natuurlijk mooi meegenomen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Toetsenbord, Muis, Monitoren (1440P) heb ik al, dus die heb ik niet nodig. Ook heb ik nog een redelijk nieuwe HDD in mijn huidige PC die ik mee wil nemen. (Vandaar slechts 1 SSD in deze build).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Wat de processor betreft heb ik het liefst Intel, en wat de grafische kaart betreft het liefst NVIDIA. Wat betreft de rest heb ik geen merkvoorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst heb ik een desktop die aan de stille kant is. (vandaar de door mij gekozen case) Echter vind ik koeling ook belangrijk, dus mochten jullie aanraden om extra case fans te gebruiken, dan hoor ik dat graag. Het meest ideale is dat het een goede balans tussen stilte en koeling is.

Ga je overklokken?
Ik heb absoluut geen ervaring met overklokken, dus ben ik dit ook niet van plan.

Wat verwacht je van ons?
Graag zou ik advies krijgen met betrekking tot de door mij gekozen build (of de onderdelen bij elkaar passen e.d.) Mocht deze/een soort gelijke build goedkoper kunnen, dan is dat natuurlijk mooi meegenomen. (bang/buck verhouding). Het opgegeven budget is een richtlijn. Hoe het systeem er uit ziet maakt mij niet uit, dus fancy LED verlichting e.d. hebben geen prioriteit.

Ik sta open voor alle suggesties, dus ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Alvast dank!

Dit is de build die ik op het oog had:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700 Boxed€ 321,-€ 321,-
1Asus Z170 PRO GAMING€ 141,61€ 141,61
1MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G€ 450,-€ 450,-
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 107,90€ 107,90
1Noctua NH-U14S€ 64,95€ 64,95
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FSB€ 106,95€ 106,95
1LG GP57EB40 Zwart€ 22,-€ 22,-
1Seasonic G-series 650 watt€ 91,-€ 91,-
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 151,50€ 151,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.456,91

• Squats
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:23

Squats

Wereldreizende tweaker

Even een paar puntjes;

- Voor de z170 heb je een bios update nodig wil je een 7700k draaien, anders wordt het niks, je zou dit kunnen laten doen bij een leverancier als je erom vraagt (soms voor een kleine meerprijs)

- Ik lees dat je liefste intel wilt, maar ik zou toch even kijken naar AMD Ryzen, sinds je speelt op hoge resolutie (1440p), maakt de kloksnelheid niet zo veel uit, maar krijg je bij een r7 1700 maarliefst 4 cores en 4 threads meer, wat echt ontzettend te pas gaat komen bij video en fotobewerking. En dit zijn 8 echte cores, niet zoals bij de vorige architectuur waar de 8 core eigenlijk geen 8 core was en ook niet zo presteerde. Ryzen 7 zijn in dit opzicht perfecte processoren voor je. Het hoeft niet, maar kijk er even naar, zoek een paar benchmarks op en je zal het wel zien.
Als je echt voor intel wil gaan, sinds je niet wil overklokken, en je een locked processor hebt gekozen, pak een b250/h270 moederbord, scheelt je weer wat.

Voor de rest lijkt het me prima, je zou nog een minder krachtige psu kunnen pakken, maar een beetje meer extra stroom kan geen kwaad, al helemaal sinds je een seasonic wilt.
Extra case fans zou je kunnen doen, of ze vervangen met noctua's dan kan je ze op een lager toerental laten draaien, waardoor het weer stiller wordt.

Bericht ontvangen uit China

• speuler
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 27-10 20:51
Je hebt ook een z-xxx moederbord geselecteerd. Deze zijn voor overklokken en je hebt geen overklokbare processor geselecteerd.

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 01:51
Eventueel, als je voor Ryzen wilt gaan, zou je ook voor een Ryzen 5 1600/1600x kunnen gaan. Die hebben 6 kernen en zijn voor videobewerking nog steeds iets sneller dan een i7 7700, maar wel een stuk goedkoper. Je hebt ook niet per se een losse koeler nodig, waardoor je in totaal iets van € 150 bespaart. Eventueel zou je dat kunnen investeren in een GTX1080 :)

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-11 22:05
De voeding zou ik persoonlijk veranderen naar een pricewatch: Corsair RM550x. Uiterst hoge kwaliteit,semi passief, volledig modulair en 10 jaar garantie. Als alternatief zou je voor de pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M kunnen gaan. Voor meer informatie zie dit topic : Voeding advies en informatie topic - Deel 33

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:16
Ik zou bij overweging AMD/Intel even deze benchmarks van puget doorlezen:
https://www.pugetsystems....0X-1800X-Performance-909/
https://www.pugetsystems....0X-1800X-Performance-907/
https://www.pugetsystems....0X-1800X-Performance-910/

Mijn conclusie is dat ryzen zeker wel competitief is, maar een 7700K beter.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks allemaal voor het meedenken!

De Intel build die ik nu heb samengesteld met jullie advies is deze:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700 Boxed€ 321,-€ 321,-
1ASUS ROG Strix B250H Gaming€ 122,95€ 122,95
1Corsair RM550x€ 91,25€ 91,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.438,50

Nog aanvullingen/suggesties?

De reden dat ik een losse processorkoeler heb genomen is omdat ik slechte ervaringen heb met de bijgeleverde koelers.

- Over koeling gesproken; de case heeft al 2 meegeleverde fans, is het nodig om extra fans bij te plaatsen of niet?

- Heeft dit Moederbord ook nog een bios update nodig met de huidige processor?
(Als er nog een beter alternatief is wat het moederbord betreft, hoor ik dat graag)

- En even voor de zekerheid; thuis nog een SSD en HDD liggen, deze kunnen beide (naast de SSD in de build) worden aangesloten op deze voeding?

-550Watt is voldoende?

Wat Ryzen CPU betreft, indien ik voor de Ryzen 5 1600/1600x zou gaan, wat zouden jullie dan vervangen door wat?

Ben zelf niet zo thuis in de AMD wereld, dus heb geen idee.

Dank alvast voor het meedenken!

• ParaDroid2
Als je voor een Ryzen zou kiezen, zou je de CPU en het moederbord moeten vervangen: bijvoorbeeld pricewatch: AMD Ryzen 5 1600X Boxed zonder koeler met pricewatch: Asus Prime B350-Plus. Mocht je voor de i7 gaan, dan heeft het moederbord geen update nodig. Ik denk dat je met beiden heel tevreden zal zijn. De i7 is waarschijnlijk nu iets sneller, de Ryzen is vermoedelijk/mogelijk meer toekomstgericht vanwege de extra kernen en de verwachting dat software meer multithreaded gaat zijn.

Ga je trouwens een optische drive gebruiken (edit: ik zie dat je zelfs al een externe hebt, ben je die van plan echt te gaan gebruiken?) of naast de 3 schijven die je genoemd hebt nog meer schijven aansluiten? Als je dat niet van plan bent kun je ook voor de product: Fractal Design Define S of pricewatch: Fractal Design Define C gaan. De R5 is veel groter dan beiden, maar dat is dan voornamelijk loze ruimte.

De Noctua koeler is flinke overkill voor een processor die niet overgeklokt gaat worden. Bijvoorbeeld een pricewatch: Arctic Freezer 33 doet het werk net zo stil en goed.

550 watt is meer dan voldoende, ook om alle schijven aan te sluiten.

[ Voor 12% gewijzigd door ParaDroid2 op 22-05-2017 16:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
ParaDroid2 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 16:22:
Als je voor een Ryzen zou kiezen, zou je de CPU en het moederbord moeten vervangen: bijvoorbeeld pricewatch: AMD Ryzen 5 1600X Boxed zonder koeler met pricewatch: Asus Prime B350-Plus. Mocht je voor de i7 gaan, dan heeft het moederbord geen update nodig. Ik denk dat je met beiden heel tevreden zal zijn. De i7 is waarschijnlijk nu iets sneller, de Ryzen is vermoedelijk/mogelijk meer toekomstgericht vanwege de extra kernen en de verwachting dat software meer multithreaded gaat zijn.

Ga je trouwens een optische drive gebruiken (edit: ik zie dat je zelfs al een externe hebt, ben je die van plan echt te gaan gebruiken?) of naast de 3 schijven die je genoemd hebt nog meer schijven aansluiten? Als je dat niet van plan bent kun je ook voor de product: Fractal Design Define S of pricewatch: Fractal Design Define C gaan. De R5 is veel groter dan beiden, maar dat is dan voornamelijk loze ruimte.

De Noctua koeler is flinke overkill voor een processor die niet overgeklokt gaat worden. Bijvoorbeeld een pricewatch: Arctic Freezer 33 doet het werk net zo stil en goed.

550 watt is meer dan voldoende, ook om alle schijven aan te sluiten.
Wat de optische drive betreft; zelf gebruik ik af en toe nog wel een optische drive. Vind het daarnaast ook gewoon handig om er toch eentje te hebben. (Al is veel software tegenwoordig ook prima digitaal te verkrijgen).

Naast de 2 SSD's en 1 HDD ben ik eigenlijk niet van plan om meerdere schijven te installeren.

Als de door jou genoemde 2 alternatieve kasten ook goed genoeg zijn, dan is dat inderdaad ook een optie.
Heb voornamelijk deze kast ook gekozen omdat ik niet precies zeker wist of alle onderdelen hier goed in passen, dus vandaar wat extra ruimte.

Maar ik begrijp dus dat die 2 andere kasten ook prima te doen zijn?

Dank!

• ParaDroid2
Ja, het enige voordeel voor jou is dat er een optische drive in de R5 past, terwijl deze niet in de S of C past. Echter, je hebt nu een USB drive in je lijstje staan, dus als je een optische drive via USB wil aansluiten maakt het niet uit wat je kiest. De R5 heeft extra ruimte voor custom koeling, voor als je bijvoorbeeld je eigen waterkoeling wil aansluiten omdat je daarmee 2 videokaarten wil koelen. Volgens mij ben je dat echter niet van plan ;)

Verwijderd

Topicstarter
ParaDroid2 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 16:39:
Ja, het enige voordeel voor jou is dat er een optische drive in de R5 past, terwijl deze niet in de S of C past. Echter, je hebt nu een USB drive in je lijstje staan, dus als je een optische drive via USB wil aansluiten maakt het niet uit wat je kiest. De R5 heeft extra ruimte voor custom koeling, voor als je bijvoorbeeld je eigen waterkoeling wil aansluiten omdat je daarmee 2 videokaarten wil koelen. Volgens mij ben je dat echter niet van plan ;)
Nee, dat ben ik inderdaad niet van plan! :)

Denk dat het dan toch de door mij gekozen kast wordt.

Mocht ik trouwens nog extra case fans willen installeren, waar moet ik dan aan denken? Zie dat er al 2x 140MM fans bij de kast zitten.

Betekent dat dan ook dat, wanneer ik extra fans zou willen aansluiten, deze 140MM moeten zijn, of moet ik eerder kiezen voor 120MM fans?

Dan ook nog met betrekking tot de meest ideale plaatsing van de (extra) fans, ik zie dat deze case met 9 fan poorten komt, zijn er nog enige plaatsen in de case die meer gebaat zijn bij een extra fan of? (dit i.v.m de airflow natuurlijk).

Of zijn extra fans in mijn geval helemaal niet nodig?

Nogmaals dank voor de feedback. ;)

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02:18

Thomg

Aww yiss

Met airflow krijg je al vrij rap van diminishing returns, gewoon airflow hebben helpt al heel wat, kijk anders maar eerst hoe ver je komt met de 2 fans die erbij komen.

Moet trouwens wel zeggen dat ik persoonlijk niet gecharmeerd ben van de Fractal fans zelf, maar ik heb daar vrij hoge standaarden in.

En, let op, neem het advies van @analogworm mee.
[b]analogworm schreef op maandag 22 mei 2017 @ 10:17:
Mijn conclusie is dat ryzen zeker wel competitief is, maar een 7700K beter.
Hij heeft dit duidelijk onderstreept.

Verwijderd

Topicstarter
Thomg schreef op maandag 22 mei 2017 @ 17:16:
Met airflow krijg je al vrij rap van diminishing returns, gewoon airflow hebben helpt al heel wat, kijk anders maar eerst hoe ver je komt met de 2 fans die erbij komen.

Moet trouwens wel zeggen dat ik persoonlijk niet gecharmeerd ben van de Fractal fans zelf, maar ik heb daar vrij hoge standaarden in.

En, let op, neem het advies van @analogworm mee.

[...]

Hij heeft dit duidelijk onderstreept.
Thanks voor je feedback.

Heb nog eens gekeken, en ben dan met het advies van @analogworm tot deze build gekomen.

Hoe is deze?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700K Boxed€ 352,75€ 352,75
1Asus Z170 PRO GAMING€ 141,61€ 141,61
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.488,91

Is iets duurder, maar nog altijd binnen het budget, en als deze beter is, dan is dat mooi.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02:18

Thomg

Aww yiss

Je hebt een moederbord die mogelijk wel een bios update nodig heeft.
Je hebt ook je build zo aangepast dat je kan overklokken.
Ga je nou wel of niet overklokken?

• ParaDroid2
Ik heb even twee lijstjes gemaakt, één AMD en één Intel. Hierbij ben ik ervan uitgegaan dat je niet wil overklokken, daarom heeft de Intel build ook geen losse koeler, aangezien de standaard koeler prima voldoet. Tevens heb ik er een interne DVD-brander ingezet, aangezien dat volgens mij is wat je wil en niet een externe.

Intel:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700 Boxed€ 320,50€ 320,50
1MSI B250 PC Mate€ 93,-€ 93,-
1LG GH24NSD1 Zwart€ 13,71€ 13,71
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.334,81

AMD:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600X Boxed zonder koeler€ 250,-€ 250,-
1Asus Prime B350-Plus€ 95,51€ 95,51
1Arctic Freezer 33€ 25,-€ 25,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.291,82

Zoals je ziet ben je hiermee ruim 150 euro goedkoper uit. Ik vind het de meerprijs van de i7-7700k niet waard als je niet gaat overklokken, aangezien je dan minstens 75 euro betaalt voor een paar honderd MHz.

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En dan ga ik de rationaal voor Ryzen maar toelichten. ;)

Je wil gamen op 2560x1440 met een GTX1070. Oke, je GPU is in elke game die niet bizar slecht is geoptimaliseerd de bottleneck, zoals het hoort. Dat betekent ook dat het verschil tussen een R5 1600 @3,2 en een 7700k @4,2ghz een a twee frames zal zijn, op zijn best, want het kan ook gewoon geen verschil zijn.

Ter illustratie, een test met de GTX1080, waar het verschil nog wat groter zal zijn. :)
https://www.techpowerup.com/reviews/AMD/Ryzen_5_1600/12.html

Zo kan je €150 besparen, voor dezelfde ervaring in gamen nu, snellere videorendering, en in de toekomst heb je extra cores die games gebruiken, een aantal gebruiken ze nu al. Het bekendste voorbeeld is BF1 die een 7700k al bijna maximaal belast. Kijk zelf maar. :)
YouTube: Ryzen 1700 vs i7 7700K | An Unbiased Look at Benchmarks

Ik zou het niet doen, de 7700k, zeker als je toch GPU bottlenecked bent met een GTX1070. Uit een Ryzen kunnen toekomstige games nog veel halen, uit een 7700k niet. Gameontwikkeling gaat echt niet stilgezet worden op de quadcore. Nee, het gaat gewoon verder, en de hexacore kondigt zich nu al aan als de nieuwe standaard.

Vervolgens geef je ook aan te willen renderen. Dit is een totale non-discussie want Ryzen is hier gewoon sneller, want meer cores. Doe je dit echt veel, dan kan je ook een Ryzen 7 1700 overwegen. Dan kan je pas renderen. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor alle suggesties.

Aangezien ik niet van plan ben om te overklokken, denk ik dat ik toch voor de INTEL (non overklok) build van @ParaDroid2 ga.

Bedankt voor alle suggesties en feedback!

• ParaDroid2
Mijn beide builds waren gericht op niet overklokken, vandaar de 1600x in mijn lijstje, die heeft namelijk standaard hogere kloksnelheden ;) Zelf heb ik dezelfde mening als DaniëlWW2 en zou ik ook voor de Ryzen gaan.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Verwijderd schreef op maandag 22 mei 2017 @ 20:42:
Thanks voor alle suggesties.

Aangezien ik niet van plan ben om te overklokken, denk ik dat ik toch voor de INTEL (non overklok) build van @ParaDroid2 ga.

Bedankt voor alle suggesties en feedback!
Waarom? Werkelijk waarom? :P
Beide CPU's lopen op 3,6ghz. Ja Kaby Lake is iets sneller dan Ryzen, clock voor clock, een paar procent. Effectief mis je zo 0.1ghz, wat echt niks uitmaakt. Staat tegenover dat de Ryzen goedkoper is, 50% meer cores/threads heeft die je kan gebruiken voor rendering en het is meer future proof. Je kan eventueel overclocken met Ryzen, of nog eens enkele tientjes besparen op het moederbord. Het AM4 platform is goedkoper en je kan bij B350 ook snellere RAM gebruiken wat voor betere prestaties zorgt. Dat geld ook voor Intel waar je met een B250 bordje op 2400 zit. Kijk zelf maar: :) (dit is met een GTX1070 en i5 7600, vergelijkbaar dus met een i7 7700)
YouTube: The TRUTH about RYZEN 5 and FAST RAM

[ Voor 3% gewijzigd door DaniëlWW2 op 22-05-2017 20:59 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Verwijderd

Topicstarter
DaniëlWW2 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 20:57:
[...]

Waarom? Werkelijk waarom? :P
Beide CPU's lopen op 3,6ghz. Ja Kaby Lake is iets sneller dan Ryzen, clock voor clock, een paar procent. Effectief mis je zo 0.1ghz, wat echt niks uitmaakt. Staat tegenover dat de Ryzen goedkoper is, 50% meer cores/threads heeft die je kan gebruiken voor rendering en het is meer future proof. Je kan eventueel overclocken met Ryzen, of nog eens enkele tientjes besparen op het moederbord. Het AM4 platform is goedkoper en je kan bij B350 ook snellere RAM gebruiken wat voor betere prestaties zorgt. Dat geld ook voor Intel waar je met een B250 bordje op 2400 zit. Kijk zelf maar: :) (dit is met een GTX1070 en i5 7600, vergelijkbaar dus met een i7 7700)
YouTube: The TRUTH about RYZEN 5 and FAST RAM
Als je wat games betreft inderdaad geen/nauwelijks (FPS) verschil merkt, sta ik ook open voor deze.

Ik heb eigenlijk weinig ervaring met AMD processoren, vandaar dat ik een beetje terughoudend ben. Waarschijnlijk onterecht hoor, daar niet van, maar was altijd erg tevreden met mijn Intel.

Dus als we alles op een rijtje zetten, zou ik beter voor de tweede (Ryzen) build kunnen gaan die @ParaDroid2 voorstelde?

Ben hier natuurlijk voor advies, dus als men hier zegt dat die build echt beter is, dan geloof ik dat.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Verwijderd schreef op maandag 22 mei 2017 @ 21:09:
[...]

Als je wat games betreft inderdaad geen/nauwelijks (FPS) verschil merkt, sta ik ook open voor deze.

Ik heb eigenlijk weinig ervaring met AMD processoren, vandaar dat ik een beetje terughoudend ben. Waarschijnlijk onterecht hoor, daar niet van, maar was altijd erg tevreden met mijn Intel.

Dus als we alles op een rijtje zetten, zou ik beter voor de tweede (Ryzen) build kunnen gaan die @ParaDroid2 voorstelde?

Ben hier natuurlijk voor advies, dus als men hier zegt dat die build echt beter is, dan geloof ik dat.
Heel bot gesteld, het zijn beide stukjes silicon met wat pinnetjes. Het verschil is dat je bij Intel meer betaalt, voor minder cores, en een nutteloze IGP, en bij AMD krijg je voor minder geld, meer cores. Het maakt echt niks uit welk merkje erop geplakt is, het gaat om prestaties. Daar wint AMD nu gewoon in de meeste categorieën en prijsklassen. Laat de i7 7700 nu qua line-up ook een van de slechtste Intel CPU's zijn. Veel te duur, en veel te weinig prestaties voor het geld.

Qua build heb ik die van @ParaDroid2 licht aangepast en verbeterd. :)

-Voor dit moederbord loopt op het moment een actie van Gigabyte waar je bij registratie, €20 aan steam tegoed krijgt. Krijg je dus een zeer goed bordje met veel features, voor effectief €100.
-Ik heb 3000/c15 RAM gepakt. 3200/c16 zou nog beter zijn, maar dit gaat nu al richting de €145-150 en dat is een beetje te veel. Ik heb het zelf wel voor mijn Ryzen build, maar toen was het nog een stukje goedkoper. Op dit bord zou dit al op tenminste 2666 moeten werken. AM4 is qua RAM ondersteuning nog een beetje meh. Je zal waarschijnlijk een keer je bios moeten flashen. Dat is niet moeilijk, maar met dit bordje wel heel makkelijk. Zit een back up bios bij voor het geval dat er iets mis gaat. :)
-Een 550W voeding is overkill. Deze 450W is afdoende en ook van uittekende kwaliteit.

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-AB350-GAMING 3€ 119,-€ 119,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 127,-€ 127,-
1BitFenix Whisper BWG450M€ 79,18€ 79,18
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.323,29

Verwijderd

Topicstarter
DaniëlWW2 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 21:27:
[...]

Heel bot gesteld, het zijn beide stukjes silicon met wat pinnetjes. Het verschil is dat je bij Intel meer betaalt, voor minder cores, en een nutteloze IGP, en bij AMD krijg je voor minder geld, meer cores. Het maakt echt niks uit welk merkje erop geplakt is, het gaat om prestaties. Daar wint AMD nu gewoon in de meeste categorieën en prijsklassen. Laat de i7 7700 nu qua line-up ook een van de slechtste Intel CPU's zijn. Veel te duur, en veel te weinig prestaties voor het geld.

Qua build heb ik die van @ParaDroid2 licht aangepast en verbeterd. :)

-Voor dit moederbord loopt op het moment een actie van Gigabyte waar je bij registratie, €20 aan steam tegoed krijgt. Krijg je dus een zeer goed bordje met veel features, voor effectief €100.
-Ik heb 3000/c15 RAM gepakt. 3200/c16 zou nog beter zijn, maar dit gaat nu al richting de €145-150 en dat is een beetje te veel. Ik heb het zelf wel voor mijn Ryzen build, maar toen was het nog een stukje goedkoper. Op dit bord zou dit al op tenminste 2666 moeten werken. AM4 is qua RAM ondersteuning nog een beetje meh. Je zal waarschijnlijk een keer je bios moeten flashen. Dat is niet moeilijk, maar met dit bordje wel heel makkelijk. Zit een back up bios bij voor het geval dat er iets mis gaat. :)
-Een 550W voeding is overkill. Deze 450W is afdoende en ook van uittekende kwaliteit.

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-AB350-GAMING 3€ 119,-€ 119,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 127,-€ 127,-
1BitFenix Whisper BWG450M€ 79,18€ 79,18
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.323,29
Oké bedankt voor je feedback.

Dan ga ik toch voor jouw build, aangezien ik liever iets langer met een CPU doe.En er zoals ik begreep met de I7 niet veel meer te winnen valt in de toekomst tegenover de Ryzen.

Wat de voeding betreft; had laatst nog een 'discussie' over het aantal Watt met een vriend. Hij beweert dat zo'n soort systeem met een 1070 wel 550 watt nodig heeft, vandaar dat ik er in eerste instantie dus 550watt in had gedaan.

Beter voor de zekerheid, dacht ik zo.

Maar een 450 watt volstaat dus ook met dit huidige systeem, dus is dat prima.

Trouwens, ik was van plan om het systeem zelf in elkaar te zetten (heb dit vaker gedaan), echter heb ik totaal geen verstand van het flashen van de BIOS en zo. Nog nooit gedaan.

Stel dat, wanneer ik dit systeem door AZERTY (of een andere winkel?) in elkaar zou laten zetten bijvoorbeeld, flashen zij dan ook de bios, of moet je dat dan alsnog zelf doen?

Dank!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Verwijderd schreef op maandag 22 mei 2017 @ 22:00:
Oké bedankt voor je feedback.

Dan ga ik toch voor jouw build, aangezien ik liever iets langer met een CPU doe.En er zoals ik begreep met de I7 niet veel meer te winnen valt in de toekomst tegenover de Ryzen.

Wat de voeding betreft; had laatst nog een 'discussie' over het aantal Watt met een vriend. Hij beweert dat zo'n soort systeem met een 1070 wel 550 watt nodig heeft, vandaar dat ik er in eerste instantie dus 550watt in had gedaan.

Beter voor de zekerheid, dacht ik zo.

Maar een 450 watt volstaat dus ook met dit huidige systeem, dus is dat prima.

Trouwens, ik was van plan om het systeem zelf in elkaar te zetten (heb dit vaker gedaan), echter heb ik totaal geen verstand van het flashen van de BIOS en zo. Nog nooit gedaan.

Stel dat, wanneer ik dit systeem door AZERTY (of een andere winkel?) in elkaar zou laten zetten bijvoorbeeld, flashen zij dan ook de bios, of moet je dat dan alsnog zelf doen?

Dank!
Een goede kwaliteit 450W voldoet. Deze heeft twee 8 pin connectoren voor een PCI-E device, oftewel geen enkele GPU die deze voeding niet aan kan. De RM550x is ook een zeer hoge kwaliteitsvoeding, maar meer geschikt als je ook een 7700k koopt, en deze naar 5ghz wil overclocken, en er een GTX1080Ti naast zet, en deze ook flink overclocked. Zelfs dat kan een 450W voeding aan, maar een 550W is dan geen gek idee. Dat doe je niet, dus die 450W voldoet. :)

Qua flashen, de nieuwste bios die het probleem hopelijk op zal lossen laat nog even op zich wachten. Qua flashen heb je een lege USB stick nodig. Download de nieuwste bios van de website van je moederbord producent, daar hebben ze vaak ook speciale software voor. PC uit, USB stick erin aan de achterkant, flashen en klaar. Nee, niet al te moeilijk. De back up is er meer voor als je echt iets raars hebt zoals stroomuitval tijdens het proces. :)

Verwijderd

Topicstarter
DaniëlWW2 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 22:08:
[...]

Een goede kwaliteit 450W voldoet. Deze heeft twee 8 pin connectoren voor een PCI-E device, oftewel geen enkele GPU die deze voeding niet aan kan. De RM550x is ook een zeer hoge kwaliteitsvoeding, maar meer geschikt als je ook een 7700k koopt, en deze naar 5ghz wil overclocken, en er een GTX1080Ti naast zet, en deze ook flink overclocked. Zelfs dat kan een 450W voeding aan, maar een 550W is dan geen gek idee. Dat doe je niet, dus die 450W voldoet. :)

Qua flashen, de nieuwste bios die het probleem hopelijk op zal lossen laat nog even op zich wachten. Qua flashen heb je een lege USB stick nodig. Download de nieuwste bios van de website van je moederbord producent, daar hebben ze vaak ook speciale software voor. PC uit, USB stick erin aan de achterkant, flashen en klaar. Nee, niet al te moeilijk. De back up is er meer voor als je echt iets raars hebt zoals stroomuitval tijdens het proces. :)
Oké bedankt!

De rest trouwens ook allemaal bedankt voor alle feedback en de adviezen!
Pagina: 1