Pc ineens defect...

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surpunt
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-02-2024
Hallo medetweakerts,

Ik heb een probleem met mijn pc, plus een aantal vragen. De eerste vraag is of ik in dit deel van het forum mag vragen voor advies over een defecte pc.
De volgende vraag is i.c.m. de context van het probleem.
Context: Ik heb sinds Zaterdag middag de Asus pg258q, mijn upgrade over een simpel 60hz 1080 schermpje. Vervolgens heb ik tot 5 uur in de nacht mezelf mateloos vermaakt met deze ultieme upgrade voor mij, ondanks n dode pixel. Zondag middag "fire" ik mn pc weer "up" voor Rainbow Six Siege, wat ik dus op bestwel competetief speel. Ik ga ingame en na n 20minuten "poef" valt mn pc uit. In de eerste instantie dacht ik dat de stoppen eruit waren, dat gebeurd vaker.
Maar nee... Ik kijk voor de zekerheid beneden of er niemand met de stroom ligt te klooien. Niks aan de hand. Vervolgens druk ik mijn pc weer aan en hii boot. Ik ga weer snel ingame, ik clutch een ronde voor een 4-4 gelijk maker. De volgende en beslissende ronde volgt en "poef" weer uit. Dit maal, na meerdere malen op de externe start knop drukken gebeurd er niks.
Mijn probleem oplossend vermogen begint te werken, ik wissel van stopcontact, zet m aan en na 2min weer uit... Pak de schroevendraaier en check het stopcontact voor stroom. Niks aan de hand, stroom aanwezig. Vervolgens probeer ik nogmaals te starten, de case leds springen aan en mn pc valt weer stil en de leds weer uit. Waarna ik het nog eens probeerde maar er helemaal niks gebeurde. Tijdens dit hele process, bleven mijn Asus maximus hero vii mobo leds gewoon branden, wat indiceert dat er stroom is. Vervolgens unplug ik al mijn accessoires, dus beide schermen, muis, keyboard etc. Alles. Behalve mijn psu stroom kabel. Nogmaal probeer ik een boot maar wederom n minuut en daarna weer uit. En wederom daarna niks meer.
Ik dit punt heb ik de handoek in de ring gegooit. Ik heb mn psu eruit gehaald en ik denk dat het aan mijn EVGA NEX750Gold ligt. Dit is tevens de oudste component uit mijn computer, ik schat 4 a 5 jaar. De rest is 2 jaar geleden vervangen. Verder is het niks met de temperaturen want deze houd ik altijd in de gaten. Morgen middag aka vandaag dus. Ga ik mn psu weer inpluggen en met maar 1 videokaart porberen te booten om te checken of het zekerweten mijn psu is. Is dit een goed plan? Verder, ik draai mijn setup dus met een EVGA 970 ftw en een EVGA 760 sc (voor de physix). De 970 draait mijn nieuwe scherm en de 760 draait mijn oude scherm. Voor mijn pg258q had ik ook een 2 schermen setup.
Ik denk dus dat het probleem komt omdat mijn pc nu ipv 1x dvi 970 en 1x dvi 760 naar 1x display port 970 en 1xdvi 760 is gegaan. Dat dit misschien meer stroom verbruikt op een rail van 20v ofzo denk ik. Uiteraard lopen mijn 970 en 760 op 2verschillende kabels op verschillende ingangen op mijn psu.

Natuurlijk laat mijn kennis op dit gebied mij een beetje in de steek hier. Vandaar mijn vraag aan de mede tweakers, wat denken jullie? Is het mijn psu of iets anders of heb ik nu alles gesloopt? Of kan ik nog iets testen voor meer informatie over het probleem? Geld voor een nieuwe psu heb ik en ik wou deze toch al vervangen, naar een seasonic prime 1000w titanium met 12 jaar full warranty. Liever geef ik dit geld natuurlijk uit aan een 1080 of vega gpu maar goed. Ik koop liever kwaliteit dan iets goedkoops.

In mijn openbare inventaris kun je mijn setup bekijken. Ik weet niet precies hoe ik deze moet linken.
Ps. Ik ben wanhopig, donderdag en vrijdag vrij dus ik zou graag weer willen gamen.
B.v.d.

Je broeder van een andere koeler. (Het rijmt zolang je wil dat het rijmt.)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Surpunt schreef op maandag 22 mei 2017 @ 02:03:
Verder is het niks met de temperaturen want deze houd ik altijd in de gaten.
Hier ga je rap overheen, zonder het verder uit te leggen. Bij een pc die uitvalt en daarna gewoon weer werkt is temperatuur één van de hoofdverdachten. Hoe heb je je temperaturen gemeten, welke temperaturen betreft dit en wat waren die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
In de eerste instantie dacht ik dat de stoppen eruit waren, dat gebeurd vaker.
Dus je voeding krijgt vaak een opdonder door problemen op de groepen?...
Dan zou ik eerst maar eens dat oplossen, groepen horen niet 'vaak' uit te vallen.

Verder heeft je PC geen 20v rails dus die zal niet snel kapot zijn :p Maar een 1000w voeding is al bijna het dubbele van wat je nodig hebt, verder heeft het weinig nut om een tweede scherm voor non-gaming op een tweede GPU te zetten, haal je oude kaart eruit en sluit de twee schermen op 1 GPU aan, maakt het driver verhaal een stuk simpeler.

[ Voor 7% gewijzigd door RGAT op 22-05-2017 03:07 ]

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaRaDoX4
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-09 13:29

PaRaDoX4

Beverage Dissemination Officer

Om te beginnen Stroom LOOPT en Spanning is aanwezig. (Als elektrotechnicus irriteer ik me enorm aan de "er is stroom" uitspraak)

Dan om het makkelijker te maken voor de rest een kleine samenvatting ;)

Pc valt een paar keer onder load uit. (in de 10-20 min range)
Zekeringen springen vaker bij TS thuis.
PC draaid met een veels te zware voeding van 4 jaar oud.
Pc start nu niet eens meer op
TS denkt dat het aan 1 van de 2 GPU's ligt.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 370,01€ 370,01
1Asus Republic Of Gamers Z97 MAXIMUS VII HERO€ 242,59€ 242,59
1EVGA GeForce GTX 760 2GB ACX Cooler€ 0,-€ 0,-
1EVGA GeForce GTX 970 4GB FTW+ ACX 2.0+€ 0,-€ 0,-
1NZXT Noctis 450 Zwart/Rood€ 125,95€ 125,95
1Asus ROG Swift PG258Q Grijs€ 595,95€ 595,95
1Asus VN247HA Zwart€ 158,60€ 158,60
1Corsair Hydro H110i GTX€ 134,-€ 134,-
1Logitech G910 Orion Spectrum RGB (Qwerty US)€ 129,-€ 129,-
1Logitech G5 Laser Mouse€ 0,-€ 0,-
1Logitech G403 Prodigy Gaming Mouse€ 49,99€ 49,99
1Logitech G600 MMO Gaming Mouse (Zwart)€ 0,-€ 0,-
1Kingston HyperX Savage HX324C11SRK2/16€ 146,49€ 146,49
1Logitech G933€ 141,10€ 141,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.093,68

Heb je iemand die een PSU aan je kan lenen? Zou best kunnen dat er een zekering gesprongen is in je PSU met het uitvallen. Als je een andere PSU hebt kan je dat iig al uitsluiten.
En overclock je? Als ik die voeding zie neem ik aan van wel? Daar kan het ook fout zijn.
Verder geeft je MOBO geen foutmeldingen in geluidstonen of led display code's?

Your mission is not to accept the mission. Do you accept? | Steam: -SlipperyPickle- | Stadia: SlipperyPickle

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
[quote]PaRaDoX4 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 07:45:
(Als elektrotechnicus irriteer ik me enorm aan de "er is stroom" uitspraak)
[/quote]
Als taalpurist erger ik me aan mensen die het woord irriteren verhaspelen met het woord ergeren, en vervoegingen daarvan. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

PaRaDoX4 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 07:45:
Om te beginnen Stroom LOOPT en Spanning is aanwezig. (Als elektrotechnicus irriteer ik me enorm aan de "er is stroom" uitspraak)
Stroom loopt niet, want het heeft geen benen :+ Belangrijker: je ergert je ergens aan, of iets irriteert je. Je ergens aan irriteren is fouter dan wattage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaRaDoX4
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-09 13:29

PaRaDoX4

Beverage Dissemination Officer

sypie schreef op maandag 22 mei 2017 @ 08:26:
[/quote]
Als taalpurist erger ik me aan mensen die het woord irriteren verhaspelen met het woord ergeren, en vervoegingen daarvan. :+
Verwijderd schreef op maandag 22 mei 2017 @ 08:45:
[...]

Stroom loopt niet, want het heeft geen benen :+ Belangrijker: je ergert je ergens aan, of iets irriteert je. Je ergens aan irriteren is fouter dan wattage.
_/-\o_

Laten we TS helpen ipv mij te corrigeren. straks irriteer ik me daar nog aan :D

[ Voor 81% gewijzigd door PaRaDoX4 op 22-05-2017 09:28 ]

Your mission is not to accept the mission. Do you accept? | Steam: -SlipperyPickle- | Stadia: SlipperyPickle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surpunt
Verwijderd schreef op maandag 22 mei 2017 @ 02:13:
[...]

Hier ga je rap overheen, zonder het verder uit te leggen. Bij een pc die uitvalt en daarna gewoon weer werkt is temperatuur één van de hoofdverdachten. Hoe heb je je temperaturen gemeten, welke temperaturen betreft dit en wat waren die?
Ik maak mijn pc met regelmaat schoon, de temps komen nooit hoger dan cpu:73 gpu:75 de andere temps nooit boven de 50. Mijn case zit ramvol costum fans. Ik houd ze in de gaten met speedfan. Wat temps betreft ben ik erg voorzichtig. Daarom durf ik ook te zeggen dat dit uitgesloten is.
RGAT schreef op maandag 22 mei 2017 @ 03:06:
[...]

Dus je voeding krijgt vaak een opdonder door problemen op de groepen?...
Dan zou ik eerst maar eens dat oplossen, groepen horen niet 'vaak' uit te vallen.

Verder heeft je PC geen 20v rails dus die zal niet snel kapot zijn :p Maar een 1000w voeding is al bijna het dubbele van wat je nodig hebt, verder heeft het weinig nut om een tweede scherm voor non-gaming op een tweede GPU te zetten, haal je oude kaart eruit en sluit de twee schermen op 1 GPU aan, maakt het driver verhaal een stuk simpeler.
Ik zal "vaak" even elaboreren. Met vaak bedoel ik minder dan 1x per 2 maanden. Ik woon in een oud huis helaas. En de "stop" is niet kapot maar slaat gewoon af. Je tip ga ik vanmiddag proberen.

Ik ga zometeen verder in op de andere reacties, ik heb dit vanaf mijn telefoon geschreven.
Bedankt voor het mee denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeAdWaVe74
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-11-2022
Temperatuur is het eeste wat in mij op komt.
wellicht in je PSU

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

PC die raar opstart alleen maar na het installeren van een ander scherm. De motherboardleds die toch branden maar de PC niet kunnen opstarten. En uitval....

Ik zou de PSU eens vervangen.

Mogelijk dat je met je andere scherm op hogere resoluties speelt en daarmee ook je videokaart aan het werk zet = Meer power en hogere temps.

Ik zou dus ook de temps van de gpu in de gaten houden.

[ Voor 36% gewijzigd door Frostbite op 22-05-2017 10:36 ]

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-10 13:12

TommieW

Numa numa.

Ik gok op de PSU. Als een computer thermisch uit gaat (terwijl hij vlak daarvoor nog zonder problemen een uur of 5 heeft staan stampen), zou hij de volgende dag weer zonder problemen verder moeten gaan. Tenzij de hardware defect is geraakt, uiteraard. Maar dat heb ik zelf nog nooit zien gebeuren.

Als temperaturen het probleem zijn, zou het probleem ook consequenter te reproduceren moeten zijn.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Surpunt schreef op maandag 22 mei 2017 @ 09:59:
Ik maak mijn pc met regelmaat schoon, de temps komen nooit hoger dan cpu:73 gpu:75 de andere temps nooit boven de 50. Mijn case zit ramvol costum fans. Ik houd ze in de gaten met speedfan. Wat temps betreft ben ik erg voorzichtig. Daarom durf ik ook te zeggen dat dit uitgesloten is.
Ik niet, want je zit niet continu naar de temperaturen te kijken. Of heb je logs van de momenten dat het gebeurt? De temperatuur van de cpu zit al vlak tegen Tcase aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom een aparte videokaart voor de 2e monitor ipv op de igpu aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surpunt
PaRaDoX4 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 07:45:

Dan om het makkelijker te maken voor de rest een kleine samenvatting ;)

Pc valt een paar keer onder load uit. (in de 10-20 min range)
Zekeringen springen vaker bij TS thuis.
PC draaid met een veels te zware voeding van 4 jaar oud.
Pc start nu niet eens meer op
TS denkt dat het aan 1 van de 2 GPU's ligt.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 370,01€ 370,01
1Asus Republic Of Gamers Z97 MAXIMUS VII HERO€ 242,59€ 242,59
1EVGA GeForce GTX 760 2GB ACX Cooler€ 0,-€ 0,-
1EVGA GeForce GTX 970 4GB FTW+ ACX 2.0+€ 0,-€ 0,-
1NZXT Noctis 450 Zwart/Rood€ 125,95€ 125,95
1Asus ROG Swift PG258Q Grijs€ 595,95€ 595,95
1Asus VN247HA Zwart€ 158,60€ 158,60
1Corsair Hydro H110i GTX€ 134,-€ 134,-
1Logitech G910 Orion Spectrum RGB (Qwerty US)€ 129,-€ 129,-
1Logitech G5 Laser Mouse€ 0,-€ 0,-
1Logitech G403 Prodigy Gaming Mouse€ 49,99€ 49,99
1Logitech G600 MMO Gaming Mouse (Zwart)€ 0,-€ 0,-
1Kingston HyperX Savage HX324C11SRK2/16€ 146,49€ 146,49
1Logitech G933€ 141,10€ 141,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.093,68

Heb je iemand die een PSU aan je kan lenen? Zou best kunnen dat er een zekering gesprongen is in je PSU met het uitvallen. Als je een andere PSU hebt kan je dat iig al uitsluiten.
En overclock je? Als ik die voeding zie neem ik aan van wel? Daar kan het ook fout zijn.
Verder geeft je MOBO geen foutmeldingen in geluidstonen of led display code's?
Ik ben op het gebied elektronica een leek, sorry hiervoor. Ik neem aan dat de "Jip en Janneke" taal geen probleem is. Ik als fysio student spreek nooit in vakjargon naar mijn patiënten aangezien zij alleen "J&J" taal spreken. Tenzij ze er uiteraard voor openstaan. Verder, de 10-20 minuten range was maar 1x en daarna werkte hij gewoon niet meer. Ik heb nog wel een zeer oude psu liggen, ik ga deze straks proberen met alleen mobo en cpu + dan de oude psu. Overclocken werkte nooit bij mij om dat mijn pc na het opstarten meteen uitviel. Zelfs met alleen mijn Ram naar hun hoogste capaciteit zetten gaf al geen boot meer. Dat geeft mij des te meer reden dat het mijn PSU is. Mijn ram ging niet hoger dan 2100.. ipv 2400.
Verder ziet mijn mobo er gewoon normaal uit.
sypie schreef op maandag 22 mei 2017 @ 08:26:
[/quote]
Ik hoop dat je zonder teveel ongenoegen mijn wanhopige, op mijn telefoon getypte post kon lezen.
HeAdWaVe74 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 10:22:
Temperatuur is het eeste wat in mij op komt.
wellicht in je PSU
Ik hoop dat het alleen mijn PSU is.
Frostbite schreef op maandag 22 mei 2017 @ 10:31:
PC die raar opstart alleen maar na het installeren van een ander scherm. De motherboardleds die toch branden maar de PC niet kunnen opstarten. En uitval....

Ik zou de PSU eens vervangen.

Mogelijk dat je met je andere scherm op hogere resoluties speelt en daarmee ook je videokaart aan het werk zet = Meer power en hogere temps.

Ik zou dus ook de temps van de gpu in de gaten houden.
Je begrijpt me verkeerd, ik kreeg mijn nieuwe scherm zaterdag, waarna ik er de gehele zaterdag+nacht op gegamed heb. De volgende middag ondervond ik pas problemen, daarom vond ik het ook raar.
"Mogelijk dat je met je andere scherm op hogere resoluties speelt en daarmee ook je videokaart aan het werk zet = Meer power en hogere temps."
Dit denk ik dus ook. De temps van mijn Gpu zijn altijd goed, meestal draai ik er msi afterburner bij voor de zekerheid voor de complete uitslagen in grafieken. Een top van 81 is echt een uitslaande piek, over het algemeen is het rond de 75-78.
TommieW schreef op maandag 22 mei 2017 @ 10:31:
Ik gok op de PSU. Als een computer thermisch uit gaat (terwijl hij vlak daarvoor nog zonder problemen een uur of 5 heeft staan stampen), zou hij de volgende dag weer zonder problemen verder moeten gaan. Tenzij de hardware defect is geraakt, uiteraard. Maar dat heb ik zelf nog nooit zien gebeuren.

Als temperaturen het probleem zijn, zou het probleem ook consequenter te reproduceren moeten zijn.
Precies, een uur of 7-8 onder load gegamed, uiteraard zonder OC. Vervolgens is hij een uur of 10 uit geweest. Geboot, 20min gamen en RIP. Dit is ook de reden dat ik het raar vind.
"Als temperaturen het probleem zijn, zou het probleem ook consequenter te reproduceren moeten zijn."
Precies mijn denkwijze, ik hoop dat het probleem verholpen is door enkel mijn psu te vervangen.
Verwijderd schreef op maandag 22 mei 2017 @ 10:43:
[...]

Ik niet, want je zit niet continu naar de temperaturen te kijken. Of heb je logs van de momenten dat het gebeurt? De temperatuur van de cpu zit al vlak tegen Tcase aan.
Op mijn 2e scherm heb ik ten alle tijden msi after burner en speedfan staan zodat ik mijn temps real time kan monitoren. Dit is natuurlijk wel een "eyeball" techniek en zonder dat ik echt graphs terug kijk, dus 100% zekerheid is er niet. Maar ik ben wel 99% zeker dat het niet de temperaturen zijn, maar ik sluit het niet uit.
Ik zie vaker dat andere een hogere temp dan Tcase hebben en er niets aan de hand is..?
Verwijderd schreef op maandag 22 mei 2017 @ 12:42:
Waarom een aparte videokaart voor de 2e monitor ipv op de igpu aansluiten?
Geen idee, ik dacht altijd dat ik stress van mijn main card zou halen, zodat ik meer fps push. Maar dit is dus niet het geval? Ik zal de tip om hem aan mijn igpu te hangen onthouden en zodra hij weer werkt proberen. Belast ik dan niet mijn cpu met mijn 2e monitor? Omdat integrated gpu die integrated graphics van mijn cpu aanspreekt? Bedankt alvast.

Vanmiddag pak ik er een oude psu bij in de hoop dat ik een boot krijg met alleen mobo en cpu, de kans acht ik klein. Ik gooi mijn kansen richting een nieuwe psu, deze zal ik de 24ste(STUFIEE) aanschaffen en dan zal ik de 25ste weer verslag doen van mijn bevindingen.
Bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surpunt
De nieuwe PSU zit erin en alles loopt weer als een tierelier.

Pagina: 1