Programma voor zichtbaar maken grote bestanden laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoerivanhal
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15-01-2021
Hey allemaal,

Ik heb een vraagje of er een programma is wat kan helpen mij te laten zien waar alle bestanden staan op mijn laptop.
Momenteel is mijn laptop bijna vol(heb 211GB) maar heb er naar mijn weten niet echt grote dingen op staan.
Bestaat er een programma wat kan laten zien welke map of bestanden de meeste ruimte inneemt?

Zo kan ik zien dat bijvoorbeeld een groot deel wordt ingenomen door de map gebruikers en dan onder mijn eigen naam. Maar als ik hierop verder klik dan kom ik maar tot ongeveer 30gb van de 158gb als ik die mappen weer bij elkaar optel. Waar blijft dan de rest?

Hopelijk kan iemand mij helpen met inzicht en/of een programma om te zien waar alles precies staat. Zo wil ik toch proberen om mijn laptop weer een beetje leger te krijgen. bijvoorbaat dank voor alle reacties

Beste antwoord (via TheVMaster op 22-05-2017 12:17)

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-07 20:19
Je zou kunnen kijken naar TreeSize of WinDirStat.

TreeSize is een stuk mooier en de gratis versie is prima te gebruiken.
Ik gebruik WinDirStat omdat het helemaal gratis is en ook werkt op servers en shares. Maar dat is voor jou nu niet relevant :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:55

Umbrah

The Incredible MapMan

Windirstat :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-07 20:19
Je zou kunnen kijken naar TreeSize of WinDirStat.

TreeSize is een stuk mooier en de gratis versie is prima te gebruiken.
Ik gebruik WinDirStat omdat het helemaal gratis is en ook werkt op servers en shares. Maar dat is voor jou nu niet relevant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoerivanhal
Thanks voor de snelle respons.
Ik ga WinDirStat eens proberen en kijken of ik er verder uit kan komen wat zoveel geheugen inneemt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
PowerShell mensen:

http://robwillis.info/201...lder-sizes-for-any-drive/

Iedereen maar met zijn "there's an app for that". Kan gewoon native! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-07 10:52
Try SpaceMonger. Leuk programma om het zeer duidelijk af te beelden wat er opgeslagen staan op je schijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Mooie tool hiervoor is SpaceSniffer. Gratis en geeft mooi visueel de invulling van de ruimte weer (meer ruimtegebruik = groter blokje op scherm, zelfde idee als SpaceMonger). Ik ben deze gaan gebruiken nadat SpaceMonger een betaalde tool werd.

[ Voor 6% gewijzigd door spone op 21-05-2017 22:55 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoerivanhal
Oke, net even het programma laten draaien en dit is eruit gekomen.
Veel ruimte wordt ingenomen door AppData >>Local>> Microsoft>>windows>>INetCache>>Low>> IE>>(random letters en cijfers)
Weet iemand wat hier uberhaupt in deze mappen instaat en of dit belangrijk is voor het draaien van de laptop?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
Temporarily Internet Files ...

Ik geef het op...

*knip* niet doen, nergens voor nodig

[ Voor 41% gewijzigd door TheVMaster op 27-05-2017 01:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-07 10:52

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik ben meer old school sequoila view

Iperf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
Bill Gates zou zich omdraaien in zijn graf als hij dit zou lezen..
Ow wacht, hij leeft nog ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoerivanhal
Ik heb alle normale standaard dingen al leeggemaakt zoals alle temp files enz. Hierin was ook niet echt meer dan een paar 100 mb te vinden. Schrijfopruiming geeft zelf maar 8mb aan ook al klik ik alle onderdelen aan.
Ik vind het dan ook raar dat het pad wat ik hierboven heb beschreven zoveel geheugen in neemt.

ps: @Squ1zZy we zijn niet allemaal zo slim als jou en kunnen er ook wel eens niet uitkomen he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
yoerivanhal schreef op zondag 21 mei 2017 @ 23:04:
Ik heb alle normale standaard dingen al leeggemaakt zoals alle temp files enz. Hierin was ook niet echt meer dan een paar 100 mb te vinden. Schrijfopruiming geeft zelf maar 8mb aan ook al klik ik alle onderdelen aan.
Ik vind het dan ook raar dat het pad wat ik hierboven heb beschreven zoveel geheugen in neemt.

ps: @Squ1zZy we zijn niet allemaal zo slim als jou en kunnen er ook wel eens niet uitkomen he.
Daar ben ik het helemaal mee eens _/-\o_

Alhoewel ik wel had verwacht dat kopiëren en plakken in PowerShell ISE nog wel te doen was ...

Edit: Wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat het niet nodig is om "tools" te installeren en dat het met native tooling ook kan. Zo moeilijk is PowerShell niet en al helemaal niet als je het script kan kopiëren/plakken en je bent klaar. Eventueel ook met hulp van een medetweaker.

Tools downloaden zonder te scannen (op virustotal bijvoorbeeld) of op plekken waar je afvraagt of je al niet geïnfecteerd bent door een drive-by (freesoftware.ru bijvoorbeeld) is sterk af te raden. Daarnaast merk ik dat veel mensen geen backup maken en daarna een topic aanmaken dat er randsomware is gevonden en ze niet weten wat ze moeten doen.

Veel mensen downloaden van alles, maar zouden iets meer tijd moeten steken in native tooling zoals PowerShell. Microsoft heeft daar zeer goed werk afgeleverd en zou het liefst willen zien dat mensen daar iets meer aandacht aan besteden.

Al met al hoop ik natuurlijk dat je geholpen bent en dat je weer wat ruimte vrij kan maken :+

[ Voor 41% gewijzigd door Squ1zZy op 21-05-2017 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 262853

yoerivanhal schreef op zondag 21 mei 2017 @ 23:04:
Ook aangegeven dat "systeembestanden" opgeruimd mogen worden? En zet via mapopties verborgen bestanden en beveiligde systeembestanden eens op zichtbaar en tel dan nog eens.
Check meteen even hoeveel ruimte systeemherstel mag gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 262853 op 22-05-2017 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 925583

Ik gebruik Directory Report
Het is sneller dan WinDirStat
http://www.file-utilities.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Squ1zZy schreef op zondag 21 mei 2017 @ 23:05:
[...]

Daar ben ik het helemaal mee eens _/-\o_

Alhoewel ik wel had verwacht dat kopiëren en plakken in PowerShell ISE nog wel te doen was ...

Edit: Wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat het niet nodig is om "tools" te installeren en dat het met native tooling ook kan. Zo moeilijk is PowerShell niet en al helemaal niet als je het script kan kopiëren/plakken en je bent klaar. Eventueel ook met hulp van een medetweaker.

Tools downloaden zonder te scannen (op virustotal bijvoorbeeld) of op plekken waar je afvraagt of je al niet geïnfecteerd bent door een drive-by (freesoftware.ru bijvoorbeeld) is sterk af te raden. Daarnaast merk ik dat veel mensen geen backup maken en daarna een topic aanmaken dat er randsomware is gevonden en ze niet weten wat ze moeten doen.

Veel mensen downloaden van alles, maar zouden iets meer tijd moeten steken in native tooling zoals PowerShell. Microsoft heeft daar zeer goed werk afgeleverd en zou het liefst willen zien dat mensen daar iets meer aandacht aan besteden.

Al met al hoop ik natuurlijk dat je geholpen bent en dat je weer wat ruimte vrij kan maken :+
toon volledige bericht
Moet je natuurlijk geen obscuur script hebben die dingen doet die je niet verwacht. Niet iedereen kan die scripts lezen. Gevaar het voor de gemiddelde gebruiker is imho dan net zo groot als een GUI tooltje downloaden.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
Oogje schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 14:08:
[...]

Moet je natuurlijk geen obscuur script hebben die dingen doet die je niet verwacht. Niet iedereen kan die scripts lezen. Gevaar het voor de gemiddelde gebruiker is imho dan net zo groot als een GUI tooltje downloaden.
Goed punt :)

Script is echter wel makkelijker leesbaar natuurlijk en te posten op Tweakers. Om een reverse engineer te doen is wel lastiger, maar je hebt zeker een punt.
Pagina: 1