Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon538
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12-01 19:26
Mijn vraag

hoi,
ik zal hier even een redelijk lang verhaal van maken om het enigszins begrijpbaar te maken.
ik was laatst aan het browsen op YouTube en toen zag ik iemand die van een echte snelheids/rpm meter van een golf(of polo :? ) een werkende snelheidsmeter/rpm meter had gemaakt voor racespellen.
nu vroeg ik mij af, of ik hetzelfde kan doen? ik zag namelijk vandaag wat snelheids/rpm meters op marktplaats van oude audi's en bmw's en het lijkt me erg leuk/handig om deze werkend te krijgen voor race/bus sims.

Relevante software en hardware die ik gebruik
mocht het van enig belang zijn, zal ik hier mijn stuur+ pc plaatsen
stuur: logitech g25
pc:
CPU: Intel Core I7-6700
GPU: EVGA GTX 980 TI SC+ ACX 2.0+
SSD: Samsung 950 pro 512GB
HDD: Toshiba DT01ACA Series 2TB 3,5" SATA
Motherboard: ASRock Fatal1ty Z170 Gaming K4 Mainboard
Ram: 16GB (2x 8GB) Crucial Ballistix Sport DDR4-RAM
Case: Corsair Carbide Series 200R Kast
PSU: Thermaltake London 550W 80 Plus Gold
DVD-Drive: LiteOn iHAS124-14 Brander
Cooler: Cooler Master Hyper 212 EVO

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
ik heb al rondgezocht op internet,maar ik ben tot nu toe niks anders tegekomen dan dat filmpje.
mocht iemand een link of soortgelijks hebben naar iets zoals dit dan zou ik dat op waarde stellen _/-\o_

(hier is de link naar dat filmpje trouwens
YouTube: Real Bmw cluster for Lfs )
alvast bedankt,
leon

[ Voor 6% gewijzigd door leon538 op 21-05-2017 19:45 ]

Beste antwoord (via leon538 op 22-05-2017 19:39)

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Kun je zelf programmeren? Ik denk dat je beter resultaat haalt met een Raspberry en een Canbus kit. De hardware kun je dan kant en klaar kopen, alleen de software zul je zelf moeten schrijven (als je mijn idee van ethernet ziet zitten in ieder geval)

Als je exact hetzelfde wil bouwen als je daar ziet ben je beter af om contact op te nemen met de auteur en te vragen of hij die schema's nog heeft

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:02

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar doe-het-zelf-forum EL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:06
Er staat een link naar de howto onder het filmpje..

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Kijk eens naar de description van het filmpje...
Project is uit 2010 en de schema's zijn verloren gegaan. Met alleen een Arduino kom je er niet, hier zal externe hardware bij moeten. Valt me verder op dat die latency tussen de monitor en het dashboard toch wel fors is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon538
@sig69 wat ik bedoelde is meer de hardware enzovoort wat ik nodig heb om hem zowaar te laten werken voordat ik de software kan plannen.
@Flake weet u toevallig welke hardware ik nodig heb en hoe het voor de rest werkt?
is wel jammer dat er zo weinig info over beschikbaar is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 22:18

SA007

Moderator Tweaking
Veel oudere tacho's en snelheidsmeters werken op een vrij simpele puls, meer pulsen -> meer snelheid.
Moderne eigenlijk allemaal via de CAN bus.

Beide is met vrij weinig hardware electrisch aan een arduino te knopen, maar dan moet je erg goed begrijpen hoe de auto de signalen stuurt dus gaat 99% van je werk in de software zitten (uitzoekwerk).

De persoon van het filmpje heeft 'm redelijk compleet herbedraad, dan ga je die complexiteit naar je hardware halen door elk motortje gescheiden aan te sturen.
Verschil is dat de software alleen uit simpele blokjes bestaat die allemaal makkelijk te vinden zijn.

Afhankelijk van het cluster kan dat een stepper motor zijn of een galvo of elk ander type draaimechaniek.

Denk dat stap 1 is beslissen wat voor cluster je wil ombouwen en die een regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon538
@SA007 zat te denken aan een van een honda civic aangezien ik die als mijn eerste auto wil
link: https://www.marktplaats.n...26e&previousPage=lr&pos=6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 11:03
Die Civic tellerbakken zijn in iedergeval geen canbus :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flake
Ik denk dat er ook de uitdaging is hoe je die data uit de game naar dat dashboard gaat krijgen. Niet mijn vakgebied maar ik gok dat er ook een stukje zelfgeschreven software op de achtergrond draait die ergens uit het ram de snelheid en toerental uitleest en dat vervolgens naar die arduino stuurt.

Uit de code kan ik al opmaken dat hij daar UART/RS232 voor gebruikt en dat zou de latency naar mijn idee kunnen verklaren. Als je dit wil bouwen dan lijkt mij dat een ethernet/TCP-IP verbinding naar je dashboard toe minder latency zou geven, in ieder geval aan de computerzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon538
@jbhc deze wel? https://www.marktplaats.n...24&previousPage=lr&pos=14

@Flake @jbhc ik kan denk ik de code die erin moet wel kan vinden, maar de hardware voor dit vinden is niet mijn sterke punt. Weten jullie toevallig wat ik nodig heb en dat linken?

Alvast bedankt,
Leon

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Kun je zelf programmeren? Ik denk dat je beter resultaat haalt met een Raspberry en een Canbus kit. De hardware kun je dan kant en klaar kopen, alleen de software zul je zelf moeten schrijven (als je mijn idee van ethernet ziet zitten in ieder geval)

Als je exact hetzelfde wil bouwen als je daar ziet ben je beter af om contact op te nemen met de auteur en te vragen of hij die schema's nog heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon538
@Flake dat ethernet zie ik wel zitten maar er zit een verdieping tussen de modem en mijn pc :( . Ik zal jouw antwoord als beste selecteren en als ik de hardware heb start ik een nieuw topic.

Bedankt voor de hulp allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Je kan helemaal prima dit topic blijven gebruiken hoor, heb je geen nieuw topic voor nodig.

Canbus snap ik hierin niet echt, een civic uit '96 heeft geen canbus.
Ik heb de service manual opgezocht linkje zit ook een pdf download op.
Daar staan de elektische schema's, ook van het cluster zelf.
Die is ook lekker compleet, inclusief dingen als de weerstand die de brandstofmeter heeft bij leeg/vol/etc.

Klinkt dus als een prima doel om zelf te bedraden als je daar zin in hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon538
@SA007 ik zal morgen eens even kijken, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Een canbus leek mij hardwarematig makkelijker, want kant en klaar te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Can bus is qua hardware makkelijk, maar je zit met een paar punten:
- Is het protocol online te vinden, wat je over canbus praat is niet compleet gestandaardiseerd en kan ook beveiligd zijn met sleutels (ding geeft storing aan tot hij een ecu met serienummer x ziet op de bus bijv).
- Is alles via canbus of maar een deel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon538
@Flake https://hidxenonverlichti...A7tM_kn2QZD6PUaAlOg8P8HAQ
Zoiets als dit?
@SA007 ik wou dat ik de handige Harry was maar dat ben ik niet en dus is een canbus heel handig (kant en klaar eigenlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 21:48
@leon538 die xenon verlichting heeft echt helemaal niks te maken met wat je wilt doen.

Om een arduino aan een tellerbak met canbus te koppelen heb je iets als dit nodig.
https://www.sparkfun.com/products/13262

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon538
@MewBie dus ik heb die canbus nodig, en welke van deze arduino's moet ik nog hebben? https://store.arduino.cc
Pagina: 1