Toon posts:

Allround pc die no jaren mee kan (excl. GPU) tot 1000,- euro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na 8,5 jaar laat ik mijn trouwe i7 920 achter, mijn beste pc aankoop ooit! Om de 2-3jaar een nieuwe videokaart erin en heb de laatste 8,5 jaar redelijk kunnen highend gamen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Alles, main is gamen, maar het liefst zo allround mogelijk en toekomst proof.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Denk dat onder de 1000,- al genoeg moois te krijgen is. Het gaat mij om value.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD€ 295,80€ 295,80
1Seagate Desktop HDD, 1TB€ 50,51€ 50,51
1Cooler Master Nepton 240M€ 98,49€ 98,49
1Samsung 850 EVO 250GB€ 94,99€ 94,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 539,79

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler€ 326,-€ 326,-
1MSI B350M MORTAR€ 97,50€ 97,50
1Fractal Design Define Mini C€ 77,95€ 77,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 141,50€ 141,50
1Corsair RM550x€ 91,25€ 91,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 734,20

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, de huidige lijst is op basis van mijn eigen research, maar als er argumenten zijn voor andere spullen verander ik zo.

Ga je overklokken?
Ja, ik ga bewust voor de 1700 en niet de 1800x ivm prijs en dat de 1700 met een overclock identiek is aan de 1800x.

Wat verwacht je van ons?
Ten eerste de check of ik dingen koop die niet samengaan.
Ten tweede zijn er argumenten om andere keuzes te maken. Bijv mobo waar Ryzen soms problemen heeft met bepaalde mobo/RAM/overclock combinaties.
Ten derde heeft het zin om de 3600mhz Corsair RAM variant te halen als Ryzen in de toekomst mogelijk werkt op deze RAM speeds. Op basis van dit filmpje waar de Ryzen met 3600mhz een 7700k op 5ghz outperformed.
https://www.youtube.com/watch?v=5GhoYs2VDns&t=54s
Of kan ik dan ook mijn huidige 3200mhz RAM naar 3600mhz krijgen?

*Titel typefout "die NOG jaren mee kan" 8)7 Weet alleen niet hoe ik dit verbeter of dat een admin dit kan verbeteren?

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10-2024
ram OCen is mogelijk (al zul je wrsch moeten wachten op agesa 1006), en of je het verschil gaat merken is discutabel.
Gegeven dat je een 8-core wil OCen zou ik je echter willen aanraden voor een wat beter moederbord te gaan. Momenteel is dit het enige x370 matx-bord, geen idee hoe de biosondersteuning is, al schijnt het soms een wat jaren '90-look te hebben: pricewatch: Biostar Racing X370GT3 , van de b350s is dit waarschijnlijk je beste keuze (als het gaat om robuustheid van de VRMs die de stroom aan je CPU leveren): pricewatch: ASRock AB350M Pro4 (feature set is helaas iets minder, zie usb-poorten)

am4 bracket voor waterkoeling niet nodig? (Ik weet niets van die dingen).

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Verwijderd

Topicstarter
foppe-jan schreef op zondag 21 mei 2017 @ 19:32:
am4 bracket voor waterkoeling niet nodig? (Ik weet niets van die dingen).
De bracket voor de Nepton is vorige week uitgekomen mede voor mij de reden om nu de knoop door te hakken.
Dacht ook aan wachten op de Ryzen 9 en i9 reeks, maar denk dat deze veel duurder gaan worden en eigenlijk teveel cores hebben voor mij als casual.

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Hoe ver wil je overclocken? Echt het maximale of is zoiets als 3,8ghz ook goed?
Dat is even belangrijk als het om moederbord keuze gaat. Ik heb zelf een 1700 en een Gigabyte Gaming 3, een uitstekend bordje op een vlak na, de VRM kan beter. De setup kan een Ryzen 7 @4,1ghz en 1,42v aan, maar de VRM wordt dan wel heet waardoor je wat airflow nodig hebt over de VRM. Jij pakt een waterkoeler, dus geen airflow over de VRM. Daardoor valt deze een beetje af. Het kan, maar is minder dan optimaal.

Nu is dit baasbordje eindelijke beschikbaar. Dit ding heeft de beste VRM van alle B350 bordjes, en ook veel features. Dit is dus de nieuwe koning voor B350, dat was de Gaming 3. Let wel op, een aantal zijn verkeerd gelinkt in de pricewatch. Het is dus echt €150. :)
pricewatch: MSI B350 Gaming Pro Carbon

Ik zeg het omdat je met een Ryzen 7 1700 ook heel wat jaren kan doen, en dan moet je ook voor een goed bordje gaan. Ga ik ook zeker proberen, vandaar mijn keuze voor de Gaming 3 twee maanden geleden, toen alles nog veel duurder was. Betaalde nog €370 voor mijn R7 1700. 8)7

Wil je dit niet, want je moet dan ook een andere kast pakken, dan is de Mortar niet verkeerd. Ook een betere VRM dan de Gigabyte Gaming 3 en afdoende. Je geeft op qua audiochip, netwerkchip en usb ten opzichte van de Gaming Carbon. :)

Qua geheugen, in dit geval zou ik 3200 aanraden. 3200+ ondersteuning is iets wat AMD belooft, maar we hebben nog niks gezien. Of het zinvol gaat zijn betwijfel ik ook. Sneller geheugen is nodig omdat er latency issues zijn tussen de twee CCX units van een Ryzen CPU, die opmerkelijk worden als je met een zeer snelle GPU werkt, een GTX1080ti ofzo. Met 3200mhz RAM zijn de problemen al zo goed als weg.

Ik vermoed dat 3200+ ook niet nodig gaat zijn. Dit omdat in de nabije toekomst de manier hoe een GPU haar renderinstructies ontvangt van de CPU gaat veranderen. DX12/Vulkan games leunen niet langer op een enkele, snelle CPU core voor renderinstucties naar de GPU. In principe zal een GPU dan meerdere cores aanspreken, en elk minder zwaar belasten. Ik denk dat dit het probleem op zal lossen omdat je nu al ziet dat een langzamere GPU geen problemen heeft met langzamer RAM. Moet je wel de correcte GPU hebben, op het moment is dat alleen AMD die echt gebruik kan maken van DX12/Vulkan en meerdere cores kan aanspreken. ;)

Qua overclocken. 3200/c16 is ongeveer het maximale voor SK Hynix geheugen, waar we het hier over hebben, dus er zit weinig rek in. Alles daarboven kost al snel enkele tientjes meer omdat het Samsung B-die chips zijn, duurder, maar ook beter.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• foppe-jan
DaniëlWW2 schreef op zondag 21 mei 2017 @ 20:30:
Nu is dit baasbordje eindelijke beschikbaar. Dit ding heeft de beste VRM van alle B350 bordjes, en ook veel features. Dit is dus de nieuwe koning voor B350, dat was de Gaming 3. Let wel op, een aantal zijn verkeerd gelinkt in de pricewatch. Het is dus echt €150. :)
pricewatch: MSI B350 Gaming Pro Carbon

Ik zeg het omdat je met een Ryzen 7 1700 ook heel wat jaren kan doen, en dan moet je ook voor een goed bordje gaan. Ga ik ook zeker proberen, vandaar mijn keuze voor de Gaming 3 twee maanden geleden, toen alles nog veel duurder was. Betaalde nog €370 voor mijn R7 1700. 8)7
Ik ben het uiteraard met je eens dat dat bord van de b350 atx borden de beste vrms heeft, maar voor e150 & uitgaande van een ATX bord zou ik toch eerder gaan voor deze 6+2 fasen x370: pricewatch: Asus Prime X370-Pro ; betere mosfets, dus minder warm, en stabielere voltregulatie = minder CPU-slijtage, want meer (echte) fasen.

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

foppe-jan schreef op zondag 21 mei 2017 @ 21:29:
[...]

Ik ben het uiteraard met je eens dat dat bord van de b350 atx borden de beste vrms heeft, maar voor e150 & uitgaande van een ATX bord zou ik toch eerder gaan voor deze 6+2 fasen x370: pricewatch: Asus Prime X370-Pro ; betere mosfets, dus minder warm, en stabielere voltregulatie = minder CPU-slijtage, want meer (echte) fasen.
Oke, fair enough. Was even kwijt dat de Asus prime x370 al onder de €160 zat. 8)7

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Verwijderd

Topicstarter
@DaniëlWW2
Ik had hem tot vanmiddag ook zo in me lijst staan.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler€ 326,-€ 326,-
1MSI B350 Gaming Pro Carbon€ 94,-€ 94,-
1Fractal Design Define S€ 74,95€ 74,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 141,50€ 141,50
1Corsair RM550x€ 91,25€ 91,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 727,70
Eigenlijk omdat de Carbon nieuwer is en 50 euro duurder dan andere b350, wist alleen niet of hij dan ook beter is. Hoor op de OC forums veel over mobo's en VRM dus denk dat ik je tip zeker overneem.

Ik zie mensen meestel refereren aan Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 als SK Hynix, maar MSI in zijn RAM compatibilty lijst staat het als Samsung geheugen tevens de Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3600C18 en dat ze beide 3200mhz halen.
Begreep ook dat CL18 op de 3600mhz versie weer nadelig is als hij met Ryzen op 3200mhz draait dus dat is dan toch geen optie.

@foppe-jan
Asus prime x370 is idd een van de beste als ik forums volg. Ben alleen angstig dat in RAM compatibilty lijst van Asus de Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 niet terug komt. Zie toevallig net dat de Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3600C18 hier sinds 18 mei nu wel op staat met 3200mhz. Daarom neig ik naar MSI of hecht ik teveel waarden aan dit soort lijsten?

• foppe-jan
Verwijderd schreef op zondag 21 mei 2017 @ 21:43:

@foppe-jan
Asus prime x370 is idd een van de beste als ik forums volg. Ben alleen angstig dat in RAM compatibilty lijst van Asus de Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 niet terug komt. Zie toevallig net dat de Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3600C18 hier sinds 18 mei nu wel op staat met 3200mhz. Daarom neig ik naar MSI of hecht ik teveel waarden aan dit soort lijsten?
Ik ga er zelf vanuit dat dat (binnenkort, hopelijk met agesa 1006) grotendeels zal worden opgelost, maar als je hier kijkt kun je zien dat er ten minste enkele mensen zijn die jouw gekozen geheugen draaiende hebben op 2933 icm een prime pro, wat me zeker voor nu close enough lijkt :) : http://rymem.vraith.com/detailed_ram/715

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Corsair gebruikt beide door elkaar heen. Alles sneller dan 3200/c16 = Samsung B-die. Alles tot 3200/c16 is waarschijnlijk SK Hynix, maar kan Samsung B-die zijn. ;)
Verder zou de volgende bios update tot 4000mhz aan geheugenondersteuning brengen.

Dat Asus plankje is beter voor het beetje extra. De Gaming Pro Carbon zou €130 a €140 wel waard zijn, maar niet €150, als je voor een paar euro meer die Asus hebt. De Gaming Pro is een zeer goede 4 phase, de Asus is een echte 6 phase en dus beter voor stabiliteit. :)

Pagina: 1