KPN vraagt een zeer groot bedrag voor upgraden ADSL netwerk.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoobAim
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
Gegroet allen,

Huidige Situatie:

Gebied van circa. 150 huizen + Industrieterrein met een gemiddelde download snelheid variërend van 5Mbit tot 1Mbit

Een tijdje geleden heb ik na veel heen en weer e-mailen en bellen, succesvol contact gelegd met een regiomanager van KPN. Hij heeft onderzoek gedaan naar deze wijk en is tot de conclusie gekomen dat er tot aan de wijkkast een glasvezelkabel getrokken kan worden (30 meter) en vervolgens zou er nieuwe apparatuur etc. komen. De nieuwe download snelheid zou ongeveer tussen de 100 tot 20 Mbit komen (via koper).

Alleen er is een probleem. Eerst moeten de financieringen geregeld worden. €35,000. Naar mijn mening is dit geen reëel bedrag. Dit moet overigens via bewonersinitiatief betaald worden. Logischerwijs zal niet iedereen in de wijk meedoen. En dan nog, hoe kan het zo duur zijn om 30 meter glasvezel tot aan de wijkkast te trekken? Mis ik iets, of ben ik wellicht verkeerd geïnformeerd qua kosten van de apparatuur die gebruikt zal worden?

Overigens, het zal specifiek een goede ontwikkeling zijn voor het bedrijventerrein om er een betere snelheid aan te bieden. Ik snap niet waarom KPN dit zelf kan bekostigen, want er is overduidelijk genoeg animo in de regio.

Is het mogelijk om financiële ondersteuning van de gemeente te krijgen?

Ten laatste, wat is jullie mening van het aanbod van KPN? €35,000 voor glasvezel tot aan de wijkkast ? \

Ik hoor graag wat Tweakers hierover te melden heeft,

Gegroet. :)

Beste antwoord (via NoobAim op 22-05-2017 22:48)

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:20
Alleen al uit principe zou ik weigeren ook maar een enkele euro te betalen aan KPN, als het zo moet. Wij zitten in eenzelfde situatie (geen Ziggo/coax, geen glas) en zijn dus volledig op het ADSL-netwerk aangewezen.

Onder de streep betaal je namelijk gewoon mee aan de lock-in die je bij KPN hebt. Je blijft koper naar je thuisadres ontvangen. De 100 mbit die maximaal behaald zou kunnen worden (mocht je hier mee instemmen, zorg dan dat je dit soort afspraken zwart op wit hebt, want ik geloof er niks van) blijft inferieur aan wat Ziggo aanbiedt, en al helemaal aan de snelheden (en toekomstbestendigdheid!) van glasvezel.
Het kost een flinke hoop geld en uiteindelijk blijf je het slechtste product houden, met bovendien keuze uit slechts 1 provider.

Als je de tijd hebt... probeer een glasvezelinitiatief op te zetten! Een stappenplan met hoe je zoiets op zou kunnen zetten, en concrete voorbeelden: https://verbinddrenthe.nl/overzicht-fasen-en-stappen Het initiatief in mijn regio staat er ook tussen.
vincedd schreef op zondag 21 mei 2017 @ 19:27:
De gemeente mag alleen leningen verstrekken. Niet financieren, dan krijgen ze ziggo op hun dak ivm concurrentievervalsingen.
Ook leningen mogen ze niet zomaar verstrekken om dezelfde reden. KPN heeft op de allerlaatste dag dat het mogelijk was aangekondigd dat ze binnen 2 jaar een snelheidsupgrade uit gingen voeren, waardoor ze boven de 30mbit uit kwamen (dat is volgens mij de afgesproken grens 'traag internet'). Daardoor kwam onze financiering in de problemen. KPN is zo actief glasvezelinitiatieven aan het blokkeren.
Sidenote: we zijn inmiddels 18 maanden na deze datum en ons internet is nog altijd net zo snel. Concreet zijn er geen upgrades aan onze regio bekend gemaakt. Fourstack toont 0,0 informatie :P

Anyhow, voor @NoobAim zou diezelfde uitkomst in ieder geval een gratis upgrade betekenen. Als je de tijd hebt ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Richh op 21-05-2017 19:56 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:57

Osxy

Holy crap on a cracker

Zoals door KPN vermeld is het niet alleen glasvezel trekken maar ook apparatuur vervangen, grondwerk, waarschijnlijk vergunningen etc. Dus 35k klinkt niet compleet vreemd om eerlijk te zijn.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:05
Ik verwacht zelf het volgende:

*Kosten graven fiber + vergunningen
*Kosten plaatsen volledig nieuwe wijkkast
*Kosten aanleg stroom, ik denk dat dit in de oude situatie er niet is
*Kosten plaatsen actieve apparatuur in de wijkkast, chassis, lijnkaarten (lijnkaart biedt plaats voor 48 of 72 klanten, en kosten zo 2000-3000eur per stuk...en dan het chassis nog.

Maar ik vind wel dat het niet realistisch is dat de bewoners dit volledig moeten ophoesten, KPN heeft natuurlijk gewoon een verdienmodel, en de bouw, onderhoud, uitbreiding van het netwerk zit natuurlijk gewoon bij de abonnementskosten in.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Als er geen kabel of 4G beschikbaar is dan is 235 euro per aansluiting te overwegen, anders niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-10 15:21
Kpn moet binnenkort aan 30 Mbit minimaal voldoen. Dat word europees geregeld. Wanneer dat moet zij weet ik niet. Dacht 2020. Maar ze proberen hun kosten op jullie af te achuiven, terwijl het toch echt voor hun is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Betalen wij niet genoeg aan KPN en wat hebben ze nou de afgelopen jaren gedaan aan onderhoud en modernisering? Dan ga ik niet met een vinger naar ze wijzen, maar zoals in Amstelveen is het gewoon heel gebrekkig geweest en nog steeds. In de 4,5 km bij 2 km breed zitten nu alle wijkcentrales bijna vol, dat was ook in 2000 al. Ik ga mag blij zijn als ik 30/35 MBit/s down haal maar het is laatst geupgrade naar 40-45 MBit/s en ik kan bonden waardoor ik net max 80 MBit/s zou zitten en ik woon maar 450 meter van de centrale vandaan. Deze situatie is pas na 2 jaar zo.
Sterker, er is een straat in de buurt, als je op nummer 1 woont heb je net 3-5 MBit/s en woon je aan het einde van de straat nummer 35 dan haal je 110 MBit/s en dan heb ik maar over een straat van net 200 meter lang.
Dan moeten mensen maar gaan betalen om te zorgen voor KPN dat ze een beter netwerk hebben?

Ik zou zeggen, is er kabel, ga dan kabelen want anders ga je nog niet veel op vooruit.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:31
vincedd schreef op zondag 21 mei 2017 @ 18:09:
Kpn moet binnenkort aan 30 Mbit minimaal voldoen. Dat word europees geregeld. Wanneer dat moet zij weet ik niet. Dacht 2020. Maar ze proberen hun kosten op jullie af te achuiven, terwijl het toch echt voor hun is.
Heb je een bron? Daar heb ik GROTE interesse in!

Hier staat wel iets leuks, maar ik zie nog niet of dat afgedwongen gaat worden. Wel aardig voor KPN wat daarin staat: Als je als partij alleen investeert, hoef je anderen geen toegang te verlenen tot je netwerk.

[ Voor 49% gewijzigd door Houtenklaas op 21-05-2017 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
itsalex schreef op zondag 21 mei 2017 @ 18:12:
Betalen wij niet genoeg aan KPN en wat hebben ze nou de afgelopen jaren gedaan aan onderhoud en modernisering? Dan ga ik niet met een vinger naar ze wijzen, maar zoals in Amstelveen is het gewoon heel gebrekkig geweest en nog steeds. In de 4,5 km bij 2 km breed zitten nu alle wijkcentrales bijna vol, dat was ook in 2000 al. Ik ga mag blij zijn als ik 30/35 MBit/s down haal maar het is laatst geupgrade naar 40-45 MBit/s en ik kan bonden waardoor ik net max 80 MBit/s zou zitten en ik woon maar 450 meter van de centrale vandaan. Deze situatie is pas na 2 jaar zo.
Sterker, er is een straat in de buurt, als je op nummer 1 woont heb je net 3-5 MBit/s en woon je aan het einde van de straat nummer 35 dan haal je 110 MBit/s en dan heb ik maar over een straat van net 200 meter lang.
Dan moeten mensen maar gaan betalen om te zorgen voor KPN dat ze een beter netwerk hebben?

Ik zou zeggen, is er kabel, ga dan kabelen want anders ga je nog niet veel op vooruit.
Ik heb toch een 10X zo grote upload met mijn XS4ALL abo'tje dan ik bij Ziggo had en daar ben ik ERG blij mee. Een paar jaar geleden zat ik zo'n 4km uit de wijkcentrale en haalde daardoor zo'n 6Mbps, toen de overstap naar Ziggo gedaan en nu weer terug naar XS4ALL vanwege de veel hogere uploadsnelheid.

Het voorbeeld wat je geeft met die straat lijkt me zo goed als onmogelijk, tenzij het begin van de straat op een andere centrale zit. Met 110Mbps (ik zit nu op 107Mbps) zit je bovenop de wijkkast, die van mij zit 45 meter naast mijn huis. Met 200 meter zal je wel iets inleveren, maar geen bijna 100Mbps. Heb je een postcode van die straat, ik ben wel nieuwschierig wat voor rare situatie daar heerst ...

O ja, de afgelopen jaren heeft KPN hier geinvesteerd in buitenringen en VDSL, nu heb ik 107Mb down, 33Mb up _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Houtenklaas op 21-05-2017 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoobAim
  • Niet online
Soldaatje schreef op zondag 21 mei 2017 @ 18:04:
Als er geen kabel of 4G beschikbaar is dan is 235 euro per aansluiting te overwegen, anders niet.
Er is 4G+ beschikbaar. Geen kabel, er is alleen koper beschikbaar op deze locatie.

Overigens is er aan de andere kant van het dorp wel zeer aanwezig Ziggo kabel beschikbaar en daar wordt 300/30 mee gehaald.

[ Voor 17% gewijzigd door NoobAim op 21-05-2017 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoobAim
  • Niet online
Het zou wel zeer interessant zijn als deze bewering klopt, want dan probeert KPN inderdaad de kosten op ons te schuiven.

Maar internet content begint steeds groter te worden qua bestandsgrootte en een 4k stream bekijken hoef ik niet eens aan te beginnen.
Er zal een tijd komen dat je haast niks meer kan met een 5mbit lijn.

Overigens, er is nota bene een industrieterrein (met zelfs 2 fabrieken!) waar zeer grote animo voor een betere connectie is. Ik kan mijn hoofd er niet omheen draaien dat KPN hier niet geïnteresseerd in is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Houtenklaas schreef op zondag 21 mei 2017 @ 18:19:
[...]

Ik heb toch een 10X zo grote upload met mijn XS4ALL abo'tje dan ik bij Ziggo had en daar ben ik ERG blij mee. Een paar jaar geleden zat ik zo'n 4km uit de wijkcentrale en haalde daardoor zo'n 6Mbps, toen de overstap naar Ziggo gedaan en nu weer terug naar XS4ALL vanwege de veel hogere uploadsnelheid.

Het voorbeeld wat je geeft met die straat lijkt me zo goed als onmogelijk, tenzij het begin van de straat op een andere centrale zit. Met 110Mbps (ik zit nu op 107Mbps) zit je bovenop de wijkkast, die van mij zit 45 meter naast mijn huis. Met 200 meter zal je wel iets inleveren, maar geen bijna 100Mbps. Heb je een postcode van die straat, ik ben wel nieuwschierig wat voor rare situatie daar heerst ...

O ja, de afgelopen jaren heeft KPN hier geinvesteerd in buitenringen en VDSL, nu heb ik 107Mb down, 33Mb up _/-\o_
De postcode is 1185KZ o.a.. Nummer 1 begint trouwens iets hoger qua snelheid namelijk 12 MBit/s en nummer 33 haalt zelfs 162 MBit/s down. Het is echt erg. Het is inderdaad een ander verdeelpunt.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-10 19:33
Als er voldoende animo is zou je ook Ziggo kunnen vragen met een voorstel te komen.
Eventueel tegen KPN zeggen dat je eerst eens met Ziggo gaat overleggen, doet soms ook al wonderen.
Er is vast geen Europese regel waarin staat dat KPN dit moet regelen.
Misschien dat ze willen dat er overal 30Mbps beschikbaar is, maar op welke manier is een tweede.

[ Voor 7% gewijzigd door brambo123 op 21-05-2017 18:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincedd
Houtenklaas schreef op zondag 21 mei 2017 @ 18:13:
[...]

Heb je een bron? Daar heb ik GROTE interesse in!

Hier staat wel iets leuks, maar ik zie nog niet of dat afgedwongen gaat worden. Wel aardig voor KPN wat daarin staat: Als je als partij alleen investeert, hoef je anderen geen toegang te verlenen tot je netwerk.
nieuws: Europese Commissie wil meer en snellere breedbandverbindingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:39

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

NoobAim schreef op zondag 21 mei 2017 @ 18:34:
[...]

Het zou wel zeer interessant zijn als deze bewering klopt, want dan probeert KPN inderdaad de kosten op ons te schuiven.

Maar internet content begint steeds groter te worden qua bestandsgrootte en een 4k stream bekijken hoef ik niet eens aan te beginnen.

Overigens, er is nota bene een industrieterrein (met zelfs 2 fabrieken!) waar zeer grote animo voor een betere connectie is. Ik kan mijn hoofd er niet omheen draaien dat KPN hier niet geïnteresseerd in is.
Sorry hoor, maar als daar een 'industrieterrein' zit met '2 fabrieken' die 'zeer grote animo' hebben, dan lijkt 35K mij echt peanuts.

Wat zeiden de bedrijven op het industrieterrein toen je ze je plan voorlegde?

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PostHEX
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-04-2019
Klinkt dat KPN een 'have your cake and eat it too' probeert te doen. Als je zelf voor de aanleg van x direct de kosten moet ophoesten, zou je logischerwijs ook mogen verwachten dat wat er is aangelegd in jouw/jullie bezit zal zijn.

Heb je overigens ook met jouw gemeente en de bewoners daarvan de aanleg van FTTH verkent? 20 jaar verder heb je daar meer aan, ook al is de aanleg duurder. Kans is overigens zeer groot dat als er genoeg animo voor FTTH is, KPN op het laatste moment over de brug komt en zelf aanbied om het aan te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:12
NoobAim schreef op zondag 21 mei 2017 @ 17:58:
Is het mogelijk om financiële ondersteuning van de gemeente te krijgen?
Hoe gaat je gemeente überhaupt om met de komst van glasvezel? Lopen er al projecten voor in andere wijken? Je gemeente bepaalt over het algemeen met de bekabelaars (grote kans op Reggefiber) waar (en wanneer) er glas komt te liggen. En de gemeente zal de vergunningen af moeten geven (ook als jullie betalen)..

Er zijn trajecten/projecten van gemeentes icm Reggefiber waar gratis glas tot de deur wordt gelegd.

Bel ze eens op zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
De gemeente mag alleen leningen verstrekken. Niet financieren, dan krijgen ze ziggo op hun dak ivm concurrentievervalsingen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Alleen al uit principe zou ik weigeren ook maar een enkele euro te betalen aan KPN, als het zo moet. Wij zitten in eenzelfde situatie (geen Ziggo/coax, geen glas) en zijn dus volledig op het ADSL-netwerk aangewezen.

Onder de streep betaal je namelijk gewoon mee aan de lock-in die je bij KPN hebt. Je blijft koper naar je thuisadres ontvangen. De 100 mbit die maximaal behaald zou kunnen worden (mocht je hier mee instemmen, zorg dan dat je dit soort afspraken zwart op wit hebt, want ik geloof er niks van) blijft inferieur aan wat Ziggo aanbiedt, en al helemaal aan de snelheden (en toekomstbestendigdheid!) van glasvezel.
Het kost een flinke hoop geld en uiteindelijk blijf je het slechtste product houden, met bovendien keuze uit slechts 1 provider.

Als je de tijd hebt... probeer een glasvezelinitiatief op te zetten! Een stappenplan met hoe je zoiets op zou kunnen zetten, en concrete voorbeelden: https://verbinddrenthe.nl/overzicht-fasen-en-stappen Het initiatief in mijn regio staat er ook tussen.
vincedd schreef op zondag 21 mei 2017 @ 19:27:
Ook leningen mogen ze niet zomaar verstrekken om dezelfde reden. KPN heeft op de allerlaatste dag dat het mogelijk was aangekondigd dat ze binnen 2 jaar een snelheidsupgrade uit gingen voeren, waardoor ze boven de 30mbit uit kwamen (dat is volgens mij de afgesproken grens 'traag internet'). Daardoor kwam onze financiering in de problemen. KPN is zo actief glasvezelinitiatieven aan het blokkeren.
Sidenote: we zijn inmiddels 18 maanden na deze datum en ons internet is nog altijd net zo snel. Concreet zijn er geen upgrades aan onze regio bekend gemaakt. Fourstack toont 0,0 informatie :P

Anyhow, voor @NoobAim zou diezelfde uitkomst in ieder geval een gratis upgrade betekenen. Als je de tijd hebt ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Richh op 21-05-2017 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Precies :) wat als je je huis wil verkopen in 2025? Ik kijk nu al rond naar huizen waar je op zn minst ziggo hebt.
Leveren die fabrieken meer geld op als er glas naar toe ligt? :P ze zitten toch vast aan KPN omdat er niemand anders internet aanbiedt.
Wel is het interessant om die bedrijven eens met de zakelijke kant van KPN te laten praten. Of desnoods met Ziggo, misschien zien zij er brood in?
eric.1 schreef op zondag 21 mei 2017 @ 19:23:
Er zijn trajecten/projecten van gemeentes icm Reggefiber waar gratis glas tot de deur wordt gelegd.
Reggefiber is van KPN en legt alleen glas waar ze last hebben van concurrentie tegenwoordig. De gebieden waar enkel koper ligt slaat men over. Die klanten kunnen toch niet overstappen immers :)
Stukje duiding: nieuws: Aantal nieuwe glasvezelverbindingen in Nederland neemt af
Anyhow: zeker even contact opnemen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Dat bedrag is vrij normaal, ook al is het niet leuk. Waarschijnlijk kan je voor veel minder zelf een lokale provider opzetten. Een losse eigen 1Gbit fiber trunk kost minder dan 15k en als je dat centraal met AirFiber o.i.d. naar alle deelnemende woningen draadloos beschikbaar maakt ben je voor 20k klaar voor een snellere verbinding en een veel lager maandbedrag. Voor dat soort draadloze verbindingen heb je wel line-of-sight nodig, maar geen laser-aim o.i.d. dus dat scheelt weer. Gaat tot 500Mbit op 25Km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
itsalex schreef op zondag 21 mei 2017 @ 18:37:
[...]

De postcode is 1185KZ o.a.. Nummer 1 begint trouwens iets hoger qua snelheid namelijk 12 MBit/s en nummer 33 haalt zelfs 162 MBit/s down. Het is echt erg. Het is inderdaad een ander verdeelpunt.
Zuur. De hogere huisnummers hebben een straatkast, de lagere nummers niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Houtenklaas
johnkeates schreef op zondag 21 mei 2017 @ 19:59:
Dat bedrag is vrij normaal, ook al is het niet leuk. Waarschijnlijk kan je voor veel minder zelf een lokale provider opzetten. Een losse eigen 1Gbit fiber trunk kost minder dan 15k en als je dat centraal met AirFiber o.i.d. naar alle deelnemende woningen draadloos beschikbaar maakt ben je voor 20k klaar voor een snellere verbinding en een veel lager maandbedrag. Voor dat soort draadloze verbindingen heb je wel line-of-sight nodig, maar geen laser-aim o.i.d. dus dat scheelt weer. Gaat tot 500Mbit op 25Km.
De vraag is dan even wie verantwoordelijk is voor het jusititieel aftappen, onderhoud als er wat stuk is, wie er een onderhoudsplan maakt, wie juridisch aansprakelijk is .... 't Is natuurlijk iets meer als de éénmalige aanschaf van die zeuk. En voor die AirFiber oplossing heb je een vergunning nodig met dito jaarlijkse kosten. En kosten zo'n 2500 euro per twee, da's ook niet voor niks. Kortom, 't is echt wat kostbaarder dan je denkt.

[ Voor 10% gewijzigd door Houtenklaas op 21-05-2017 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Houtenklaas schreef op zondag 21 mei 2017 @ 20:07:
[...]

De vraag is dan even wie verantwoordelijk is voor het jusititieel aftappen, onderhoud als er wat stuk is, wie er een onderhoudsplan maakt, wie juridisch aansprakelijk is .... 't Is natuurlijk iets meer als de éénmalige aanschaf van die zeuk. En voor die AirFiber oplossing heb je een vergunning nodig met dito jaarlijkse kosten. En kosten zo'n 2500 euro per twee, da's ook niet voor niks. Kortom, 't is echt wat kostbaarder dan je denkt.
Natuurlijk ga je dat niet zelf onderhouden of beheren, daar huur je een bedrijf voor in. Zelf een provider opzetten betekent niet dat je een kantoor, juridische medewerkers, onderhoudsteam en inkoop gaat doen...

Er zijn redelijk wat bedrijven die lokale ISP's opzetten voor dit soort situaties. Het komt veel vaker voor dan je denkt, voornamelijk ook door dat het lokale belang vaak niet overeen komt met het belang van landelijke ISP's als Ziggo en KPN.

Waar ik op doel is in plaats van KPN vragen alles op te zetten op de KPN-standaard manier, zelf een goedkopere optie nemen. Daar zitten uiteraard wel andere voorwaarden aan vast, bijvoorbeeld geen TV en VoIP met 112/E911, maar je hebt dan wel een snelle internetverbinding. Er zijn ook providers die die extra zaken wel bieden, maar dan is het lokaal opzetten weer duurder dan het door een nationale laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
johnkeates schreef op zondag 21 mei 2017 @ 20:27:
[...]

Natuurlijk ga je dat niet zelf onderhouden of beheren, daar huur je een bedrijf voor in. Zelf een provider opzetten betekent niet dat je een kantoor, juridische medewerkers, onderhoudsteam en inkoop gaat doen...

Er zijn redelijk wat bedrijven die lokale ISP's opzetten voor dit soort situaties. Het komt veel vaker voor dan je denkt, voornamelijk ook door dat het lokale belang vaak niet overeen komt met het belang van landelijke ISP's als Ziggo en KPN.

Waar ik op doel is in plaats van KPN vragen alles op te zetten op de KPN-standaard manier, zelf een goedkopere optie nemen. Daar zitten uiteraard wel andere voorwaarden aan vast, bijvoorbeeld geen TV en VoIP met 112/E911, maar je hebt dan wel een snelle internetverbinding. Er zijn ook providers die die extra zaken wel bieden, maar dan is het lokaal opzetten weer duurder dan het door een nationale laten doen.
En ik zeg dat er veel meer bij komt kijken dan "even" lokaal provider worden. Het lijkt zo simpel, maar dat is het niet. Een bedrijf inhuren voor onderhoud is verre van goedkoop, je hebt de schaalgrootte niet om dat attractief te maken. Prima idee, de uitvoering is echter niet zo simpel. Maar we dwalen af van waar de TS mee begon. Net als iemand (ver) boven ons, de beste kans is denk ik inderdaad met die 2 bedrijven kijken welke worst er voor de KPN snufferd gehouden kan worden ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 16:22

MrMonkE

★ EXTRA ★

Misschien kun je voor dat geld beter kijken of er door een concurrent van hun in het gebied iets gedaqan kan worden.
Heb je gelijk een alternatief.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Houtenklaas schreef op zondag 21 mei 2017 @ 20:34:
[...]

En ik zeg dat er veel meer bij komt kijken dan "even" lokaal provider worden. Het lijkt zo simpel, maar dat is het niet. Een bedrijf inhuren voor onderhoud is verre van goedkoop, je hebt de schaalgrootte niet om dat attractief te maken. Prima idee, de uitvoering is echter niet zo simpel. Maar we dwalen af van waar de TS mee begon. Net als iemand (ver) boven ons, de beste kans is denk ik inderdaad met die 2 bedrijven kijken welke worst er voor de KPN snufferd gehouden kan worden ...
Inderdaad. Zoek een zakelijke ISP die werkt op het KPN netwerk, die zijn doorgaans flexibeler dan KPN zelf ;) Dan heb je wel je flexibiliteit, maar wordt je geen ISP. ISP worden is erg ingewikkeld juridisch gezien.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
NoobAim schreef op zondag 21 mei 2017 @ 18:27:
[...]

Er is 4G+ beschikbaar. Geen kabel, er is alleen koper beschikbaar op deze locatie.

Overigens is er aan de andere kant van het dorp wel zeer aanwezig Ziggo kabel beschikbaar en daar wordt 300/30 mee gehaald.
Als er 4G beschikbaar is dan zou ik dat gaan proberen, met Tele2 voor 25 euro onbeperkt data.
Kijken of dat sneller is, eventueel een buitenantenne regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

NoobAim schreef op zondag 21 mei 2017 @ 17:58:
Ten laatste, wat is jullie mening van het aanbod van KPN? €35,000 voor glasvezel tot aan de wijkkast ? \
KPN bekijkt het zakelijk, dus dat zou ik dan ook doen. Wat gaan ze dan vervolgens bijv. vragen voor de abonnementen?

Als ik met 150 man 35k investeer in snel internet (€ 35k / 150 = € 230,33) en je schrijft dat in 4 jaar af (58 euro per jaar, wat op zich onrealistisch is voor de bekabeling maar wel realistisch voor de apparatuur) dan zou ik max 18 euro per maand voor mijn ADSL lijn willen betalen (Kost normaal 25 euro per maand voor 60mbit).

Lijkt me geen verloren investering dan op zich.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
Glashelder schreef op zondag 21 mei 2017 @ 21:19:
[...]

KPN bekijkt het zakelijk, dus dat zou ik dan ook doen. Wat gaan ze dan vervolgens bijv. vragen voor de abonnementen?

Als ik met 150 man 35k investeer in snel internet (€ 35k / 150 = € 230,33) en je schrijft dat in 4 jaar af (58 euro per jaar, wat op zich onrealistisch is voor de bekabeling maar wel realistisch voor de apparatuur) dan zou ik max 18 euro per maand voor mijn ADSL lijn willen betalen (Kost normaal 25 euro per maand voor 60mbit).

Maar als je niet verder komt dan 30% wordt dat ineens 3 keer zoveel. Dan komt T-mobile met een aanbieding en KPN moet die lijnen voor €3,52 per maand (bron) afstaan aan T-mobile. Dan is het ineens niet leuk meer voor KPN ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat laatste is precies de reden waarom zo'n aanbieding eigenlijk onrealistisch is. Als KPN zo'n aanbieding doet dan kan je dat beter lezen als 'zoek het maar lekker uit want wij hebben er eigenlijk geen zin in'.

Ik zou € 230,33 per aansluiting (wellicht 250 als je echt graag sneller internet wilt hebben) aanbieden per huishouden die wel meedoet en vervolgens € 18,- per maand voor de aansluiting voor 48 maanden en anders zoeken ze het maar uit.

Het voordeel voor KPN is dat ze de rest van de wijk wel een abo van 25 euro per maand (of meer kunnen slijten). En de huishoudens die wel meedoen hebben 4 jaar lang goedkoper internet.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Houtenklaas schreef op zondag 21 mei 2017 @ 20:34:
[...]

Je lijkt niet te begrijpen wat ik bedoel... een lokale ISP worden is gewoon een standaard plannetje volgen met vooraf bekende kosten. Ik heb het niet over de handige buurtjongen die ook denkt even wat routers aan elkaar te knopen, maar bestaande lokale ISPs die op een bestaande backbone gebouwd en onderhouden worden. Je hoeft mij niet te vertellen hoe dat in zijn werk gaat, want ik heb het vaak genoeg gestart en afgerond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
johnkeates schreef op zondag 21 mei 2017 @ 22:09:
[...]

Je lijkt niet te begrijpen wat ik bedoel... een lokale ISP worden is gewoon een standaard plannetje volgen met vooraf bekende kosten. Ik heb het niet over de handige buurtjongen die ook denkt even wat routers aan elkaar te knopen, maar bestaande lokale ISPs die op een bestaande backbone gebouwd en onderhouden worden. Je hoeft mij niet te vertellen hoe dat in zijn werk gaat, want ik heb het vaak genoeg gestart en afgerond.
Ik snap uitstekend wat je bedoelt, maar je denkt er veel te simpel over. Als er al een lokale ISP zou zijn, zien zij daar in ieder geval geen gat in, anders hadden ze allang de boel opgestart. En ik ga er van uit dat de TS die als eerste benaderd zou hebben, lokale initiatieven zijn veel gretiger dan bedrijven als KPN. En dan een nieuwe ISP ter plekke opstarten voor minder dan 35K met een groot risicoprofiel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

johnkeates schreef op zondag 21 mei 2017 @ 20:27:
[...]
En een redelijk grote hoeveelheid van dat soort bedrijven zijn nadien gewoonweg voor een schijntje ingelijfd door KPN. Denk hierbij aan Concepts ICT (begonnen met glasvezel in Deventer) en nu opgeslokt door Telfort of te wel, KPN. Nog niet gesproken over een redelijke hoeveelheid kleine ISP's die gewoon whitelabel afnemen bij KPN/Reggefiber.
Glashelder schreef op zondag 21 mei 2017 @ 21:19:
[...]

De eerste 3 maanden betalen klanten inderdaad die € 25,00 daarna is het € 40,00. Wat je hier door elkaar haalt is echter de aanlegkosten en de uiteindelijke abonnementskosten. Als je denkt dat je naast de aanlegkosten € 19,00 een reëel bedrag vind voor het onderhoud, de ondersteuning etc. dan zit je er al compleet naast.

Ik denk eerder dat je dan blij mag zijn op € 30,00 per maand i.p.v. € 40,00 per maand.

Daarnaast zit je ook nog eens met het aantal consumenten dat juist niet van plan is de diensten af te nemen voor de aanleg, dat zou dus inhouden dat de kosten van € 230,33 niet eens vast staan maar nadien zal moeten worden uitgerekend. Reken maar uit wat je zult moeten betalen als de helft het laat afweten, dit geldt eveneens voor de abonnementen.

Je rekensom gaat dus redelijk mank en daarom willen toko's als KPN dus niet investeren en hun handen er niet aan branden.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2017 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
[...]

Ik zou me er niet te veel aan hechten, want nergens staat dat dit via glasvezel of DSL moet. Als die snelheid er maar komt. En 4G Buitengebied valt bijvoorbeeld ook onder deze regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
Houtenklaas schreef op zondag 21 mei 2017 @ 21:36:
[...]

Maar als je niet verder komt dan 30% wordt dat ineens 3 keer zoveel. Dan komt T-mobile met een aanbieding en KPN moet die lijnen voor €3,52 per maand (bron) afstaan aan T-mobile. Dan is het ineens niet leuk meer voor KPN ...
Kpn wil de kosten terug verdienen in 7 jaar. Dat bedrag zit je je abbo kosten van je provider verwerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
vincedd schreef op maandag 22 mei 2017 @ 16:13:
[...]

Kpn wil de kosten terug verdienen in 7 jaar. Dat bedrag zit je je abbo kosten van je provider verwerkt.
Daar geloof ik he-le-maal niets van. Een beursgenoteerd bedrijf met zo'n lange termijn? Welnee, de kosten moeten er in het eerste jaar al uit zijn (dat is de minimale contractduur). Elk jaar meer is winst. Na één jaar kan een concurrent jouw klant oppakken met een leuke deal en je bent hem kwijt. Kortom, niks 7 jaar, gewoon het eerste jaar de kosten er uit. Waar haal jij die 7 jaar overigens vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoobAim
  • Niet online
Bedankt voor alle reacties.

Het is inderdaad zo dat als de helft het laat afweten dat de kosten per huis flink omhoog gaan.
Een tiental huizen zou 100Mbit ontvangen. Het grootste gedeelte 60Mbit en een paar enkele ongelukkige inwoners blijven rond de 10Mbit hangen.

Ik ga vanavond skypen met een een aantal inwoners welke bekend zijn met het voorstel van KPN, maar ik denk dat het niet meer doorgaat. Puur omdat het zoveel kost en als nog in feite maar een tijdelijke oplossing is die niet schaalbaar is. Want over 5 jaar zijn we weer bij vooraan af en voldoet 60Mbit weer niet aan de kwaliteitsnorm. Ik kijk ook graag naar de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
Houtenklaas schreef op maandag 22 mei 2017 @ 17:11:
[...]

Daar geloof ik he-le-maal niets van. Een beursgenoteerd bedrijf met zo'n lange termijn? Welnee, de kosten moeten er in het eerste jaar al uit zijn (dat is de minimale contractduur). Elk jaar meer is winst. Na één jaar kan een concurrent jouw klant oppakken met een leuke deal en je bent hem kwijt. Kortom, niks 7 jaar, gewoon het eerste jaar de kosten er uit. Waar haal jij die 7 jaar overigens vandaan?
Zit in een glasvezelproject. Daar kwam dit te spraken met iemand die bij de provincie werkt en diverse contacten heeft met providers en investeringsmaatschappijen over de uitrol van glasvezel in de provincie utrecht. Ik denk niet dat zo iemand maar wat uitkraamt. Cif heeft een langer terug verdientermijn van gemiddeld 15 jaar.
Jij wilt dus vertellen dat in 1 jaar ongeveer 200 euro aan inkomsten voor kpn de kosten voor het aanleg en onderhouden van de apparatuur en lijn terug verdient word? Want dat komt er ongeveer per jaar aan een dsl binnen bij kpn vanaf een internetprovider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
vincedd schreef op maandag 22 mei 2017 @ 19:59:
[...]

Zit in een glasvezelproject. Daar kwam dit te spraken met iemand die bij de provincie werkt en diverse contacten heeft met providers en investeringsmaatschappijen over de uitrol van glasvezel in de provincie utrecht. Daar zat ook dsl tussen. Ik denk niet dat zo iemand maar wat uitkraamt. Cif heeft een langer terug verdientermijn van gemiddeld 15 jaar voor glasvezel.
Jij wilt dus vertellen dat in 1 jaar ongeveer 200 euro aan inkomsten voor kpn de kosten voor het aanleg en onderhouden van de apparatuur en lijn terug verdient word? Want dat komt er ongeveer per jaar aan een dsl binnen bij kpn vanaf een internetprovider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
vincedd schreef op maandag 22 mei 2017 @ 19:59:
[...]

Zit in een glasvezelproject. Daar kwam dit te spraken met iemand die bij de provincie werkt en diverse contacten heeft met providers en investeringsmaatschappijen over de uitrol van glasvezel in de provincie utrecht. Ik denk niet dat zo iemand maar wat uitkraamt. Cif heeft een langer terug verdientermijn van gemiddeld 15 jaar.
We hadden het hier over koper, niet over glas. De investering in dit specifieke geval zal inderdaad binnen één jaar terugverdiend moeten worden omdat de concurrent daarna VEEL goedkoper kan leveren.

Stel dat KPN er inderdaad een termijn van 7 jaar hanteert. Dan is na één jaar nog een restant afschrijving van 30K uit de 35K over. Nu neemt Tele2 al die klanten over en betaalt KPN elke maand daar €3,52 voor. Dat levert KPN elk jaar 6336 euro op, terwijl ze de boel ook moeten onderhouden.Na exact 4,7 jaar heeft KPN de kosten terug, maar heeft nog geen compensatie voor renteverlies, onderhoud, defecte apparatuur, winstmarge, etcetera. Waarom zouden ze dat willen? Kipsimpel, die 35K moet in het eerste jaar zijn terugverdiend, anders beginnen ze er heel zeker niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Houtenklaas schreef op maandag 22 mei 2017 @ 17:11:
[...]

Daar geloof ik he-le-maal niets van. Een beursgenoteerd bedrijf met zo'n lange termijn? Welnee, de kosten moeten er in het eerste jaar al uit zijn (dat is de minimale contractduur)....
Als dat daadwerkelijk zo het geval zou zijn, zou een telco als KPN, gewoon nergens meer in investeren... >:)

De investeringen in hun technische infrastructuur zijn echt niet binnen 1 jaar terugverdiend hoor. :F Dat het de laatste jaren, laten we het voorzichtig zeggen, wat minder lange termijn denken is geworden, is idd het geval.

Maar zaken als het in de grond stoppen van infrastructuur (hetzij glasvezel, hetzij koperkabel), of het opzetten van mobiele infra, de hele netwerkinfrastructuur die daar achter zit, etc. Dat zijn echt geen binnen-één-jaar-terugverdiende akkefietjes...

In de tijd dat Reggefiber/Reggeborgh nog een vehikel was van Ome Dirk, was het idee dat al die glasvezel die in de grond verdween toch gauw zo'n 10 jaar nodig had om te renderen. En dat is op zich ook niet zo erg, want verouderen doet het vrijwel niet (zowel fysiek als technologisch niet).

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
ehtweak schreef op maandag 22 mei 2017 @ 20:24:
[...]

Als dat daadwerkelijk zo het geval zou zijn, zou een telco als KPN, gewoon nergens meer in investeren... >:)

De investeringen in hun technische infrastructuur zijn echt niet binnen 1 jaar terugverdiend hoor. :F Dat het de laatste jaren, laten we het voorzichtig zeggen, wat minder lange termijn denken is geworden, is idd het geval.

Maar zaken als het in de grond stoppen van infrastructuur (hetzij glasvezel, hetzij koperkabel), of het opzetten van mobiele infra, de hele netwerkinfrastructuur die daar achter zit, etc. Dat zijn echt geen binnen-één-jaar-terugverdiende akkefietjes...

In de tijd dat Reggefiber/Reggeborgh nog een vehikel was van Ome Dirk, was het idee dat al die glasvezel die in de grond verdween toch gauw zo'n 10 jaar nodig had om te renderen. En dat is op zich ook niet zo erg, want verouderen doet het vrijwel niet (zowel fysiek als technologisch niet).
Laten we nu even niet dit specifieke geval verwarren met de algemene KPN infra, dan gaan we appels en peren vergelijken. Je kan je overvragen waarom ome Dik (zonder r overigens) zijn winkeltje aan KPN verkocht heeft. Geen idee hoe goed je ome Dik kent, maar die verkoopt echt geen winkel als die 2 knaken meer had kunnen binnen halen door het zelf uit te nutten. Het probleem van KPN heet ACM heb ik al talloze keren aangehaald op Tweakers. En die remt dan ook de investeringsdrang van KPN op groteske wijze. Daar zit het werkelijke probleem.

En zolang niemand een lange termijn investering kan doen zonder een groot risico te lopen, gebeurt er dus gewoon niks. Zo heel lastig is dat ook weer niet. Investeringen in het vaste aansluitnet worden overigens minimaal uitgevoerd, dat was je niet ontgaan neem ik aan. De klaagzang op KPN dat er geen glas wordt uitgerold kan je niet ontgaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Overigens is het wel Dirk, afgekort als Dik (Wessels). Maar dat ff terzijde.

Waarom Reggefiber verkocht is?, Gewoon omdat dat 'soort' mensen, van het type rupsje-nooit-genoeg, blijkbaar nooit genoeg hebben... :-(
Idd, de teloorgang van Reggefiber, aka de verzwelging door KPN heeft een enorme rem gezet op de uitrol van FttH in ons land.
Trouwens, bij onze Oosterburen proberen ze het wel opnieuw.

Heb zelf jarenlang in FttH projecten meegedraaid en ben blij dat we dat anno nu, niet opnieuw hoeven te doen. Want dan zou de kans van slagen vrijwel nihil zijn geweest.

Het is gewoon heel jammer dat bij dit soort dingen de aandeelhouders de beslissende rol hebben en men niet of nauwelijks meer naar de publieke infrastructurele functie wil kijken. Waarbij lange termijn denken wordt opgeofferd voor share holder value. Een stuitende realiteit van de laatste jaren. Of die ontwikkeling nog gekeerd kan worden? Geen idee.
Maar als iedereen genoegzaam achterover leunt, zal er weinig veranderen. :N

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:44

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Modbreak:Ik heb een hoop berichten verwijderd, aangezien de discussie aan het ontsporen was en totaal geen relevantie had met de vraag van de TS.

Kom met goed onderbouwde meningen ipv. zomaar wat dingen roepen, blijf ontopic en ga niet op de man spelen als je het niet met elkaar eens bent.

[ Voor 85% gewijzigd door rens-br op 22-05-2017 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:25

vr6-only

Blub Blub

ehtweak schreef op maandag 22 mei 2017 @ 20:54:
Overigens is het wel Dirk, afgekort als Dik (Wessels). Maar dat ff terzijde.

Waarom Reggefiber verkocht is?, Gewoon omdat dat 'soort' mensen, van het type rupsje-nooit-genoeg, blijkbaar nooit genoeg hebben... :-(

knip
offtopic:
Begin eens bij jezelf te vragen waarom >80% van de Tweakers met een glasvezelaansluiting in hun woning, ook geen gebruik maken van glasvezeldiensten? Dan weet je ook gelijk waarom KPN op de rem heeft getrapt. Als de Tweaker al niet bij voorbaat glasvezel wilt, waarom de massa wel dan? Er zijn genoeg voorbeelden van Tweakers die aangeven nog bij Ziggo te blijven, om wat voor reden dan ook. Tenslotte.
Het is dankzij Wessels dat FttH nog enigszins van betekenis is in dit land. Voor hetzelfde geld had een partij geen interesse in Reggefiber en zat hij met 400 miljoen aan schulden. Hij durfde tenminste risico te nemen. Iets meer waardering is wel op z'n plaats.

35k voor dit project is peanuts. Daarnaast zou je zelf nog altijd een initiatief kunnen opstarten om abonnee's te vergaren de diensten af te nemen bij KPN op basis van VDSL. Dan is KPN ook veel eerder geneigd om te investeren, wetende dat deze terug verdiend worden.

[ Voor 16% gewijzigd door vr6-only op 22-05-2017 22:56 ]

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Hier niet zover uit de buurt was het hetzelfde verhaal: verouderd koper en geen straatkast in de buurt. KPN moeilijk, moeilijk, moeilijk. Ziggo moest 300 meter kabel trekken. en deed dat voor de prijs van de gewone aansluitkosten.

Overigens gaan die fabrieken uit de TS KPN glasvezel niet leuk vinden want daar is geen concurrentie op en betaal je ineens tegen de 300 euro per maand. Of je blijft zitten op een 8/1 Mbit lijntje want in ADSL/VDSL wordt niet meer geïnvesteerd omdat er glasvezel beschikbaar is. Zijn helaas meerdere voorbeelden van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoobAim
  • Niet online
@synoniem

Via welke wijze hebben zij dat met Ziggo besproken? Was dat goedkoper dan KPN?

En was het uiteindelijk gelukt of maken zij nog steeds gebruik van ADSL?

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
NoobAim schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 10:31:
@synoniem

Via welke wijze hebben zij dat met Ziggo besproken? Was dat goedkoper dan KPN?

En was het uiteindelijk gelukt of maken zij nog steeds gebruik van ADSL?

Mvg
Zij hebben zover ik weet Ziggo benaderd via Ziggo Zakelijk (twee zzp-ers). En hebben nadien (duurde wel even) afscheid genomen van KPN. Wat ik zo begrijp investeert KPN het liefst niet maar doen wel periodieke vervanging van apparatuur. En ze hebben naar bestaande klanten genoeg kabels liggen (ook al zijn die vaak oud).
Pagina: 1