Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:12
Beste zonnepaneelguru's,

Graag zou ik jullie advies willen horen mbt het aanleggen van zonnepanelen op mijn schuur.
De schuur heeft een mansardekap met dakpannen. De eerste hellingshoek is 30 graden en de tweede hellingshoek is 60 graden. Vanwege esthetische en schaduw redenen wil ik alleen de 30 graden helling (bovenste deel) vol leggen met panelen. Op beide zijden van deze dakdelen is nooit schaduw.

Mijn eigen reden voor een Noord-Zuid opstelling:
-Optimaal benutten van beschikbaar dakoppervlak.
-Mansardekap-constructie gelijkmatig belasten ivm krachtenspel op buitenmuren en op gebinten.
-Dit is mijn enige mogelijkheid tot zonnepanelen (op het woonhuis is het esthetisch not-done, geen optie).

Ons eigen verbruik ligt momenteel rond de 2800kwh per jaar (koken/stoken op gas). Ik verwacht dat dit toe zal nemen in de toekomst (kinderen, elektrische auto, elektrisch koken etc.).

Ik ben vandaag het dak opgekropen en heb wat zaken opgemeten. Daarna heb ik het dak in SolidWorks getekend en het dak zo optimaal mogelijk proberen in te delen met zowel standaard panelen als kleinere (SF) panelen.

De schuur staat vrijwel noord-zuid met beide dakhellingen. Hieronder de zonneatlas kaart om e.e.a. te verduidelijken:
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/3166sk9.png

De eerste optie is: 16x standaard formaat panelen.
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2mg5xrd.png

De tweede optie is: 20x klein formaat panelen (a la Solar Frontier).
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/1ih3iq.png

Bij de leg-plannen ben ik 20cm van de dakrand gebleven en 10cm van de nok (de nokvorst is afneembaar voor montage). De onderlinge afstand van de panelen heb ik even op 1cm gehouden (is dit een gangbare tussenafstand?).

Dit alles bevind zich in de Betuwe (midden Nederland).

-Wat zou bij beide opstellingen de realistisch haalbare opwekking zijn?
-Welke setup geniet, om welke reden, de voorkeur?
-Wat is het advies m.b.t. tot het vermogen van de omvormer in relatie tot de Wp van het systeem?
-Is het verstandiger om Noord en Zuid op een aparte string aan te sluiten op de omvormer?
-Is het überhaupt verstandig (lees: rendabel) om het noord-deel ook vol te leggen? :?

Dit zijn momenteel de vragen die ik heb. De antwoorden op deze vragen zullen ongetwijfeld een aantal nieuwe vragen triggeren m.b.t. dakbevestiging en installatiematerialen. Eerst dit maar eens op orde krijgen. :)

Gr. B-lex

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Volleggen met SF. Estetisch mooier en geen tetris.

Maar 60 graden helling zuid doet nog altijd 94% hoor.
Ideaal voor in de winter. (en voor een l/w warmtepomp gratis te voeden)
Tenzij dat helemaal in de schaduw ligt natuurlijk. (maar brengt altijd meer op dan dakpannen)

Je noorddak is dan weer beter in de maanden april - september.

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/IWBMZqgqVgRGEX601F18EaSx/full.jpg

Ik heb zelf 3430 Wp mono op zuid en 2550 Wp SF op noord op 35 graden op een SMA 5000 TL-21
Hoewel daar een SMA 4000 TL-21 voldoende voor is, zie ik toch met regelmaat 5000 watt voorbij komen.
Uiteraard niet vol continu maar pieken van 5 a 10 minuten ofzo.

Mijn noord doet 55% op jaarbasis, gemeten en klopt met de grafiek (en ligt iets schuiner met 35 graden, dan jouw 30 graden, dus doe je het iets beter)

In jouw geval met 1700 Wp SF op zuid ipv mono, zou ik zeker gaan voor minimaal een SMA 3000 TL-21
icm met noord (of het nieuwe model 1-AV40 met wifi)

Waarom SMA?
Die kan makkelijk 5x SF aan in 1 string. (en geeft je de mogelijkheid toch nog je 60 graden dakdeel te benutten naderhand, mocht je je bedenken.)

Alle strings van 5 mogen parallel eventueel op 1 mppt ingang.
Maar leuker is noord en zuid te scheiden op 2x mppt ingang.
Met SBFspot kun je loggen naar PVoutput, alsook de stringspanningen onderling zien.

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-05-2017 18:27 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:01
Als je esthetiek belangrijk vind, dan zou ik geen Tetris indeling nemen. Alleen zuid in een mooi regelmatig patroon volleggen is dan mooier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik denk niet dat topicstarter genoegen neemt met 2000 kWh opbrengst met 10 panelen enkel op zuid.
Is ook nergens voor nodig. Gewoon volleggen dat dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
Bedankt voor de reacties.

@MeTooPV Het voordeel van de bovenste (30 graden) dakdelen is dat je de dakdelen eigenlijk niet ziet vanuit de tuin of vanuit welke plaats op het perceel dan ook. Daardoor ben ik niet perse een tegenstander van de 'tetris' indeling.
Mede omdat dit de enige dakdelen zijn die ik wil gebruiken wil ik deze dan ook zo efficiënt mogelijk vol leggen.

Tevens ben ik met 2000kwh opbrengst niet meteen tevreden. Het doel is om minimaal ons huidige gebruik (2800kwh) te coveren. Meer opbrengst voor de toekomst is een wens.

@AUijtdehaag De 60 graden dakhelling zuidkant heeft gedurende de dag wel meer last van schaduw vanwege een hogere schuur van de buurman die hier strak langs het pand staat. Ik zou een timelaps moeten maken om dit exact te bepalen. Wellicht blijft dit een mooie uitbreidingsmogelijkheid voor de toekomst zoals je zelf al suggereerde.

Zijn er voor de noordzijde nog bezwaren tegen mono/poly (blauwe) panelen als het gaat om efficientie? Ik begreep dat de SF panelen een beter opbrengst hebben bij situaties waar direct zonlicht minder aanwezig is? Of zie ik dit verkeerd.

Zou een mogelijke oplossing bijvoorbeeld zijn om zuid vol te leggen met 8x mono en noord vol te leggen met 10x SF? Is dit beter dan ook 8x mono op noord?

[ Voor 7% gewijzigd door B-lex op 22-05-2017 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-10 19:42

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Ja, met een omvormer met 2x MPPT (zijn de meeste) kun je prima 2 verschillende soorten/aantallen/.. panelen neerleggen aan beide kanten.
En op zuid is mono interessanter qua totaal aantal Wp. Want bij 10x SF of 8xMono is meer Wp (moet je wel 290minimaal nemen. Anders word het verschil te klein.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
8 mono of poly panelen is 256 vmpp.
Een string omvormer wil graag 350 vmpp voor de beste efficientie.
Iets meer vmpp is beter dan te weinig.

Tenzij je daar hele dure Benq 335 Wp weglegt, zie ik het nut niet zo ervan.
(Welke ook een hogere paneelspanning heeft)

En met Sf blijf je flexibel qua stringen parallel schakelen.

Edit: zoals hierboven gezegd: panelen onder de 290 ( je zou 300 wp kunnen overwegen, lg panelen) is het verschil niet interessant/waard.
Vergeet niet dat Sf flink kan pieken op mooie dagen, waarbij mono meer last heeft van temperatuur en dus minder efficient is dan SF

[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-05-2017 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
Als ik even een snelle berekening maak. Waarbij ik er vanuit ga dat ik 8x mono op zuig leg en 10x SF op noord.
Dan kom ik uit op: 8x290x0,9 + 10x175x0,6 = 3138kw
Kosten: 10x€125+8x€214=€2962 http://www.sun-solar.nl/i...n-prijs-e-2-1-4-incl-btw/
Prijs per kw=€0,94

Met 10x SF op zuid en 10x SF op noord kom ik uit op: 10x175x0.9 + 10x175x0,65 = 2712,5kw
Kosten: 20x€125=€2500,- aan panelen.
Prijs per kw=€0,92

Hier ga ik er wel vanuit dat de prjis van de omvormer gelijk is voor beide systemen.

Voor het prijs verschil per kw neig ik er naar om 10x SF op noord te leggen en 8x mono op zuid. Dat de terugverdientijd iets langer is maakt me niet zoveel uit. Ik wil voornamelijk op de toekomst voorbereid zijn en zoveel mogelijk Kwh opwekken met mijn dak. Met 20x SF moet ik geluk hebben om mijn huidige verbruik van 2800kwh te coveren?!

Wat zie ik over het hoofd?

Is mono of poly op noord nog een optie? Of zijn CIS panelen superieur op noord kwa opbrengst?

(Ik probeer dit raadsel even in stapjes op te lossen, om te beginnen met noord. :) )

[ Voor 4% gewijzigd door B-lex op 23-05-2017 09:10 ]

Pagina: 1