Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Medische Wereld - Wifi en uptime garantie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Geachte professionals,

sinds enige tijd ben ik werkzaam in een bedrijf dat medische apparaten verkoopt.
Een van de toestellen die wij verkopen zijn telemetrie toestellen. Deze hebben een 5Ghz kaart en mogen enkel connecteren op Non DFS channels. DTIM van 1 en Beacon van 100 zijn verplichte instellingen.
Daar wij voor deze toestellen een 100% uptime moeten garanderen (in theorie) ben ik op zoek naar een tool die me zou kunnen helpen bij het
  • uittekenen van een map
  • uittekenen DBM niveau's
  • debugging kan verschaffen als er een onderbreking is van meer dan een seconde
belangrijk om te weten is dat het gaat om low power devices. Deze schakelen de wifi uit om de x aantal ms en een ping naar deze toestellen geeft een curve van 30 ms tot 500ms oplopend en dan terug naar 30ms.
Op een of andere manier kan ik niet geloven dat ping men enige oplossing zou kunnen zijn maar sinds wij spreken over medische toestellen kunnen we niet veel veranderen aan de instellingen van deze toestellen.
Buiten een tigger DBM een delta op de DBM en de auto roam (ook DBM level) kan ik niet veel meer doen.

IK zou graag jullie kennis even gebruiken die wss 500 keer hoger ligt dan die van mij om een garantie te kunnen bieden en te leren, en dat is het belangrijkste, te leren van jullie ervaring.

dus concreet: Hoe kan ik garanderen dat de klant een goede wifi connectie heeft en dat onze toestellen correct werken?

mvg,
Thomas

ik dank jullie op voorhand voor de tijd en moeite en hoop dat ik jullie kennis kan gebruiken om deze van mij te versterken...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zondag 21 mei 2017 @ 15:51:

[...]

dus concreet: Hoe kan ik garanderen dat de klant een goede wifi connectie heeft en dat onze toestellen correct werken?
Kort antwoord: niet...

WiFi is een best-effort protocol in ongelicensieerde banden met geen enkele garantie qua connectivity :o

Voor meeste huis-tuin-en-keukengebruik voldoet het prima, maar voor medische toepassingen waar garanties een zaak zijn van leven en dood (of op z'n minst kwaliteit van het leven) is het niet geschikt als dergelijke garanties vereist zijn.

Nu, dat gezegd, in praktijk zal het waarschijnlijk redelijk los lopen, maar zorg er alsjeblieft voor dat je bovenstaande DUIDELIJK naar evt klanten van jullie communiceert. WiFi=geen harde garantie, nooit. Bedenk dat als je andere verwachtingen wekt je mogelijk aansprakelijk kunt zijn als het mis gaat.

Dat alles gezegd, ik zal technisch je vragen zo goed als het kan proberen te beantwoorden:
Geachte professionals,

sinds enige tijd ben ik werkzaam in een bedrijf dat medische apparaten verkoopt.
Een van de toestellen die wij verkopen zijn telemetrie toestellen. Deze hebben een 5Ghz kaart en mogen enkel connecteren op Non DFS channels.
Amerikaanse toestellen zeker? In de US heb je 9 non-DFS kanalen in de 5GHz en is het gemis aan DFS nog redelijk te overzien. In EU mag je daar maar 4 van gebruiken en mis je dus ruim 3/4 van de bandbreedte als je geen DFS doet. Dit is puur kosten-batenplaatje, maar gezien prijzen van medische apparatuur is dit op z'n minst een feature request waard. Certificeringskosten voor DFS bij de ETSI zijn EUR 25k per ontwerp. Eenmalig aftikken en klaar - althans, mits het apparaat daadwerkelijk aan 802.11h voldoet en zo niet: dan weten ze niet waar ze op WiFi-vlak mee bezig zijn, wil je apparatuur van zo'n bedrijf in de buurt van patientenzorg hebben? :X

In ieder geval zijn de vier non-DFS kanalen in EU verreweg de drukste. Hoe druk hangt natuurlijk totaal af van locatie. Een ziekenhuis met betonnen muren zal niet zo'n probleem zijn, een kliniek op de grachtengordel omgeven door andere 5GHz-netwerken van naburige panden wat meer.
DTIM van 1 en Beacon van 100 zijn verplichte instellingen.
Lees: zodra je aan enige WiFi-instelling gaat zitten werkt hun spul niet meer. Wordt m'n beeld van de leverancier er niet beter op.
Daar wij voor deze toestellen een 100% uptime moeten garanderen (in theorie) ben ik op zoek naar een tool die me zou kunnen helpen bij het
  • uittekenen van een map
  • uittekenen DBM niveau's
Ekahau is een van de meest gangbare hiervoor.

Bedenk dat RSSI in dBm (let op hoofdletters!) lang niet alles zegt, je kunt daarmee wel power budgets berekenen, maar bepalend voor prestatie is SNR. Gelukkig kan Ekahau dat ook mappen :)
  • debugging kan verschaffen als er een onderbreking is van meer dan een seconde
Pff, dat is een lastige. Dit soort functionaltieit wil je doorgaans vooral zoeken op het niveau van de WiFi controller. Wat daarbij mogelijk is en hoe het in te stellen heb je alleen in de hand als je zelf ook het gehele WiFi-netwerk meelevert. Aangezien jullie een bedrijf zijn dat medische apparaten verkoopt en geen enterprise-grade WiFi-integrators zijn, doen jullie dat waarschijnlijk niet. Dan ben je dus afhankelijk van wat er hangt en wat het kan :o

Aangezien je daar niet afhankelijk van wilt zijn moet je kijken naar wat je alsnog softwarematig kunt doen. Reactief (kijken wat er mis is als je een alarm binnen hebt) is OmniPeek waarschijnlijk de beste tool. Maar dat gaat je niet een alarm geven.

Enige wat ik zo 1-2-3 kan bedenken op dat vlak dat network vendor-agnostisch is, is AirMagnet Enterprise

Van harte kan ik het niet aanbevelen. Mijn ervaringen met Netscout's AirMagnet producten is dat ze byzantijnse licensinggedoe hebben en dat de stabiliteit van hun software behoorlijk te wensen overlaat. Maar als je het stabiel kunt krijgen, kan het waarschijnlijk wat je wilt.
belangrijk om te weten is dat het gaat om low power devices. Deze schakelen de wifi uit om de x aantal ms en een ping naar deze toestellen geeft een curve van 30 ms tot 500ms oplopend en dan terug naar 30ms.
Op een of andere manier kan ik niet geloven dat ping men enige oplossing zou kunnen zijn maar sinds wij spreken over medische toestellen kunnen we niet veel veranderen aan de instellingen van deze toestellen.
Buiten een tigger DBM een delta op de DBM en de auto roam (ook DBM level) kan ik niet veel meer doen.
Tigger DBM? Leg uit...
IK zou graag jullie kennis even gebruiken die wss 500 keer hoger ligt dan die van mij om een garantie te kunnen bieden en te leren, en dat is het belangrijkste, te leren van jullie ervaring.
Als je zelf niet de kennis hebt om dit soort apparaat aan de praat te krijgen en te houden moet je ze niet verkopen. Zoals gezegd, de woorden "WiFi" en "garantie" mag je nooit samen in de mond nemen. Nooit.

Als je deze producten toch wilt verkopen heeft jouw werkgever deze kennis zelf nodig, want als een medische klant aan de lijn hangt met problemen kun je niet wegkomen met "wacht even, ik ga navraag doen op een internetforum". Die kennis kun je zelf opdoen (via een cursus, ik kan voor WiFi de certificeringen van CWNP aanraden, CWNA zou voldoende moeten zijn voor de vragen die je hier stelt. Ben daarbij erg tevreden over de CWNA trainingen gegeven door Globeron. Blijf in ieder geval verre van Cisco's CCNA Wireless - veel te weinig inhoud en veel teveel Cisco-gefocussed) of je kunt het inhuren. Geen van beide een optie? Dan moet je werkgever dit product niet verkopen.

Oslik blyat! Oslik!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Goed verhaal van Dion_B het grootste probleem in deze is naar mijn mening de WiFi dichtheid. Voordat je ook maar enige garantie kan geven moet je ter plekke meten. Overigens is 100% uptime belachelijk want dat betekent dat je nat gaat bij iedere firmware update van je AP of een setting wijziging. 99,9% of 99,98% zijn al hoog en worden slechts voor data centers gegeven.
Overigens 100% geven op iets wat je niet 100% beheerst (jullie leveren geen wifi en netwerk) is wel erg arrogant/ onderhevig aan kleine lettertjes.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Verwijderd

Geen inhoudelijke antwoord op je vraag, maar zelf jaren in een ziekenhuis gewerkt hebbende moet ik toch het volgende even kwijt:

Volgende maand staat er misschien een andere arts voor je neus met andere apparaatjes die conflicterende Wi-Fi instellingen vereisen. En dan? Ik ken de verwachte levensduur van deze telemetrie apparaatjes niet, maar het gaat je vroeg of laat geheid problemen opleveren.

Persoonlijk zou ik van de hoge bazen bevestigd willen hebben dat ze akkoord gaan met het invoeren van apparatuur die de flexibiliteit van de infrastructuur mogelijk ernstig beperkt. (En die, zoals door anderen aangehaald, ook nooit 100% betrouwbaar kan zijn.)

Zelfs als je meerdere afzonderlijke Wi-Fi netwerken opzet om dergelijke apparaten te voorzien, zit je vrij snel aan een limiet. Al was het maar omdat je op enig moment nieuwe generaties Wi-Fi gaat uitrollen.