Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Development laptop. Mac of Windows?

Pagina: 1
Acties:

• raiders
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23-11 11:27
Hallo allemaal,

Wellicht dat ik hier op het verkeerde adres zit voor dit topic. Maar ik zit te kijken naar een nieuwe laptop voor mijn opleiding applicatie ontwikkelaar. Mijn huidige laptop begint ongelooflijk traag te worden en zeker met de programma's die ik gebruik voor mijn opleiding (XAMPP voor een lokale server, PHPStorm als IDE etc.). Daarom ben ik opzoek naar een alternatief.

Waar ik op het moment erg aan zit te twijfelen is de keuze tussen een Windows laptop of een Macbook. Het probleem waar ik tegenaan loop is dat een Mac (vaak) wordt aangeschreven als de beste laptop om op te programmeren.

Nou heb ik op stage al wat gewerkt met een Macbook. Het grote voordeel vind ik vooral dat een Macbook een stuk sneller is dan een Windows PC. Ook op internet en op afgelopen stage zie je veel dat een Macbook soms als "heilige graal" in de programmeer wereld wordt beschreven.

Het nadeel is voor mij dat ik me momenteel vooral bezig houd met web development en een klein beetje Android (/Java). In de toekomst wil ik graag verder gaan naar HBO ICT (vooral software engineering). Waar ik een beetje tegenaan loop is dat ik me afvraag of software development wel zo goed gaat op een mac (C#, C++ etc.). Het andere nadeel is vooral dat een Macbook natuurlijk de hoofdprijs kost.

Waar ik zelf naar zit te kijken is deze Asus Zenbook:
pricewatch: Asus ZenBook UX430UQ-GV061T-BE

Of deze Macbook:
pricewatch: Apple MacBook Pro 13,3" Retina (2015) 2,7GHz 256GB

Ik weet dat Mac vs Windows altijd een beetje een gevoelige discussie kan worden. Maar ik ben vooral opzoek naar ervaringen van andere omdat een aankoop van €1800 niet '''niks' is :P

Programma's die ik dus voornamelijk wil draaien is een lokale server, PHPStorm en Photoshop. Maar de laptop moet ook voorbereid zijn om later programma's te ontwikkelen in bijvoorbeeld C# en C++.

Alvast bedankt.

[ Voor 187% gewijzigd door raiders op 21-05-2017 15:53 . Reden: Nu wel het hele bericht submitten :) ]

Join me Luke and together we can rule Tweakers ;)

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 04:03
Toen ik op school zat hadden de applicatie ontwikkelaars een mix van beiden.

Voor het HBO ICT waren er ook mensen met MacBooks maar die hadden al snel problemen met programma's die niet draaiden.
Maar dat ligt eraan welke kant je uit wil.

Maar wat raad de school zelf aan?
Ik denk dat dat het eerste uitgangspunt is.

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:49

page404

Website says no

Disclaimer; dit is mijn persoonlijke voorkeur en dus per definitie gekleurd.

Ik heb privé een iMac en een Macbook Air, en voor mijn werkgever en opdrachtgevers werk ik altijd onder Windows. In beide gevallen bestaat driekwart van mijn activiteiten enige vorm van programmeren of ander technisch werk. Varierend van programmeren in IDE's (JDeveloper, Eclipse, NetBeans) tot gebruik maken van unix terminals en ander beheer-achtig werk.
Ik werk liever onder OS X. Niet zozeer omdat de IDE's op zichzelf beter werken, maar omdat ik mijn manier van werken prettiger in kan richten onder OS X dan onder Windows. Dat zit 'm er voornamelijk in dat ik veel hulptools, zoals webservers en daemons, veel makkelijker te installeren en beheren vind dat onder Windows. Ik heb ook het gevoel dat ik er meer controle over heb en dat het stabieler is. Tot op het punt van: geen omkijken naar.
De sterke integratie met bash en SSH in OS X vind ik ook een groot pluspunt. Alle programmeertalen die je noemt kun je in beide OS-en programmeren. Het is niet zo dat OS X geen Android development "ondersteunt" of dat java "moeilijker" is on Windows.
Het enige wat ik even goed zou onderzoeken als ik jou was (of misschien kan iemand anders je er meer over vertellen hier), of c# en de Mac een goeie combi is. Het lijkt wel te kunnen, zeker nu Microsoft dat Windows First adagium redelijk rigoreus heeft laten vallen ;)

En nogmaals, dit gaat om mijn persoonlijke ervaringen en er zijn vast mensen die het tegenovergestelde beweren :)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 25-11 23:41
...
Het grote voordeel vind ik vooral dat een Macbook een stuk sneller is dan een Windows PC.
...
Ik weet niet wat de beste keuze voor jou is maar wel dat een macbook niet (per definitie) sneller is dan een windows pc. Voor dat zelfde geld kun je een even snelle of snellere windows laptop kopen. Ik gebruik mijn macbook pro professioneel voor grafische toepassingen en twijfel om weer naar PC over te stappen omdat de nieuwe macbook pro niet genoeg geheugen ondersteunen en langzamer zijn dan bijvoorbeeld een Dell XPS 15 voor het zelfde of minder geld.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:44

Standeman

Prutser 1e klasse

@raiders Ik vind dat je nog wel een hele berg ongefundeerde aannames maakt. Ik heb werkelijk waar geen enkel goed argument gezien waarom een Mac beter / sneller / etc zal zijn dan een willekeurige andere laptop met dezelfde specs.

In mijn carrière als java ontwikkelaar is het aantal mensen dat ik op een mac zie werken letterlijk op 1 hand te tellen. De laatste acht jaar heb ik voornamelijk op linux ontwikkeld en dat werkt geweldig. De laatste tijd zit ik weer op windows omdat het de standaard is bij de klant. Al mijn tooling werkt ook lekker vlot op windows, net zoals dat het doet op Linux. Ik merk helemaal geen verschil in snelheid en gebruik (buiten dat ik me soms rot zoek naar sommige OS features als configuratie e.d.).

De mac heeft natuurlijk wel een hogere hipster factor met het daarbij behorende prijskaartje. Als je dat belangrijk vind moet je zeker een mac aanschaffen. Als dat je niets boeit zou ik gewoon een laptop aanschaffen met het OS wat het beste bij je past (en dat kan MacOs zijn).

[ Voor 3% gewijzigd door Standeman op 22-05-2017 13:58 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• iDani
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11-10 16:53
Je kunt het beste een gamelaptop kopen, dan kun je er van op uit gaan dat het bijna alles kan draaien dat je nodig zult hebben. Een gamelaptop is nog altijd goedkoper dan een macbook. Zelf heb ik er ook een voor school en het is uiterst handig voor gamedevelopment, maar ook voor webdevelopment. Mijn mening gaat dan ook naar Windows :).

[ Voor 11% gewijzigd door iDani op 22-05-2017 14:02 ]

Hey.

• raiders
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23-11 11:27
page404 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 11:31:
Disclaimer; dit is mijn persoonlijke voorkeur en dus per definitie gekleurd.

Ik heb privé een iMac en een Macbook Air, en voor mijn werkgever en opdrachtgevers werk ik altijd onder Windows. In beide gevallen bestaat driekwart van mijn activiteiten enige vorm van programmeren of ander technisch werk. Varierend van programmeren in IDE's (JDeveloper, Eclipse, NetBeans) tot gebruik maken van unix terminals en ander beheer-achtig werk.
Ik werk liever onder OS X. Niet zozeer omdat de IDE's op zichzelf beter werken, maar omdat ik mijn manier van werken prettiger in kan richten onder OS X dan onder Windows. Dat zit 'm er voornamelijk in dat ik veel hulptools, zoals webservers en daemons, veel makkelijker te installeren en beheren vind dat onder Windows. Ik heb ook het gevoel dat ik er meer controle over heb en dat het stabieler is. Tot op het punt van: geen omkijken naar.
De sterke integratie met bash en SSH in OS X vind ik ook een groot pluspunt. Alle programmeertalen die je noemt kun je in beide OS-en programmeren. Het is niet zo dat OS X geen Android development "ondersteunt" of dat java "moeilijker" is on Windows.
Het enige wat ik even goed zou onderzoeken als ik jou was (of misschien kan iemand anders je er meer over vertellen hier), of c# en de Mac een goeie combi is. Het lijkt wel te kunnen, zeker nu Microsoft dat Windows First adagium redelijk rigoreus heeft laten vallen ;)

En nogmaals, dit gaat om mijn persoonlijke ervaringen en er zijn vast mensen die het tegenovergestelde beweren :)
Thanks bedankt voor je uitgebreide reactie. C# en Mac moet ik inderdaad nog even uitzoeken. Ik ga zeker nog wel contact zoeken met de school om te vragen wat ze zelf aanraden.

Ik was ook voornamelijk opzoek naar ervaringen en meningen zodat ik de voor en tegens tegen elkaar af kan strepen.

Join me Luke and together we can rule Tweakers ;)

• Stephan..
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 06-10 12:55
Wat je zou kunnen overwegen is om twee operating systems te installeren op je laptop. Na mijn vorige MacBook Pro vond ik de kostprijs, net als jij, toch eigenlijk iets te duur voor de specs die je er voor kreeg en kon ik een veel betere deal maken.

Mac OSx/Linux runt er prima naast nu.

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:49

page404

Website says no

Standeman schreef op maandag 22 mei 2017 @ 13:55:
@raiders Ik vind dat je nog wel een hele berg ongefundeerde aannames maakt. Ik heb werkelijk waar geen enkel goed argument gezien waarom een Mac beter / sneller / etc zal zijn dan een willekeurige andere laptop met dezelfde specs.
Ik denk dat een Mac ook objectief niet sneller/beter is. Het is ook een kwestie wat beter bij je past. En dan heb ik het niet over "hipsterfactor", wat ik een beetje flauwe opmerking vind. Ongefundeerd ook, want dat speelt al jaren niet meer. Het enige wat objectief waar is, is dat Macs al jaren topnotch qua afwerking en design zijn, en een aantal andere merken beginnen pas de laatste 2-3 jaar langszij te liggen. Bijvoorbeeld de Dell XPS... Maar, heel gek, zijn ze ineens niet zoveel goedkoper meer.
En ik snap waarom sommige mensen liever met Windows werken, maar ik snap ook heel goed waarom anderen liever voor Mac of Linux kiezen (zoals resp ik en jij).
In mijn carrière als java ontwikkelaar is het aantal mensen dat ik op een mac zie werken letterlijk op 1 hand te tellen. De laatste acht jaar heb ik voornamelijk op linux ontwikkeld en dat werkt geweldig. De laatste tijd zit ik weer op windows omdat het de standaard is bij de klant. Al mijn tooling werkt ook lekker vlot op windows, net zoals dat het doet op Linux. Ik merk helemaal geen verschil in snelheid en gebruik (buiten dat ik me soms rot zoek naar sommige OS features als configuratie e.d.).
Javanen en .Net ontwikkelaars is inderdaad al jaren windows. Denk niet dat dat een specifieke reden heeft, behalve wellicht gewoonte, of vanuit diepgeworteld inkoopbeleid van de werkgever. In de Oracle en OSS hoek zie ik opvallend genoeg wel heel veel Macs de laatste jaren.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Pagina: 1